Til lovforslag nr.
L 35
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og
lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
(Initiativer mod rocker- og bandekriminalitet m.v.)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 24. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 10. august
2017 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 349
(folketingsåret 2016-17). Den 4. oktober 2017 sendte justits-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Aktionsgruppen mod Diskrimi-
nation af Flygtninge i Lovgivningen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget giver domstolene mulighed for at give opholds-
forbud til personer, der er dømt for rocker- eller banderelate-
ret kriminalitet. Opholdsforbud skal gælde et eller flere nær-
mere afgrænsede områder i en periode fra 1 til 10 år.
Et opholdsforbud er et alvorligt indgreb i bevægelsesfri-
heden, men Radikale Venstre mener, at det kan være både
fornuftigt og berettiget, hvis det tager konkret sigte mod at
forhindre ny kriminalitet. Det kræver dog en helt konkret
vurdering og proportionalitetsafvejning, som desværre ikke
er at finde i forslaget.
Lovforslaget er således alt for vidtgående eller upræcist
formuleret, hvad angår både den geografiske afgrænsning af
opholdsforbuddet, tidsperspektivet og personkredsen. Det
fremgår ikke klart, om der er tale om et konkret boligområ-
de, en hel kommune eller eventuelt flere kommuner, om for-
buddet skal vare måneder eller år, eller hvad der gør sig gæl-
dende, hvis den pågældendes forhold ændrer sig undervejs,
f.eks. om opholdsforbuddet så stadig ikke skal kunne brin-
ges op til fornyet vurdering. Det er heller ikke tydeligt, om
opholdsforbuddet kun er rettet mod decideret bandekrimina-
litet, eller om det også omfatter kriminalitet begået i tilknyt-
ning til bander.
Den manglende afgrænsning peger således i retning af, at
opholdsforbuddet ikke er tænkt som en egentlig straffore-
byggende foranstaltning, men derimod som en ekstra straf. I
Radikale Venstre er vi bekymrede for, at en sådan ekstra
straf vil have den modsatte effekt. For hvis rockere eller
bandekriminelle skal ændre livsbane, har de brug for at
trække på andre dele af deres netværk, f.eks. familie eller
lovlydige venner. Uden denne støtte er det ikke sikkert, at de
vil være i stand til at gennemføre den livsændring, det er at
gå fra en kriminel løbebane til uddannelse og beskæftigelse.
Et alt for omfattende opholdsforbud kan f.eks. også give
problemer i forhold til uddannelse og job, hvor det kan være
nødvendigt at krydse eller opholde sig kortvarigt i den kom-
mune, man har fået opholdsforbud mod.
AX020651