Først og fremmest vil jeg gerne sige tak til ordførerne for modtagelsen af det her lovforslag.
Jeg synes faktisk, det har været nogle gode indlæg, og her tænker jeg sådan set specielt på hr.
Mattias Tesfayes indlæg, som jeg synes vidner om et godt overblik og tilbageblik.
Regeringen har jo et stort fokus på at styrke kontrol- og sikkerhedsindsatsen på udlændingeområdet, og derfor har jeg også set meget frem til netop at fremsætte det her lovforslag, som skal sikre et betydeligt kvalitetsmæssigt og ressourcemæssigt løft af indsatsen på området.
Med lovforslaget etableres der således en ny myndighed, nemlig Nationalt ID-center.
Lovforslaget betyder, at vi pr.
1.
januar 2018 får et uafhængigt kompetencecenter, der på ekspertniveau skal afgive udtalelser og yde rådgivning og bistand til myndigheder i forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af identiteten på udlændinge.
Til det formål skal der bl.a.
etableres et dokumentteknisk laboratorium på højeste faglige niveau, som skal kunne gennemføre såkaldte ægthedsundersøgelser af alle typer dokumenter vedrørende udlændinges identitet.
Lovforslaget betyder også, at Nationalt ID-center skal medvirke til at sikre, at myndighederne har de nødvendige kompetencer på id-området.
Det skal bl.a.
sikres igennem struktureret undervisning og kontrol af dokumenternes ægthed samt identitetsfastlæggelse i øvrigt.
Lovforslaget vil desuden betyde en langt bedre koordination og også videndeling mellem de relevante myndigheder.
Det skal bl.a.
ske ved udarbejdelse af retningslinjer og vejledninger med henblik på at etablere en ensartet myndighedstilgang til id-området.
Jeg kan sige, at inspirationen til lovforslaget kommer fra Norge, hvor man siden 2010 har haft positive erfaringer med en tilsvarende myndighed.
Så jeg er sikker på, at det nye center, Nationalt ID-center, vil komme til at spille en meget vigtig rolle i myndighedernes styrkede indsats imod identitetsmisbrug.
Når det er sagt, må jeg også for en god ordens skyld, synes jeg, nævne – og det har hr.
Marcus Knuth allerede været inde på – at det jo allerede er sådan i dag, at myndighederne selvfølgelig afsætter betydelige ressourcer netop til kontrolindsatsen på udlændingeområdet.
Men i dag er der desværre stor forskel på, hvordan kontrolindsatsen på udlændingeområdet og ikke mindst arbejdet med at fastlægge udlændinges identitet er organiseret, samt hvilke kompetencer og hvilket teknisk udstyr der er til rådighed for myndighederne.
Og derfor ønsker vi at rette op på det med lovforslaget her.
For i mine øjne er der ingen tvivl om, at udlændinge, der opholder sig her i landet, og som gør brug af en falsk identitet, eller som har ukendt identitet, jo kan udgøre en sikkerhedsrisiko og selvfølgelig også en risiko i forhold til kriminalitet i øvrigt.
Og set i det lys er det selvfølgelig helt uacceptabelt, at myndighederne i visse tilfælde reelt ikke ved, hvem der opholder sig i Danmark.
Derfor må vi fortsætte vores bestræbelser på at styrke kontrol- og sikkerhedsindsatsen på udlændingeområdet.
Og jeg er som nævnt glad for, at det her lovforslag jo tager et skridt – og et væsentligt skridt – i den rigtige retning.
Så afslutningsvis kan jeg takke ordførerne for den, må man jo sige, meget brede opbakning – det er ikke altid, det er sådan, når det er udlændingepolitik – til det her lovforslag.
Og jeg ser meget frem til vores videre behandling i udvalget.
Jeg kan jo forstå, at der bliver rejst en række spørgsmål, som vil blive stillet skriftligt, og de vil naturligvis blive besvaret.
Men et af de spørgsmål, som der er blevet rejst her i dag, er jo netop spørgsmålet om, hvorfor det ikke er en særskilt lov, men hvorfor det er en ændring af udlændingeloven.
Til det er der at sige, at der jo er tale om et lovgivningsinitiativ, som skal styrke sikkerheds- og kontrolindsatsen netop på udlændingeområdet og ikke mindst myndighedernes arbejde med at fastlægge identiteten på udlændinge, som ønsker at indrejse eller allerede opholder sig her.
Og derfor er det set ud fra mit perspektiv mest naturligt, at Nationalt ID-center derfor etableres igennem en ændring af udlændingeloven frem for en særskilt lov.
Men alt det kan vi komme tilbage til i udvalgsbehandlingen, hvor jeg naturligvis stiller mig til rådighed for at besvare spørgsmålene skriftligt.