Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2017) 0331
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
5. december 2018
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 2 (KOM (2017) 0331) af
4. december 2018 stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorledes forslaget om at styrke det løbende tilsyn med
systemisk vigtige tredjelands CCP’er
- herunder muligheden for at Kommissionen
kan nægte at anerkende en systemisk vigtig CPP fra et ækvivalent tredjeland - er
løsningen på, hvordan man i EU modvirker systemiske risici i den finansielle sek-
tor i EU?
Svar
Forslaget
vedr. styrket tilsyn med CCP’er
er ét bidrag til løsningen på, hvordan vi i
EU modvirker systemiske risici i den finansielle sektor, men er ikke hele løsnin-
gen. Vi har siden finanskrisen i EU taget en lang række initiativer, der skal bidrage
til at modvirke systemiske risici i den finansielle sektor, bl.a. styrkede kapitalkrav,
regler for afvikling og genopretning af kreditinstitutter samt oprettelse af bank-
unionen.
CCP’ernes størrelse og rolle i den finansielle sektor er steget betydeligt siden fi-
nanskrisen og ventes at stige yderligere i de kommende år, bl.a. fordi det siden
finanskrisen i mange tilfælde er blevet et krav i den internationale finansielle regu-
lering, at bilaterale handler med derivater skal cleares
via CCP’er.
CCP-clearing er
blevet et krav, fordi brugen
af CCP’er kan bidrage til samlet set at reducere risici i
det finansielle system, hvilket uddybes i
bilag 1.
Samtidig er visse
CCP’er
i sig selv også systemisk vigtige dele af det finansielle
system, hvorfor det er afgørende at der føres tæt tilsyn med dem. Hvis en stor
CCP måtte komme i problemer og fx risikere konkurs, vil det således kunne få
stor betydning for det finansielle system i EU, særligt hvis den bruges af europæi-
ske virksomheder. Det gælder, uanset om CCP’en er beliggende inden for eller
uden for EU. Det er således vigtigt for Danmark og EU, at der føres et tæt tilsyn
med alle CCP’er,
der er systemisk vigtige for det europæiske finansielle system,
også de
CCP’er
der ligger uden for EU.
Det er derfor generelt positivt, at forslaget styrker det løbende tilsyn med den
retslige og tilsynsmæssige udvikling i ikke-EU lande (tredjelande) og styrker tilsy-
net særligt med systemisk vigtige tredjelands-CCP’er. Det skal også ses i lyset af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk