Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 176 Bilag 9
Offentligt
1880960_0001.png
Til lovforslag nr.
L 176
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 12. april 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber og lov om finansiel virksomhed
(Fastsættelse af krav om medlemskab af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fonden) for udenlandske direkte
tegnende skadesforsikringsselskaber og ændring af Fondens dækningsområde m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 7 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2018 og var til
1. behandling den 15. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 31. oktober
dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 30. Den
28. februar 2018 sendte erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension og Garanti-
fonden for skadesforsikringsselskaber, som erhvervsministe-
ren har kommenteret over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til erhvervsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra erhvervsministeren
»Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 6,
fremgår følgende:
»Tilladelsen forventes meddelt for et halvt år med mulig-
hed for forlængelse, hvis Fonden fortsat kan sandsynliggøre
fremtidige indtægter, der gør, at Fonden igen kan opfylde
lovens krav til størrelsen af Fondens formue. Tilladelsen
forventes ikke at udstrække sig til mere end to år. Endvidere
forventes tilladelsen som udgangspunkt at være betinget af,
at Fondens formue ikke falder med mere end 50 mio. kr. i
forhold til kravet til størrelsen af Fondens formue. I det til-
fælde vil Finanstilsynet iværksætte opkrævning af bidrag til
Fonden med henblik på at genetablere Fondens formue.«
Fonden har i forbindelse med en henvendelse af 22.
marts 2018 til udvalget gjort opmærksom på, at det kan tage
lang tid at få udbetalt beløb fra et forsikringsselskabs kon-
kursbo, og at det derfor er hensigtsmæssigt, at rammerne for
en tilladelse er tilpas fleksible.
På den baggrund finder jeg anledning til at præcisere, at
det ikke er hensigten at fastsætte så restriktive rammer for
tilladelsen, at den ikke får den tilsigtede virkning. Jeg for-
venter derfor i givet fald at give Fonden tilladelse til ikke at
opfylde kravet til størrelsen af Fondens formue i en periode,
der ikke er længere end 3 år, hvis Fonden kan sandsynliggø-
re indtægter, der gør, at Fonden igen kan opfylde lovens
krav til størrelsen af Fondens formue. Samtidig forventer jeg
at gøre tilladelsen betinget af, at Fondens formue ikke falder
med mere end 100 mio. kr. i forhold til kravet til størrelsen
af Fondens formue.«
4. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
AX021334
L 176 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 12. april 2018
1880960_0002.png
2
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Fastsættelse af krav om medlemskab af Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber (Fonden) for direkte tegnende
skadesforsikringsselskaber i EU/EØS, som via filial eller
grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed driver
forsikringsvirksomhed i Danmark, og ændring af Fondens
dækningsområde m.v.)«.
[Præcisering af lovforslagets undertitel]
Til § 1
2)
Nr. 1-4
udgår, og i stedet indsættes:
»1.
§ 1
affattes således:
Ȥ 1.
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fon-
den) er en selvejende institution.
Stk. 2.
Fonden skal yde dækning i henhold til § 5, når et
direkte tegnende skadesforsikringsselskab, der har fået Fi-
nanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed,
bliver erklæret konkurs.
Stk. 3.
Fonden skal endvidere yde dækning i henhold til §
5, når et skadesforsikringsselskab nævnt i § 2 a, som har til-
sluttet sig Fonden, bliver erklæret konkurs.
Stk. 4.
Lov om offentlighed i forvaltningen, lov om Folke-
tingets Ombudsmand, forvaltningsloven og arkivloven fin-
der ikke anvendelse for Fonden.
Stk. 5.
Ved ophør af Fonden træffer erhvervsministeren
med finansministerens godkendelse beslutning om anven-
delse af Fondens formue. Beslutning om anvendelse af Fon-
dens formue træffes efter høring af de forsikringsselskaber,
der er nævnt i § 1, stk. 2 og 3.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler
om Fondens administration.«
2.
§ 1
affattes således:
Ȥ 1.
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fon-
den) er en selvejende institution.
Stk. 2.
Fonden skal yde dækning i henhold til § 5, når et
direkte tegnende skadesforsikringsselskab, der har fået Fi-
nanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed, el-
ler som via filial eller grænseoverskridende tjenesteydelses-
virksomhed driver forsikringsvirksomhed i Danmark, bliver
erklæret konkurs.
Stk. 3.
Lov om offentlighed i forvaltningen, lov om Folke-
tingets Ombudsmand, forvaltningsloven og arkivloven fin-
der ikke anvendelse for Fonden.
Stk. 4.
Ved ophør af Fonden træffer erhvervsministeren
med finansministerens godkendelse beslutning om anven-
delse af Fondens formue. Beslutning om anvendelse af Fon-
dens formue træffes efter høring af de forsikringsselskaber,
der er nævnt i § 1, stk. 2.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler
om Fondens administration.««
[Præcisering]
3)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 3
indsættes som
stk. 9:
»Stk. 9.
Erhvervsministeren kan tillade, at Fonden i en pe-
riode ikke opfylder kravet i stk. 2 til størrelsen af Fondens
formue.««
[Rettelse]
Til § 2
4)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 30, stk. 8,
indsættes efter »solvenscertifikat«: »og do-
kumentation for, at forsikringsselskabet er tilsluttet Garanti-
fonden for skadesforsikringsselskaber, i det omfang selska-
bet er et direkte tegnende skadesforsikringsselskab og skal
dække risici nævnt i bilag 7.««
[Præcisering]
5)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 31, stk. 5, nr. 3,
ændres
»medlem af« til: »tilsluttet«.
[Præcisering]
Til § 3
6)
I
stk. 2
udgår », 4«.
[Konsekvensændring]
Til § 4
7)
Efter ordene Ȥ 3, stk. 8, i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber,« indsættes: »jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1050 af 8. september 2017,«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets undertitel foreslås præciseret, så det tyde-
ligt af undertitlen fremgår, at det er direkte tegnende skade-
sforsikringsselskaber fra EU-/EØS-lande, som via filial eller
grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed driver for-
sikringsvirksomhed i Danmark, der med lovforslaget bliver
pålagt et krav om at være medlem af Garantifonden for ska-
desforsikringsselskaber.
L 176 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 12. april 2018
1880960_0003.png
3
Til nr. 2
Med § 1, nr. 1-4, i det fremsatte lovforslag foreslås der
foretaget en række ændringer af § 1 i lov om en garantifond
for skadesforsikringsselskaber. Ændringerne har forskellige
ikrafttrædelsestidspunkter, jf. lovforslagets § 3, stk. 1 og 2.
Det foreslås at nyaffatte § 1 i lov om en garantifond for ska-
desforsikringsselskaber i to versioner. Ændringen har til for-
mål at skabe klarhed over ordlyden af § 1 i lov om en garan-
tifond for skadesforsikringsselskaber henholdsvis dagen ef-
ter bekendtgørelsen i Lovtidende og den 1. januar 2019, jf.
ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslagets § 3, stk. 1 og 2.
Ændringsforslaget medfører ingen indholdsmæssige ændrin-
ger af bestemmelsen.
Til nr. 3
Med § 1, nr. 6, i det fremsatte lovforslag foreslås det gæl-
dende § 3, stk. 8, i lov om en garantifond for skadesforsik-
ringsselskaber ophævet og erstattet af en ny bestemmelse.
Det gældende § 3, stk. 8, i lov om en garantifond for skade-
sforsikringsselskaber skal først ophæves med virkning fra
den 1. januar 2019, mens den foreslåede nye bestemmelse
skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Derfor foreslås den nye bestemmelse indsat som et nyt stk. 9
i § 3 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Det gældende § 3, stk. 8, i lov om en garantifond for skade-
sforsikringsselskaber bliver ophævet med nyaffattelsen af §
3, jf. § 1, nr. 7, i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4 og 5
Ordlyden i § 2, nr. 2 og 5, i det fremsatte forslag er for-
skellig, selv om begge bestemmelser alene vedrører direkte
tegnende skadesforsikringsselskaber, der skal dække risici
nævnt i bilag 7 i lov om finansiel virksomhed. Det foreslås
at ensrette ordlyden af de to bestemmelser for at undgå tvivl
om, hvilke forsikringsselskaber bestemmelserne finder an-
vendelse for.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring af ikrafttrædelses-
bestemmelsen som følge af de foreslåede ændringer i æn-
dringsforslag nr. 2. Der henvises til bemærkningerne hertil.
Til nr. 7
Lovforslagets § 4 indeholder en henvisning til § 3, stk. 8,
i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber. Idet
§ 3 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber
nyaffattes i lovforslagets § 1, nr. 7, kan der opstå tvivl om
henvisningen. Det foreslås at indsætte en henvisning til den
gældende lovbekendtgørelse nr. 1050 af 8. september 2017
for at tydeliggøre, at henvisningen er til det gældende § 3,
stk. 8, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselska-
ber.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per Nørhave (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Kasper Roug (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL)
Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 176 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 12. april 2018
1880960_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 176
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 22/3-18 fra Forsikring & Pension
Henvendelse af 22/3-18 fra Garantifonden for skadesforsikringsselska-
ber
Udkast til betænkning
Ændringsforslag og udtalelse, fra erhvervsministeren
Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 176
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/3-18 fra Forsikring &
Pension, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/3-18 fra Garantifonden
for skadesforsikringsselskaber, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå