Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 22
Offentligt
1809958_0001.png
Fra:
Ole Kirkelund [mailto:[email protected]]
Sendt:
30. oktober 2017 16:33
Til:
Tina Grønlund <[email protected]>
Cc:
Peter Hummelgaard Thomsen <[email protected]>; Gunni Mikkelsen <[email protected]>
Emne:
VS: Forslag til udformning af overgangsregel - L4
Til:
Folketingets Skatteudvalg
Att.: Udvalgssekretær, Tina Grønlund
Kopi til:
Formand, Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Til brug for Skatteudvalgets videre arbejde med L4
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og brændstofforbrugsafgiftsloven mv. ønsker De Danske Bilimportører hermed at fremføre et konkret
forslag til ændring / justering af bestemmelserne i L4, § 3, stk. 4. (De foreslåede ændringer er fremhævet
med rødt):
L 4 2017 overgangsregel, § 3, stk. 4:
Stk. 4.
§ 1, nr. 1-3, 5-12, 14-34 og 37-48, har virkning fra
og med den 3. oktober 2017, jf. dog stk. 5 og 6. § 1, nr. 1-3,
5-12, 14-34 og 37-48, har dog ikke virkning for køretøjer,
for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem
en forhandler og en slutbruger senest den 2. oktober
2017, og som i perioden fra og med den 3. oktober 2017 til
og med den 1. april 2018 anmeldes til registrering, og hvor
der i forbindelse med registreringen anmodes om afgiftsberigtigelse
efter de hidtil gældende regler. For disse køretøjer
gælder de hidtil gældende regler. (– udeladt
–).”
Forslag til affattelse af overgangsregel, § 3, stk. 4:
Stk. 4.
§ 1, nr. 1-3, 5-12, 14-34 og 37-48, har virkning fra
og med den 3. oktober 2017, jf. dog stk. 5 og 6. § 1, nr. 1-3,
5-12, 14-34 og 37-48, har dog ikke virkning for køretøjer,
for hvilke der er underskrevet en bindende
købsaftale om køb eller leasing mellem en forhandler og en med
slutbruger,
herunder leasingtager,
senest den 2. oktober
2017, og som i perioden fra og med den 3. oktober 2017 til
og med den 1. april 2018 anmeldes til registrering, og hvor
der i forbindelse med registreringen anmodes om afgiftsberigtigelse
efter de hidtil gældende regler. For disse køretøjer
gælder de hidtil gældende regler. (– udeladt
–).”
Begrundelse:
Dette vil give en overgangsregel, der er i overensstemmelse med L94 i 2012 (se ordlyd nedenfor). Der ses
ikke at være nogen særlig grund til, at overgangsreglen i 2017 skal føre til, at allerede indgåede
leasingaftaler tilsidesættes af mellemkommende lovgivning. Der er i så fald tale om tilbagevirkende
materiel virkning, hvor aftaleparterne ikke alligevel opnår den retsstilling, der var kendt på
aftaletidspunktet forud for lovforslagets offentliggørelse.
L 4 - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse af 30/10-17 fra De Danske Bilimportører
Selv om antallet af leasingaftaler indgået før 3. oktober 2017 er stort, er det som følge af den generelle
nedsættelse af registreringsafgiften formentlig ikke mange aftaler, for hvilke det vil være fordelagtigt at
benytte de hidtil gældende regler. Overgangsordningen vil imidlertid sikre, at parterne i de konkrete aftaler
ikke falder ud af den retsstilling, de kendte på aftaletidspunktet. Dette vil især have betydning for
privatleasingaftaler.
L 94 2012 overgangsregel
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning for køretøjer, der anmeldes til
registrering i Køretøjsregisteret den 28. februar 2012 eller
senere, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Køretøjer, hvorom der er indgået skriftlig aftale om
køb eller leasing med slutbruger, herunder leasingtager, senest
den 27. februar 2012, og som anmeldes til registrering i
Køretøjsregisteret senest den 31. juli 2012, afgiftsberigtiges
efter de hidtil gældende regler i registreringsafgiftslovens
§ 8.
Bemærkninger hertil
Efter stk. 2 har loven virkning fra dagen for lovforslagets
fremsættelse. Dette skyldes, at den hidtidige praksis for afgiftsberigtigelse
af demo- og leasingbiler er meget lempelig.
Med loven fjernes denne lempelige praksis. For at undgå
yderligere udnyttelse af denne lempelige praksis, er det nødvendigt,
at loven får virkning allerede fra lovforslagets fremsættelse.
Loven har virkning for køretøjer, der anmeldes til registrering
i Køretøjsregisteret den 28. februar 2012 eller senere.
Anmeldelser, der er modtaget før den 28. februar 2012, behandles
efter de hidtidige regler.
Efter praksis afvises anmeldelser til registrering i Køretøjsregisteret,
hvis der ikke er bevis for, at eventuel registreringsafgift
er betalt. Loven kan imidlertid ikke håndhæves,
før loven er trådt i kraft. Derfor vil anmeldelser til registrering
i Køretøjsregisteret, der modtages den 28. februar 2012
eller senere, men før lovens ikrafttræden, blive ekspederet
efter de gældende regler, men borgeren vil blive oplyst om,
at der vil kunne ske en efterregulering af registreringsafgiften
senere, hvis Folketinget vedtager loven.
Anmeldelser, der modtages efter lovens ikrafttræden, vil,
hvis Folketinget vedtager loven, blive behandlet efter de til
den tid gældende regler.
L 4 - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse af 30/10-17 fra De Danske Bilimportører
1809958_0003.png
Stk. 3 er en overgangsordning for køretøjer, hvorom der er
indgået skriftlig aftale om køb med slutbruger eller skriftlig
aftale om leasing med leasingtager inden den 28. februar
2012. Disse køretøjer afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende
regler i registreringsafgiftslovens § 8, hvis køretøjet
anmeldes til registrering i Køretøjsregisteret senest den 31.
juli 2012.
Med venlig hilsen
Ole Kirkelund
Chefkonsulent
De Danske Bilimportører
Rådhuspladsen 16
1550 København V
Tel. 2323 2520
Mail.
[email protected]
www.bilimp.dk
Denne e-mail er kun tiltænkt ovennævnte adressat(er) og kan indeholde fortrolige oplysninger.
Hvis du ikke er rette modtager, gør vi opmærksom på, at det ikke er tilladt på nogen måde at videregive,
udbrede eller kopiere denne e-mail. Hvis du ved en fejl har modtaget e-mailen, beder vi dig venligst om at
rette henvendelse til os pr. e-mail
[email protected].