Skatteudvalget 2017-18
L 174
Offentligt
1881112_0001.png
17. april 2018
J.nr. 2017 - 5221
Til Folketinget
Skatteudvalgetc
Vedrørende L 174 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven, sø-
mandsbeskatningsloven og tinglysningsafgiftsloven (Bedre vilkår for tildeling af medar-
bejderaktier, udvidelse af DIS-ordningen med søfolk, der arbejder om bord på en række
specialskibe, afskaffelse af registreringsafgiften for skibe i danske skibsregistre, ændret
forrentning ved opkrævning af personers skat m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 23. marts 2018. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 174 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at indkalde til fornyede forhandlinger om sømandsfradraget, eftersom forudsætningerne i den politiske aftale, der i 2011 førte til en nedsættelse af den procentuelle andel af en besætnings danske skibsførere, nu er ændrede, til skatteministeren
1881112_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren indkalde til fornyede forhandlinger om sømandsfradraget, eftersom forud-
sætningerne i den politiske aftale, der i 2011 førte til en nedsættelse af den procentuelle
andel af en besætnings danske skibsførere, nu er ændrede som følge af krav fra EU-Kom-
missionen om justering af sømandsfradraget, således at diskussionen om adgangen til an-
vendelse af ikkedanske skibsførere kan genoptages?
Svar
Spørgsmålet om, hvorvidt der bør indkaldes til fornyede forhandlinger om nationalitets-
kravet for skibsførere på DIS-skibe, hører under erhvervsministerens ressort.
Jeg har derfor indhentet bidrag til besvarelsen fra erhvervsministeren, der oplyser føl-
gende:
”Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det naturligvis ikke er regeringens ønske,
at det forhøjede sømandsfradrag skal begrænses til kun at gælde for søfarende om bord
på skibe, der er indregistrerede i EU/EØS. Forslaget er imidlertid nødvendigt for at sikre
overensstemmelse med EU’s statsstøtteretningslinjer til søtransport. Dermed er forslaget
også nødvendigt for at sikre, at der fortsat lovligt kan gives forhøjet sømandsfradrag til
danske søfolk på skibe, der er indregistrerede i EU/EØS.
Det fremgik af det lovforslag, der indførte det forhøjede sømandsfradrag i 2011, at lov-
forslaget indebærer statsstøtteelementer, som forudsætter notifikation og godkendelse af
EU-Kommissionen. Det har således hele tiden været en forudsætning for indførelsen af
det forhøjede sømandsfradrag, at der var overensstemmelse mellem EU-Kommissionens
statsstøtteretningslinjer og reglerne for det forhøjede sømandsfradrag. Det er nu EU-
Kommissionens vurdering, at reglerne om det forhøjede sømandsfradrag til søfolk på
skibe indregistreret i lande uden for EU/EØS, ikke lever op til statsstøtteretningslinjerne.
I og med at det hele tiden har været en forudsætning, at det forhøjede sømandsfradrag
skulle notificeres og godkendes af EU-Kommissionen, vurderes det ikke, at ændringen af
sømandsfradraget skal føre til en ændring af nationalitetskravet for skibsførere på DIS-
skibe. På den baggrund er der ikke planer om indkaldelse til fornyede forhandlinger om
sømandsfradraget og nationalitetskravet for skibsførere på DIS-skibe.”
Side 2 af 2