Skatteudvalget 2017-18
L 237 A Bilag 30
Offentligt
1933976_0001.png
Til lovforslag nr.
L 237 A
Folketinget 2017-18
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 30. august 2018
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne vedrørende udenlandske
pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og
justering af værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1-3 og 7, og skatteministeren har stillet ændringsforslag nr.
4-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslag nr. L 237 blev fremsat den 2. maj 2018 og var
til 1. behandling den 8. maj 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 24. maj 2018. Lovforslaget var til 2.
behandling den 29. maj 2018, hvor det blev delt i lovforslag
nr. L 237 A og lovforslag nr. L 237 B. Lovforslag nr. 237 A
blev herefter henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get modtaget 3 skriftlige henvendelser fra FSR – danske re-
visorer og KPMG Acor Tax.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besva-
relse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af En-
hedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod de af skatteministeren stillede ændringsforslag. Min-
dretallet vil stemme for de af Enhedslisten stillede ændrings-
forslag.
Et
andet mindretal
(SF) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse.
Mindretallet vil stemme imod de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
Til § 3
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, 2. pkt.,
ændres »ganges
med 1,21« til: »ganges med 1,15«.
[Ændring af den faktor, som brændstofsøkonomien skal kor-
rigeres med]
AX021840
L 237a - 2017-18 - Bilag 30: Tillægsbetænkning afgivet den 30. august 2018
1933976_0002.png
2
Til § 11
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 4, stk. 4, 3. pkt.,
ændres
»ganges med 1,21« til: »ganges med 1,15«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 5, stk. 6, 3. pkt.,
ændres
»ganges med 1,21« til: »ganges med 1,15«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF, V, LA, RV
og KF):
Til § 15
4)
I
stk. 1
ændres »den 1. juli 2018« til: »dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet]
5)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Loven har virkning fra og med den 1. juli 2018,
jf. dog stk. 5-9.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
[Fastholdelse af virkningstidspunktet]
6)
Stk. 8, 3. pkt.,
der bliver stk. 9, 3. pkt., affattes således:
»For beløb modtaget fra og med den 1. juli 2017 til og
med den 31. december 2017 foretages valget ved indgivelse
af en anmodning om ændring af ansættelsen for indkomst-
året 2017 efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 26,
mens valget for beløb modtaget fra og med den 1. januar
2018 til og med den 31. december 2018 foretages ved indgi-
velse af oplysningsskemaet for indkomståret 2018.«
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
Til § 17
7)
I
stk. 1-3
ændres »ganges med 1,1« til: »ganges med
1,07«.
[Ændring af den faktor, som brændstofsøkonomien skal kor-
rigeres med i den foreslåede overgangsperiode]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Med lovforslaget foreslås det at indføre en ny standard
for måling af bilers brændstofforbrug som grundlag for fast-
sættelsen af registrerings- og brændstofforbrugsafgift (grøn
ejerafgift), som fra den 1. september 2017 har været anvendt
ved nye EU-typegodkendelser – den såkaldte Worldwide
harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP).
Regeringen har lagt op til, at brændstofforbruget fast skal
korrigeres med en faktor på 1,21.
Enhedslisten foreslår at ændre denne faste faktor til 1,15.
Til nr. 4 og 5
Det foreslås i lovforslagets § 15, stk. 1, at loven træder i
kraft og har virkning fra og med den 1. juli 2018 med de
undtagelser, som er angivet i § 15, stk. 2-8.
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at Skatteudvalget på udvalgsmødet
den 31. maj 2018 besluttede at udskyde afgivelse af tillægs-
betænkning. Lovforslaget vil efter afgivelse af tillægsbe-
tænkning blive sat på dagsordenen til 3. behandling på Fol-
ketingets møde den 6. september 2018.
Det er derfor ikke muligt at opretholde det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt (den 1. juli 2018), da det ville inde-
bære, at loven ville skulle træde i kraft, før lovforslaget er
vedtaget. Ændringsforslaget skal sikre, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Ændringsforslag nr. 5 medfører samtidig, at lovens virk-
ningstidspunkt fastholdes til den 1. juli 2018 med de undta-
gelser, der allerede følger af lovforslaget. Ændringsforslaget
sikrer dermed, at det virkningstidspunkt, som fremgik af
lovforslaget ved fremsættelsen, fastholdes, også selv om
lovforslaget vedtages senere end forudsat ved lovforslagets
fremsættelse og dermed træder i kraft efter virkningstids-
punktet.
Til nr. 6
Det er i lovforslaget foreslået, at beløb, der modtages fra
et pengeinstitut m.v., som følge af at det pågældende penge-
institut m.v. har modtaget gebyrer, provisioner eller andre
pengeydelser fra et investeringsinstitut, for personer skal
medregnes ved opgørelsen af enten aktie- eller kapitalind-
komsten alt efter investeringsinstituttets karakter, hvor så-
danne beløb efter gældende regler skal medregnes ved opgø-
relsen af den personlige indkomst.
Det er samtidig foreslået, at ændringen skal have virk-
ning fra og med den 1. juli 2017. I tilknytning hertil er fore-
slået en overgangsregel, hvorefter den skattepligtige kan
vælge, at ændringen først skal have virkning for beløb, der
modtages den 1. januar 2019 eller senere. Det vil sige, at
den skattepligtige kan vælge, at beløb modtaget i den mel-
lemliggende periode fortsat skal medregnes ved opgørelsen
af den personlige indkomst.
For beløb, der er modtaget i perioden fra og med den 1.
juli 2017 til og med den 31. december 2017, skal valget ef-
ter lovforslaget foretages i forbindelse med indgivelse af
selvangivelse for indkomståret 2017. Den seneste frist her-
for er den 1. juli 2018.
Med den ved ændringsforslaget foreslåede udskydelse af
lovens ikrafttrædelse fra den 1. juli 2018 til dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende vil fristen for valget i forhold til
de beløb, der er modtaget i sidste halvår af 2017, være udlø-
bet, før loven er trådt i kraft. Det foreslås derfor at ændre fri-
sten, således at valget i stedet skal foretages efter reglerne
om ordinær genoptagelse af ansættelsen. Den skattepligtige
vil således skulle foretage valget ved at bede om genopta-
gelse af ansættelsen for indkomståret 2017 efter reglerne i
skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.
L 237a - 2017-18 - Bilag 30: Tillægsbetænkning afgivet den 30. august 2018
1933976_0003.png
3
Til nr. 7
Regeringen har med ændringsforslag til 2. behandling af
lovforslaget, jf. bilag 18 – Betænkning afgivet den 24. maj
2018, foreslået at indføre en overgangsperiode på 9 måneder
for gennemførelse af den ovenfor nævnte WLTP-målemeto-
de af bilers brændstofforbrug.
Regeringen har foreslået, at faktoren, som brændstoffor-
bruget skal korrigeres med i overgangsperioden frem til den
31. marts, fastsættes til 1,1.
Enhedslisten foreslår at ændre denne faktor til 1,07.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 237a - 2017-18 - Bilag 30: Tillægsbetænkning afgivet den 30. august 2018
1933976_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 237 efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Titel
Betænkning afgivet den 24. maj 2018
Henvendelse af 29/5-18 fra KPMG Acor Tax
1. udkast til tillægsbetænkning
2. udkast til tillægsbetænkning
Henvendelse af 30/5-18 fra FSR – danske revisorer
Henvendelse af 30/5-18 fra KPMG Acor Tax
Udskydelse af afgivelse af tillægsbetænkning
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra skatteministeren
3. udkast til tillægsbetænkning
Orientering vedrørende selvstændige momsgrupper, fra skatteministe-
ren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 237 efter afgivelse af betænkning
Spm.nr.
34
Titel
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det er tidspunktet for videregi-
velsen af provision m.v. fra pengeinstitut, fondsmæglerselskab etc. til
investor, som er afgørende for, hvornår der skal ske indberetning efter
lovforslagets § 13, nr. 2, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm., om ministeren kan bekræfte, at indberetningen af videregiven
provision m.v. efter lovforslagets § 13, nr. 2, vil kunne ske via et web-
interface, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at indberetningerne efter lovforsla-
gets § 13, nr. 2, skal ske én gang årligt, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om indberetning af videregiven provision m.v. efter lovforsla-
gets § 13, nr. 2, vil skulle ske på fondskodeniveau, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/5-18 fra KPMG Acor
Tax, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt ministeren agter at imødekomme Socialdemokrati-
ets tidligere forslag om at optage drøftelserne om evalueringen af el-
bilsaftalen på denne side af sommerferien, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-18 fra FSR – danske re-
visorer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-18 fra KPMG Acor
Tax, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
35
36
37
38
39
40
41