Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 43 Bilag 3
Offentligt
1805328_0001.png
BECH-BRUUN
Til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
København • 18. oktober 2017
Per Hemmer
Partner
T +45 72 27 35 50
[email protected]
Sagsnr. 062313-0018 phe/rka/jhp
Dok.nr. 17805181.1
L 43 -Lov om ændring af lov om kontinentalsoklen (Tilladelse til visse rørlednings-
anlæg på søterritoriet)
På vegne af Nord Stream 2 AG vil Bech-Bruun hermed gøre Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget opmærksom på følgende betænkeligheder vedrørende L 43 samt opfordre
udvalget til at bede energi-, forsynings- og klimaministeren kommentere herpå.
Baggrunden for vores henvendelse er, at Energistyrelsen ikke på fyldestgørende vis har
forholdt sig til de betænkeligheder, der blev rejst under høringen af lovudkastet om
ændring af lov om kontinentalsoklen (Tilladelse til visse rørledningsanlæg på søterritoriet),
Der henvises til høringssvarene til lovudkastet samt til høringsnotatet, der er udarbejdet af
Energistyrelsen, se Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget, 2017-18, L 43, bilag 1
("Høringsnotatet"). Vores høringssvar af 9. august 2017 på vegne af Nord Stream 2 AG er
vedlagt denne henvendelse som bilag 1.
1.
1.1
Tilbagevirkende kraft
Loven vil finde anvendelse på ansøgninger, der allerede er indgivet til
myndighederne, og som ikke er færdigbehandlet før loven træder i kraft den 1.
januar 2018.
Ifølge bemærkningerne til L 43 vil loven ikke få økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Bemærkningerne til L 43 og Høringsnotatet indeholder dog ikke en
redegørelse for energi-, forsynings- og klimaministerens overvejelser om
berettigede forventninger hos ansøgere i igangværende sager.
Høringsnotatet angiver, at lovens anvendelse på igangværende sager er i
overensstemmelse med det almindelige lovtekniske udgangspunkt. Med hensyn
til andre love inden for energiområdet har energi-, forsynings- og klimaministeren
imidlertid været tilbageholdende med at indføre regler, der finder anvendelse på
igangværende sager, og derfor foreslået overgangsbestemmelser således, at
igangværende sager ikke omfattes af nye regler. Der kan blandt andet henvises til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets pressemeddelelse af 3. maj 2017,
bekendtgørelse nr. 941 af 4. juli 2017 i forhold til ændring af regler om
1.2
1.3
Copenhagen
Lungelinie Alle 35
2100 Copenhagen
Denmark
Aarhus
b'ærkmestergade 2
8000 Aariws
Denmark
Shanghai
Suite 2H08
No.1440 Yan'an Middle Road
Jing'an District, 7.00040
T +45 72 27 0000
F +~5 72 27 00 27
E [email protected]
Law Firm P/5
CVR No. 38538071
www.bechbruun.com
L 43 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 18/10-17 fra Advokatpartnerselskab Bech-Bruun
1805328_0002.png
BECH-BRUUN
2,5
Doc. No. 17805i 81.1
varmeforsyningsselskabers forrentning af indskudskapital samt til lovene om
ændring af støtte til solceller.
1.4
På denne baggrund opfordres udvalget til at sørge for, at de økonomiske
konsekvenser, som L 43 har for erhvervslivet, bliver tilstrækkeligt belyst i
lovforslaget, samt sørge for at loven i tilstrækkelig grad tager hensyn til
berettigede forventninger hos ansøgere med igangværende sager. Udvalget bør
endvidere overveje ændringer til L 43, såfremt hensynene til berettigede
forventninger hos ansøgere med igangværende sager ikke er varetaget
tilstrækkeligt gennem den nuværende udformning af lovforslaget.
Afskæring af den grundlovssikrede domstolsprøvelse
Ifølge Høringsnotatet er grundlovens § 63, stk. 1, ikke til hinder for, at grundlaget
for domstolsprøvelsen reguleres nærmere ved lov. Imidlertid medfører reglerne i
L 43, at grundlaget for udenrigsministerens indstilling ikke kan prøves. Dermed
foreligger der ikke egentlige foranstaltninger der kan sikre, at domstolene kan
prøve lovligheden af udenrigsministerens indstilling. Som det også er peget på i
Jyllands-Postens leder den 12. oktober 2017, er dette retssikkerhedsmæssigt
stærkt betænkeligt, i strid med dansk lovtradition og hvad der bør gælde i en
retsstat.
Udvalget bedes derfor overveje ændringer til L 43, der sikrer en behørig
domstolsprøvelse for de ansøgere, der har fået afslag fra energi-, forsynings- og
klimaministeren på baggrund af en negativ indstilling fra udenrigsministeren.
Manglende beskyttelse efter forvaltningsrettens regler
Efter den foreslåede tilladelsesordning er udenrigsministerens indstilling ikke en
forvaltningsretlig afgørelse, hvorfor den processuelle beskyttelse, der
almindeligvis er sikret efter forvaltningsloven (herunder retten til aktindsigt,
partshøring og begrundelse i forbindelse med udarbejdelsen af indstillingen), ikke
finder anvendelse i forhold til indstillingen. Som anført af lektor Niels Nolsøe
Grunbaum fra RUC til Jyllands-Posten den 11. oktober 2017, er det ikke sunde
demokratiske principper, at der ikke er partshøring og appelinstans.
Selv om L 43 angiver, at indstillingen fra udenrigsministeren ikke er en afgørelse i
forvaltningsretlig forstand, skal energi-, forsynings- og klimaministeren lægge
indstillingen til grund for sin afgørelse om tilladelse og afvise at give tilladelse, hvis
indstillingen fra udenrigsministeren er negativ. Dermed er det reelt
udenrigsministeren, der træffer den afgørende beslutning om tilladelse, hvis
indstillingen er negativ.
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
L 43 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 18/10-17 fra Advokatpartnerselskab Bech-Bruun
1805328_0003.png
BECH-BRUUN
3/5
Doc. No. 17805i 81.1
3.3
På denne baggrund bedes udvalget om at få energi-, forsynings- og
klimaministeren til at redegøre for, hvorvidt indstillingen fra udenrigsministeren
på baggrund af en konkret vurdering samt Ombudsmands praksis (se FOB
2005.195) må anses for en afgørelse. Såfremt dette er tilfældet, finder
forvaltningslovens regler anvendelse på indstillingen, og lovsforslaget må ændres
i overensstemmelse hermed. Hvis dette ikke er tilfældet, anmodes udvalget om at
få energi-, forsynings- og klimaministeren til at præcisere, hvordan det ellers vil
blive sikret, at de forvaltningsretlige principper, herunder saglig forvaltning,
overholdes.
Potentielt brud på Danmarks folkeretlige forpligtelser
Af Høringsnotatet fremgår det, at reglerne i L 43 forudsættes at blive
administreret i overensstemmelse med Danmarks folkeretlige forpligtelser,
herunder bestemmelserne i energichartertraktaten. Det fremgår endvidere af
Høringsnotatet, at det vurderes, at "loven ikke i sig selv" er i strid med folkeretlige
regler, og at "loven ikke i sig selv" er i strid med bestemmelser i
energichartertraktaten.
Vi mener, at denne vurdering fordrer en uddybning og præcisering fra energi-,
forsynings- og klimaministeren. Herudover mener vi, at ministeren særligt bør
kvalificere, hvad der menes med formuleringerne om at "loven ikke i sig selv" er i
strid med folkeretlige forpligtelser eller er i strid med energichartertraktaten.
den forbindelse bør ministeren redegøre for, om anvendelsen af loven i konkrete
tilfælde kan medføre overtrædelse af folkeretlige forpligtelser, herunder
energichartertraktaten. På den baggrund anmodes udvalget om at sørge for, at
ministeren foretager ændringer i lovforslaget for at sikre overholdelsen af
folkeretlige forpligtelser.
Udvalget bør være opmærksom på, at juridiske responsummer fra henholdsvis
professor Stephan Schill og professor Kim Talus (vedlagt som bilag 2) peger på, at
L 43 potentielt vil overtræde henholdsvis energichartertraktatens regler, og
Danmarks internationale forpligtelser og WTO-regler.
Manglende hensynstagen til miljø og sikkerhed
L 43 fastsætter en tilladelsesordning, der ikke giver mulighed for en overordnet
miljø- og sikkerhedsvurdering af en rørledningsrute på dansk søterritorium. Der
kan derfor opstå det stenarie, hvor en rørledningsrute på dansk søterritorium kan
blive afvist som følge af geopolitiske årsager, hvis udenrigsministeren afgiver en
negativ indstilling, men hvor de danske myndigheder efter Danmarks folkeretlige
4.
4.1
4.2
4.3
5.
5.1
L 43 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 18/10-17 fra Advokatpartnerselskab Bech-Bruun
1805328_0004.png
BECH-BRUUN
4/5
Doc. No. 17845181.i
forpligtelser (De Forenede Nationers Havretskonvention (UNGLOS)) i stedet skal
godkende en rute på den danske kontinentalsokkel/eksklusive økonomiske zone.
Resultatet kan derfor meget vel blive, at den godkendte rute for en rørledning
ikke vil være den optimale rute ud fra etmiljø- og sikkerhedsmæssigt perspektiv.
5.2
Den foreslåede tilladelsesordning medfører således en kunstig sondring mellem
de hensyn, der finder anvendelse ved nedlæggelse af rørledninger på henholdsvis
det danske søterritorium og de hensyn, der finder anvendelse på den danske
kontinentalsokkel/eksklusive økonomiske zone. Det fører til et skævt
miljømæssigt ræsonnement i sådanne projekter.
Derfor opfordrer vi udvalget til at overveje ændringer til den foreslåede
tilladelsesordning i L 43 således, at hensyn til miljø og sikkerhed inddrages på lige
fod med geopolitiske hensyn i sager om nedlæggelse af rørledninger på det
danske søterritorium.
Singulær lovgivning
Det følger af Høringsnotatet, at Energistyrelsen ikke finder, at loven har karakter
af singulær lovgivning, idet loven er generelt udformet og finder anvendelse på
alle ansøgninger om tilladelse til etablering af etkabler og rørledninger til
transport af kulbrinter, der ønskes placeret på dansk søterritorium.
I sin vurdering inddrager Energistyrelsen ikke, at den politiske kontekst og
timingen af L 43 i høj grad tyder på, at lovforslaget alene tager sigte på Nord
Stream 2-projektet og derfor reelt er udtryk for singulær lovgivning. I den
forbindelse henvises der blandt andet til energi-, forsynings- og klimaministerens
udtalelser i pressemeddelelse af 9. april 2017 med titlen "Regeringens videre
håndtering af Nord Stream 2-projektet'.
Udvalget opfordres til at få energi-, forsynings- og klimaministeren til at give en
begrundet vurdering af, om loven retligt kan kritiseres for at udgøre singulær
lovgivning på linje med Tvind-loven.
Investorers tillid og udbygning af energiinvesteringer iDanmark
I et radiointerview på P1 Morgen den 11. oktober 2017 med energi-, forsynings-
klimaministeren, udtalte ministeren at "energipolitik er sikkerhedspolitik".
Udvalget bedes derfor få ministeren til at redegøre for, om der i fremtiden vil blive
foreslået tilladelsesordninger for andre energiprojekter, herunder offshore
hawindmøllerparker, olie- og gasfelter i Nordsøen samt datacentre, der svarer til
reglerne i L 43.
5.3
6.
6.1
6.2
6.3
7.
7.1
L 43 - 2017-18 - Bilag 3: Henvendelse af 18/10-17 fra Advokatpartnerselskab Bech-Bruun
1805328_0005.png
BECH-BF~UUN
5/S
Doc. No. i 780518i .i
7.2
I den forbindelse bør ministeren spørges om, hvorvidt en sådan
tilladelsesordning, hvor tilladelse gives på baggrund af en politisk vurdering i
henhold til geopolitiske hensyn, efter ministerens vurdering kan afholde
udenlandske investorer fra at investere i energiprojekter i Danmark.
Med venlig hilsen
~H
er
***~*