Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 27 Bilag 1
Offentligt
1801789_0001.png
-- AKT 293976 -- BILAG 1 -- [ Høring - TRM - udkast til forslag til lov om krav til infrastruktur for alternative drivmidler ] --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Internationalt Kontor
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Att.:
Fie Westergren Hendel
Sags-ID: 74877/74901
Sagsbehandler: AJ/LK
Deres ref.: Fie Westergren Hendel
Dato: 10-08-2017
Ekstern høring over udkast til forslag til lov om krav til infrastruktur for alternative
drivmidler
ITD kvitterer for fremsendte forslag og muligheden for at afgive bemærkninger hertil.
ITD har følgende bemærkninger til forslaget:
Overordnede generelle bemærkninger
ITD har i mange år været fortaler for en harmoniseret udvikling og udbredelse af
alternative brændstoffer og motorteknologier. En komplet omlægning sker ikke over
nat, hvorfor det er nødvendigt fortsat at stimulere forskningen, udviklingen og
investeringerne i energieffektive teknologier og løsninger. Som organisation for den
danske transport- og logistikbranche anser ITD Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative
brændstoffer (AFI-direktivet) som et vigtigt skridt i denne retning.
ITD tilslutter sig hermed fremsatte lovforslag, der skal skabe den fornødne hjemmel til
at implementere de dele af AFI-direktivet, der vedrører bestemmelser om tekniske
specifikationer til infrastrukturen for alternative drivmidler. Dette med henblik på, at
understøtte en harmoniseret udvikling af infrastruktur for alternative brændstoffer i
EU og derigennem facilitere såvel stordriftsfordele som mobilitet på tværs af
medlemsstaterne.
ITD kvitterer for Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering af, at der med
bekendtgørelse 283 af 27. marts 2017 ikke er sket en tilstrækkelig og fuldstændig
implementering af direktivets krav, hvorfor fremsættelsen af nærværende lovforslag
synes nødvendig.
Vi er enige i, at der inden for området alternative drivmidler må forventes en betydelig
udvikling over de kommende år, og at dette understøtter behovet for en selvstændig
hovedlov, der fungerer som rammelov. Herved sikres den fornødne hjemmel til at
implementere fremtidige retsakter. Den foreslåede bemyndigelse af transport-,
bygnings- og boligministeren til at fastsætte nærmere regler, som angivet i § 4-6,
ligger således i tråd med dette.
Side 1 af 2
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0002.png
Bemærkninger til ændringsforslag
§ 1:
Ingen bemærkninger.
§ 2:
Ingen bemærkninger.
§ 3:
Ingen bemærkninger.
§ 4:
ITD støtter, at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler om
krav til offentlig tilgængelig infrastruktur til transmission af alternative drivmidler til
motorkøretøjer og skibe jævnføre § 2 samt renhedsgraden af brint anvendt til
infrastruktur omfattet af nr. 1.
§ 5:
ITD støtter, at transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om tilsyn med overholdelse af regler udstedt i medfør af denne lov.
§ 6:
ITD støtter, at transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om udstedelse af påbud om lovliggørelse i forbindelse med
konstateret overtrædelse af regler udstedt i medfør af denne lov.
§ 7:
Ingen bemærkninger.
§ 8:
Ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
ITD
Lasse Raunholt Kristoffersen
Side 2 af 2
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0003.png
-- AKT 293976 -- BILAG 2 -- [ Høring_lov_om_infrastruktur_og_alt_drivmidl ] --
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Dato:
13. august 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
ved:
[email protected]
og
[email protected]
C.c. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
[email protected]
Høringssvar: Udkast til forslag til lov om krav til infrastruktur for alternative drivmidler
Sagsnummer: 2017-3641
Danmarks Frie AutoCampere har gennemlæst udkast til forslag til lov om krav til infrastruktur for
alternative drivmidler. Lovforslaget er baseret på EU-kommissionens strategi for alternative brændstoffer,
med henblik på at opnå mere miljøvenlig energi til brug for transport.
I Danmark anvender vi traditionelt kun benzin og diesel som konventionelle drivmidler. I de øvrige EU-lande
anvendes desuden i væsentlig grad LPG som et konventionelt drivmiddel. Dette drivmiddel udleder ved
forbrænding ca. 15 % mindre
CO
2
end benzin, og mange millioner biler i EU er fabriksfremstillede til LPG
drift, eller er ombyggede til enten ren LPG drift eller skiftevis LPG- og benzindrift.
Af denne grund defineres
”gas”
i EU-Kommissionens strategi og i definitionerne i afsnit 2.1 alene som
omfattende naturgas og biogas. I EU
ud over Danmark - er LPG nemlig ikke et alternativt drivmiddel
det
er helt almindeligt drivmiddel, der fås på et utal af tankstationer.
I Danmark har vi 4
fire
tankstationer, der forhandler LPG, og stort set ingen biler, der anvender det.
Selvom alle bilmærker har LPG modeller, importeres de ikke til Danmark, fordi LPG i 1980´erne blev belagt
med en utrolig høj afgift. I Tyskland er afgiften på LPG i øjeblikket stort set fjernet med henblik på at
motivere bilisterne til at overgå til LPG-drift og opnå CO
2
reduktionen nu og her, herved bliver prisen på
LPG ca. 4 kr./l for bilisten. Til sammenligning er LPG prisen for bilisten i Danmark ca. 12 kr./l ved køb på de 4
tankstationer og ca. 10 kr./l, når LPG købes på flaske.
Den nye udvikling på LPG-markedet er, at LPG
som Bio-LPG - nu fremstilles af 60% madrester og 40%
vegetabilske olier med et mål om, at det allerede om 1 år fremstilles alene af madrester. Hermed synes LPG
miljømæssigt vældig attraktivt
ikke mindst i forhold til naturgas.
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0004.png
Vi mener derfor,
at LPG både i sin klassiske, oliebaserede form og især i sin nye fremstillingsform
med et
kemisk slutresultat, der er identisk med det oliebaserede
bør medtages i kategorien
”gas”
som både et
nuværende og fremtidigt alternativt drivmiddel i Danmark.
Turismen mangler LPG:
1) De millioner af LPG drevne biler, der kører i Europa, har ikke mulighed for at tanke i Danmark ud
over i Middelfart og Odense samt i Rødding og på Rømø.
Ud over at det er en meget dårlig service for EU-borgere og andre udlændinge, der ikke har
mulighed for at holde bilferie eller køre på forretningsrejse i Danmark, må det være i modstrid med
Unionens formål om mobilitet. De kun 4 LPG gastankstationer, gør det alene muligt køre transit
gennem Danmark.
2) Danmark er ved at blive mere populær blandt autocamperturister, og mange af disse har
indbyggede eller fastmonterede tanke til LPG til brug for opvarmning, køleskab og madlavning.
Disse tanke er udstyret med TÜV godkendt sikkerhedsudstyr, der tillader, at de kan fyldes på
tankstationer på tilsvarende vis som gastanke til fremdrift af biler, og det er den eneste måde,
hvorpå disse tanke kan fyldes. Nogle autocampere anvender endvidere LPG som drivmiddel, som
ovenfor nævnt.
Vi vil derfor foreslå, at der på motorvejsnettet ved udpeges 10 -15 tankstationer, hvor der etableres
mulighed for påfyldning af LPG. En afgiftslettelse på LPG specifikt, vil desuden tiltrække flere turister.
Desuden, til Transport, Bygnings- og Boligministeriets
samt Energi- Forsynings- og Klimaministeriets
overvejelse:
Indføring af LPG som drivmiddel i Danmark igen vil med anvendelse af enkel og kendt teknologi meget
hurtigt kunne lede til væsentlig national reduktion af
CO
2
udledningen fra transportsektoren. Genindføring
kan styres enkelt ved regulering af afgiften på LPG.
Det nye Bio-LPG er sandsynligvis et mere miljøvenligt drivmiddel end naturgas. Bio-LPG er af samme
kemiske sammensætning som oliebaseret LPG og kan jfr. producenten anvendes på samme måde, se
venligst:
http://primagaz.dk/bio-lpg, http://www.shvenergy.com/bio-lpg/.
Biler, der kan anvende LPG som drivmiddel, vil med udskiftning af gastanken og en mindre motor- og
styringsmæssig ændring, senere kunne omstilles til at kunne bruge naturgas eller biogas, når
gastankstationer for naturgas bliver almindeligt tilgængelige
hvis en omstilling fortsat er attraktivt til den
tid.
Venlig hilsen
Danmarks Frie AutoCampere
Henrik Krebs, Formand
Jytte Jakobsen, Sekretær
Side
2
af
2
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0005.png
-- AKT 293976 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om krav til infrastruktur for alternativ… --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms kanal 27F
1220 København K
J.nr.: 2017-36-41
14. august 2017
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om krav til infra-
struktur for alternative drivmidler
Dansk erhverv har modtaget ministeriets høring af 28. Juni vedrørende overnævnte og har følgende
bemærkninger.
Dansk Erhverv ser positivt på ønsket om, at nedbryde infrastrukturelle barrierer for en bred vifte af
alternative drivmidler. Det er afgørende, at det ikke alene satses på en, eller få, alternative energi-
form/-er, da der på nuværende tidspunkt ikke foreligger tilstrækkelig empirisk grundlag til at kunne
afgøre, hvilke alternative drivmidler, der bedst vil mindske forurening og samtidigt være mest renta-
belt i fremtiden.
For at sikre lige konkurrence mellem udbydere og anvendere, samt den bedste udvikling for den
grønne omstilling, er det vigtigt ikke at favorisere en form for alternativt drivmidler på bekostning af
andre, men skaber muligheder for alle former for alternative brandmidler. Det er derfor meget posi-
tivt, at ministeriet ønsker at lave en rammelovgivning, da det giver de bedste muligheder for, at til-
passe sig til de opdagelser, som man uvægerligt vil gøre sig under udviklingen af de alternative driv-
midler og deres implementering i samfundet.
Det er afgørende, at omstilling til ikke-fossile brændstoffer sker så teknologineutralt som muligt, så
man ikke forfordeler en teknologiform frem for andre.
Dansk Erhverv ser derfor også en fordel i, at de optankningsstationer der fremover kommer udbyder
en bred vifte af drivmidler.
Som det fremgår af høringsbrevet, forventes området for alternative drivmidler at udvikle sig med stor
hast. Det er derfor vigtigt at være helt med fremme, samt inddrage det danske erhvervsliv i udviklin-
gen så det de frie markedskræfterne og konkurrence indtager en central rolle. Udviklingen og anven-
delsen af alternative drivmidler vil til syvende og sidste have en meget stor indvirkning på erhvervsli-
vets vilkår, dagligdag og bundlinje.
Dansk Erhverv ser positive på, at lovforslaget ligger op til ikkediskriminerende tilgang til ladestandere,
da dette vil sikre fri konkurrence blandt udbydere af køretøjer på alternative drivmidler.
CGR/CGR
[email protected]
Side 1/2
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0006.png
Med venlig hilsen
Christoffer Greenfort
Chefkonsulent
Side 2/2
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0007.png
-- AKT 293976 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar vedr AFI ] --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Att.:
Fie Westergren Hendel ([email protected])
Høringssvar vedr.
forslag til lov om krav til infrastruktur for alternative drivmidler
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har den 28. juli sendt udkast til forslag til lov om krav
til infrastruktur for alternative drivmidler i offentlig høring. Fællesnordisk sekretariat for e-mobili-
tet i ÖKS-regionen og Dansk Elbil Alliance takker for muligheden for at afgive bemærkninger til
lovforslaget.
Vi er meget tilfredse med udformningen af bekendtgørelse nr. 283 af 27. marts 2017 om krav til
tekniske specifikationer for offentligt tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler og er der-
for også meget tilfredse med, at dette lovforslag ikke medfører ændringer i bekendtgørelsen.
Vi er glade for, at der sikres en minimumsstandardisering af den offentligt tilgængelige ladein-
frastruktur i hele EU. Standardiseringen af ladeinfrastrukturen sænker barrierer og giver tryghed
for både elbilister, elbilproducenter og ladeoperatører. Elbilproducenter og ladeoperatører ved
således hvilke minimumsstandarder, de bør overholde, mens elbilisterne bliver betrygget ved, at
de også kan lade deres elbiler op på den anden side af landegrænsen.
Samtidig er det dog vigtigt ikke at låse sig fast på bestemte standarder inden for områder, hvor
der fortsat sker en del udvikling, og på områder hvor det ikke giver nytte for hverken forbrugere
eller producenter. Vi mener, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har opnået den rette
balance mellem behovet for minimumsstandardisering og behovet for plads til fortsat innovation
blandt øvrige standarder.
Ligeledes er vi glade for, at loven ikke finder anvendelse for allerede opført infrastruktur og
samtidig ikke forhindrer, at der stadig kan benyttes andre tekniske standarder på samme lade-
standere og ved siden af de påkrævede standarder. Endelig, er vi tilfredse med, at der alene
stilles krav om minimumsstandardisering for offentligt tilgængelige ladestandere. Det vil således
ikke give mening at stille krav til ikke-offentligt tilgængelige ladestandere, der i højere grad an-
vendes til diverse specialiserede formål og alligevel ikke er tilgængelige for de elbilister, som lo-
ven skal skabe sikkerhed om minimums-standardisering for.
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0008.png
-- AKT 293976 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar fra Dansk Standard vedr. lov om krav til infrastruktur for alternative drivmi… --
2017-08-11
Ref.: MKR
Høringssvar fra Dansk Standard vedr.
Udkast til forslag til lov om krav til infrastruktur for alternative drivmidler
Dansk Standard (DS) værdsætter muligheden for at kommentere på lovforslaget og har følgende
indholdsmæssige kommentarer.
I bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser §4 (øverst side 13) henvises til krav fra
det tilhørende AFI-direktiv. I direktivet henvises til ISO/TS 20100, som der derfor også refereres til i
bemærkningerne. Denne standard er trukket tilbage 10. dec. 2015 og er ikke længere
gældende. Standarden er erstattet af ISO/TS 19880-1:2016.
I direktivet henvises desuden til ISO 14469 del I og II, som der også refereres til i
bemærkningerne. Disse to standarder er tilbagetrukket 3. januar 2017 og erstattet af en ny ISO
144690:2017.
Dansk Standard kan ikke umiddelbart afgøre om indholdet i de nye standarder præcis erstatter de
områder, som direktivet henviser til.
Dansk Standards eksperter står naturligvis til rådighed ifm. spørgsmål til ovenstående
kommentarer.
Kontakt:
Morten Damm Krogh
Chef for Public affairs
[email protected]
/ 60563230
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0009.png
-- AKT 293976 -- BILAG 6 -- [ Transport - og Bygningsministeriet 14.08.2017 ] --
Att. Fuldmægtig Fie Westergren Hendel
Transport- og Bygningsministeriet
Erhvervs- og Analysekontoret,
Frederiksholms Kanal 27 F
14. august 2017
VE
Høring over udkast til forslag til lov om krav til infrastruktur for alternative
drivmidler
Danske Maritime har gennemgået det tilsendte udkast til forslag til lov om krav til infrastruktur for alternative
drivmidler (Id nr.: 274221).
Som brancheforening for den danske maritime industri har foreningen især hæftet sig ved de afsnit, der fokuserer
på aktiviteter på havet, herunder ikke mindst søtransportaktiviteter - skibe
Benyttelse af landstrøm er i hastig stigning over hele verden; Det stigende antal skibe, der allerede er forberedt
på at modtage landstrøm og tilgængeligheden af en international standard, der garanterer tilslutning, gør
landstrøm til en mulig løsning til at reducere lokal og global forurening. I Europa, hvor havnene sædvanligvis er
nær tæt befolkede arealer, kan folkesundheden få stor gavn af landstrøm (mange undersøgelser beskriver
forureningsreduktioner ved anvendelse af landstrøm herunder nytten for lokalsamfundet.
Landstrøm bør følge relevant international regulering for at sikre kompatibilitet med eksisterende standarder;
Især skal installation og prøvning være i overensstemmelse med standarderne IEC / IEEE i 80005 serien (80005:
1 for højspændingstilslutning, 80005: 2 til kommunikation, PAS 80005: 3 til lavspændingstilslutning).
Investeringsafkast for landstrøm er direkte forbundet med olieprisen (generelt prisen på energi).
Den generelle forbedring af folkesundheden ved udbredelse af landstrøm bør tages i betragtning. F.eks har nogle
lande besluttet at afskaffe afgifter på energi til landstrøm for at stimulere udbredelsen af denne løsning.
Danske maritime producenter har i stort omfang været på forkant med udviklingen af systemer til etablering af
strøm fra land til skibe.
DANSKE MARITIME
Michael Prehn
Underdirektør
Danske Maritime
[email protected]
www.danskemaritime.dk
Amaliegade 14, 1.
1256 København K
Tlf. 33 13 24 16
Rue du Cornet 79
1040 Etterbeek
Tlf. +32 22 30 69 34
CVR-nr. 25 71 66 12
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0010.png
-- AKT 293976 -- BILAG 7 -- [ Høring over udkast til forslag til lov om krav til infrastru._ ] --
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
15. august 2017
17/05805-5
mah-dep
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. udkast til forslag til lov om
krav til infrastruktur for alternative drivmidler.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at be-
kendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekvenser under 4 mio.
kr. årligt for erhvervslivet. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Søfartsstyrelsen har følgende bemærkninger til denne høring:
"Der anvendes forskellige termer som ikke er præcist defineret i teksten:
I høringsbrevet nævnes "LNG-tankstationer og strømforsyning fra land til
fartøjer".
I lovforslaget paragraf 3.4 er LNG-tankstation er defineret som: "En op-
tankningsfacilitet, hvor LNG kan tankes, bestående af enten en fast eller
mobil facilitet, en offshorefacilitet eller et andet system."
1. Jeg henviser til Søfartsstyrelsens oversigt over regler samt link (ved-
hæftet).
Ifølge oversigten (side 3), er det Kommunen og evt. andre myndigheder,
der er myndighed hvad angår LNG faciliteter anbragt på land.
2. Hvad angår større skibe, der anvender LNG som brændstof, skal skibe-
ne opfylde IMO Resolution MSC.391(95) "Adoption of the International
Code of Safety for Ships using Gases or Other low-flashpoint Fuels" (IGF
Code), Herunder særlig section 8, om Bunkering.
3. Det bør undersøges, om der findes internationale standarder for koblin-
ger til LNG bunker slanger samt stik til el-ladestationer."
Med venlig hilsen
Maria Houkjær
Direktionssekretær
L 27 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1801789_0011.png
TRM Anne Sofie 'Fie' Westergren Hendel ([email protected])
Til:
Michael Mücke Jensen ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Cc:
Fra:
Jeppe Røn Hartmann ([email protected])
Titel:
Udkast til lov om krav til infrastruktur for alternative drivmidler
Sendt:
15-08-2017 09:47:09
Til transportministeriet
Vi er blevet opmærksomme på, at Transportministeriet har haft ”Udkast til lov om krav til infrastruktur for alternative
drivmidler” i høring. Da vores medlemmer leverer over 99 procent af energien til vejtransport i Danmark, undrer det os, at
vi ikke er på høringslisten i forbindelse med høringen. Vi skal derfor venligst anmode om fremadrettet at komme på
Transportministeriets høringsliste.
Vi har ikke bemærkninger til selve lovforslaget, der har til formål at give Transport-, Bygnings, og Boligministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler i relation til loven. Vi bemærker dog, at lovbemærkningerne kunne være
mere tydelige ift. flydende biobrændstoffer. Biobrændstoffer nævnes i §3 under definitionen af alternative drivmidler,
men ellers er biobrændstoffer ikke nævnt i loven. For at undgå misforståelser omkring biobrændstoffers betydning som
alternativt drivmiddel, bør det præciseres i lovbemærkningerne, at reguleringen af flydende biobrændstoffer ligger i
andet regi.
Med venlig hilsen
Jeppe Røn Hartmann
Chef for analyse og politik
T: +45 3345 6512
M: +45 2148 4837
www.eof.dk