Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1833242_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2017
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
603667
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 26 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske perso-
ner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til
lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og for-
skellige andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelses-
loven og databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anven-
delse på offentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som
Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Eva Flyvholm (EL) har stillet til
justitsministeren den 8. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorvidt en lempelse af brugen af cpr-numre for private virksomheder er forsvarligt, til justitsministeren
Spørgsmål 26 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Eva Flyvholm
(EL) vedrørende L 68 og L 69:
”Er
ministeren sikker på, at en lempelse af brugen af CPR-num-
mer for private virksomheder er forsvarligt i en tid, hvor hacking
sker i stigende omfang, samtidig med at viden om en andens
persons navn og CPR-nummer stadig er "nøglen" til en lang
række følsomme data hos offentlige myndigheder?”
Svar:
Private må efter lovforslagets § 11, stk. 2, behandle oplysninger om person-
nummer, når det følger af lovgivningen, den registrerede har givet samtykke
hertil i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 7, be-
handlingen alene finder sted til videnskabelige eller statistiske formål, eller
hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når vi-
deregivelsen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder mv. af
den pågældende art, og når videregivelsen er af afgørende betydning for at
sikre en entydig identifikation af den registrerede, eller videregivelsen kræ-
ves af en offentlig myndighed. Endelig må private behandle oplysninger om
personnumre, hvis betingelserne i lovforslagets § 7 om behandling af føl-
somme oplysninger er opfyldt.
Det er Justitsministeriets vurdering, at betingelserne for behandling af op-
lysninger om personnumre i lovforslaget ligger inden for rammerne af for-
ordningens krav i artikel 87 om, at oplysninger om personnummer udeluk-
kende kan behandles med de fornødne garantier for den registreredes ret-
tigheder og frihedsrettigheder i henhold til forordningen.
Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at der fortsat bør gælde sær-
lige betingelser som de foreslåede for behandling af oplysninger om person-
numre.
Reglerne i lovforslagets § 11 svarer til reglerne i den gældende persondata-
lovs § 11. Det skal således understreges, at der som det klare udgangspunkt
er tale om direkte videreførelse af de gældende regler for private virksom-
heders behandling af oplysninger om personnumre.
Det eneste nye er, at private fremover kan behandle oplysninger om person-
nummer i samme situationer, som der kan behandles følsomme oplysninger.
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorvidt en lempelse af brugen af cpr-numre for private virksomheder er forsvarligt, til justitsministeren
Et personnummer er således efter databeskyttelsesforordningen en alminde-
lig personoplysning omfattet af forordningens artikel 6.
Justitsministeriet finder således, at private
i modsætning til i dag
bør
have mulighed for at behandle oplysninger om personnumre, når betingel-
serne i lovforslagets § 7 og forordningens artikel 9 om behandling af føl-
somme oplysninger er opfyldt.
Det vil sige, at man også i det private skal have mulighed for at behandle
oplysninger personnumre, når man lever op til de strenge krav for f.eks. at
kunne behandle helbredsoplysninger eller oplysninger en persons seksuelle
forhold.
3