Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 195 Bilag 1
Offentligt
1871663_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den revidere-
de Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til
at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.)
1. Hørte myndigheder og organistrationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 19. januar 2018 til den 16. februar
2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty International, Børnerådet, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danish Biometrics,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgi-
verforening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder,
Den katolske Kirke i Danmark, Det Kriminalpræventive Råd, Digitaliseringsstyrel-
sen, DIGNITY
Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscen-
tret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finans Danmark, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, For-
eningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, HK/Danmark, Ind-
vandrermedicinsk Klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby
(på vegne af Fredsfonden), Københavns Byret, Landsforeningen Adoption og Sam-
fund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen LO, Naalak-
kersuisut (Grønlands Selvstyre), Mellemfolkeligt Samvirke, Parliamentary Assemb-
ly of the Organization for Security and Cooperation in Europe, Plums Fond for
fred, økologi og bæredygtighed, Politiforbundet, PRO-Vest, Præsidenten for Ve-
stre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome,
Retspolitisk Forening, Retten i Randers, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske
Minoriteter, SOS Racisme, Statsforvaltningen, Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne, Udlændingenævnet, Ungdommens Røde Kors, UNHCR Regional Repræsen-
tation for Northern Europe, UNICEF Danmark, Work-live-stay Southern Denmark,
21. marts 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sags nr.
Akt-id
2018 - 15805
381728
Side
1/4
L 195 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ældre Sagen, Ægteskab Uden Grænser, Aarhus erhverv/International Community,
3 F og samtlige byretter.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Danes Worldwide, Datatilsynet, Den katolske Kirke i Danmark, Finans Danmark,
Flygtningenævnet, Færøernes Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Københavns Byret, Landsorganisationen LO, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minori-
teter, SOS Racisme, Statsforvaltningen, Tilsynet med Efterretningstjenesterne,
Udlændingenævnet og Ældre Sagen.
Præsidenten for Vestre Landsret og Præsidenten for Østre Landsret har oplyst, at
de ikke ønsker at udtale sig om lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er an-
ført i kursiv.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af
samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
2.1. Formål og betingelser for sammenligning af fingeraftryksoplysninger
SOS Racisme
bemærker, at det oprindelige grundlag for Eurodac-forordningen
var, at fingeraftryksoplysninger og andre personoplysninger kun må behandles i
Eurodac-systemet til de i Dublinkonventionens artikel 15, stk. 1, (nu Dublinforord-
ningens artikel 21, stk. 1) omhandlede formål.
SOS Racisme anfører, at det i fraværet af et udkast til regelsæt fra justitsministe-
ren ikke er muligt at tage stilling til, hvorvidt der er foretaget en rimelig afvejning
mellem på den ene side Danmarks og andre staters interesse i at kunne bruge
oplysninger til forebyggelse, opdagelse og efterforskning af terror og anden alvor-
lig kriminalitet over for den enkelte udlændings interesse i, at disse data ikke de-
les med uvedkommende.
SOS Racisme ser i øvrigt gerne, at lovforslaget trækkes tilbage, og afventer et
nærmere fastsat regelsæt fra justitsministeren, som bl.a. bør angive, hvilke myn-
digheder der kan fremsætte anmodninger, og hvilken myndighed der skal være
uvildig kontrolinstans.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at med den reviderede
Eurodac-forordning er formålet med Eurodac-systemet blevet udvidet, således at
udpegede retshåndhævende myndigheder og Europol kan foretage søgninger i
Side
2/4
L 195 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Eurodac-systemet med henblik på forebyggelse, opdagelse og efterforskning af
terrorhandlinger og andre alvorlige lovovertrædelser, når en sådan sammenlig-
ning er nødvendig i en konkret sag, og en række nærmere definerede omstændig-
heder gør sig gældende.
Som anført i pkt. 2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget forventes det,
at Rådet inden for den nærmeste tid træffer afgørelse om indgåelse af en aftale
om en tillægsprotokol til den eksisterende mellemstatslige aftale.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere henvise til pkt. 3.1.1.5. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvoraf det fremgår, at de udpegede
myndigheder kan indgive en begrundet elektronisk anmodning om sammenligning
af fingeraftryksoplysninger med fingeraftryksoplysninger lagret i Eurodac-
systemet, hvis sammenligning med en række databaser ikke har ført til identifika-
tion af den registrerede, jf. Eurodac-forordningens artikel 20, stk. 1. Det er desu-
den en betingelse, at sammenligningen er nødvendig med henblik på forebyggelse,
opdagelse eller efterforskning af terrorhandlinger eller andre alvorlige lovovertræ-
delser, hvilket betyder, at der foreligger et tungtvejende hensyn til den offentlige
sikkerhed, der gør det forholdsmæssigt at søge i databasen, at sammenligningen
er nødvendig i et specifikt tilfælde, og at der er rimelig grund til at overveje, om
sammenligningen vil bidrage væsentligt til at forebygge, opdage eller efterforske
nogen af de pågældende lovovertrædelser.
2.2. Udpegning af en national myndighed og kontrolmyndighed
Rigspolitiet
finder, at politikredsenes efterforskningssektioner bør udpeges som
de operative enheder, der kan anmode Rigspolitiet om at foretage en søgning i
Eurodac i retshåndhævende øjemed. Derved vil det administrative setup svare til
dét, der i dag gøres brug af i forhold til politiets søgninger i Visuminformationssy-
stemet i retshåndhævende øjemed.
SOS Racisme
anfører, at det er som om, at lovforslaget åbner op for, at flere in-
stanser i Danmark skal kunne fremsætte anmodninger om oplysninger fra Euro-
dac-systemet.
SOS Racisme ser i øvrigt gerne, at lovforslaget trækkes tilbage, og afventer et
nærmere fastsat regelsæt fra justitsministeren, som bl.a. bør angive, hvilke myn-
digheder der kan fremsætte anmodninger, og hvilken myndighed der skal være
uvildig kontrolinstans.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at det med lovforslaget
foreslås, at justitsministeren, som er ressortansvarlig for de retshåndhævende
myndigheder, bemyndiges til fastsætte nærmere regler til gennemførelse af be-
stemmelser i Eurodac-forordningen om sammenligning og videregivelse af oplys-
ninger med henblik på retshåndhævelse. Det vil således være justitsministeren,
som beslutter, hvilke myndigheder der efter Eurodac-forordningens artikel 5, stk.
1, skal have tilladelse til at anmode om sammenligning af Eurodac-oplysninger.
Side
3/4
L 195 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på baggrund af Rigspolitiets hørings-
svar fundet anledning til at fremhæve i pkt. 3.1.3. i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget, at det forventes, at politikredsenes efterforskningssektioner vil
blive udpeget til at være de operative enheder inden for Rigspolitiet, som har tilla-
delse til at anmode om sammenligning med Eurodac-oplysninger gennem det na-
tionale adgangspunkt, herunder med henblik på retshåndhævelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i den forbindelse, at Rigspolitiet
allerede i dag er den overordnede myndighed, der har tilladelse til at anmode om
sammenligning af fingeraftryk med oplysninger i Eurodac-systemet.
Som anført i pkt. 3.1.1.6. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget fører Da-
tatilsynet tilsyn med behandlingen og anvendelsen af de oplysninger, der her i
landet videregives og modtages efter reglerne i Eurodac-forordningen, jf. udlæn-
dingelovens § 58 i, stk. 6. Efter lovforslaget vil Datatilsynet skulle fungere som den
nationale tilsynsmyndighed i forbindelse med sammenligningen af fingeraftryk
med henblik på retshåndhævelse.
2.3. Proceduren for sammenligning af fingeraftryk med henblik på retshåndhæ-
velse
SOS Racisme
anfører, at der åbnes op for, at en prøvelse af grundlaget for søgning
i Eurodac-systemet i særligt hastende tilfælde kan vente til efter videregivelse af
oplysninger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at der er behov for en hjemmel i
overensstemmelse med Eurodac-forordningens artikel 19, stk. 3, således, at kon-
trolmyndigheden i ekstraordinære hastende situationer, hvor der er et behov for at
forhindre en overhængende fare, som har forbindelse med en terrorhandling eller
en anden alvorlig lovovertrædelse, kan videresende fingeraftryksoplysningerne til
det udpegede nationale system med henblik på øjeblikkelig sammenligning, når
den modtager anmodningen, og først bagefter kontrollere, om betingelserne for
at anmode om sammenligning er opfyldt.
Som anført i pkt. 3.1.1.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget finder den
efterfølgende kontrol i sådanne tilfælde sted uden unødigt ophold efter behand-
lingen af anmodningen. Hvis det ved den efterfølgende kontrol fastslås, at adgan-
gen til Eurodac-oplysninger ikke var begrundet, skal alle myndigheder, der har fået
adgang til sådanne oplysninger, slette oplysningerne fra Eurodac-systemet, og de
skal informere kontrolmyndigheden om sletningen, jf. Eurodac-forordningens arti-
kel 19, stk. 4.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Der er foretaget mindre ændringer af lovteknisk, redaktionel og korrekturmæssig
karakter i forhold til det udkast, som har været sendt i høring.
Side
4/4