Forsvarsudvalget 2017-18
L 139 Bilag 1
Offentligt
1853434_0001.png
Januar 2018
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af væsentlige
internetudvekslingspunkter m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra 27. oktober 2017 til 24. november 2017 været sendt i
høring hos:
Advokatrådet, Amnesty International, Danish Internet eXchange point (DIX), Dansk Erhverv, Dansk
Industri (DI), Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI
ITEK, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, Internet eXchange point of the Oresund
Region (IXOR), IT Branchen, IT-Politisk Forening, KL, Netnod IX Copenhagen, Præsidenten for Ve-
stre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Rådet for Digital Sikkerhed,
Stockholm Internet eXchange AB (STHIX), Teleindustrien (TI), The Neutral Internet Exchange (NL-ix)
og Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
Forsvarsministeriet har modtaget høringssvar fra Datatilsynet, Institut for Menneskerettigheder, IT-
Politisk Forening, Netnod, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspo-
litisk Forening og Tilsynet med Efterretningstjenesterne. Forsvarsministeriet har endvidere modtaget
en udtalelse fra Dansk Energi.
Nedenfor gennemgås og kommenteres de væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de en-
kelte emner i lovforslaget. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er anførte med kur-
siv.
Det bemærkes, at enkelte høringsparter har henvist til de høringssvar, som de pågældende organisa-
tioner tidligere har afgivet i forbindelse med høringen over forslag til lov om Center for Cybersikker-
hed (lovforslag nr. L 192, Folketinget 2013-14, fremsat den 2. maj 2014). Forsvarsministeriet henvi-
ser i den forbindelse til den kommenterede høringsoversigt vedrørende dette lovforslag.
1. Den overordnede model for implementering af NIS-direktivet på tværs af sektorer
Dansk Energi efterlyser en mere holistisk tilgang til cybertruslen fra myndighedernes side for at ska-
be mest muligt beredskab og sikkerhed for pengene. Dansk Energi anfører, at cybertruslen bør ses
som en tværsektoriel udfordring, hvorfor der er behov for tværsektoriel koordinering og videndeling.
IT-Politisk Forening anfører, at placeringen af tilsynsmyndighederne inden for hvert ministeriums
område ses at være inden for NIS-direktivets rammer, men at det generelt kan blive vanskeligt at
udnytte synergieffekter mellem forskellige tilsynsområder, når tilsynsressourcerne bliver spredt mel-
lem fire-fem (eller flere) myndigheder.
L 139 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
1853434_0002.png
NIS-direktivet har et bredt anvendelsesområde, og direktivet berører så forskellige sektorer som fi-
nanssektoren, sundhedssektoren og energisektoren. En forudsætning for en målrettet og erhvervs-
venlig implementering af direktivet, hvor danske erhvervsvirksomheder ikke pålægges unødvendige
byrder, er, at de nye lovgivningskrav nøje tilpasses de enkelte sektorer. På grund af den store forskel
mellem de sektorer, der er omfattet af direktivet, er det ikke muligt at fastlægge et fælles niveau for
informationssikkerhed for alle de omfattede sektorer.
Derfor indebærer lovforslaget, at det såkaldte sektoransvar videreføres ved implementeringen af
NIS-direktivet, således at de enkelte ressortmyndigheder inden for eget område fortsat har ansvaret
for at fastsætte og håndhæve de nødvendige regler om informationssikkerhed.
Det bemærkes i den forbindelse, at der på flere ministerområder allerede er fastsat national regule-
ring på informationssikkerhedsområdet. Også derfor er det hensigtsmæssigt, at implementeringen af
NIS-direktivet varetages af ressortmyndighederne, der kan sikre, at den eksisterende lovgivning til-
passes, hvor det er nødvendigt, således at overlappende forpligtelser undgås, og således at er-
hvervsvirksomhederne ikke pålægges unødvendige byrder.
Center for Cybersikkerhed vil desuden som nationalt centralt kontaktpunkt og CSIRT varetage en
række tværgående funktioner, herunder monitorering af hændelser på nationalt plan samt formidling
af information om risici og hændelser til sektormyndighederne og andre relevante interessenter.
Dermed vil der ske en koordination og erfaringsudveksling på tværs af sektorerne.
2. Forholdet til den nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed
Dansk Energi finder det bemærkelsesværdigt, at dele af lovforslagets initiativer (nationalt centralt
kontaktpunkt og CSIRT) kommer før offentliggørelsen af den nationale strategi for cyber- og infor-
mationssikkerhed.
NIS-direktivet skal være gennemført af medlemsstaterne senest den 10. maj 2018. Den nationale
regulering, der bl.a. skal implementere direktivets sikkerhedskrav og underretningspligter, skal derfor
være trådt i kraft inden denne dato.
Udover sikkerhedskrav og underretningspligter fastsætter NIS-direktivet, at hver medlemsstat skal
vedtage en national strategi for sikkerheden i net- og informationssystemer, der fastlægger, hvilke
strategiske mål og konkrete politiktiltag, der skal gennemføres for at nå og bibeholde et højt sikker-
hedsniveau i net- og informationssystemer.
Regeringen er i færd med at udarbejde en ny national cyber- og informationssikkerhedsstrategi.
Strategien forventes færdiggjort i første kvartal af 2018 og forventes bl.a. at have fokus på de enkel-
te sektorer, herunder energisektoren, der forudsættes at kunne indgå i et nært dagligt, operationelt
samarbejde med bl.a. Center for Cybersikkerhed, herunder også i forhold til centerets funktioner
efter NIS-direktivet. Strategien vil således have fokus på at videreføre og styrke de initiativer, der
allerede er gennemført på cyber- og informationssikkerhedsområdet, bl.a. i forbindelse med imple-
menteringen af NIS-direktivet, og vil i den forbindelse have særlig fokus på en helhedsorienteret
tilgang.
SIDE 2/6
L 139 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
1853434_0003.png
3. Placering af funktionen som nationalt centralt kontaktpunkt hos Center for Cybersik-
kerhed
Dansk Energi finder, at der i Danmark er behov for en national, koordinerende enhed for oplysninger
og informationsudveksling vedrørende cybertruslen. Dansk Energi anfører, at Center for Cybersikker-
hed kan være dette koordinerende kontaktpunkt, men opfordrer regeringen til at undersøge og af-
dække andre muligheder. Dansk Energi anfører i den forbindelse, at konstruktionen med Center for
Cybersikkerhed har vist sig at være uhensigtsmæssig, bl.a. fordi centeret har haft svært ved at
komme ind på livet af de samfundskritiske sektorer qua sektoransvaret og fordi der har været en
generel udfordring for centeret med at rekruttere og fastholde stærkt specialiserede medarbejdere.
Dansk Energi vurderer endvidere, at Center for Cybersikkerheds forankring under Forsvarets Efter-
retningstjeneste udgør en barriere for et mere frugtbart samarbejde med sektorerne og virksomhe-
derne. Dansk Energi anfører, at der er behov for en endnu tættere dialog med de samfundsvigtige
aktører for at sikre, at placeringen af et nationalt centralt kontaktpunkt skaber mest værdi for såvel
myndigheder som virksomheder.
Retspolitisk Forening anfører, at i betragtning af, at Center for Cybersikkerhed er henlagt til Forsva-
rets Efterretningstjeneste, forekommer det som en logisk konsekvens, at også dette område placeres
her, men at der med lovforslaget sker en yderligere kompetencetilførsel til Forsvarets Efterretnings-
tjeneste, og at der dermed, for så vidt angår Forsvarsministeriets område, sker en styrkelse af denne
efterretningstjenestes virksomhed på områder af ikke forsvarsmæssig karakter.
NIS-direktivet forpligter medlemsstaterne til at udpege et nationalt centralt kontaktpunkt. Det natio-
nale centrale kontaktpunkt skal udgøre et forbindelsesled, som faciliterer det grænseoverskridende
samarbejde med andre medlemsstater, CSIRT-netværket og Samarbejdsgruppen. Samarbejdsgrup-
pen er et forum etableret i EU-regi, der fokuserer på det strategiske samarbejde om sikkerhed i net-
og informationssystemer mellem medlemsstater. Herudover skal det centrale kontaktpunkt én gang
om året forelægge en sammenfattende rapport for Samarbejdsgruppen vedrørende underretninger
om hændelser i henhold til NIS-direktivet.
Center for Cybersikkerhed, der er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste, er i forvejen national it-
sikkerhedsmyndighed og står for en forebyggende rådgivnings- og oplysningsvirksomhed om cyber-
sikkerhed i forhold til både den offentlige og private sektor samt en reaktiv indsats ved cyberangreb.
Center for Cybersikkerhed varetager en række myndighedsopgaver i den forbindelse, og centeret er
således allerede den centrale nationale myndighed vedrørende cybersikkerhed. På den baggrund vil
varetagelsen af funktionen som nationalt centralt kontaktpunkt ligge i naturlig forlængelse af cente-
rets øvrige opgaver.
4. Placering af funktionen som CSIRT hos Center for Cybersikkerhed
Dansk Energi bakker ikke op om, at funktionen som CSIRT placeres hos Center for Cybersikkerhed,
Dansk Energi finder, at denne funktion bør være forankret tættest muligt på de virksomheder, som
CSIRT-enheden skal understøtte og medvirke til at beskytte mod cybertruslen. At forankre en (eller
flere) operationelle CSIRT-enhed(-er) under Center for Cybersikkerhed som en del af Forsvarets Ef-
terretningstjeneste, harmonerer ifølge Dansk Energi ikke med virksomhedernes og operatører af
samfundsvigtig og forsyningskritisk infrastrukturs behov for tidlig varsling og størst mulig åbenhed
om cybertruslen for at kunne beskytte kritisk infrastruktur bedst muligt. Dansk Energi er ikke betryg-
get i, at Center for Cybersikkerhed i tilstrækkelig grad kan, må og vil dele information om det aktuel-
le trusselbillede i rette tid til, at virksomhederne kan modstå og/eller dæmme op for truslen. Dansk
SIDE 3/6
L 139 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
1853434_0004.png
Energi anfører i den forbindelse, at Center for Cybersikkerheds forankring i Forsvarets Efterretnings-
tjeneste opleves som en barriere for nødvendig videndeling.
Institut for Menneskerettigheder bemærker generelt vedrørende udpegningen af Center for Cyber-
sikkerhed som CSIRT, at dette vil have som konsekvens, at stadig flere oplysninger fra en række
samfundssektorer således vil kunne blive udvekslet med Center for Cybersikkerhed ved Forsvarets
Efterretningstjeneste.
IT-Politisk Forening finder det meget betænkeligt, at Center for Cybersikkerhed, som er en del af
Forsvarets Efterretningstjeneste, får en så betydelig rolle i forhold til cybersikkerheden i den offentli-
ge og private sektor i Danmark. IT-Politisk Forening finder af principielle årsager, at såvel den dan-
ske CSIRT som det danske centrale kontaktpunkt bør være civile myndigheder.
NIS-direktivet forpligter medlemsstaterne til at udpege en eller flere nationale CSIRT’er. En CSIRT
skal fungere som national beredskabsenhed til håndtering af it-sikkerhedshændelser og vil bl.a. have
til opgave at foretage monitorering af hændelser på nationalt plan samt udsende tidlige varslinger,
advarsler og meddelelser samt formidle information til relevante interessenter om risici og hændel-
ser. CSIRT'en vil endvidere skulle reagere på hændelser og udarbejde dynamiske risiko- og hændel-
sesanalyser samt situationsrapporter. Endelig vil CSIRT’en skulle deltage i CSIRT-netværket og etab-
lere samarbejde med den private sektor.
At Center for Cybersikkerhed skal varetage funktionen som national CSIRT efter NIS-direktivet inde-
bærer imidlertid ikke, at centeret nødvendigvis skal håndtere konkrete hændelser på sektorniveau.
Centeret kan dog behandle anmodninger om bistand til at håndtere en cybersikkerhedshændelse fra
en operatør eller en tilsynsmyndighed i en anden sektor, ligesom centeret kan tilbyde sin bistand i
forhold til at foretage foranstaltninger i den forbindelse.
Center for Cybersikkerhed besidder allerede i dag mange af de kompetencer, der er nødvendige for
at kunne varsle sektorerne samt reagere på hændelser, og centeret vil tillige kunne operere døgnet
rundt. CSIRT-funktionen efter NIS-direktivet har således en nær sammenhæng med Center for Cy-
bersikkerheds eksisterende opgaver.
Det bemærkes i øvrigt, at Center for Cybersikkerhed har oplyst, at centeret og Dansk Energi har haft
en god og positiv dialog som opfølgning på Dansk Energis høringssvar. I den forbindelse er der enig-
hed om, at der skal ske en styrkelse af samarbejdet gennem en mere regelmæssig og ledelsesrettet
kommunikation mellem Center for Cybersikkerhed, Dansk Energi og Dansk Energis medlemsvirksom-
heder. Der er endvidere enighed om, at det også vil styrke det daglige samarbejde, at energisekto-
ren fremover indstationerer en sektorekspert i Center for Cybersikkerheds særlige trusselsvurde-
ringsenhed, hvor der i forvejen er indstationeret eksperter fra telesektoren, sundhedssektoren og
finanssektoren. Indstationeringen af sektoreksperter har bl.a. til formål at sikre, at kendskab til de
særlige sektorspecifikke forhold og aktører kobles med Center for Cybersikkerheds viden, således at
information deles rettidigt og med et operationelt sigte. Etablering af sektor-CERT’er i en eller flere
sektorer, f.eks. en Energi-CERT, vil desuden kunne styrke samarbejdet omkring cybersikkerhed, da
en sektorspecifik CERT vil være en naturlig samarbejdspartner for den nationale CSIRT og dermed
for Center for Cybersikkerhed.
SIDE 4/6
L 139 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
1853434_0005.png
5. Placering af funktionen som tilsynsmyndighed for operatører af væsentlige internet-
udvekslingspunkter
IT-Politisk Forening anfører, at det kan overvejes at henlægge opgaven som tilsynsmyndighed for
internetudvekslingspunkter under Energistyrelsen eller Erhvervsstyrelsen i stedet for under Center for
Cybersikkerhed.
NIS-direktivet forpligter bl.a. medlemsstaterne til at udpege en eller flere nationale kompetente
myndigheder. De nationale kompetente myndigheder fører tilsyn med anvendelsen af direktivet, og
de betegnes derfor som tilsynsmyndigheder. I Danmark udpeger de relevante ressortmyndigheder de
tilsynsmyndigheder, der skal føre tilsyn med de enkelte sektorer.
På Forsvarsministeriets område implementerer lovforslaget bl.a. de dele af NIS-direktivet, der vedrø-
rer sikkerhedskrav og underretningspligter på informationssikkerhedsområdet for internetudveks-
lingspunkter. Center for Cybersikkerheds rolle som tilsynsmyndighed for internetudvekslingspunkter
har nær tilknytning til centerets eksisterende rolle som tilsynsmyndighed for informationssikkerhed i
telesektoren. Placeringen af tilsynskompetencen vedrørende internetudvekslingspunkter hos Center
for Cybersikkerhed ligger derfor i naturlig forlængelse af centerets nuværende opgaver, hvilket vil
medvirke til at sikre en effektiv udnyttelse af ressourcerne.
6. Forholdet til persondataretten
IT-Politisk Forening og Institut for Menneskerettigheder anfører, at den danske implementering af
NIS-direktivet ikke ses at leve op til direktivets artikel 2, hvorefter behandling af personoplysninger
skal udføres i overensstemmelse med databeskyttelsesdirektivet. IT-Politisk Forening anfører i den
forbindelse, at dette vil kunne medføre, at Center for Cybersikkerhed på grund af manglende retsga-
rantier om databeskyttelse ikke vil kunne modtage personoplysninger fra andre EU-lande og således
ikke vil kunne opfylde sine forpligtelser efter direktivet. IT-Politisk Forening anbefaler, at regeringen
genovervejer Forsvarets Efterretningstjenestes undtagelse fra databeskyttelsesforordningen, og at
Center for Cybersikkerhed som minimum omfattes af reglerne i forbindelse med varetagelse af funk-
tionerne efter NIS-direktivet.
Center for Cybersikkerhed vil som led i centerets nye funktioner som tilsynsmyndighed, nationalt
centralt kontaktpunkt og CSIRT skulle behandle visse personoplysninger, dog primært i form af f.eks.
IP-adresser, ligesom der i visse tilfælde bl.a. vil kunne ske videregivelse heraf.
Databeskyttelsesdirektivet er i dansk ret implementeret ved persondataloven, og det følger af per-
sondatalovens § 2, stk. 10, at loven ikke gælder for behandlinger, der udføres for politiets og forsva-
rets efterretningstjenester. Center for Cybersikkerhed er en del af Forsvarets Efterretningstjeneste,
og centerets virksomhed er dermed undtaget fra persondataloven, jf. også § 8 i lov nr. 713 af 25.
juni 2014 om Center for Cybersikkerhed. Denne retstilstand ventes videreført, når persondataloven
med virkning fra 25. maj 2018 erstattes af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Uanset at Center for Cybersikkerheds virksomhed er undtaget fra persondataloven, gælder største-
delen af de centrale principper i persondataloven for centeret, jf. kapitel 6 i lov om Center for Cyber-
sikkerhed. Det gælder dog bl.a. ikke oplysningspligt over for den registrerede samt den registreredes
indsigtsret og indsigelsesret.
SIDE 5/6
L 139 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra forsvarsministeren
1853434_0006.png
Særligt for så vidt angår Center for Cybersikkerheds virksomhed som national it-
sikkerhedsmyndighed og som myndighed for informationssikkerhed og beredskab på teleområdet
blev det i forbindelse med forslaget til lov om Center for Cybersikkerhed overvejet, om der var behov
for at indføre oplysningspligt over for den registrerede samt give den registrerede indsigts- og indsi-
gelsesret, således som det er tilfældet efter persondataloven. Det fremgår i den forbindelse af lov-
forslaget (lovforslag nr. L 192, Folketinget 2013-14, fremsat den 2. maj 2014), at det karakteristiske
for disse myndighedsopgaver er, at centerets myndighedsudøvelse som altovervejende hovedregel er
rettet mod andre myndigheder og virksomheder. Det var derfor vurderingen, at der ikke var behov
for at indføre en oplysningspligt i forhold til fysiske personer. Det blev dog også vurderet, at der var
behov for at skabe en mulighed for at lade persondatalovens kapitel 8-10 (om oplysningspligt over
for den registrerede, den registreredes indsigtsret og øvrige rettigheder, bl.a. indsigelsesret) finde
anvendelse på de pågældende myndighedsområder.
Det følger således af § 8, stk. 2, i lov om Center for Cybersikkerhed, at forsvarsministeren kan be-
stemme, at kapitel 8-10 i persondataloven helt eller delvis skal finde anvendelse for Center for Cy-
bersikkerhed vedrørende centerets virksomhed som myndighed for informationssikkerhed og bered-
skab på teleområdet
.
Center for Cybersikkerheds rolle som tilsynsmyndighed for operatører af væsentlige internetudveks-
lingspunkter har betydelige lighedspunkter med centerets tilsvarende rolle som tilsynsmyndighed for
teleudbydere. Forsvarsministeriet finder det på den baggrund naturligt, at bemyndigelsen i § 8, stk.
2, også omfatter de myndighedsopgaver, som Center for Cybersikkerhed måtte få tillagt i forbindelse
med implementeringen af NIS-direktivet. Der henvises i den forbindelse til det udkast til forslag til lov
om ændring af lov om Center for Cybersikkerhed, som i perioden fra 13. december 2017 til 15. janu-
ar 2018 har været i høring. Med det pågældende lovforslag vil bl.a. bemyndigelsen i § 8, stk. 2, blive
tilpasset til den nye regulering på databeskyttelsesområdet.
7. Jurisdiktion
Netnod henviser til, at det er uhensigtsmæssigt, at en organisation kan blive forpligtet til at underret-
te om en hændelse til mere end én myndighed, herunder på tværs af medlemsstaterne. Netnod
henviser til, at organisationen risikerer at skulle foretage underretning om den samme hændelse til
myndighederne i henholdsvis Sverige og Danmark.
Det følger af NIS-direktivet, at hver medlemsstat skal fastsætte sikkerhedskrav og underretningsplig-
ter for operatører af væsentlige tjenester. En operatør, der har aktiviteter i en eller flere medlemssta-
ter, vil på den baggrund være omfattet af de nationalt fastsatte sikkerhedskrav og underretningsplig-
ter i de pågældende medlemsstater. En operatør vil derfor eventuelt skulle foretage underretning om
en hændelse til både Center for Cybersikkerhed og en eller flere andre medlemsstaters myndigheder
m.v.
Det følger af NIS-direktivet, at medlemsstaterne i forbindelse med identifikation af operatører af væ-
sentlige tjenester skal høre hinanden, hvis en operatør leverer en væsentlig tjeneste i flere medlems-
stater. Derudover sker der overordnet koordination af medlemsstaternes implementering af NIS-
direktivet i Samarbejdsgruppen i EU-regi.
SIDE 6/6