Finansudvalget 2017-18
L 241
Offentligt
1953133_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. oktober 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 64 (L 241) af 28.
september 2018
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan det vil påvirke råderummet i mio. kr. i hvert år
frem til 2025, hvis bo- og gaveafgiften for familieejede virksomheder hæves til
samme niveau som i 2015?
Svar
Efter gældende regler nedsættes satsen for bo- og gaveafgiften ved overdragelse af
en erhvervsvirksomhed (personligt ejede virksomheder samt selskaber) til et nært
familiemedlem m.v. Nedsættelsen af satsen sker gradvist fra 15 pct. i 2015 til 5
pct. fra og med 2020. Satsen udgør i 2019 6 pct.
Det skønnes med markant usikkerhed, at en forhøjelse af satsen for bo- og gave-
afgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed (personligt ejede virksomhe-
der samt selskaber) til et nært familiemedlem m.v. til 15 pct. fra og med 2019 vil
medføre et umiddelbart merprovenu på i størrelsesordenen 1.200 mio. kr. i 2019
og 1.400 mio. kr. fra 2020 og frem,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb (og adfærd) udgør
det skønnede merprovenu i størrelsesordenen 900 mio. kr. i 2019 og 1.000 mio.
kr. fra og med 2020 (2019-niveau).
Provenuvirkningen i de enkelte år svarer til påvirkningen af det finanspolitiske
råderum.
Tabel 1
Provenuvirkning ved en forhøjelse af satsen for bo- og gaveafgiften til 15 pct. ifbm. visse overdragelser
(Mio. kr., 2019-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2019
1.200
900
900
2020
1.400
1.000
1.000
2021
1.400
1.000
1.000
2022
1.400
1.000
1.000
2023
1.400
1.000
1.000
2024
1.400
1.000
1.000
2025
1.400
1.000
1.000
Varigt
1.400
1.000
1.000
Anm.: Afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 241 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvordan det vil påvirke råderummet, hvis bo- og gaveafgiften for familieejede virksomheder hæves, til finansministeren
1953133_0002.png
Side 2 af 2
Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at det med
Aftale om mindsket grænsehandel,
BoligJobordning og konkrete initiativer til øget vækst og beskæftigelse
delaftale om Vækstplan
DK
er aftalt, at forholdene for erhvervsdrivende fonde skal forbedres, så overta-
gelse af virksomheder kan ske med skattemæssig succession.
1
I denne forbindelse
har en nedsat arbejdsgruppe udarbejdet en beskatningsmodel for generationsskifte
til en erhvervsdrivende fond. Modellen indebærer, at overdragelse kan foregå
uden afgiftsbetaling,
jf. Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdri-
vende fonde
(Skatteministeriet, juni 2018).
Skatteministeren har forelagt modellen for aftalepartierne med henblik på, at der
kan fremsættes lovforslag til udmøntning af aftalen efter årsskiftet.
Såfremt en forhøjelse af satsen ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed til et
nært familiemedlem m.v. indebærer, at mere egenkapital overdrages til erhvervs-
drivende fonde uden afgiftsbetaling, vil det isoleret set trække i retning af, at mer-
provenuet bliver lavere end det angivne.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
1
Aftalen er indgået mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti),
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti april 2013.