Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 176
Offentligt
1875999_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
5. april 2018
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 176 stillet af udvalget den 23. marts
2018.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22/3-18 fra Garantifonden
for skadesforsikringsselskaber, jf. L 176
bilag 4?
Svar:
Fravigelse af kravet til størrelsen af Fondens formue
Garantifonden (Fonden) finder det hensigtsmæssigt, at lovforslaget gør
det muligt for ministeren at tillade, at Fonden i en periode ikke opfylder
kravet til størrelsen af Fondens formue.
Et sådant element er allerede indeholdt i lovforslaget, og Erhvervsmini-
steriet har på den baggrund kontaktet Fondens sekretariat for at få pro-
blemstillingen uddybet. Sekretariatet har oplyst, at Fondens seneste erfa-
ringer med håndteringen af konkursen af det liechtensteinske forsikrings-
selskab Gable Insurance AG viser, at det kan tage lang tid at få udbetalt
beløb fra et forsikringsselskabs konkursbo, og at det derfor kan være hen-
sigtsmæssigt med en større fleksibilitet, end lovforslaget lægger op til.
Lovforslaget bør have den nødvendige fleksibilitet i forhold til Fondens
formue, så der ikke skal opkræves unødvendige bidrag til Fonden, så
længe den kan sandsynliggøre fremtidige indtægter, der gør Fonden i
stand til at opfylde lovens krav til størrelsen af Fondens formue.
Lovforslaget indeholder i de specielle bemærkninger en beskrivelse af de
forventede rammer for tilladelsen til at fravige kravet til Fondens formue.
For at sikre den nødvendige fleksibilitet har jeg i en udtalelse til udvalget
til hensigt at præcisere rammerne for tilladelsen. Udtalelsen vil supplere
de eksisterende lovbemærkninger i det fremsatte lovforslag.
Udtalelsen vil præcisere, at jeg forventer, at Fonden gives tilladelse til at
fravige kravet til Fondens formue i en periode på op til tre år i stedet for
de to år nævnt i bemærkningerne til lovforslaget, så længe Fonden kan
sandsynliggøre indtægter, der gør, at Fonden igen kan opfylde lovens
krav til størrelsen af Fondens formue inden for de tre år. Samtidig forven-
ter jeg at gøre tilladelsen betinget af, at Fondens formue ikke falder med
mere end 100 mio. kr. i forhold til kravet til størrelsen af Fondens formue
i stedet for de 50 mio. kr. nævnt i bemærkningerne til lovforslaget.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 176 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/3-18 fra Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, til erhvervsministeren
2/2
Udpegning af kurator ved et forsikringsagenturs konkurs
Fonden opfordrer til, at Finanstilsynet får mulighed for at udpege en ku-
rator, når et dansk forsikringsagentur, der formidler forsikringer for dan-
ske eller udenlandske forsikringsselskaber, går konkurs. Fonden begrun-
der forslaget med, at agenturerne er i besiddelse af data om forsikringsta-
gerne, og at det er nødvendigt, at Fonden har adgang til disse data, hvis et
forsikringsselskab går konkurs. Fonden bemærker i den forbindelse, at
Finanstilsynet har en tilsvarende hjemmel, hvis et dansk forsikringssel-
skab
går konkurs.
Et forsikringsselskab, som et agentur tegner forsikringer på vegne af, bør
imidlertid altid selv være i besiddelse af data om deres kunder, herunder
de data, som Fonden har brug for, da det er forudsætningen for, at forsik-
ringsselskabet har effektive risikostyringsprocesser og -kontroller.
Hvis et forsikringsagentur går konkurs samtidig med en konkurs i det for-
sikringsselskab, de fungerer som agentur for, vil det derfor være muligt at
indhente de nødvendige data i forsikringsselskabet, hvor Finanstilsynet
som nævnt har mulighed for at udpege en kurator. Dermed er der ikke i
disse tilfælde behov for at kunne udpege en kurator til forsikringsagent-
urets konkursbo.
Jeg finder derfor ikke, at der er behov for, at Finanstilsynet kan udpege en
kurator for et forsikringsagenturs konkursbo, da de nødvendige data som
nævnt bør findes i forsikringsselskabets konkursbo.
Det er ikke sikkert, at Fonden i udgangspunktet vil have effektiv adgang
til data i tilfælde af et udenlandsk forsikringsselskabs konkurs. Derfor in-
deholder lovforslaget en bestemmelse om, at Fonden skal have indgået
aftaler eller lignende med dets medlemmer, dvs. også udenlandske forsik-
ringsselskaber, der sikrer, at Fonden kan få udleveret de oplysninger fra
et forsikringsselskabs konkursbo, der er nødvendige for, at Fonden kan
opfylde sine forpligtelser i henhold til loven. Ethvert medlem af Fonden
er forpligtet til at medvirke til, at Fonden kan få udleveret sådanne oplys-
ninger, hvis det pågældende medlem går konkurs.
For så vidt angår Fondens kommentarer til forslaget om at udvide dæk-
ningsperioden for ejerskifteforsikringer, byggeskadeforsikringer og sæl-
geransvarsforsikringer og forslaget om beregning af engangsbidraget til
Fonden henviser jeg til min besvarelse af spørgsmål 1.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen