Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1898037_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2018 - 3209
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre
love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder, be-
skatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmel-
ser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler,
der sikrer beskatning af udbytter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 16. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 237 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at kommentere kritikken i høringssvaret fra ATAX – Arbejdsgiver forening for persontransport, jf. bilag 3, s. 3, til skatteministeren
1898037_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere kritikken i høringssvaret fra ATAX
Arbejdsgiver for-
ening for persontransport, jf. bilag 3, s. 3, om en uhensigtsmæssig begunstigelse af vogn-
mænd, der alene anvender deres kørselstilladelse til kørsel i forbindelse med offentlige tra-
fikselskaber såkaldt ”Åben Flex”, og dermed vil kunne have lavere omkostninger.
Svar
ATAX har i forbindelse med høringen af lovforslaget, jf. bilag 3, s. 3, anført, at forslaget
vil føre til konkurrenceforvridning i branchen, idet vognmænd, der kun anvender deres
kørselstilladelse til kørsel i forbindelse med offentlige trafikselskabers såkaldte
Ӂben
Flex” kørsel, ikke skal være knyttet til et kørselskontor, og dermed vil have lavere om-
kostninger end vognmænd med almindelig taxikørsel.
Den nye taxilov kræver, at vognmænd med tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring
skal anvende kørselskontorer, når tilladelsen bruges til taxikørsel. Kørselskontorerne dri-
ver ikke momsfri personbefordring, men leverer administrative ydelser m.v. Dette er nor-
malt en momspligtig aktivitet, men kontorerne har efter gældende regler kunnet levere
momsfrit til medlemmer, som drev momsfri personbefordring. Denne mulighed bortfal-
der ved forslaget.
Flextrafik anvendes af mange regioner og kommuner som del af den kollektive trafik fx
på tidspunkter og i områder, der ikke er dækket af almindelig bustrafik. I flextrafik bruges
taxi, bus, liftvogn mv. Da personbefordring er momsfritaget, er såvel de offentlige trafik-
selskaber og taxivognmændene momsfritaget for denne aktivitet. Når et offentligt trafik-
selskab indkøber personbefordringsydelser fra fx taxivognmænd, er der derfor ikke moms
på den pris, som trafikselskabet betaler. At trafikselskaberne skal orientere taxierne om
ture mv., er nødvendigt for at få leveret taxikørslen og ikke noget, der faktureres særskilt.
Dette lovforslag ændrer udelukkende momsreglerne, således at momsfritagelsen for selv-
stændige grupper fremover kun kan bruges, hvis gruppens ydelser anvendes i forbindelse
med medlemmernes momsfri ydelser af almen interesse, herunder transport af syge eller
tilskadekomne personer med køretøjer, der er specielt konstruerede til sådan transport
og det er almindelige taxier ikke.
Jeg vil gerne pointere, at selv om forslaget medfører momspligt for kørselskontorerne, vil
dette ikke medføre en omkostningsstigning på 25 pct. Forslaget betyder nemlig også, at
kørselskontorerne får fradrag for momsen af deres indkøb og ikke længere skal betale
lønsumsafgift.
Baggrunden for den foreslåede ændring er tre domme afsagt af EU-Domstolen, der fast-
slår, at momsfritagelsen for selvstændige grupper bl.a. ikke kan anvendes ved momsfri
personbefordring. Danmark er forpligtet til at tilpasse sine momsregler til de pågældende
EU-domme.
Side 2 af 2