Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1810482_0001.png
31. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5154
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 4. oktober 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren
1810482_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. september 2017 fra Dansk Bilbran-
cheråd og Camping Branchen, jf. L 4 - bilag 4.
Svar
Dansk Bilbrancheråd og Camping Branchen finder det problematisk, at nedsættelsen af
mindstesatsen for registreringsafgift af campingbiler vil medføre, at flere campingbiler
fremadrettet vil blive afgiftsberigtiget efter hovedreglen om, at bilen uden campingindret-
ning afgiftsberigtiges som almindelige personbiler efter registreringsafgiftslovens § 4.
Hertil bemærkes, at for campingbiler gælder i dag, at bildelen afgiftsberigtiges efter reg-
lerne for personbiler. Boligdelen er afgiftsfri. Bilens samlede afgift skal efter gældende
regler dog mindst udgøre 60 pct. af køretøjets samlede værdi eksklusiv afgift over 12.100
kr.
De nuværende regler blev indført i 2007 for at gøre op med den omfattende ombygning
af større almindelige personbiler til campingbiler til en lav afgift. Reglerne skal sikre, at
der under alle omstændigheder betales registreringsafgift af den del af campingbilen, der
ikke er bolig.
I L 4, som udmønter aftalen om
Omlægning af bilafgifterne,
foreslås en nedsættelse af mini-
mumsafgiften for registreringsafgift af campingbiler fra 60 pct. til 45 pct. Baggrunden
herfor er, at de campingbiler, der afgiftsberigtiges efter minimumsafgiften, ikke har fået
lempet registreringsafgiften i forbindelse med nedsættelserne af registreringsafgiften i
2015 og 2016. Dette rettes der nu op på.
Forslaget om nedsættelse af minimumsafgiften til 45 pct. vil som hovedregel indebære en
lempelse i forhold til de tidligere regler med en minimumsafgift på 60 pct. Desuden vil en
del af de autocampere, der ikke afgiftsberigtiges efter minimumsafgiften opnå en lettelse i
registreringsafgiften ved de lempelser, der i øvrigt sker ved den politiske aftale om
Omlæg-
ning af bilafgifterne.
Samlet set forventes afgifterne på campingbiler at blive lempet med ca.
10 mio. kr. som følge af, at minimumsafgiften nedsættes til 45 pct.
Nedsættelsen af minimumsafgiften til 45 pct. kan i nogle tilfælde resultere i, at hele bilen i
stedet afgiftsberigtiges som almindelige personbiler. Dette gælder typisk de billigste cam-
pingbiler med dårlig brændstoføkonomi, hvor bildelen udgør en relativt stor andel af
bilens samlede værdi. Derved bliver registreringsafgiften beregnet efter reglerne for per-
sonbiler større end den beregnede minimumsafgift. Dvs. at registreringsafgiftens andel af
bilens samlede værdi eksklusiv afgift over 12.100 kr. udgør mere end 45 pct., og derfor
finder minimumsafgiften ikke anvendelse. Samtidig er tærskelværdierne og tillæg for dår-
lig brændstoføkonomi for personbiler øget ved forslaget.
Det kan derfor ikke udelukkes, at enkelte campingbiler på det danske marked pga. de
samlede ændringer i lovforslaget får en stigning i registreringsafgift. Jeg vil derfor stille
ændringsforslag om, at campingbiler undtages for ændringer i tærskelværdierne og tillæg
Side 2 af 3
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren
1810482_0003.png
for dårlig brændstoføkonomi. Dermed vil de campingbiler, der ikke opnår lempelser ved
nedsættelsen af minimumsafgiften, undgå stigninger i registreringsafgiften.
Der henvises i øvrigt kommentaren til Camping Branchens høringssvar i høringsskemaet,
jf. SAU, L 4 - bilag 13.
Side 3 af 3