Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 116
Offentligt
1843952_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
11, januar 2018
J.nr. 2018-85
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 15 (L 116), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
”Idet
der henvises til de klare fordele feriekortaftaler indebærer for arbejdsgivere,
bedes ministeren begrunde, hvorfor en ønsket revisorerklæring skal betales ud af
feriefondens midler, der er beregnet til ferieformål.”
Svar:
Spørgsmål nr. 15:
Jeg vil indledningsvis gerne bemærke, at de likviditetsfordele, der har været for ar-
bejdsgiverne med den gældende forskudte ferie, bliver væsentligt mindre efter lov-
forslaget, hvor samtidighedsferie betyder, at ferie kan afholdes løbende, efterhån-
den som den optjenes. Det betyder samtidig, at der fremover vil være langt færre
uhævede feriepenge.
Det fremgår bl.a. af lovforslagets bemærkninger om den gældende ferielov, at det
forhold, at omkostningerne for revisorerklæringerne for så vidt angår de virksom-
heder, der afregner til private feriefonde, betales af virksomheden, har påført de ar-
bejdsgivere, der afregner til andre end Arbejdsmarkedets Feriefond, en ekstra byr-
de. Der skelnes ikke efter de gældende regler efter, hvor stort et beløb, der skal af-
regnes, men kun om det afregnes til en privat feriefond eller Arbejdsmarkedets Fe-
riefond. Hvis en stor virksomhed med mange ansatte kun har uhævet feriebetaling
for en enkelt ansat, der skal afregnes efter ferielovens § 36, vil virksomheden alli-
gevel skulle bekoste og indsende en revisorerklæring. Bestemmelsen medfører, at
det kan være en stor udgift at afregne selv en lille sum til en privat feriefond.
Det fremgår af forslaget til § 41, stk. 2, at en privat feriefond kan pålægge en virk-
somhed at indsende betryggende dokumentation for korrekt afregning til fonden,
og at fonden kan forlange en revisorerklæring mod betaling af de sædvanlige udgif-
ter dertil. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at det fortsat vil være mu-
ligt for de private feriefonde at kontrollere, om de arbejdsgivere, der afregner til
dem, afregner korrekt. Som noget nyt skal arbejdsgiveren imidlertid ikke hvert år
indsende revisorerklæring for korrekt afregning til fonden. Fonden vil derimod
kunne udtage et passende antal tilfældigt udvalgte arbejdsgivere til kontrol. At
virksomheden skal indsende tilstrækkelig dokumentation skal forstås således, at
virksomheden kan opfylde kravet ved at fremlægge f.eks. et lønregnskab, et ferie-
regnskab, udtræk fra et tidsregistreringssystem eller lignende dokumentation for
den private feriefond.
L 116 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvorfor en ønsket revisorerklæring skal betales ud af feriefondens midler, der er beregnet til ferieformål, til beskæftigelsesministeren
Ifølge forarbejderne til bestemmelsen vil den private feriefond kunne kræve en re-
visorerklæring fra virksomheden mod betaling af sædvanlige udgifter dertil, så-
fremt virksomheden ikke dokumenterer sin afregning på betryggende vis.
Der henvises i øvrigt til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende
lovforslaget, hvoraf det fremgår, at oplysning om uhævet feriegodtgørelse bliver
langt mere transparent for de private feriefonde, end det er i dag, og at behovet for
at alle virksomheder skal indsende en revisorerklæring efter min opfattelse derfor
bliver mindre.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2