Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1833173_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2017
Databeskyttelseskontoret
Anders Lotterup
2017-0037-0005
602487
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 16 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske perso-
ner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til
lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og for-
skellige andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelses-
loven og databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anven-
delse på offentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. december
2017.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra Københavns Universitet, til justitsministeren
Spørgsmål 16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 68 og L 69:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 7. december
2017 fra Copenhagen Business School, Frederiksberg, jf.
L68/L69 -
bilag 11.”
Svar:
1.
Copenhagen Business School spørger i henvendelsen (bilag 11) specifikt
til lovforlagets (L 68) § 10, stk. 3, nr. 3, som bestemmer, at videregivelse af
personoplysninger i forbindelse med statistiske eller videnskabelige under-
søgelser kræver forudgående tilladelse fra tilsynsmyndigheden, når videre-
givelsen sker med henblik på offentliggørelse i et anerkendt videnskabeligt
tidsskrift eller lignende. Københavns Universitet rejser tilsvarende spørgs-
mål i sin henvendelse til Retsudvalget (bilag 12, spørgsmål 17).
2.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 89, stk. 1, at behand-
ling til bl.a. videnskabelige eller historiske forskningsformål eller til stati-
stiske formål skal være underlagt fornødne garantier for registreredes ret-
tigheder og frihedsrettigheder i overensstemmelse med forordningen.
Forordningens artikel 9, stk. 2, litra j, om behandling af oplysninger om be-
handling af følsomme oplysninger, giver adgang til at behandle oplysninger
til videnskabelige eller historiske forskningsformål eller til statistiske formål
i overensstemmelse med artikel 89, stk. 1, på grundlag af EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret.
Som anført i afsnit 2.3.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger har
medlemsstaterne således mulighed for at fastsætte nationale særregler, som
opstiller betingelser, der skal sikre fornødne garantier for de registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder ved behandling af oplysninger til historiske
eller videnskabelige forskningsformål eller statistiske formål.
3.
Lovforslagets § 10 regulerer på den baggrund behandling af personoplys-
ninger i forbindelse med udførelse af statistiske eller videnskabelige under-
søgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning. Bestemmelsen viderefø-
rer persondatalovens § 10 tilpasset databeskyttelsesforordningens rammer.
Efter bestemmelsen i lovforslagets § 10, stk. 1, vil der kunne behandles op-
lysninger som nævnt i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, og ar-
tikel 10, såfremt behandlingen alene finder sted med henblik på at udføre
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra Københavns Universitet, til justitsministeren
statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning. Det forudsættes, at der ikke sker nogen indskrænkning i forhold
til de muligheder, som den dataansvarlige har for at foretage undersøgelser
i statistisk eller videnskabeligt øjemed efter den gældende persondatalov.
Såfremt en behandling fra dens begyndelse tillige har andre formål, vil be-
handlingen skulle vurderes efter andre behandlingshjemler, herunder be-
stemmelserne i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, og artikel 10.
Bestemmelsen i lovforslagets § 10 finder kun anvendelse som behandlings-
hjemmel, hvis behandlingen er nødvendig for udførelsen af statistiske eller
videnskabelige undersøgelser.
Det følger af lovforslagets § 10, stk. 2, at der ikke senere må ske behandling
af oplysninger, som er omfattet af stk. 1, til andre formål. Dette medfører
bl.a., at oplysningerne ikke må anvendes til at træffe foranstaltninger eller
afgørelser vedrørende bestemte personer. Der vil således alene kunne ske
efterfølgende behandling, herunder videregivelse, efter stk. 3 og 5. Tilsva-
rende gælder med hensyn til behandling af andre oplysninger, som i henhold
til databeskyttelsesforordningens artikel 6 alene foretages med henblik på at
udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser.
4.
Videregivelse af personoplysninger omfattet af lovforsalgets § 10, stk. 1
og 2, må således godt finde sted, men alene hvis det sker med henblik på
udførelse af undersøgelser i statistisk eller videnskabeligt øjemed.
Efter persondataloven skal der foretages anmeldelse til Datatilsynet af be-
handling af personoplysninger, som udelukkende finder sted i videnskabe-
ligt eller statistisk øjemed. Herudover skal der for offentlige dataansvarliges
vedkommende afventes en udtalelse fra Datatilsynet, mens private dataan-
svarlige skal afvente en tilladelse fra tilsynet, jf. særligt persondatalovens §
45, stk. 1, nr. 3, og § 50, stk. 1, nr. 1.
Med databeskyttelsesforordningen afskaffes som udgangspunkt anmeldel-
ses- og tilladelsesordningerne, jf. dog lovforslagets § 7, stk. 4, § 10, stk. 3,
og § 26.
Lovforslagets § 10, stk. 3, opregner således tre situationer, hvor videregi-
velse til tredjemand alligevel kræver tilsynsmyndighedens forudgående til-
ladelse, nemlig når videregivelsen sker til behandling uden for databeskyt-
telsesforordningens territoriale anvendelsesområde (nr. 1), når videregivel-
sen vedrører biologisk materiale (nr. 2), eller når videregivelsen sker med
3
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra Københavns Universitet, til justitsministeren
henblik på offentliggørelse i et anerkendt videnskabeligt tidsskrift eller lig-
nende (nr. 3). Videregivelse med henblik på offentliggørelse i anerkendte
videnskabelige tidsskrifter eller lignende anses i den forbindelse som et led
i viderebehandling til videnskabelige eller statistiske formål, jf. stk. 3, nr. 3.
For så vidt angår denne sidstnævnte mulighed skal der efter ordlyden være
tale om et videnskabeligt tidsskrift af en vis anseelse eller et andet tilsva-
rende anerkendt medie.
Der vil ikke kunne gives tilladelse til videregivelse med henblik på offent-
liggørelse i ikke-anerkendte videnskabelige tidsskrifter eller lignende, og en
sådan videregivelse kan ikke anses for at være lovlig.
5.
Lovforslaget, herunder § 10, vedrører alene behandling af personoplys-
ninger. I det omfang, der i forbindelse med arbejde i statistisk eller viden-
skabeligt øjemed sker offentliggørelse af oplysninger, der ikke vedrører en
identificeret eller identificerbar fysisk person, regulerer § 10 således ikke
offentliggørelsen, og der vil derfor ikke efter lovforslaget være krav om ind-
hentelse af tilladelse fra Datatilsynet i en sådan situation.
Som nævnt i afsnit 2.6.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det
Justitsministeriets vurdering, at der skal opretholdes regler, der i al væsent-
lighed svarer til persondatalovens § 10 om behandling af personoplysninger
med henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser af
væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig
for udførelsen af undersøgelserne. Justitsministeriet har herved lagt vægt på,
at den nugældende § 10 skaber en fornuftig balance mellem hensynet til
forskning og statistik og hensynet til beskyttelsen af personoplysninger.
Det er i den forbindelse fundet hensigtsmæssigt, at Datatilsynets forudgå-
ende tilladelse skal indhentes, når videregivelse sker med henblik på offent-
liggørelse i anerkendte videnskabelige tidsskrifter eller lignende, da det po-
tentielt kan have store konsekvenser for de pågældende personer, hvis per-
sonoplysninger dermed offentliggøres uden videre, og uden at der dermed
tages behørigt hensyn til de pågældende personer.
Der er som led heri med lovforslagets § 10, stk. 4, foreslået, at vedkom-
mende tilsynsmyndighed kan fastsætte generelle vilkår for videregivelse af
oplysninger omfattet af lovforslagets § 10, stk. 1 og 2, herunder for videre-
givelser, der ikke kræver tilladelse efter stk. 3.
4
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra Københavns Universitet, til justitsministeren
Efter forslagets § 10, stk. 4, kan tilsynsmyndigheden endvidere meddele
konkrete vilkår i forbindelse med meddelelse af tilladelse til sikring af, at
oplysningerne alene vil blive anvendt til statistiske eller videnskabelige for-
mål samt vilkår til beskyttelse af de registreredes privatliv. Som det er anført
i bemærkningerne til lovforslagets § 10, kan tilsynsmyndigheden i den for-
bindelse f.eks. stille krav om pseudonymisering og videregivelse i en form,
der ikke er umiddelbart personhenførbar for modtageren og andre vilkår til
beskyttelse af de registreredes privatliv.
5