Finansudvalget 2017-18
L 241
Offentligt
1945333_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 (L 241
Forslag til
finanslov for finansåret 2019) af 31. august 2018 stillet efter ønske
fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den forventede årlige udvikling i antal sygeplejersker, der er
beskæftiget i den offentlige sektor frem mod 2025, således at ministeren i svaret
bedes forudsætte en offentlig forbrugsvækst svarende til det opdaterede grundfor-
løb samt at andelen af sygeplejersker ud af den samlede offentlige beskæftigelse
holdes konstant, og vil ministeren sammenholde den forventede udvikling i antal
sygeplejersker med den forventede udvikling i antallet af kontakter til sundheds-
væsenet?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at
Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 (L 241) af 31. au-
gust 2018
og
Finansudvalgets spørgsmål nr. 18 (L 241) af 31. august 2018
besvares sam-
let nedenfor.
Regeringen har en målsætning om en basisrealvækst i det offentlige forbrug på 0,3
pct. om året. Hertil kommer udgifter muliggjort af reformer samt øgede investe-
ringer i danskernes tryghed og sikkerhed. Regeringen har ikke opstillet en særskilt
sigtelinje for udviklingen i den offentlige beskæftigelse, og der skønnes ikke over
sammensætningen af offentligt ansatte på personalegrupper.
I
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018, forudsættes real-
væksten i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) i gennemsnit at udgøre ca.
0,4 pct. årligt fra 2017 til 2025. Det giver
med en antagelse om konstant løn-
sumskvote i årene frem mod 2025
anledning til et beregningsteknisk fald i den
offentlige beskæftigelse på ca. 9.000 beskæftigede fra 2017 til 2025,
jf. tabel 1.
Det
bemærkes, at der er tale om en beregningsteknisk, illustrativ opgørelse, og den
afspejler således ikke politiske beslutninger om lønsumskvoten eller sammensæt-
ningen af det offentlige forbrug de kommende år. Hvis man tager udgangspunkt i
en anden sammensætning af det offentlige forbrug, kan den offentlige beskæfti-
gelse være stabil eller ligefrem stigende.
Det bemærkes, at der udover den gennemsnitlige realvækst på 0,4 pct. i det offent-
lige forbrug (ekskl. afskrivninger) frem mod 2025 er afsat en reserve til øvrige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 241 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om den forventede årlige udvikling i antal sygeplejersker i den offentlige sektor frem mod 2025 med en forbrugsvækst, der svarer til det opdaterede grundforløb, til finansministeren
1945333_0002.png
Side 2 af 4
prioriteringer. Hvis reserven udmøntes til tiltag, der ligger inden for det offentlige
forbrug, vil det kunne give anledning til en højere offentlig beskæftigelse.
I forhold til ovenstående tekniske forudsætninger om udviklingen i den offentlige
beskæftigelse, skal det bemærkes, at der ikke er en entydig sammenhæng mellem
realvæksten i det offentlige forbrug og udviklingen i den offentlige beskæftigelse.
Sammenhængen mellem det offentlige forbrug og den offentlige beskæftigelse
afhænger blandt andet af, hvor stor en del af det offentlige forbrug, der produce-
res i den offentlige sektor
og dermed af offentligt ansatte
og hvor stor en del,
der købes i form af varer og tjenesteydelser fra private leverandører
og dermed
produceres af privat ansatte. Derfor er antallet af offentligt ansatte ikke i sig selv
et mål for omfanget eller kvaliteten af den offentlige service, men et udtryk for
hvor stor en del af de offentlige ydelser, der produceres af offentligt ansatte frem-
for fx privat ansatte.
Væksten i det demografiske træk er beregnet til i gennemsnit 0,65 pct. årligt i
2019-25. Et forløb med en offentlig forbrugsvækst svarende til det demografiske
træk vil beregningsteknisk give anledning til en stigning i den offentlige beskæfti-
gelse på ca. 6.000 beskæftigede fra 2017 til 2025.
1
Det bemærkes, at beregningen af det demografiske træk er af mekanisk karakter
og generelt skal fortolkes varsomt. Det demografiske træk anvendes primært som
et element i en langsigtet holdbarhedsberegning. Det demografiske træk tager
blandt andet ikke højde for mulige produktivitetsforbedringer i det offentlige og
indgår som ét blandt mange input i den løbende tilrettelæggelse af finanspolitik-
ken. Det er et politisk valg, hvordan der prioriteres mellem tilførsel af flere res-
sourcer til offentlige forbrugsudgifter og fx lavere skat.
Det er ikke umiddelbart muligt at opgøre antallet af sygeplejersker som en andel af
det samlede antal ansatte i den offentlige forvaltning og service. Det skyldes, at
der ikke findes en sammenhængende statistik for den offentlige beskæftigelse med
en tilstrækkelig detaljeringsgrad. Danmarks Statistik offentliggør således ikke tal
for den offentlige beskæftigelse fordelt på stillingskategorier.
Antallet af offentligt ansatte sygeplejersker er i stedet opgjort på baggrund af data
fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL), der dækker regionalt og
kommunalt ansatte. Ifølge KRL var der ca. 54.000 sygeplejersker ansat i regioner
og kommuner i 2017. En opgørelse baseret på KRL er imidlertid ikke direkte
sammenlignelig med den offentlige beskæftigelse opgjort i Danmarks Statistiks
nationalregnskab,
som ligger til grund for Finansministeriets tekniske forudsætnin-
ger om udviklingen i den offentlige beskæftigelse, og det beregningstekniske ek-
sempel nedenfor er således behæftet med væsentlig usikkerhed.
1
I forløbet med en offentlig forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk er det lagt til grund, at den offent-
lige forbrugsvækst fra 2019 til 2025 svarer til væksten i det demografiske træk, mens realvæksten i 2018 svarer til seneste
skøn fra Økonomisk Redegørelse, august 2018.
L 241 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om den forventede årlige udvikling i antal sygeplejersker i den offentlige sektor frem mod 2025 med en forbrugsvækst, der svarer til det opdaterede grundforløb, til finansministeren
1945333_0003.png
Side 3 af 4
Hvis det beregningsteknisk lægges til grund, at antallet af sygeplejersker skal udgø-
re en konstant andel af den samlede offentlige beskæftigelse frem mod 2025, sva-
rer det til, at antallet af sygeplejersker udvikler sig proportionalt med den samlede
offentlige beskæftigelse. Under denne forudsætning giver
Opdateret 2025-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018 beregningsteknisk anledning til et fald på
ca. 1.000 sygeplejersker fra 2017 til 2025,
jf. tabel 1.
Tilsvarende giver et forløb med
en offentlig forbrugsvækst svarende til det demografiske træk beregningsteknisk
anledning til et tilnærmelsesvist uændret antal sygeplejersker fra 2017 til 2025. Det
skal understreges, at det i praksis er op til de enkelte statslige, kommunale og regi-
onale institutioner at fastsætte antallet af ansatte i forskellige stillingskategorier
inden for de givne økonomiske rammer. Såfremt der prioriteres flere midler til
sundhedsområdet, vil dette afhængig af den konkrete udmøntning kunne give
anledning til en stigning i antallet af sygeplejersker. Fordelingen af den offentlige
beskæftigelse på forskellige personalegrupper er således beregningstekniske og
ikke en følge af politiske beslutninger fra centralt hold. Tabellen kan derfor ikke
tages som udtryk for regeringens politik.
Finansministeriets kender ikke til en vurdering af den forventede udvikling i antal-
let af kontakter til sundhedsvæsenet.
Tabel 1
Antal beskæftigede i den offentlige forvaltning og service og antal offenligt ansatte sygeplejersker, 2017-
2025
2017
1.000 beskæftigede
Grundforløb
Offentlig forvaltning og
service
Årlig ændring
Sygeplejersker
Årlig ændring
54
818
819
1
54
0
820
1
55
0
818
-3
54
0
816
-1
54
0
814
-2
54
0
814
0
54
0
812
-2
54
0
809
-3
54
0
-1
-9
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Ændring,
2017-25
Forløb med off. forbrugs-
vækst svarende til væk-
sten i det demografiske
træk
Offentlig forvaltning og
service
Årlig ændring
Sygeplejersker
Årlig ændring
818
819
1
822
3
55
0
821
-1
55
0
822
1
55
0
822
0
55
0
823
1
55
0
824
1
55
0
824
1
55
0
0
6
54
54
0
Anm.: 2017-tallet angiver det senest observerede årstal. Grundet afrunding stemmer år-til-år ændringen ikke
nødvendigvis overens med udviklingen i niveauet. Antallet af offentligt beskæftigede personer er opgjort
inkl. orlov, der efter hovedrevisionen er det primære beskæftigelsesbegreb i nationalregnskabet. Antallet af
offentligt ansatte sygeplejersker i 2017 er opgjort på baggrund af Kommunernes og Regionernes Løndata-
kontor (KRL). Sygeplejersker omfatter stillingskategorierne sygeplejersker og ledende sygeplejersker. Antallet
af ansatte omfatter tjenestemænd, overenskomstansatte og fleksjob, men er eksklusiv ekstraordinært ansatte
og elever. Udviklingen i antallet af sygeplejersker er beregnet under forudsætning om en proportional udvik-
ling i antallet af beskæftigede i den offentlige forvaltning og service og antallet af offentligt ansatte sygeple-
L 241 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om den forventede årlige udvikling i antal sygeplejersker i den offentlige sektor frem mod 2025 med en forbrugsvækst, der svarer til det opdaterede grundforløb, til finansministeren
Side 4 af 4
jersker. Det forudsættes således, at sygeplejersker udgør en fast andel af den samlede offentlige beskæftigelse.
I forløbet med en offentlig forbrugsvækst svarende til væksten i det demografiske træk er det lagt til grund,
at den offentlige forbrugsvækst fra 2019 til 2025 svarer til væksten i det demografiske træk, mens realvæksten
i 2018 svarer til seneste skøn fra Økonomisk Redegørelse, august 2018.
Kilde: Danmarks Statistik,
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022
(august 2018), Kommunernes og
Regionernes Løndatakontor og egne beregninger.
Det bemærkes som tidligere nævnt, at eksemplet i tabel 1 ikke afspejler en konkret
politisk målsætning eller prioritering, men er udelukkende et beregningsteknisk
regneeksempel under de givne forudsætninger.
Ovenstående beregning af udviklingen i antallet af sygeplejersker skal således alene
ses som et beregningsteknisk eksempel, hvor antallet af sygeplejersker forudsættes
at udvikle sig proportionalt med den samlede offentlige beskæftigelse. Der er såle-
des ikke tale om en vurdering af virkningen af regeringens økonomiske politik på
antallet af offentligt ansatte sygeplejersker.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister