Til lovforslag nr.
L 27
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 23. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om infrastruktur for alternative drivmidler
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 27. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 28. juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folke-
tingsåret 2016-17) TRU alm. del – bilag 385. Den 11. okto-
ber 2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret. Et af udvalgets spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
2. Indstilling og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets og So-
cialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at ud-
møntningen af loven skal følges tæt og evalueres.
S, EL, ALT og SF noterer sig, at ministeren i sit svar på
spørgsmål 5 oplyser, at Danmark er forpligtet til senest den
18. november 2019 og hvert tredje år herefter at forelægge
en rapport for Europa-Kommissionen om gennemførelsen af
den nationale politikramme på området, og at det er ministe-
rens forventning, at denne afrapportering kan imødekomme
den i spørgsmål 5 angivne efterspørgsel efter opfølgning på
loven.
Partierne ønsker følgende elementer indeholdt i den af
ministeren nævnte afrapportering:
– Omfanget af ny international regulering på området, her-
under hvor meget og hvor ofte reglerne på dette område
ændres fra EU�½s side eller via internationale aftaler eller
andet.
– Karakteren af den nye regulering, herunder hvor mange
af de nye internationale regler og standarder som imple-
menteres i Danmark via bekendtgørelser, som loven her
giver mulighed for, og hvor mange der gennemføres via
lovgivning i Folketinget.
– Afvejningen mellem regulering af teknisk karakter og
politisk karakter, det vil sige, hvordan der i praksis fore-
tages en afvejning mellem regulering af teknisk karakter
og regulering med »ikke ubetydelig politisk vægt«.
– Lovens anvendelsesområde m.m., herunder om lovens
anvendelsesområde har vist sig hensigtsmæssig i forhold
til karakteren af den internationale regulering, der er
kommet til.
– Andre landes tilgange, herunder hvordan andre sammen-
lignelige lande i EU har håndteret implementeringen af
ny EU-regulering på området, om det er gjort på samme
måde som i Danmark, eller om der er erfaringer i andre
lande, som Danmark kan lade sig inspirere af.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX020658