Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 70 Bilag 1
Offentligt
1811787_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Etablering af Nationalt ID-
center)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 1. september til den 29. september
2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty International, Ankestyrelsen, Asylret,
Bedsteforældre for Asyl, Børnerådet, Børns vilkår, Centralorganisationernes Fæl-
lesudvalg (CFU), Danes Worldwide, Danish Biometrics, Danmarks Biblioteksfor-
ening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureauforening, Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Ad-
vokater, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den katolske Kirke i Danmark,
Det Kriminalpræventive Råd, Digitaliseringsstyrelsen, DIGNITY
Dansk Institut
mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Flygtningenæv-
net, Fredsfonden, Folkehøjskolernes forening i Danmark, Foreningen af Udlæn-
dingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, HK/ Danmark, Indvandrermedicinsk
Klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menne-
skerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Landsforeningen Adoption og
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen LO,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Lands-
ret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk
Forening, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter,
SKAT, SOS mod Racisme, Statsforvaltningen, Sø- og Handelsretten, Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, Udenrigsministeriet, Udlændingenævnet, Ungdommens
Røde Kors, UNHCR Regional Repræsentation for Northern Europe, UNICEF Dan-
mark, Ægteskab Uden Grænser, Økonomi- og Indenrigsministeriet og 3 F.
2. november 2017
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Jeppe Kirkeskov Winkel
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
[email protected]
2016 - 10213
284815
Side
1/6
L 70 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra: Amnesti
Nu, Ankestyrelsen, ATP-Koncernen, Danes Worldwide, Danmarks Tekniske Univer-
sitet, Datatilsynet, Den katolske Kirke i Danmark, Digitaliseringsstyrelsen, Flygt-
ningenævnet, Færøernes Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kø-
benhavns Byret, Landsorganisationen LO, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske Minoriteter, Statsforvaltningen, Tilsynet
med Efterretningstjenesterne, Udlændingenævnet samt Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet.
Præsidenten for Vestre Landsret og Præsidenten for Østre Landsret har oplyst, at
de ikke ønsker at udtale sig om lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er an-
ført i kursiv.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af
samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg.
2. Høringssvarene
ATP-Koncernen
bemærker, at lovforslaget umiddelbart vurderes at have særlig
relevans for henholdsvis Udbetaling Danmark samt ATP Livslang Pension.
Udbetaling Danmark håber på sigt at kunne drage nytte af Nationalt ID-centers
mulighed for at ægthedsvurdere udenlandske dokumenter, idet det vil bidrage til
Udbetaling Danmarks myndighedsopgave med at sikre korrekte udbetalinger af en
række sociale ydelser.
ATP Livslang Pension peger på, at det vil være relevant i visse af pensionsforsikrin-
gens sagstyper at kunne drage nytte af et specialiseret ID-center med henblik på
verificering af enten et medlem eller en pårørendes identitet, herunder bl.a. ved
at verificere udenlandske dokumenter.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at Nationalt ID-center
fra
tidspunktet for centerets etablering
efter lovforslaget skal afgive udtalelser og
yde rådgivning og bistand til følgende myndigheder: Ankestyrelsen, Flygtninge-
nævnet, Justitsministeriet, politiet, Statsforvaltningen, Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet, Udlændingenævnet og Udlændingestyrelsen. Samtidig lægges der op til,
at kredsen af myndigheder på sigt vil kunne udvides, og at det vil være op til ud-
lændinge- og integrationsministeren at fastsætte, hvilke myndighedere som skal
kunne få rådgivning og bistand fra Nationalt ID-center.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side
2/6
L 70 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Datatilsynet
har ikke bemærkninger til selve lovforslaget, men forudsætter, at
persondataloven og regler udstedt i medfør heraf, herunder sikkerhedsbekendt-
gørelsen, vil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger af personoplysnin-
ger, der vil ske som følge af lovforslagets bestemmelser.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget pkt. 4.2, er det forudsat, at
behandling, herunder videregivelse, af oplysninger efter de foreslåede bestemmel-
ser i § 40 i, stk. 2 og 3, altid skal ske i overensstemmelse med de grundlæggende
databeskyttelsesretlige regler, som er indeholdt i bl.a. persondatalovens §§ 5 og
28-29. Udlændinge- og Integrationsministeriet skal i øvrigt henvise til bemærknin-
gerne til lovforslaget pkt. 4.2 og pkt. 9.
Digitaliseringsstyrelsen
er positivt indstillet over for etableringen af Nationalt ID-
center. I den forbindelse peges der på bl.a. behovet for at styrke en række myn-
digheders arbejde med identitets- og dokumentkontrol samt med fastlæggelse af
identitet. Digitaliseringsstyrelsen deltager gerne i såvel referencegruppen som det
kommende ID-netværk.
Digitaliseringsstyrelsen støtter, at Nationalt ID-center vil skulle forholde sig til ID-
området på strategisk niveau og være retningsgivende for myndighedernes arbej-
de, eksempelvis ved at udarbejde retningslinjer og vejledninger til brug lokalt i
myndighederne. Digitaliseringsstyrelsen ser imidlertid gerne, at Nationalt ID-
center får en mere autoritativ rolle, eksempelvis ved at gøre retningslinjer og vej-
ledninger obligatorisk for myndighederne at følge.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at der ville være relevant, hvis Nationalt ID-
centers udtalelser kunne blive delt med andre myndigheder, der foretager identi-
tets- og dokumentkontrol, evt. ved at lagre oplysningerne i et centralt register.
Derved ville man undgå, at forskellige myndigheder anmoder Nationalt ID-center
om at vurdere ægtheden af den samme borgers identitet flere gange.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig Digitaliseringsstyrelsens
ønske om at deltage i såvel referencegruppe som det kommende ID-netværk i til-
knytning til Nationalt ID-center. I den forbindelse bemærkes det, at reference-
gruppen skal fastlægge Nationalt ID-centers overordnede strategi, prioriteringer
og indsatsområder såvel som retningslinjerne for centerets langsigtede virksom-
hed og udvikling, og at det er hensigten, at det alene vil være de myndigheder, der
i medfør af § 40 i, stk. 1, kan få rådgivning og bistand fra Nationalt ID-center, som
vil være repræsentereret i referencegruppen. ID-netværket har derimod til hensigt
at skabe et rum, hvor myndigheder kan erfaringsudveksle, drøfte aktuelle udfor-
dringer og problemstillinger og sikre videndeling mellem myndighederne i forhold
til det praktiske arbejde med at fastlægge udlændinges identitet. ID-netværket vil
på sigt kunne udvides til andre myndigheder end dem, som er nævnt i § 40 i, stk. 1,
1. pkt.
Side
3/6
L 70 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal herudover bemærke, at det med lov-
forslaget alene er hensigten, at Nationalt ID-center skal bidrage til at oplyse
grundlaget for de myndigheder, som skal træffe afgørelse eller i øvrigt udtale sig i
en sag, som afgøres på grundlag af udenlandske dokumenter. Nationalt ID-centers
skriftlige udtalelser vil ikke være forvaltningsretlige afgørelser. Det vil fortsat være
den forelæggende myndighed, som fastlægger betydningen af udlændingens iden-
titet for den afgørelse, som myndigheden skal træffe. Det vil derfor heller ikke
være hensigtsmæssigt, hvis Nationalt ID-centers udtalelser f.eks. blev lagret i et
centralt register, som ville være tilgængeligt for andre myndigheder.
For så vidt angår Digitaliseringsstyrelsens ønske om, at Nationalt ID-center får en
mere autoritativ rolle, eksempelvis ved at gøre retningslinjer og vejledninger obli-
gatorisk for myndighederne at følge, skal det bemærkes, at Nationalt ID-center
etableres som et uafhængigt kompetencecenter på ekspertniveau, og at det vil
være naturligt, at de retningslinjer, procedurebeskrivelser og vejledninger, som
udarbejdes af centeret med henblik på at kvalificere og ensarte myndighedernes
tilgang til fastlæggelse og kontrol af udlændinges identitet, også følges af myn-
dighederne i praksis. Det vil dog ikke være obligatorisk for myndighederne at følge
retningslinjer mv. fra Nationalt ID-center. Det hænger sammen med dels det for-
hold, at det i sidste ende er myndighedernes ansvar at fastlægge eller kontrollere
udlændinges identitet, dels det forhold, at det kan være nødvendigt at tilpasse
retningslinjer mv. til de specifikke forhold, som gør sig gældende for en myndig-
hed, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt, at der sker en dialog mellem Nationalt
ID-center og den pågældende myndighed om tilrettelæggelsen og udførelsen af
identitetsfastlæggelsen.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at det i bemærkningerne til lov-
forslaget yderligere præciseres, i hvilke tilfælde myndigheder kan videregive op-
lysninger om udlændinges rent private forhold og andre fortrolige oplysninger til
Nationalt ID-center. Endvidere anbefaler Institut for Menneskerettigheder med
henvisning til persondatalovens § 5, stk. 5, at lovforslaget nærmere regulerer Na-
tionalt ID-centers registrering, opbevaring mv. af oplysninger i centerets database,
herunder ved indsættelse af slettefrister. Institut for Menneskerettigheder be-
mærker herudover, at det evt. kunne overvejes at regulere oprettelsen af Natio-
nalt ID-center ved særskilt lov for derved at understrege centerets uafhængighed.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal henvise til bemærkningerne til lov-
forslaget pkt. 4.2 for så vidt angår de tilfælde, hvor oplysninger om udlændinges
rent private forhold og andre fortrolige oplysninger kan videregives til Nationalt
ID-center.
I forhold til bemærkningen om, at lovforslaget nærmere burde regulere Nationalt
ID-centers registrering, opbevaring mv. af oplysninger i centerets database, skal
det bemærkes, at centeret skal leve op til persondatalovens almindelige regler,
herunder persondatalovens § 5, stk. 5, hvorefter indsamlede oplysninger ikke må
opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et
længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplys-
Side
4/6
L 70 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
ningerne behandles. Det vurderes imidlertid ikke hensigtsmæssigt at indsætte
slettefrister, idet det f.eks. vil kunne være nødvendigt for Nationalt ID-center at
opbevare eksempler på falske eller forfalskede dokumenter i en længere periode
med henblik på i andre sager at identificere sammenlignelige misbrugstilfælde.
KL
konstaterer, at lovforslaget ikke lægger op til, at kommunerne kan bede Natio-
nalt ID-center om at foretage en ægthedsundersøgelse af et dokument til brug for
fastlæggelse eller kontrol af udlændinges identitet.
I den forbindelse bemærkes det, at KL forudsætter, at en kommune
i en situati-
on, hvor en udlænding ansøger om sociale ydelser, og der opstår tvivl om ved-
kommendes identitet og/eller dokumenter til fastlæggelse af identitet
vil kunne
henvende sig til Udlændingestyrelsen eller anden relevant statslig myndighed,
som kan gå videre med sagen i forhold til inddragelse af Nationalt ID-center med
henblik på fastlæggelse og kontrol af den pågældendes identitet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at hvis Udlændingestyrel-
sen eller en anden myndighed, der er omfattet af den foreslåede § 40 i, stk. 1,
efter at have modtaget oplysninger fra en kommune
finder, at der er opstået
tvivl om en udlændings identitet, kan den pågældende myndighed anmode om
bistand fra Nationalt ID-center til at fastlægge eller kontrollere identiteten på en
udlænding. En kommune vil dog ikke blot kunne anmode f.eks. Udlændingestyrel-
sen om på kommunens vegne at henvende sig til Nationalt ID-center. I øvrigt be-
mærkes det, at det er hensigten, at Nationalt ID-center på sigt også kan afgive
udtalelser og yde rådgivning og bistand til andre myndigheder end dem, som
nævnes i bemærkningerne til den foreslåede § 40 i, stk. 1.
Retspolitisk Forening
anfører, at det bør fremgå af lovforslaget, at såfremt en
myndighed anser et dokument for falsk, bør udlændingen have ret til at få doku-
mentet ægthedsvurderet ved Nationalt ID-center. Retspolitisk Forening har end-
videre anført, at det tillige bør fremgå af bemærkningerne til forslaget, at såfremt
Nationalt ID-center er i tvivl om et dokuments ægthed, skal denne tvivl komme
udlændingen til gode.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at Nationalt ID-centers
skriftlige udtalelser ikke er forvaltningsretlige afgørelser, men alene har til formål
at bidrage til at oplyse grundlaget for den myndighed, som skal træffe afgørelse
eller i øvrigt udtale sig i en sag, som afgøres på grundlag af udenlandske doku-
menter. Det vil således alene være den forelæggende myndigheds ansvar, om en
sag er tilstrækkeligt oplyst. Hvis en udlænding ikke er enig i en myndigheds fast-
sættelse af den pågældendes identitet for den afgørelse, som myndigheden skal
træffe, kan udlændingen benytte sig af den almindelige klageadgang.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
har ikke bemærkninger til selve lovforslaget
eller bemærkningerne hertil, men ministeriet henleder opmærksomheden på, at
kommunerne i forbindelse med opgaven med registrering af indrejse for personer
i henhold til reglerne i lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgørelse
Side
5/6
L 70 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
nr. 646. af 2. juni 2017 (CPR-loven), kan få behov for at trække på visse af Natio-
nalt ID-centers ydelser og kompetencer, f.eks. ved mistanke om overdragelse af
en opholdstilladelse eller -bevis fra en udlænding til en anden.
Herudover forudser Økonomi- og Indenrigsministeriet, at ministeriet kan få behov
for at trække på ID-centrets ekspertise i forbindelse med behandlingen af sager
om nyt personnummer til danske statsborgere som følge af fejl i ansøgerens fød-
selsdato og dermed personnummer, idet ministeriet i disse sager lægger afgøren-
de vægt på dokumenter, der kan bevidne ansøgerens fødselsdato, herunder do-
kumenter udstedt i udlandet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriets bemærkninger. Det er hensigten, at udlændinge- og integrationsministe-
ren fra tidspunktet for Nationalt ID-centers etablering bestemmer, at følgende
myndigheder vil være omfattet af udlændingelovens § 40 i, men at centeret på sigt
også kan afgive udtalelser og yde rådgivning og bistand til andre myndigheder:
Ankestyrelsen, Flygtningenævnet, Justitsministeriet, politiet, Statsforvaltningen,
Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Udenrigsministeriet, Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, Udlændingenævnet og Udlændingestyrelsen.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Der er foretaget en række lovtekniske og redaktionelle ændringer og præciserin-
ger af lovudkastet.
Side
6/6