Skatteudvalget 2017-18
L 227 Bilag 1
Offentligt
1886887_0001.png
26. april 2018
J.nr. 2017 - 2552
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere skattefra-
drag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886887_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatrådet har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri støtter det gradvis
højere fradrag for forsknings-, for-
søgs- og udviklingsudgifter, herun-
der at initiativet fremrykkes til
2018.
Dansk Byggeri finder det fornuf-
tigt, at lovforslaget baseres på den
eksisterende afgrænsning af fra-
dragsberettigede udgifter, og at der
ikke indbygges en række værnsreg-
ler.
Dansk Byggeri noterer sig, at det
påhviler virksomhederne selv at
udsondre udgifter til forsøgs-,
forsknings- og udviklingsaktivitet.
Dansk Byggeri påpeger dog, at der
påhviler både lovgivere, myndighe-
der og organisationer - herunder
Dansk Byggeri
en stor informati-
ons- og oplysningsindsats, så ef-
fekten af tiltaget kan spredes ud til
det brede erhvervsliv og ikke kun
de allermest forskningstunge virk-
somheder inden for fx medicinal-
industrien.
Hvad finansieringen angår, hæfter
Dansk Byggeri sig ved, at der ind-
regnes (begrænsede) dynamiske
effekter.
Ved lovforslaget anvendes den ek-
sisterende afgrænsning af, hvad
der må anses for at udgøre udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksom-
hed. Dette indebærer selvsagt, at
virksomhederne for at opnå det
forhøjede fradrag skal sondre mel-
lem udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed og andre udgif-
ter. Skattemyndighederne vil selv-
følgelig være behjælpelige med at
afklare eventuelle tvivlsspørgsmål i
den anledning.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv roser regeringen
og aftalepartierne for at have ind-
gået aftalen om at forøge fradraget
for udgifter til forsøg og forskning,
Side 2 af 6
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886887_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ligesom Dansk Erhverv er tilfreds
med fremrykningen.
Dansk Erhverv er herudover til-
freds med, at lovforslaget er enkelt
og bygger på de eksisterende regler
og definitioner.
Dansk Industri
DI kvitterer for forslaget, som de-
monstrerer det politiske fokus på
at sikre, at den danske selskabsbe-
skatning understøtter forskning,
udvikling og innovation. DI vil
især kvittere for, at den politiske
aftale om et forhøjet FoU-fradrag
med nærværende lovforslag er søgt
udmøntet på den administrativt
mest hensigtsmæssige måde.
DI finder det afgørende med et
fortsat politisk fokus på at sikre en
konkurrencedygtig selskabsbeskat-
ning i forhold til alternative inve-
steringslande. Over de seneste tre
årtier har skiftende politiske flertal
løbende sænket selskabsskattesat-
sen i takt med udviklingen i lan-
dene omkring os. Det er ifølge DI
afgørende for Danmark, at både
inden- og udenlandske virksomhe-
der og investorer har tiltro til, at
Danmark også fremover vil sikre,
at investeringsvilkårene her kan
matche landene omkring os.
Danmark er en lille og åben øko-
nomi, og er derfor - også skatte-
mæssigt
afhængig af, hvad der
sker i landene omkring os. For re-
geringen er det en mærkesag at
sikre en høj konkurrenceevne til
gavn for virksomhederne, og dette
vil der derfor også fremadrettet
være fokus på.
DVCA
Indledningsvis roser DVCA initia-
tiverne i Erhvervs- og Iværksætter-
pakken, der blandt andet har til
formål at gøre det mere attraktivt
at investere i nystartede selskaber.
Side 3 af 6
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886887_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DVCA konstaterer dog med et vist
vemod, at lovforslaget på et enkelt
punkt favoriserer etablerede virk-
somheder, især i medicinalbran-
chen.
DVCA noterer sig således, at det i
forslagets § 2, stk. 2, foreslås, at
udvidelsen af fradragsretten ikke
skal omfatte virksomheder, der ud-
nytter muligheden for skattekredit-
ter, jf. ligningslovens § 8 X.
DVCA foreslår på den baggrund,
at forslagets § 2, stk. 2, udgår i sin
nuværende form og erstattes af en
bestemmelse, som udtrykkeligt be-
rettiger til skattekredit svarende til
den øgede værdi af forsknings- og
udviklingsfradraget (fradragssats
på 110 pct. ved fuld indfasning).
Beholdes den nuværende formule-
ring i § 2, nr. 2, vil man ifølge
DVCA udelukkende tilgodese
virksomheder med overskud. Det
har forskningstunge iværksætter-
virksomheder over en bred kam
ikke. DVCA foreslår derfor, at der
skabes udtrykkelig hjemmel til, at
der kan opnås skattekredit også af
forøgelsen af fradraget.
Derudover foreslår DVCA at
hæve beløbsloftet i LL § 8 X, stk. 1
og 3, så der er mulighed for at få
det fulde udbytte af lovændringen.
DVCA vurderer, at en sådan æn-
dring kun vil medføre et beskedent
mindreprovenu.
Lovforslaget forhindrer ikke, at
virksomheder, der anvender skat-
tekreditordningen, kan få glæde af
det forøgede fradrag for udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksom-
hed, hvilket er tydeliggjort i lov-
forslagets bemærkninger. Den fo-
reslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 2, stk. 2, medfører blot, at
der ikke kan ske udbetaling af den
del af underskuddet, som hidrører
fra det forøgede fradrag. Der kan
således fortsat ske udbetaling af
den del af underskuddet, som
stammer fra afholdte udgifter i
virksomheden, men derimod ikke
den del af underskuddet, som sva-
rer til ekstrafradraget. Den del af
underskuddet, som stammer fra
det forøgede fradrag, vil dog fort-
sat kunne fremføres til modreg-
ning i evt. overskud i senere år.
En udvidelse af beløbsgrænserne i
ligningslovens § 8 X, stk. 1 og 3,
ligger uden for rammerne af dette
lovforslag, som udmønter den ind-
gåede aftale om højere fradrag for
forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Side 4 af 6
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886887_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer
FSR har for nærværende ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
KPMG
KPMG henviser til, at der med
lovforslaget sker en udvidelse af
virksomhedernes fradrag for udgif-
ter til forsøgs- og forskningsvirk-
somhed omfattet af ligningslovens
§ 8 B.
I den forbindelse beder KPMG
Skatteministeriet om at bekræfte,
at udgifter til forsøgs- og forsk-
ningsvirksomhed også omfatter
udgifter til at frembringe nye eller
væsentligt forbedrede produkti-
onsmetoder herunder nye maski-
ner til fremstilling af virksomhe-
dens produkter.
Med forslaget foreslås det gradvist
at øge fradragssatsen for virksom-
hedernes udgifter til forsøg og
forskning for at gøre det mere at-
traktivt for virksomheder at inve-
stere i forskning og udvikling.
Ekstrafradraget omfatter udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksom-
hed som nævnt i ligningslovens § 8
B, stk. 1. Forslaget ændrer ikke på
hvilke fradragsberettigede udgifter,
der omfattes af ligningslovens § 8
B.
I forhold til afskrivning på udgifter til
maskiner, der bruges til fremstilling
af virksomhedens produkter, er det
vurderingen, at disse udgifter fortsat
vil være afskrivningsberettigede efter
den almindelige regel om afskrivning
på driftsmidler i afskrivningslovens §
5.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening foreslår,
at det tydeliggøres enten i lovtek-
sten eller i bemærkningerne, om
der kan foretages ekstrafradrag ef-
ter afskrivningslovens § 6, stk. 1,
nr. 3, eller ligningslovens § 8 B,
stk. 4, i tilfælde af, at der vælges
udbetaling efter ligningslovens § 8
X.
Lovforslagets bemærkninger er
blevet justeret, således, at det er ty-
deliggjort, at en virksomhed i
samme indkomstår har mulighed
for at vælge at få udbetalt skatte-
kreditter efter ligningslovens § 8 X
og samtidigt opnå det højere skat-
tefradrag efter de foreslåede be-
stemmelser i afskrivningslovens §
6, stk. 1, nr. 3, og ligningslovens §
8 B, stk. 4.
Side 5 af 6
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886887_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Derudover foreslår SRF Skattefag-
lig Forening, at der foretages en
revision af ligningslovens § 8 X,
stk. 4, idet der efter SRF Skattefag-
lig Forenings vurdering er fastsat
en særlig frist for anvendelse af lig-
ningslovens § 8 X, som går forud
for de almindelige fristregler i skat-
teforvaltningslovens §§ 26 og 27,
jf. princippet om lex specialis.
Det er vurderingen, at bestemmel-
sen i ligningslovens § 8 X, stk. 4, 1.
pkt., om, at anmodning om udbe-
taling af skattekredit skal indgives
samtidig med selvangivelsen for
det pågældende indkomstår, ikke
forhindrer, at der efterfølgende vil
kunne anmodes om genoptagelse
efter reglerne om ordinær og eks-
traordinær genoptagelse i skatte-
forvaltningslovens §§ 26 og 27.
Skatteministeriet er opmærksom
på, at der kan være en generel pro-
blemstilling i relation til sammen-
hængen mellem valgbestemmelser
i skattelovgivningen og fristreg-
lerne i skatteforvaltningsloven,
som vil blive overvejet nærmere i
anden sammenhæng.
Side 6 af 6