Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3583 - Beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
1822905_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Sagsnr.: 1708190
Dok. nr.: 479838
Dato: 23-11-2017
Samlenotat
vedrørende rådsmødet
(beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7.-8. december 2017
sundhedspunkterne
Rådskonklusioner om
sundhed i det digitale samfund,
KOM-dokument foreligger ikke
-
Vedtagelse
Rådskonklusioner om
de grænseoverskridende aspekter af alkoholpolitik,
KOM
dokument foreligger ikke
-
Vedtagelse
Lægemiddelpolitik i EU
nuværende og fremtidige perspektiver, KOM dokument forelig-
ger ikke
-
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde nr. 3583 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7.-8. december 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-17 - sundhedsdelen
1822905_0002.png
Rådskonklusioner om sundhed i det digitale samfund
fremskridt i den data-drevne
innovation på sundhedsområdet
-
Vedtagelse
1. Bagrund
Det estiske EU-for
a dska har so e af si e fire hovedprioriteter et ”Digitalt Europa og
Fri Bevægelighed af Data”. På su dhedso rådet prioriterer for a dska et digital
sundhed, brug af sundhedsdata og innovative løsninger. Formandskabet har forelagt et
udkast rådskonklusioner med henblik på vedtagelse ved rådsmødet (EPSCO) den 8.
december 2017.
Rådskonklusionerne omhandler overordnet, hvordan digitale løsninger og sundhedsdata
(eHealth) kan være med til at imødegå de udfordringer, som de europæiske
sundhedsvæsener står over for ift. en aldrende befolkning, flere borgere med kroniske
sygdomme og knappe ressourcer.
2. Formål og indhold
Rådskonklusionerne opfordrer medlemslandene til at arbejde hen mod en øget
anvendelse af digitale værktøjer, aktiv brug af sundhedsdata til behandling,
kvalitetsudvikling og forskning samt indførelse af nye, lovende teknologier som f.eks.
personlig medicin.
Følgende fokusområder i rådskonklusionerne kan fremhæves
At sætte borgeren i centrum og tage udgangspunkt i borgerens behov ved hjælp
af digitale værktøjer, herunder at give borgeren bedre mulighed for at mestre
egen sundhed.
At skabe transparens for borgerne og implementere digital adgang til egne data
samt sikre overblik og kontrol over, hvad data anvendes til.
At skabe mere sammenhængende og integrerede patientforløb igennem deling af
data på tværs af ”siloer” i de atio ale su dhedsvæs er
At skabe bedre mulighed for deling af journaler og data på tværs lande til patient-
behandlingsformål, særligt for borgere der bor i grænseområder
At skabe mulighed for forskning og sygdomsbekæmpelse, herunder at fremme
deling af forskningsdata på tværs af data lande mhp. forskning i sjældne syg-
domme
Rådskonklusionerne opfordrer bl.a. medlemslandene til at øge den sekundære anvendelse
af sundhedsdata mhp. forskning, kvalitetsudvikling og understøttelse af mere datadrevne
sundhedsvæsner. Derudover opfordres landene til at styrke borgernes mulighed for
indsigt i- og kontrol over egne sundhedsdata og til at styrke arbejdet med fælles juridiske
rammer for sundhedsdataforskning på tværs af lande
Konklusionerne opfordrer endvidere Kommissionen og medlemslandene til at fortsætte
arbejdet hen mod fælles it- og datastandarder, der kan understøtte interoperabilitet
mellem sundheds-it-systemer i og på tværs af lande. Der opfordres til at styrke initiativer
til at øge datasikkerheden og til at dele viden og bedste praksis ift. anvendelse af digitale
løsninger og brug af sundhedsdata. Derudover opfordrer rådskonklusionerne til en
fortsættelse af arbejdet i regi af det eksisterende eHealth netværk med at implementere
de såkaldte ”fælles europæiske digitale servi e i frastruktur for e-su dhed” for deli g af
data på tværs lande til brug for patientbehandling.
Side 2
Rådsmøde nr. 3583 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7.-8. december 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-17 - sundhedsdelen
3. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
4. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til et konkret forslag.
5. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
6. Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne skønnes ikke i sig selv at have statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom de ikke i sig selv medfører
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Anvendelsen af sundhedsdata og digitale løsning vurderes på længere sigt som værende
et vigtigt element i at håndtere sundhedsvæsnets udfordringer og sikre et bæredygtigt
sundhedsvæsen i fremtiden.
7. Høring
Sagen har ikke været i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne om digital sundhed. Danmark har et af de mest
digitaliserede sundhedsvæsner i EU med en høj grad af modenhed ift. anvendelsen af
data. Ambitiøse målsætninger på denne dagsorden er derfor i tråd med regeringens
visioner for fremtidens sundhedsvæsen.
Regeringen støtter generelt samarbejde og erfaringsudveksling om digital sundhed, som
kan være med til at skabe bedre sundhed for danske borgere. Rådskonklusionerne er
således i tråd med indsatser i Danmark, der fremmer:
Datasikkerhed og borgernes tillid til, at sundhedsvæsnet anvender deres
sundhedsdata sikkert og forsvarligt.
At borgerne har digital adgang til egne data, og at borgerne er aktive medspillere
i deres eget sygdomsforløb.
At klinikerne ved hjælp digitale værktøjer og sundhedsdata kan skabe bedre
behandling og sammenhængende patientforløb.
At sundhedsdata anvendes til forskning og til at forbedre kvalitet, sammenhæng
og effektivitet i sundhedsvæsnet.
At EU skal arbejde for fælles standarder for data, it-systemer og digitale løsninger
på tværs af EU-landene, der sikrer et stærkt fælles indre marked.
Det skal samtidig bemærkes, at rådskonklusionerne indeholder opfordringer
men ikke
forpligtigelser
til øget deling af data på tværs landegrænser mhp. forskning. Regeringen
har i den forbindelse betonet vigtigheden af respekt for national lovgivning og på
datasikkerhed.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3
Rådsmøde nr. 3583 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7.-8. december 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-17 - sundhedsdelen
1822905_0004.png
Rådskonklusioner om de grænseoverskridende aspekter af alkoholpolitik
-
Vedtagelse
1. Resume
Rådskonklusioner om de grænseoverskridende aspekter af alkoholpolitik er på
dagsordenen for det kommende rådsmøde (beskæftigelse,
socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse)
den 8. december 2017 med henblik på vedtagelse. Regeringen kan
tilslutte sig rådskonklusionerne.
2. Bagrund
Estland har i forbindelse med sit EU-formandskab ønsket at sætte fokus på alkoholpolitik i
et europæisk perspektiv og lægger op til, at der skal vedtages rådskonklusioner om
alkoholpolitik ved rådsmødet (EPSCO) den 8. december 2017. Formandskabet har især
haft fokus på grænseoverskridende aspekter relateret til alkohol, herunder mærkning,
markedsføring og grænsehandel.
Rådskonklusionerne om alkoholpolitik er udviklet med afsæt i Traktatens artikel 168, som
defi erer EU’s rolle på su dhedso rådet. De skadelige
virkninger af alkohol har tidligere
været behandlet i EU sammenhæng, senest med vedtagelse af rådskonklusioner om en
opfølgende EU-strategi for reduktion af de skadelige virkninger af alkohol i december
2015. Den seneste EU alkoholstrategi fra 2006 udløb i 2013 og er ikke blevet fornyet.
3.
Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner lægger op til øget samarbejde om særligt de
grænseoverskridende elementer af politikområder, som påvirker indtaget af alkohol. Det
bemærkes i rådskonklusionerne, at Europa har verdens højeste forbrug af alkohol
sammenlignet med andre regioner, og at konsekvenserne af alkoholmisbrug blandt andet
påvirker den økonomiske vækst og velfærd i regionen og bidrager til øget ulighed blandt
EU’s edle sla de.
Rådskonklusionerne giver udtryk for en række fælles bekymringer blandt
medlemslandene, herunder forhold som kan underminere nationale tiltag for at adressere
alkoholforbruget i de enkelte medlemslande. Dette inkluderer prisforskelle på alkohol,
online salg af alkohol, markedsføring og grænsehandel.
Medlemslandene opfordres blandt andet til:
øge forskning i, hvordan skadelig brug af alkohol kan reduceres blandt andet
gennem mærkning af alkohol.
At lære af hinanden ift. udvikling af nationale politikker på alkoholområdet.
At monitorere overholdelsen af gældende regler og initiativer på alkoholområdet,
herunder nationale aldersgrænser for køb af alkohol og forhold relateret til
grænsehandel.
At integrere målsætningen om at reducere skadelige brug af alkohol på tværs af
nationale politikområder f.eks. i forhold til instrumenter, som har indvirkning på
pris, markedsføring og salg af alkohol.
Udforske mulighederne for at forebygge, at grænseoverskridende
problemstillinger har en negative indflydelse på nationale tiltag for at reducere
den skadelige brug af alkohol.
Side 4
Rådsmøde nr. 3583 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7.-8. december 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-17 - sundhedsdelen
Kommissionen opfordres blandt andet til:
At understøtte samarbejde i relation til faktorer, som påvirker medlemslandenes
tiltag for at begrænse de skadelige virkninger af alkohol, herunder
markedsføring, handel og mærkning.
At støtte forsk i g på alkoholo rådet, heru der at støtte et y såkaldt ”joi t
a tio ” projekt o skadelig rug af alkohol og udvikli g af e fælles etode til at
indsamle og analysere relevante data på tværs af medlemslandene.
At udvikle en ny strategi dedikeret til at reducere de negative konsekvenser af
alkohol.
Samtidig opfordres Kommissionen til at respektere den eksisterende kompetencefordeling
mellem EU og medlemslandene samt lokale og regionale sociale og kulturelle traditioner.
Der tilskyndes derudover til, at Kommissionen adresserer de nuværende undtagelser fra
EU-kravene om ingrediens- og næringsdeklaration, der gælder for alkoholiske drikkevarer,
hvis Kommissionens nuværende tilgang baseret på frivillig selvregulering i den berørte
branche ikke lykkes.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til et konkret forslag.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne skønnes ikke i sig selv at have statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom de ikke i sig selv medfører
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En styrket indsats mod den skadelige brug af alkohol kan på længere sigt potentielt
medvirke til at reducere forekomsten af sygdomme relateret til et højt alkoholforbrug i
befolkningen og være medvirkende til fremtidige besparelser i sundhedsvæsenet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andres lande holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger generelt vægt på, at EU's indsats på sundhedsområdet fokuserer på
områder med klar europæisk merværdi og respekterer den arbejdsdeling, som er fastlagt i
Traktaten.
Regeringen støtter rådskonklusionerne og støtter en fælles europæisk indsats for at
reducere skadelig brug af alkohol.
Side 5
Rådsmøde nr. 3583 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7.-8. december 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-17 - sundhedsdelen
Regeringen bakker op om, at børn og unge ikke skal udsættes for markedsføring af
alkoholprodukter og at indsatsen for at reducere skadelig brug af alkohol kræver handling
på tværs af politikområder og sektorer i samfundet.
Regeringen støtter fortsat, at Kommissionen opfordres til at tage initiativ til obligatorisk
ernæringsmærkning af alkoholdige produkter, såfremt en frivillig tilgang ikke findes
tilstrækkelig.
Regeringen går ikke ind for en fælles anbefaling af tiltag vedrørende prisfastsættelse på
alkoholprodukter til reduktion af skadelig brug af alkohol. Formuleringen lægger op til at
begrænse regulering af afgifter og priser på alkohol ud fra fiskale eller andre politiske
hensyn. Regeringen anerkender dog, at andre lande benytter prisfastsættelse som et
instrument til at nedbringe skadelig brug af alkohol.
Regeringen støtter, at kompetencefordelingen mellem EU og medlemslandene samt
respekten for lokale og regionale kulturer og traditioner, fremhæves i konklusionerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6
Rådsmøde nr. 3583 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7.-8. december 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-17 - sundhedsdelen
1822905_0007.png
Lægemiddelpolitik i EU
nuværende og fremtidige perspektiver
-
Udveksling af synspunkter
1. Bagrund
Det estiske formandskab forventes at lægge op til en generel drøftelse om europæisk
samarbejde på lægemiddelområdet. Anledningen er, at der blandt medlemslandene er
bred enighed om, at de europæiske sundhedssystemer er udfordrede i forhold til at sikre
patienters adgangen til lægemidler. Bekymringerne bunder dels i den nationale indretning
af medlemslandenes sundhedssystemer (der i nogle tilfælde besværliggør medicinindkøb)
og dels fælles europæiske udfordringer (relateret til emner såsom forsyningssikkerhed).
2. Formål og indhold
Det ventes, at drøftelsen overordnet vil handle om håndtering af nye lægemidler, og at
landene vil rejse problemstillinger, som kan spænde bredt fra ibrugtagningsspørgsmål
(vurdering af lægemidlets effekt, prisforhandling og behandlingstilbud) til
reguleringsrelaterede spørgsmål vedr. eksempelvis patenter og forsyningssikkerhed.
I den forbindelse ønsker regeringen at åbne for muligheden for en fælles vision i EU om
patienters adgang til medicin med henblik på at skabe en sammenhængende tilgang og
udstikke en politisk retning ift., hvor man med fordel kan søge fælles europæiske
løsninger.
Drøftelserne relaterer sig til en række tidligere drøftelser, herunder tre sæt
rådskonklusioner om samarbejde på lægemiddelområdet:
Rådskonklusioner om personlig medicin under
Luxembourgs formandskab i efter-
året 2015
Rådskonklusioner om at sikre balancen i det europæiske lægemiddelsystem un-
der Nederlandsk formandskab i foråret 2016
Rådskonklusioner om frivilligt samarbejde på lægemiddelområdet under Maltas
formandskab i foråret 2017
3. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
Europa-Parlamentet har vist interesse i lægemiddelområdet ved bl.a. at vedtage en
resolution om adgang til medicin den 2. marts 2017.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om udveksling af synspunkter.
4.
5. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
6. Økonomiske konsekvenser
Udveksling af synspunkter omkring samarbejde på lægemiddelområdet medfører ikke i sig
selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller
beskyttelsesniveauet.
Side 7
Rådsmøde nr. 3583 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7.-8. december 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-17 - sundhedsdelen
7. Høring
Ikke relevant da der er tale om udveksling af synspunkter.
12. Generelle forventninger til andres lande holdninger
Medlemslandenes holdning til en vision for patienters adgang til medicin er endnu ikke
kendt, men der er generelt bred interesse for samarbejde på lægemiddelområdet.
8. Regeringens generelle holdning
Der er i øjeblikket en række igangværende europæiske initiativer relateret til håndtering
af innovative, men dyre lægemidler. De hidtidige drøftelser er foregået både regionalt
mellem grupper af medlemslande og på EU-niveau, hvor der blandt andet er vedtaget
rådskonklusioner og igangsat drøftelser i regi af skiftende formandskaber og i
Kommissionen.
Flere blandt de mange komponenter, der påvirker patienternes adgang til medicin kan
med fordel adresseres på europæisk niveau, mens andre relaterer sig til den nationale
indretning af lægemiddelsystemet og sundhedsvæsenet generelt.
Det er regeringens holdning, at der er et behov for at adressere udfordringerne med
adgang til medicin på politisk niveau i Rådet med henblik på at få etableret en retning for,
hvor man med fordel kan søge fælles europæiske løsninger. Konkret foreslår regeringen,
at der udarbejdes en fælles vision for en sammenhængende indsats ift. at sikre
patienternes adgang til medicin.
Det er regeringens holdning, at en sådan vision kan bidrage til at identificere og prioritere
fælles udfordringer, som med fordel kan løses på europæisk niveau til gavn for både de
danske og europæiske patienter.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8