Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 161 Bilag 2
Offentligt
1866892_0001.png
Sagsnr.
2017 - 6363
Doknr.
556572
Dato
13-03-2018
Supplerende kommenteret høringsnotat
Over
Forslag om lov om forsøg med socialt frikort
1. hørte myndigheder, organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. december 2017 til den 19. januar
2018 været sendt i høring hos en række myndigheder.
Børne- og Socialministeriet har modtaget svar fra:
Ankestyrelsen, Brugernes Akademi, (DA), Dansk Erhverv, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Røde Kors, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Gadejuristen, KL, Landsforeningen af
væresteder for stofafhængige og tidligere stofafhængige (LVS), LOS – De private
tilbud, Rådet for Socialt Udsatte, SAND – De Hjemløses Landsorganisation, Selveje
Danmark, Socialpædagogerne.
På grund af en fejl i Børne- og Socialministeriet er ikke alle væsentlige punkter fra alle
de modtagne høringssvar kommenteret i høringsnotatet, hvorfor dette notat supplerer
det eksisterende høringsnotat.
1.1 Generelt
Rådet for Socialt Udsatte, SAND – De Hjemløses Landsorganisation, LOS – De priva-
te tilbud og Landsforeningen af Væresteder udtrykker generelt opbakning til et socialt
frikort. Flere høringsparter udtrykker dog, at skattelettelser ikke bør finansieres med
satspuljen, ligesom flere udtrykker, at forsøgsperioden er for kort.
Rådet for Socialt Udsatte skriver, at ordningen giver nogle af samfundets mest udsatte
borgere mulighed for at få en reel økonomisk gevinst ved at yde dét, de kan – og der-
ved både få glæden ved at kunne bidrage og ved at kunne tjene egne penge uden at
blive modregnet i sociale ydelser
Landsforeningen af Væresteder beregner i deres høringssvar, at rammerne for frikor-
tet giver et arbejdsomfang på 25 timer om året, og mener ikke, at dette kan tjene in-
tentionerne om deltagelse i samfundets fællesskaber.
Rådet for Socialt Udsatte, Landsforeningen af Væresteder, SAND – De Hjemløses
Landsorganisation og Landsforeningen af Væresteder udtrykker, at de administrative
omkostninger ved lovforslaget er for høje.
Rådet for Socialt Udsatte skriver, at det virker det urealistisk, at der på så kort tid fin-
des små-beskæftigelse til 4.000 personer. Rådet opfordrer derfor til at gøre rede for,
hvordan dette kan ske, herunder hvilke initiativer der sættes i værks for at organisere
udbuddet af så mange småjobs, og hvem man forestiller sig vil udbyde så mange
småjobs.
L 161 - 2017-18 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat, fra børne- og socialministeren
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
Skønnet på de 4.000 personer er et usikkert skøn og ikke et mål. Det er planlagt i regi
af Aftalen om satspuljen 2018-2021, at der vil være en særskilt indsats med at imple-
mentere det sociale frikort, hvilket vil involvere både relevante sociale aktører og ar-
bejdspladser.
Beregningen, der ligger til grund for de 25 timer, kan Børne- og Socialministeriet ikke
genkende, idet tallet er beregnet på baggrund af et forventet skattemæssigt mindre-
provenu. Det sociale frikort åbner derimod for en større skattemæssig besparelse for
brugerne, men dette medregnes ikke som udgift, da man ikke havde forventet arbejdet
udført uden det sociale frikort.
Der henvises i øvrigt til høringsnotatet side 2.
1.2 Det sociale frikort
Rådet for Socialt Udsatte forholder sig kritisk til, at der er krav om elektronisk betaling
ved brugen af et socialt frikort.
Rådet for Socialt Udsatte og Landsforeningen af Væresteder udtrykker, at der er be-
hov for en indsats, der engagerer de arbejdsplader, der skal ansætte på baggrund af
et socialt frikort.
SAND – De Hjemløses Landsorganisation foreslår, at der i forbindelse med implemen-
teringen tages kontakt til relevante NGO’er og institutioner.
Rådet for Socialt Udsatte og Landsforeningen af Væresteder udtrykker, at det bør
præciseres, hvilke arbejdspladser der er omfattet af frikortet.
LOS – De private tilbud foreslår, at det tydeliggøres i lovteksten, at unge i efterværn
også er en del af målgruppen, og desuden, at det bør præciseres, hvorfor personer
med handicap ikke er en del af målgruppen. LOS – De private tilbud foreslår at præci-
sere, hvad der skal lægges til grund for kommunalbestyrelsens vurdering af, hvem der
er i målgruppen.
LOS – De private tilbud foreslår, at det præciseres i lovforslaget, hvordan evaluerin-
gen af forsøget skal foretages.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
Det er i lovforslaget nu tydeliggjort, hvilke arbejdsgivere, der er omfattet af det sociale
frikort. Det vurderes ikke nødvendigt i selve lovteksten at skrive, at unge i efterværn er
en del af målgruppen. Det har ikke været en del af satspuljeaftalen, at forsøget med
socialt frikort også skulle gælde personer med handicap, hvorfor disse ikke er omfattet
af målgruppen i lovforslaget, med mindre de også har særlige sociale problemer. I
bemærkningerne til lovforslaget er visse kriterier for målgruppen nu præciseret.
Det er planlagt i regi af Aftalen om satspuljen 2018-2021, at der vil være en særskilt
indsats med at implementere det sociale frikort, hvilket vil involvere både relevante
sociale aktører og arbejdspladser.
Evalueringen af lovforslaget tager afsæt i Aftalen om satspuljen 2018-2021 men vil
først planlægges nærmere i dialog med relevante aktører, i forbindelse med imple-
menteringen og på baggrund af løbende erfaringer med ordningen.
Der henvises i øvrigt til høringsnotatet side 3.
1.3 IT-løsning
Rådet for Socialt Udsatte og SAND – De Hjemløses Landsorganisation anfører, at
dele af målgruppen for det sociale frikort kan få svært ved at bruge en app, da mange
udsatte ikke har en smartphone.
2
L 161 - 2017-18 - Bilag 2: Supplerende høringsnotat, fra børne- og socialministeren
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
Der henvises til høringsnotatet side 4.
1.4 Administration
Rådet for Socialt Udsatte og Landsforeningen af Væresteder foreslår, at der kun visi-
teres én gang i forsøgsperioden.
Rådet for Socialt Udsatte og SAND – De Hjemløses Landsorganisation skriver, at det
bør fremgå, om timer tjent under frikortet skal tælle med i opgørelsen af antal timer i
forbindelse med 225-timersreglen.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger:
Der henvises til høringsnotatet side 5.
3