Retsudvalget 2017-18
L 35
Offentligt
1817976_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2017
Strafferetskontoret
Marie Mølsted
2017-0037-0002
553683
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og lov om børne-
tilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (L 35), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. oktober 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 35 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om at kommentere henvendelsen af 23/10-17 fra Aktionsgruppen mod Diskrimination af Flygtninge i Lovgivningen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (L 35):
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 23/10-17 fra
Aktionsgruppen mod Diskrimination af Flygtninge i Lovgivnin-
gen, jf. L 35 - bilag 3.”
Svar:
Det er en vigtig prioritet for regeringen at styrke indsatsen mod rocker- og
bandekriminalitet. Regeringen indgik sammen med Dansk Folkeparti og So-
cialdemokratiet den 24. marts 2017 en politisk aftale om en ny rocker- og
bandepakke (Bandepakke III). Med lov nr. 672 af 8. juni 2017 om ændring
af straffeloven, lov om forbud mod ophold i bestemte ejendomme og lov om
fuldbyrdelse af straf mv. (Styrket indsats mod rocker- og bandekriminalitet
mv.) og lov nr. 653 af 8. juni 2017 om forbud mod anvendelse af bestemte
ejendomme som samlingssted for en gruppe blev en række initiativer fra
Bandepakke III vedtaget af Folketinget. Formålet med dette lovforslag er at
styrke indsatsen mod rocker- og bandekriminalitet yderligere ved at gen-
nemføre bandepakkens initiativ om et opholdsforbud.
Det fremgår af aftalen, at partierne bag aftalen ikke vil se passivt til, mens
rockere og bander begår rå og skruppelløs kriminalitet. Med den nye aftale
skal der sættes hårdt mod hårdt. Målet er klart: Borgernes tryghed og sik-
kerhed skal sikres. Rockernes og bandernes rå og hensynsløse adfærd skal
mødes med hårdere straffe, der utvetydigt viser samfundets afstandtagen, og
de skal holdes i fængslerne så længe som muligt, så de ikke kan chikanere,
true og skyde på almindelige borgere. Det skal have vidtrækkende og om-
fattende konsekvenser, hvis man vender fællesskabet ryggen for at blive
rocker eller medlem af en bande.
Der er behov for midler til at gennemføre den aftalte bandepakke, og aftale-
partierne har på den baggrund aftalt at finansiere pakken delvist ved at
stemme for en ændring af lov om en børne- og ungeydelse samt lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag med virkning fra
2018. Ændringen indebærer en stramning af optjeningsprincippet for børne-
og ungeydelse mv., så det nuværende krav om tilknytning til Danmark for
at opnå ret til de fulde ydelser strammes ved, at optjeningsperioden på 2 års
bopæl eller beskæftigelse inden for de seneste 10 år hæves til 6 år.
2
L 35 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om at kommentere henvendelsen af 23/10-17 fra Aktionsgruppen mod Diskrimination af Flygtninge i Lovgivningen, til justitsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at det generelt er regeringens holdning, at
velfærdsydelser så vidt muligt skal gå til dem, som arbejder, bor og bidrager
til Danmark i en længere periode. Det er til gavn for hele familien, herunder
for børnene i de familier, der kommer hertil, at udlændinge, der kommer til
Danmark, bidrager aktivt på arbejdsmarkedet. Det bemærkes i øvrigt, at
børne- og ungeydelse og børnetilskud er tillægsydelser og ikke grundlæg-
gende forsørgelsesydelser. Personer omfattet af forslaget vil således fortsat
have ret til grundlæggende forsørgelsesydelser og andre ydelser, herunder
behovsbestemte enkeltydelser efter lov om aktiv socialpolitik. Hertil kom-
mer, at 225-timersreglen først finder anvendelse for ægtefæller, som mod-
tager integrationsydelse, og som har forsørgelsespligt over for et barn, når
der er optjent ret til fuld børne- og ungeydelse.
3