Januar 2018
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige
internetudvekslingspunkter m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra 27. oktober 2017 til 24. november 2017 været sendt i
høring hos:
Advokatrådet, Amnesty International, Danish Internet eXchange point (DIX), Dansk Erhverv, Dansk
Industri (DI), Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI
ITEK, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, Internet eXchange point of the Oresund
Region (IXOR), IT Branchen, IT-Politisk Forening, KL, Netnod IX Copenhagen, Præsidenten for Ve-
stre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Rådet for Digital Sikkerhed,
Stockholm Internet eXchange AB (STHIX), Teleindustrien (TI), The Neutral Internet Exchange (NL-ix)
og Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
Forsvarsministeriet har modtaget høringssvar fra Datatilsynet, Institut for Menneskerettigheder, IT-
Politisk Forening, Netnod, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspo-
litisk Forening og Tilsynet med Efterretningstjenesterne. Forsvarsministeriet har endvidere modtaget
en udtalelse fra Dansk Energi.
Nedenfor gennemgås og kommenteres de væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de en-
kelte emner i lovforslaget. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er anførte med kur-
siv.
Det bemærkes, at enkelte høringsparter har henvist til de høringssvar, som de pågældende organisa-
tioner tidligere har afgivet i forbindelse med høringen over forslag til lov om Center for Cybersikker-
hed (lovforslag nr. L 192, Folketinget 2013-14, fremsat den 2. maj 2014). Forsvarsministeriet henvi-
ser i den forbindelse til den kommenterede høringsoversigt vedrørende dette lovforslag.
1. Den overordnede model for implementering af NIS-direktivet på tværs af sektorer
Dansk Energi efterlyser en mere holistisk tilgang til cybertruslen fra myndighedernes side for at ska-
be mest muligt beredskab og sikkerhed for pengene. Dansk Energi anfører, at cybertruslen bør ses
som en tværsektoriel udfordring, hvorfor der er behov for tværsektoriel koordinering og videndeling.
IT-Politisk Forening anfører, at placeringen af tilsynsmyndighederne inden for hvert ministeriums
område ses at være inden for NIS-direktivets rammer, men at det generelt kan blive vanskeligt at
udnytte synergieffekter mellem forskellige tilsynsområder, når tilsynsressourcerne bliver spredt mel-
lem fire-fem (eller flere) myndigheder.