Notat
16. november 2017
Notat om hjemmelsspørgsmål
i relation til EU’s tiltrædelse til
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer
Problemstilling
Under samråd i Kulturudvalget den 15. november 2017 forud for rådsmøde på
Uddannelse, Ungdom, Kultur og Sport den 20.-21. november 2017, har Søren
Søndergaard (EL) spurgt, hvorfor et enkelt land kan blokere for EU’s tiltrædelse til
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer, når Danmark i
en anden forhandling ikke kan blokere for ”oprindelseslandsprincippet”.
Baggrund
Forslag vedr. Europarådets konvention kræver reelt enstemmighed.
Kommissionens to forslag til Rådets afgørelse vedrører EU’s
tiltrædelse til
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer (herefter
”konventionen”).
Kommissionen har i forslagene lagt vægt på, at konventionen dækker områder,
hvor den almindelige lovgivningsprocedure finder anvendelse
1
. Proceduren for
indgåelse af aftalen følger af artikel 218 i Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), hvoraf det bl.a. fremgår, at Rådet som udgangspunkt
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Medlemsstaterne har på baggrund af Rådets Juridiske Tjenestes vurdering lagt
vægt på, at den fulde gennemførelse af de internationale forpligtelser, som følger af
konventionen, retligt og faktisk kun er muligt, såfremt alle medlemsstaterne
deltager. Rådet Juridiske Tjeneste anbefaler, at alle medlemsstaterne giver tilsagn
om at påtage sig de forpligtelser, der følger af konventionen.
Vurderingen fra Rådets Juridiske Tjeneste bygger på, at konventionen er en aftale,
der er omfattet af bestemmelserne om delt kompetence mellem Unionen og
medlemsstaterne
–
dvs. en såkaldt blandet aftale. I tilfældet med konventionen er
der tale om kompetencer, der er uløseligt forbundne.
Fsva.
forslag til Rådets afgørelser om tiltrædelse på vegne af Den Europæiske Union af Europarådets konvention om
manipulation af idrætskonkurrencer for så vidt angår anliggender, som vedrører materiel strafferet og retligt
samarbejde i straffesager,
har kommissionen lagt op til, at afgørelserne træffes med hjemmel i artikel 82, stk. 1 og 83,
stk. 1, sammenholdt med artikel 218 i TEUF.
Rådets Juridiske Tjeneste har ikke udfordret forslagets hjemmelsgrundlag.
Fsva.
forslag til Rådets afgørelser om tiltrædelse på vegne af Den Europæiske Union af Europarådets konvention om
manipulation af idrætskonkurrencer for så vidt angår anliggender, som ikke vedrører materiel strafferet og retligt
samarbejde i straffesager,
har kommissionen lagt op til, at afgørelserne træffes med hjemmel i artikel 114 og 165
sammenholdt med artikel 218 i TEUF.
Rådets Juridiske Tjeneste har dog vurderet, at afgørelsen skal træffes med hjemmel i artikel 165, stk. 2, sidste afsnit,
og stk. 3, i TEUF.
1
Dok. nr. 17/02662-8