Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3574 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
1809590_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2017-13112
Den 28. oktober 2017
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 13. november 2017
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
2. Strategisk Kommunikation ...........................................................................................................2
3. Venezuela ......................................................................................................................................4
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender13/11-17, pkt. 2 og 3
1809590_0002.png
2. Strategisk Kommunikation
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender) den 13. november 2017 ventes at drøfte EU’s indsats med strategisk
kommunikation rettet mod henholdsvis Øst, Syd og Vestbalkan. Der ventes generel opbakning fra EU-
medlemslandene til indsatsen i lyset af udfordringen med udefrakommende misinformation, ikke mindst fra
Rusland, der søger at underminere tilliden til EU og demokratiske institutioner i EU’s nærområder.
2. Baggrund
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 13. november 2017 ventes en kort drøftelse af EU’s
enheder med
strategisk kommunikation rettet mod henholdsvis Øst, Syd og Vestbalkan (”East
StratCom”, ”South StratCom”, ”West Balkan Stratcom”). Drøftelsen ventes især at tage bestik
af udviklingen siden oprettelsen af flagskibsindsatsen ”East StratCom Task Force” i september
2015. Der ventes generel opbakning fra EU-medlemslandene til den strategiske
kommunikationsindsats i lyset af den udefrakommende misinformation, især fra Rusland, der
søger at underminere tilliden til EU og demokratiske institutioner i EU’s nærområder.
EU’s East StratCom Task Force blev etableret i september 2015 på blandt andet dansk initiativ.
Der er i dag 14 medarbejdere tilknyttet, heraf otte er sekunderet af EU-medlemslande.
Enhedens primære opgave er at formidle EU’s Østlige Naboskabspolitik
og, når relevant,
identificere og imødegå misinformation om EU og EU’s engagement i det østlige nærområde –
dette har i praksis især ført til et fokus på imødegåelsen af russiske påvirkningskampanger.
Regeringen finder, at EU’s East StratCom enhed yder
et vigtigt arbejde. Danmark sekunderer
en medarbejder til enheden. Således bakkes fra dansk side også op om tiltag, der kan
understøtte EU’s strategiske kommunikationsindsats inden for eksisterende ressourcer.
Endeligt anses det fra dansk side for positivt, at der er øget international opmærksomhed på
udfordringen med udefrakommende misinformation, ikke mindst russiske,
påvirkningskampagner.
3. Formål og indhold
Drøftelsen ventes at tage bestik af StratCom enhedernes arbejde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender13/11-17, pkt. 2 og 3
Drøftelsen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel EU-opbakning
til EU’s
strategiske kommunikationsindsats, men der
ventes ikke EU-enighed under rådsdrøftelsen om at identificere nye
eller omprioritere
eksisterende
midler til at øge finansieringen af indsatsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes arbejdet i EU med at oplyse om russiske påvirkningskampagner,
herunder gennem sekunderingen af en national ekspert til East StratCom.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender13/11-17, pkt. 2 og 3
1809590_0004.png
3. Venezuela
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender) ventes den 13. november 2017 at træffe beslutning om rådsbeslutning vedrørende
vedtagelse af sanktioner imod Venezuela. Der er lagt op til målrettede, fleksible og reversible restriktive tiltag,
der indleder et gradvist sanktionsspor med det formål at give det venezuelanske styre øget incitament til at søge en
fredelig, forhandlet løsning på den politiske krise i landet. I forbindelse med vedtagelsen af sanktioner vil der
sandsynligvis også blive vedtaget rådskonklusioner om Venezuela.
2. Baggrund
Venezuelas politiske og økonomiske kriser truer med at udvikle sig til en humanitær krise, der
potentielt kan true stabiliteten i nabolandene. Efter i en årrække gradvist at have undermineret
de demokratiske principper i landets politiske system, har det venezuelanske styre den seneste
tid accelereret sin undertrykkelse af den politiske opposition og sine brud på
menneskerettighederne. Senest har Venezuelas regering med præsident Maduro i spidsen i
august 2017 oprettet en såkaldt ”national forfatningsforsamling”, som i praksis har overtaget
det oppositionsdominerede parlaments funktion og i oktober 2017 gennemført regionsvalg
præget af uregelmæssigheder og uigennemsigtighed.
De venezuelanske sikkerhedsmyndigheder har slået hårdt ned på demonstrationer imod
regeringen. Over 120 personer meldes dræbt og flere tusinder personer såret i forbindelse med
demonstrationer i år.
USA indførte i marts 2015 målrettede sanktioner imod 37 venezuelanske individer, herunder
præsident Maduro, involveret i blandt andet brud på menneskerettigheder og/eller
underminering af demokratiske institutioner. I august 2017 udvidede USA sit sanktionsregime
med restriktive tiltag i forhold til visse finansielle aktiviteter med Venezuela. Handelsblokken
MERCOSUR suspenderede i slutningen af 2016 Venezuelas medlemskab på baggrund af
styrets brud på demokratiske principper. I august 2017 udtalte 11 latinamerikanske lande og
Canada sin samlede fordømmelse af bruddet på det demokratiske system og den systematiske
krænkelse af menneskerettighederne i Venezuela.
EU vedtog den 18. juli 2016 rådskonklusioner, som opfordrede til en konstruktiv dialog mellem
regeringen og det parlamentariske flertal inden for rammen af Venezuelas forfatning,
retsstatsprincipper og menneskerettighederne. Den 15. maj 2017 vedtog EU nye
rådskonklusioner, som konstaterede, at mæglingsbestræbelserne hidtil ikke havde ført til en
løsning. I den forbindelse gentog EU sine tidligere opfordringer til dialog og opfordrede
derudover de venezuelanske myndigheder til at undersøge alle politiske voldshændelser, sikre
retten til fredelige demonstrationer, frigive politiske fanger og afstå fra at bruge militærdomstole
til at dømme civile. Den 2. august 2017 udtrykte EU sin dybe beklagelse over de venezuelanske
myndigheders beslutning om at gennemføre valget til den såkaldte forfatningsforsamling. I den
forbindelse påpegede EU sin parathed til gradvist at optrappe sine tiltag, såfremt demokratiske
principper blev yderligere undermineret.
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender13/11-17, pkt. 2 og 3
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes der en rådsbeslutning om vedtagelse af sanktioner imod det
venezuelanske styres underminering af demokratiske principper og undertrykkelse af
menneskerettigheder.
Der er forberedt målrettede, fleksible og reversible restriktive tiltag, der indleder et gradvist
sanktionsspor med det formål at give det venezuelanske styre øget incitament til at søge en
fredelig, forhandlet løsning på den politiske krise i landet, uden at ramme civilbefolkningen.
I forbindelse med vedtagelsen af sanktioner vil der sandsynligvis også blive vedtaget
rådskonklusioner om Venezuela. Der forventes ikke en drøftelse af Venezuela på rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Regeringens EU-specialudvalg for sanktioner høres om udkastet til rådsbeslutningen om
restriktive tiltag på baggrund af situationen i Venezuela.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af gradvise, målrettede, fleksible og reversible
restriktive tiltag, der ikke rammer civilbefolkningen i Venezuela.
Et udestående spørgsmål er hvilke elementer af restriktive tiltag, der kan opnås enighed om.
Der synes at være enighed om at indføre det juridiske grundlag for et målrettet indrejseforbud
imod myndighedspersoner, der underminerer demokratiske principper og/eller begår brud på
menneskerettighederne med henblik på en egentlig listning af sanktionsramte personer i et
senere stadie. Yderligere elementer kunne være indefrysning af samme personers værdier samt
indførelsen af et generelt forbud imod eksport af våben og midler til brug for intern
undertrykkelse til Venezuela.
10. Regeringens generelle holdning
Der bakkes fra dansk side op om, at EU indfører gradvise, målrettede, fleksible og reversible
restriktive tiltag, der ikke rammer civilbefolkningen i Venezuela, med henblik på at give det
venezuelanske styre øget incitament til at søge en fredelig, forhandlet løsning.
Rådsmøde nr. 3574 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13. november 2017 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender13/11-17, pkt. 2 og 3
Der er fra dansk side opbakning til, at samtlige nævnte elementer af restriktive tiltag kan
indføres som et første skridt i en gradvis tilgang.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.