Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2017) 0331
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
5. december 2018
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 (KOM (2017) 0331) af
4. december 2018 stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth
(DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser regeringen har gjort sig i forhold til Fi-
nans Danmarks og Børsmæglerforeningens høringssvar til regeringen om forslaget
om at styrke reguleringen af tilsynet med centrale modparter
(CCP’er), hvor de to
organisationer udtrykker sig imod at udvide den Europæiske Værdipapir- og Mar-
kedstilsynsmyndigheds (ESMA) beføjelser?
Svar
Regeringen er langt hen ad vejen enig med Finans Danmarks og Børsmæglerfor-
eningens høringssvar fsva.
ESMA’s
rolle. Høringssvarene vedrører Kommissio-
nens oprindelige forslag til nyt tilsynsregime
for CCP’er
og ikke det kompromis,
Rådet nåede til enighed om i starten af december 2018. Kommissionens oprinde-
lige forslag indebar bl.a. at centralisere en række tilsynsbeføjelser i ESMA, både
fsva. tilsynet med CCP’er beliggende i EU (EU-CCP’er) og med CCP’er beliggen-
de uden for EU (tredjelands-CCP’er). Med Rådets kompromis er
ESMA’s rolle
dog væsentligt afgrænset ift. Kommissionens forslag. Regeringen kunne blandt
andet af denne grund støtte Rådets kompromis, som i væsentlig omfang imøde-
kommer de danske prioriteter i forhandlingerne.
Fsva. tilsynet med
EU-CCP’er
er ESMA’s rolle i
Rådets kompromis således væ-
sentligt reduceret ift. Kommissionens forslag. Kompromiset fastholder overord-
net det nuværende system for tilsyn med EU-CCP’er,
hvor
det er den nationale
tilsynsmyndighed
i CCP’ens hjemland,
der har den primære tilsynskompetence.
Der oprettes samtidig i ESMA en ny tilsynskomité, der skal fremme konvergens af
tilsynspraksis i EU på området, men som ikke gives direkte tilsynsbeføjelser ift.
EU-CCP’er.
Det bemærkes, at der ikke er CCP’er beliggende i Danmark.
Fsva. tilsynet med
tredjelands-CCP’er
er ESMA’s rolle i Rådets
kompromis blevet
indrammet ift. Kommissionens forslag. ESMA vil skulle vurdere, hvilke tredje-
lands-CCP’er, der er systemisk vigtige, og vil skulle føre direkte tilsyn med disse
CCP’er. Derudover vil ESMA i højere grad end i dag løbende skulle følge den
retslige og tilsynsmæssige udvikling i tredjelande. Ift. Kommissionens forslag er
ESMA’s vurdering af, hvorvidt en tredjelands-CCP
er systemisk vigtig, blevet væ-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk