Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 145 Bilag 5, L 145 A Bilag 5, L 145 B Bilag 5
Offentligt
1870042_0001.png
Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. marts 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansøgere, advisering af kommunerne om visse afgørelser i klagesager og
ændring af beregningen af varigheden af et indrejseforbud)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 5 æn‐
dringsforslag til lovforslaget. Alternativets medlemmer af
udvalget har stillet et ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar 2018 og var til
1. behandling den 21. februar 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Inte‐
grationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 6. oktober 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del - bilag 4. Den 8. februar 2018 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til udlændinge- og inte‐
grationsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
3. Udtalelse fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og integrationsministeren har over for ud‐
valget oplyst følgende: »Punkt 2.5.2 i de almindelige be‐
mærkninger i forslaget (Udlændinge- og Integrationsmini‐
steriets overvejelser) indeholder desværre en faktuel fejl.
Det fremgår således af punkt 2.5.2 i de almindelige bemærk‐
ninger:
»Udlændingemyndighederne har endvidere vejledt gene‐
relt om Ouhrami-dommens konsekvenser og myndigheder‐
nes opfølgning herpå på udlændingemyndighedernes hjem‐
meside www.nyidanmark.dk. Endvidere er ambassaderne
orienteret herom med henblik på, at den ændrede beregning
af indrejseforbuds varighed kan indgå i ambassadernes be‐
handling af visumsager m.v., og således at ambassaderne
kan vejlede herom i relevant omfang, herunder navnlig vej‐
lede evt. berørte udlændinge, der henvender sig til ambassa‐
derne.«
Udlændingemyndighederne har rettelig først vejledt om
Ouhrami-dommens konsekvenser den 26. februar 2018 på
baggrund af et brev fra Udlændinge- og Integrationsministe‐
riet herom af 23. februar 2018.
Bemærkningerne bør således rettelig være (ændring ind‐
sat med kursiv):
»Udlændingemyndighederne har
den 26. februar 2018
vejledt generelt om Ouhrami-dommens konsekvenser og
myndighedernes opfølgning herpå på udlændingemyndighe‐
dernes hjemmeside www.nyidanmark.dk. Endvidere er am‐
bassaderne blevet orienteret herom med henblik på, at den
ændrede beregning af indrejseforbuds varighed kan indgå i
ambassadernes behandling af visumsager mv., og således at
ambassaderne kan vejlede herom i relevant omfang, herun‐
der navnlig vejlede evt. berørte udlændinge, der henvender
sig til ambassaderne.«
Det kan i øvrigt oplyses, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten
ligeledes ved breve af 23. februar 2018 har modtaget Justits‐
ministeriets vurdering af Ouhrami-dommens betydning for
DokumentId
Journalnummer
L 145a - 2017-18 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1870042_0002.png
2
politiets og anklagemyndighedens arbejde med henblik på
den praktiske gennemførelse af relevante tiltag. «
4. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Et
flertal
i udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsforslag
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller forslaget til …]
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be‐
tænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af udlændinge- og integrationsministeren
1)
Undertitlen affattes således:
»(Indkvartering og forsørgelse af flygtninge og asylansø‐
gere, advisering af kommunerne om visse afgørelser i klage‐
sager og ændring af beregningen af varigheden af et indrej‐
seforbud m.v.)«
[Præcisering af lovforslagets undertitel]
2)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 14 a, stk. 2,
nr. 3,
indsættes efter »lovovertrædelse« ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
3)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 42 k, stk. 2,
nr. 3,
indsættes efter »lovovertrædelse« ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
4)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 42 l, stk. 2,
nr. 3,
indsættes efter »lovovertrædelse« ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
5)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 42 l, stk. 3, 1. pkt.,
og
§ 42 l, stk. 5, 3. pkt.,
indsættes
efter »ægtefælle«: »eller, hvis udlændingen er mindreårig,
hos herboende forældre«.«
[Præcisering af ordlyden]
Underændringsforslag
til ændringsforslag nr. 5
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
6)
I den under ændringsforslag nr. 5 foreslåede affattelse
af
nr. 8
ændres »herboende forældre« til: »et herboende fa‐
miliemedlem«.
[Mulighed for indkvartering hos anden familie foruden for‐
ældre]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en præcisering af lovforslagets undertitel
ved indsættelse af »m.v.«, idet lovforslaget også indeholder
forslag om bl.a. justering af asylansøgeres adgang til ar‐
bejdsmarkedet, kodificering af praksis for forlængelse af op‐
holdstilladelser meddelt efter udlændingelovens § 7, stk. 3,
og om automatisk påklage til Flygtningenævnet af Udlæn‐
dingestyrelsens afgørelser om inddragelse og nægtelse af
forlængelse af opholdstilladelser meddelt efter udlændingel‐
ovens § 7 og 8, stk. 1 og 2.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene præciserer ordlyden af de foreslåede
nye affattelser af udlændingelovens § 14 a, stk. 2, nr. 3, § 42
k, stk. 2, nr. 3, og § 42 l, stk. 2, nr. 3.
Lovforslaget har alene til formål at udvide vandelskravet
ved, at også personer, der opfylder betingelserne for straffri‐
hed, selv om de har begået alvorlig kriminalitet, og som
grundet mental tilstand idømmes en anden retsfølge, der in‐
debærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, udeluk‐
kes fra muligheden for at tage arbejde, fra ordningen om op‐
hold i egenfinansieret bolig og fra ordningen om privat ind‐
kvartering.
Da lovforslaget ikke herudover har til hensigt at ændre
gældende ret, foreslås en præcisering af ordlyden, således at
bestemmelserne i øvrigt videreføres.
Til nr. 5
Der er tale om en præcisering af ordlyden, således at det
tydeliggøres, at bestemmelserne omfatter dels asylansøgere,
der ønsker privat indkvartering hos en herboende ægtefælle,
dels mindreårige asylansøgere, der ønsker privat indkvarte‐
ring hos herboende forældre.
Til nr. 6
Det foreslås, at mindreårige udlændinge, der har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse i medfør af udlændingelo‐
vens § 7, kan indkvartere sig privat hos anden familie på
samme vilkår, som der efter det fremsatte lovforslag foreslås
at skulle gælde for privat indkvartering hos herboende for‐
ældre. Med en mindreårig udlænding forstås i denne sam‐
menhæng en udlænding under 18 år.
Forslaget indebærer således, at mindreårige asylansøgere
vil kunne opnå tilladelse til privat indkvartering hos et her‐
boende familiemedlem, indtil udlændingen meddeles op‐
holdstilladelse, udrejser eller udsendes på betingelse at, at
udlændingen indgår en kontrakt med Udlændingestyrelsen i
overensstemmelse med udlændingelovens § 42 l, stk. 4.
Forslaget indebærer endvidere, at betingelsen i udlændin‐
gelovens § 42 l, stk. 5, 1. pkt., om, at boligen er placeret i en
kommune, hvortil der kan visiteres flygtninge på grundlag
af de aftalte eller fastsatte kommunekvoter, jf. integrations‐
lovens § 8, heller ikke gælder for mindreårige asylansøgere,
der ønsker privat indkvartering hos et herboende familie‐
medlem.
En mindreårig udlænding vil fortsat være udelukket fra
ordningen om privat indkvartering, hvis udlændingen er om‐
L 145a - 2017-18 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1870042_0003.png
3
fattet af udlændingelovens § 42 l, stk. 2, eller hvis ikke Ud‐
lændingestyrelsen efter en konkret vurdering finder, at hen‐
synet til den mindreåriges tarv taler derfor, jf. udlændingelo‐
vens § 42 l, stk. 5, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 8, i
det fremsatte lovforslag.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Pernille Bendixen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Mads Fuglede (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Finn Sørensen (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Josephine Fock (ALT)
Marlene Borst Hansen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 145a - 2017-18 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1870042_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 145
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe‐
ren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Ændringsforslag og udtalelse, fra udlændinge- og integrationsministe‐
ren
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 145
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvordan man kan sikre, at det er de biologiske forældre,
mindreårige kommer til at bo hos, til udlændinge- og integrationsmini‐
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange der i dag vil kunne anvende denne ordning om
privatindkvartering af mindreårige, til udlændinge- og integrationsmi‐
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det giver bedre mulighed for at kon‐
trollere hvor asylansøgere er, hvis de opholder sig på asylcentre frem
for i privatindkvartering, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil udarbejde ændringsforslag om deling af for‐
slaget, således at privatindkvartering af mindreårige udskilles i separat
forslag, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om at bekræfte, at der er alene er tale om en skærpelse af straf‐
frihedskravet for så vidt angår personer, der på grund af deres mentale
tilstand ikke er i stand til at afsone en frihedsstraf, og derfor i stedet er
idømt f.eks. forvaring eller behandling, til udlændinge- og integrati‐
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeriets vurdering af forholdet mellem Danmarks inter‐
nationale forpligtelser, herunder særligt FN’s handicapkonvention, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeriets vurdering af forholdet mellem Danmarks inter‐
nationale forpligtelser, herunder særligt FN’s børnekonvention, til ud‐
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for, om det med lovforslaget er sikret, at børn,
der indkvarteres hos herboende forældre, sikres sundhedsydelser på
mindst samme niveau, som hvis børnene havde været indkvarteret på
asylcentre, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorfor adgangen for mindreårige til at bo hos anden fami‐
lie end forældre ikke er inddraget i forslaget, til udlændinge- og inte‐
grationsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
L 145a - 2017-18 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1870042_0005.png
5
10
11
12
13
14
15
Spm., om ministeren vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende be‐
mærkninger, der giver mulighed for mindreårige til på samme lempe‐
lige vilkår at blive indkvarteret hos anden familie, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan mindreårige i privatindkvartering bliver stillet i for‐
hold til adgang til almene sundhedsydelser, hvis de er privat indkvar‐
teret hos herboende familie, men deres sag endnu ikke er afgjort, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren finder skærpelsen af strafkravet i forhold
til privat indkvartering og adgang til arbejdsmarkedet nødvendig, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om svarene på spm. 7 og 8 skal forstås således, at børn, der ind‐
kvarteres hos forældrene, ikke har garanti for sundhedsydelser på
samme niveau, som hvis de havde været indkvarteret på asylcentre, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren anerkender, at Danmark efter Børnekonventio‐
nen er forpligtet til at give alle børn, der opholder sig i Danmark, den
samme adgang til sundhedsydelser, til udlændinge- og integrationsmi‐
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om eksempler på sundhedsydelser, som forældrene overtager an‐
svaret for at betale, når asylansøgerbørn indkvarteres hos forældrene,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå