Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. oktober 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 60 (L 241 - § 7.
Finansministeriet) af 28. september 2018.
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvad råderummet i den seneste mellemfristede
fremskrivning er i mia. kr. i hvert år fra og med 2019 frem til 2025, hvis det opgø-
res på samme måde som råderummet i "Grundforløb uden nye tiltag" i tabel 2B.1
i ”DK2025 – Et stærkere Danmark”, og vil ministeren i forlængelse heraf ligeledes
i en tabel for hvert år fra 2019 til 2025 oplyse, hvad dette råderum er ekskl. det
aftalte løft af forsvaret?
Svar
I
Aftale om et nyt Forsvarsforlig 2018-2023
(januar 2018) indgår et løft af Forsvaret på
0,8 mia. kr. i 2018 og 4,8 mia. kr. i 2023 opgjort i 2018-priser. På baggrund heraf
er der foretaget en beregningsteknisk opsplitning af merbevillingerne til Forsvaret
mellem offentlige investeringer og offentligt forbrug,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at forsvarsforliget dækker perioden 2018-2023, og at den bereg-
ningstekniske opdeling i 2024-2025 således er forbundet med særligt stor usikker-
hed.
Tabel 1
Forudsat opdeling af bevillingsløft i Forsvaret
Mia. kr., 2018-priser
Bevillingsløft i Forsvaret
- heraf offentligt forbrug
- heraf offentlige investeringer
2018
¾
¾
0
2019
¾
¾
0
2020
1¾
1¼
�½
2021
2
1¾
¼
2022
2¾
2
¾
2023
4¾
3
1¾
2024
4¾
3
1¾
2025
4¾
3
1¾
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste kvarte milliard. Det antages, at materielinvesteringer sfa. løftet påvirker de
offentlige investeringer på bevillingstidspunktet.
Kilde: Forsvarsforlig 2018-2023.
Den del af merbevillingerne til Forsvaret, der beregningsteknisk er kategoriseret
som offentlige investeringer er forudsat afholdt inden for den eksisterende ramme
til offentlige investeringer i 2021-2025. I 2020 er investeringsløftet finansieret via
en reduktion af råderummet. Den del af merbevillingerne til Forsvaret, der bereg-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk