Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 40 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om
naturgasforsyning, lov om Energinet.dk og lov om varmeforsyning
(Betaling for myndighedsbehandling og justering af bestemmelser om tilsyn med Energinet.dk)
(L40)
Af energi-, forsynings- og klimaministeren, tiltrådt af <>:
Til § 1
1) I den under nr. 4 foreslåede § 51 b, stk. 2, ændres »Det samlede beløb efter stk. 1 fastsættes
årligt på finansloven.« til: » Det samlede beløb efter stk. 1 fastsættes til 4,5 mio. kr. Beløbet
reguleres en gang årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af
Finansministeriet. Energi-, forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer hvert år, første
gang pr. 1. juli 2019. «.
[Ændringsforslaget er en konsekvens af Beretning nr. 6 afgivet af Finansudvalget den 7. april 2011
om Finansudvalgets arbejdsform m.v., hvoraf det særligt fremgår, at hjemmel til opkrævning af og
fastsættelse af størrelsen af gebyrer m.v., hvor der er tale om ordninger af permanent
karakter, bør fastsættes ved lov eller administrativ forskrift med hjemmel i lov, ikke på finansloven.
Med ændringsforslaget foreslås det, at det beløb Energinet.dk efter bestemmelsen skal betale til
energi-, forsynings- og klimaministeren til dækning af omkostninger til tilsyn fastsættes i lov om
elforsyning, og ikke på finansloven. Ændring af beløbsstørrelse udover den årlige regulering efter
det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle ske ved ændring af lov om elforsyning]
2) I den under nr. 4 foreslåede § 51 c, stk.2, 2.pkt ændres:
»Det samlede beløb efter stk. 1 fastsættes årligt på finansloven og opkræves hos
netvirksomhederne.« til: » Det samlede beløb efter stk. 1 fastsættes til 0,9 mio. kr., som opkræves
hos netvirksomhederne. Beløbet reguleres en gang årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle
pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-, forsynings- og klimaministeren
offentliggør reguleringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019. «.
[Ændringsforslaget er en konsekvens af Beretning nr. 6 afgivet af Finansudvalget den 7. april 2011
om Finansudvalgets arbejdsform m.v., hvoraf det særligt fremgår, at hjemmel til opkrævning af og
fastsættelse af størrelsen af gebyrer m.v., hvor der er tale om ordninger af permanent karakter, bør
fastsættes ved lov eller administrativ forskrift med hjemmel i lov, ikke på finansloven. Med
ændringsforslaget foreslås det, at det beløb netvirksomhederne efter bestemmelsen skal betale til
L 40 - 2017-18 - Bilag 4: Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
klima-energi- og forsyningsministeren fastsættes i lov om elforsyning, og ikke på finansloven.
Ændring af beløbsstørrelse udover den årlige regulering efter det generelle pris- og lønindeks vil
herefter skulle ske ved ændring af lov om elforsyning.]
3) I den under nr.6 foreslåede § 78, stk. 12, 2. pkt. ændres »Det samlede beløb efter stk. 11
fastsættes årligt på finansloven.« til: » Det samlede beløb efter stk. 11 fastsættes til kr. 0,2 mio. kr.
Beløbet reguleres en gang årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er
fastsat af Finansministeriet. Energi-, forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer hvert
år, første gang pr. 1. juli 2019. «.
[Ændringsforslaget er en konsekvens af Beretning nr. 6 afgivet af Finansudvalget den 7. april
2011om Finansudvalgets arbejdsform m.v., hvoraf det særligt fremgår, at hjemmel til opkrævning
af og fastsættelse af størrelsen af gebyrer m.v., hvor der er tale om ordninger af permanent karakter,
bør fastsættes ved lov eller administrativ forskrift med hjemmel i lov, ikke på finansloven. Med
ændringsforslaget foreslås det derfor, at det beløb netvirksomhederne og elhandelsvirksomhederne
skal betale til Energitilsynet efter bestemmelsen fastsættes i lov om elforsyning og ikke på
finansloven. Ændring af beløbsstørrelse udover den årlige regulering efter det generelle pris- og
lønindeks vil herefter skulle ske ved ændring af lov om elforsyning.]
Til § 3
1) I den under nr. 7 foreslåede § 30 a, stk. 3, ændres »Beløbene efter stk. 1 og 2 fastsættes årligt på
finansloven.« til: » Beløb, som opkræves efter stk. 1 fastsættes til 0,7 mio. kr. og beløb, som
opkræves efter stk. 2 fastsættes til 0,09 mio. kr. Beløbene reguleres en gang årligt pr. 1. juli med
den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-, forsynings-
og klimaministeren offentliggør reguleringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019. «.
[Ændringsforslaget er en konsekvens af Beretning nr. 6 afgivet af Finansudvalget den 7. april
2011om Finansudvalgets arbejdsform m.v., hvoraf det særligt fremgår, at hjemmel til opkrævning
af og fastsættelse af størrelsen af gebyrer m.v., hvor der er tale om ordninger af permanent karakter,
bør fastsættes ved lov eller administrativ forskrift med hjemmel i lov, ikke på finansloven. Med
ændringsforslaget foreslås det, at de beløb, som henholdsvis transmissions- og
distributionsselskaberne, herunder Energinet og dennes helejede datterselskaber, skal betale
fastsættes i lov om naturgasforsyning og ikke på finansloven. Ændring af beløbsstørrelse udover
den årlige regulering efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle ske ved ændring af lov
om naturgasforsyning]
2) I den under nr. 8 foreslåede § 44, stk. 2, 2. pkt. ændres »Det samlede beløb fastsættes årligt på
finansloven.« til: » Det samlede beløb fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet reguleres en gang årligt pr.
1. juli med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-,
forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019. «.
L 40 - 2017-18 - Bilag 4: Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
[Ændringsforslaget er en konsekvens af Beretning nr. 6 afgivet af Finansudvalget den 7. april
2011om Finansudvalgets arbejdsform m.v., hvoraf det særligt fremgår, at hjemmel til opkrævning
af og fastsættelse af størrelsen af gebyrer m.v., hvor der er tale om ordninger af permanent karakter,
bør fastsættes ved lov eller administrativ forskrift med hjemmel i lov, ikke på finansloven. Med
ændringsforslaget foreslås det, at det beløb, som distributionsselskaberne og handelsselskaberne
skal betale til Energitilsynet fastsættes i lov om naturgasforsyning og ikke på finansloven. Ændring
af beløbsstørrelse udover den årlige regulering efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter
skulle ske ved ændring af lov om naturgasforsyning]
Til § 5
1) I den under nr. 1 foreslåede § 23 c, stk. 2, 2. pkt. ændres »Det samlede beløb fastsættes årligt på
finansloven.« til: »Det samlede beløb fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet reguleres en gang årligt pr.
1. juli med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-,
forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer hvert år, første gang pr. 1. juli 2019. «.
[Ændringsforslaget er en konsekvens af Beretning nr. 6 afgivet af Finansudvalget den 7. april
2011om Finansudvalgets arbejdsform m.v., hvoraf det særligt fremgår, at hjemmel til opkrævning
af og fastsættelse af størrelsen af gebyrer m.v., hvor der er tale om ordninger af permanent karakter,
bør fastsættes ved lov eller administrativ forskrift med hjemmel i lov, ikke på finansloven. Med
ændringsforslaget foreslås det, at det beløb varmeselskaberne skal betale til Energitilsynet efter
bestemmelsen fastsættes i lov om varmeforsyning og ikke på finansloven. Ændring af
beløbsstørrelse udover den årlige regulering efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle
ske ved ændring af lov om varmeforsyning]