Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0278
Offentligt
1824759_0001.png
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. november 2017
2017-6069
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 3. november 2017 stillet mig følgende spørgsmål 1
(KOM (2017) 0278), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne af tællereglerne for beregningen
af perioder for udstationering i forbindelse med international vejtransport i
Kommissionens forslag til vejpakke, når det drejer sig om kørsler gennem
Danmark?
Svar:
Indledningsvis skal jeg bemærke, at jeg forstår spørgsmålet om kørsler gennem
Danmark som et spørgsmål om transitkørsel.
Den 31. maj 2017 fremsatte Europa-Kommissionen et forslag om særlige regler
i forbindelse med udstationering i vejtransportsektoren og håndhævelse af reg-
lerne. Kommissionens formål med forslaget er at sikre en mere effektiv og hen-
sigtsmæssig anvendelse og håndhævelse af udstationeringsreglerne indenfor
vejtransportsektoren.
Forslaget om en sektorspecifik regulering skal også ses i lyset af, at reglerne kan
være vanskelige at håndhæve i praksis, og at medlemslandene har forskellig
praksis på området.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes en tærskel, over hvilken det er værts-
medlemsstatens satser for mindsteløn og betalt ferie, der gælder ved internati-
onale transporter. Kommissionen foreslår, at tærsklen ikke finder anvendelse
for cabotagekørsel, da hele transporten foregår inden for én medlemsstat. Det-
betyder, at værtsmedlemsstatens regler om mindsteløn og betalt ferie vil finde
anvendelse fra første dag ved cabotagekørsel.
For international transport som defineret i forordningerne om henholdsvis
international godskørsel
1
og international buskørsel
2
foreslås konkret følgende:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1072/2009 af 21.oktober
2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel.
1
kom (2017) 0278 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om konsekvenserne af tællereglerne for beregningen af perioder for udstationering i forbindelse med international vejtransport, til transportministeren, kopi til udenrigsministern
1824759_0002.png
Hvis udstationeringsperioden er kortere end eller lig med 3 dage i løbet
af en kalendermåned, undtages området fra værtslandets regler om
mindste antal betalte feriedage og mindsteløn.
Hvis udstationeringsperioden er længere end 3 dage, finder værtslan-
dets regler om mindste antal betalte feriedage og mindsteløn anvendel-
se fra første dag af udstationeringen.
Side 2/2
Derudover foreslår Kommissionen bl.a. følgende i forbindelse med, hvordan
udstationeringsperioden skal opgøres:
En arbejdsperiode på under 6 timer i værtslandet tæller som en �½ dag.
En arbejdsperiode på over 6 timer i værtslandet tæller som 1 dag.
Pauser, hviletid og rådighedstimer i værtslandet tæller med i opgørel-
sen.
I forhandlingerne om forslaget i Rådets landtransportarbejdsgruppe har
spørgsmålet om transitkørsel været drøftet. For at der kan være tale om udsta-
tionering i en medlemsstat kræver det, at der er en modtager af en tjeneste-
ydelse i denne medlemsstat.
Rådets Juridiske Tjeneste har udtrykt, at transitkørsel, hvor der ikke er nogen
modtager af en levering af en tjenesteydelse i værtslandet, derfor ikke er omfat-
tet af udstationeringsdirektivet, jf. udstationeringsdirektivets artikel 1.
3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1073/2009 om fælles regler
for adgang til det internationale marked for buskørsel og om ændring af forordning
(EF) nr. 561/2006.
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om ud-
stationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser.
2