Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1881577_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
696527
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 78 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
22. marts 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om uddybning af svaret på spm. 78, til justitsministeren
Spørgsmål 78 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 68 og L 69:
”Vil ministeren bekræfte, at ministerens ændringsforslag til § 23
sikrer, at de omfattede borgere i alle tilfælde skal – og ikke blot
kan – underrettes forud for en viderebehandling af personoplys-
ninger i kontroløjemed, som er muliggjort via en bekendtgørelse
efter lovforslagets § 5, stk. 3?”
Svar:
Justitsministeren har den 9. februar 2018 stillet ændringsforslag til lovfor-
slag nr. L 68 (bilag 20), hvorefter lovforslagets § 23 ikke finder anvendelse,
når formålet er sammenstilling eller samkøring af personoplysninger i kon-
troløjemed. For nærmere herom henvises til bilag 20 til L 68.
Det er herefter udgangspunktet, at der skal ske underretning af borgeren, når
formålet med regler fastsat efter lovforslagets § 5, stk. 3, er sammenstilling
eller samkøring af personoplysninger i kontroløjemed.
Lovforslagets § 22 og databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 4, samt
artikel 14, stk. 5, indeholder en række undtagelser til den dataansvarliges
oplysningspligt.
Det bemærkes, at uanset, at der efter databeskyttelsesforordningen kan gø-
res undtagelse fra oplysningspligten, vil der fortsat gælde en række andre
garantier for borgerne. Den registrerede vil således stadig have ret til ind-
sigt efter forordningens artikel 15, ligesom partshøringsreglerne efter for-
valtningsloven fortsat skal iagttages, inden en kommune eksempelvis kan
træffe afgørelse om at nedsætte en ydelse.
2