Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3606 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1863011_0001.png
NOTAT
2. marts 2018
J.nr. 2018-530
CAIJ
Samlenotat om EPSCO-rådsmødet den 15. marts
2018
1. Det Europæiske Semester 2018
side 2
2. Indsatsen mod lønforskelle mellem kvinder og mænd: Bidrag til at
opnå den sociale søjles mål
side 5
3.
Fremtiden for EU’s
beskæftigelses- og socialpolitik efter 2020
side 7
4. Rådshenstilling om europæisk ramme for gode og effektive lærlinge-
uddannelser
side 8
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1. Det Europæiske Semester 2018
- Vedtagelse og politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
EPSCO-rådet skal vedtage Den Fælles Beskæftigelsesrapport samt rådskonklusio-
ner om Den Årlige Vækstredegørelse, der kortlægger de tendenser og udfordrin-
ger, som gør sig gældende på de europæiske arbejdsmarkeder.
Regeringen er generelt positiv over for udkastene til Den Fælles Beskæftigelses-
rapport og rådskonklusionerne, der ikke i sig selv har nogen lovgivningsmæssige,
økonomiske eller administrative konsekvenser.
Kommissionen offentliggør efter planen den 7. marts 2018 landerapporter om
hvert enkelt medlemsland, hvori Kommissionens vurdering af styrker, udfordrin-
ger, reformbehov mv. indgår.
2. Baggrund
Den Årlige Vækstredegørelse
blev præsenteret inden EPSCO-rådsmødet i decem-
ber 2017. Den markerer starten på Det Europæiske Semester, som dækker alle ele-
menter af den økonomiske overvågning i EU, herunder Europa 2020-strategien og
dermed også beskæftigelses- og socialområdet.
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
indgår som en del af den årlige vækstredegørel-
se og uddyber analyser på beskæftigelsesområdet.
Kommissionen forventes den 7. marts 2018 at offentliggøre én samlet økonomisk
analyse for hvert EU-land.
Landerapporterne
indeholder Kommissionens vurde-
ring af den økonomiske situation samt status for opfølgning på tidligere landespeci-
fikke henstillinger.
3. Formål og indhold
Den Årlige Vækstredegørelse
indeholder Kommissionens vurdering af de overord-
nede økonomisk-politiske udfordringer i EU, herunder fremskridt med hensyn til
hovedmålene i Europa 2020-strategien og medlemslandenes gennemførelse af hen-
stillinger om strukturreformer.
Som noget nyt indgår
et såkaldt ”socialt scoreboard”. Det indeholder en række
indikatorer med afsæt i de 20 principper i Den europæiske søjle af sociale rettighe-
der. Danmark er samlet set det land, der præsterer bedst på tværs af alle indikatorer
efterfulgt af Sverige, Østrig, Tjekkiet og Nederlandene.
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
skal vedtages på rådsmødet.
Blandt rapportens nøglebudskaber er:
Den økonomiske og sociale situation er forbedret i EU i lyset af det økonomi-
ske opsving.
2
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
Beskæftigelsen for de 20-64-årige er højere end niveauet i 2008 i EU, da den er
72,2 pct. i 2. kvartal af 2017, og ledigheden har nået det laveste niveau siden
december 2008 med 7,3 pct. i november 2017.
Ungdomsarbejdsløsheden og langtidsarbejdsløsheden er også faldende i EU,
men er fortsat høj i nogle lande.
Det er fortsat en udfordring, at kvinder er underrepræsenteret på arbejdsmarke-
det i EU.
Nogle grupper har fortsat relativt sværere ved at finde plads på arbejdsmarke-
det i EU. Det gælder bl.a. personer med begrænset uddannelse og personer fra
tredjelande.
Rådskonklusionerne om Den Årlige Vækstredegørelse
peger på områder på beskæf-
tigelses- og socialområdet, hvor det er særligt vigtigt at målrette anbefalinger til
medlemsstaterne.
Det fremhæves overordnet, at den beskæftigelsesmæssige og sociale situation er i
bedring, men at der er store forskelle landene imellem. Antallet af personer, der
lever i risiko for fattigdom eller social eksklusion i EU, er faldende og har nu nået
niveauet for 2008, da det var 23,5 pct. i 2016.
Følgende pejlemærker for beskæftigelses- og socialpolitikken fremhæves:
Tiltag til fremme af jobskabelse bør fortsat prioriteres, det gælder særligt i
relation til grupper af personer med ringe uddannelsesmæssige kompetencer og
personer fra tredjelande.
Arbejdsmarkedet og socialområdet bør løbende tilpasses til nye former for jobs
og den generelle udvikling på arbejdsmarkedet.
Ligestilling mellem kvinder og mænd bør fortsat fremmes, det gælder bl.a. i
form af fokus på balancen mellem arbejds- og familieliv, adgang til børnepas-
ning og fleksible arbejdsformer.
Aktiv deltagelse i samfundet fremmes ved effektive sociale investeringer og
forebyggelse samt velfungerende sociale sikkerhedssystemer, der bidrager til
bedre social inklusion.
Det ventes, at Kommissionen på rådsmødet vil give en præsentation af de gennem-
gående temaer og tendenser i
landerapporterne.
Det forventes, at udkastet til de
nye landespecifikke henstillinger vil blive præsenteret i maj. Danmark modtog ikke
nogen henstilling på beskæftigelses- og socialområdet i 2017.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
3
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Det Europæiske Semester, som Den Årlige Vækstundersøgelse og Den Fælles Be-
skæftigelsesrapport er del af, vil kunne have positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser, i det omfang landenes tiltag bidrager til at un-
derstøtte sunde offentlige finanser og makroøkonomisk stabilitet og dermed hold-
bar vækst og beskæftigelse i medlemslandene, samt sikrer gode rammevilkår for
investeringer og for erhvervslivet i øvrigt.
8. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og So-
ciale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en generel opbakning til Den Fælles Beskæftigelsesrapport og råds-
konklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for udkastet til Den Fælles Beskæftigelsesrap-
port og rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
2. Indsatsen mod lønforskelle mellem kvinder og mænd: Bidrag til at opnå
den sociale søjles mål
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Baggrund
Den europæiske søjle af sociale rettigheder blev tiltrådt af Europa-Kommissionen,
Europa-Parlamentet og Rådet den 17. november 2017.
Søjlen er inddelt i tre kapitler:
I)
Lige muligheder og adgang til arbejdsmarkedet.
II)
Rimelige arbejdsvilkår.
III)
Social beskyttelse og inklusion.
Søjlen består af 20 overordnede, ikke-retligt bindende principper. Principperne skal
fungere som rettesnor for effektive beskæftigelsesmæssige og sociale resultater.
2. Formål og indhold
Punktet er på dagsordenen til politisk drøftelse. Det forventes, at EU-
formandskabet udsender et notat til brug for drøftelsen inden EPSCO-rådsmødet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og So-
ciale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes positioner kendes endnu ikke.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter ligebehandling og lige muligheder for kvinder og mænd, herun-
der retten til samme løn for samme arbejde og arbejde af samme værdi.
Løn er et nationalt anliggende, og parternes autonomi skal respekteres.
5
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
Tiltræden af den sociale søjle indebærer ikke automatisk støtte til udspil, der måtte
blive fremsat med henvisning til søjlen. Et forslag, der måtte blive fremsat med
henvisning til den sociale søjle, skal behandles efter den sædvanlige EU-
beslutningsprocedure.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
3. Fremtiden for EU’s beskæftigelses-
og socialpolitik efter 2020
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Baggrund
Det bulgarske formandskab har lagt op til en drøftelse på EPSCO-rådsmødet af
fremtiden for EU’s
beskæftigelses- og socialpolitik.
2. Formål og indhold
Det forventes, at EU-formandskabet vil udsende et notat til drøftelsen inden
EPSCO-rådsmødet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og So-
ciale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker, at al EU-regulering af arbejdsmarkedet og socialområdet har
den fornødne fleksibilitet og respekt for forskellige nationale velfærds- og ar-
bejdsmarkedsmodeller.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0008.png
4. Rådshenstilling om europæisk ramme for gode og effektive lærlingeuddan-
nelser
- COM (2017) 563
- vedtagelse
- revideret notat
1. Resumé
Formålet med forslaget til rådshenstilling er at skabe en frivillig europæisk ramme
for lærlingeuddannelser med henblik på at understøtte kvaliteten i lærlingeuddan-
nelserne samt fremme lærlingeelevers beskæftigelsesegnethed.
Forslaget fremhæver, at lærlingeuddannelser er en særlig effektiv form for ar-
bejdspladsbaseret læring, som kan lette overgangen mellem uddannelse og arbej-
de. Dette afhænger dog af lærlingeuddannelsens kvalitet, hvorfor der foreslås i alt
14 konkrete rammebetingelser og retningslinjer for kvalitet i lærlingeuddannelser.
Disse skal understøtte kvaliteten og effektiviteten af lærlingeuddannelserne, og
herved udviklingen af en højt kvalificeret arbejdsstyrke, som kan imødekomme
arbejdsmarkedets behov.
Desuden har forslaget til formål at understøtte mobiliteten samt de unges personli-
ge kompetencer.
Forslaget indebærer ikke økonomiske konsekvenser eller konsekvenser for dansk
ret.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, som stort set flugter med den
måde, vi i Danmark har indrettet erhvervsuddannelsesområdet og lærlingeuddan-
nelserne på.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde forslag til rådshenstilling om en europæisk ramme
for gode og effektive lærlingeuddannelser den 5. oktober 2017.
Forslaget skal ses i lyset af den høje ungdomsarbejdsløshed i flere EU-lande.
Grundet den positive sammenhæng mellem gode lærlingeuddannelser og de unges
beskæftigelsesegnethed og deres overgang mellem uddannelse og arbejdsmarked
ønsker man med forslaget at understøtte kvaliteten i lærlingeuddannelserne.
Lignende forslag har været drøftet i EU's Rådgivende Udvalg for Erhvervsuddan-
nelse (ACVT), og Kommissionen fremsætter nu forslaget bl.a. efter anmodning fra
European Alliance for Apprenticeships. Forslaget er fremsat under henvisning til
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde artikel 153, 166 og 292
3. Formål og indhold
Formålet med henstillingen er at øge lærlinges personlige kompetencer og beskæf-
tigelsesegnethed samt at bidrage til udviklingen af en højtkvalificeret arbejdsstyrke,
som kan imødekomme behovene på arbejdsmarkedet. Med dette formål for øje
foreslås det at skabe en sammenhængende ramme for lærlingeuddannelser, som er
baseret på en fælles forståelse af, hvad der definerer kvalitet og effektivitet.
8
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0009.png
Forslaget til rådshenstillingen peger på, at lærlingeuddannelser er en særligt effek-
tiv form for arbejdspladsbaseret læring, som letter overgangen fra uddannelse til
arbejde. Men de positive virkninger af lærlingeuddannelserne for de unges beskæf-
tigelsesmuligheder afhænger af lærlingeuddannelsernes kvalitet, som man med
forslaget vil understøtte.
Desuden fremhæves det i forslaget, at der er behov for høje kvalitetsstandarder for
at undgå, at lærlingeuddannelser rettes mod lavt kvalificerede job, og at dårlige
uddannelser kan skade lærlingeuddannelsernes overordnede omdømme.
Lærlingeuddannelser defineres i forslaget som uddannelser, der kombinerer læring
på uddannelsesinstitutioner med praktikophold på arbejdspladser, og som fører til
nationalt anerkendte kvalifikationer. Endvidere kendetegnes disse ved et kontrakt-
forhold mellem lærlingen, arbejdsgiveren og/eller erhvervsuddannelsesinstitutio-
nen, hvor lærlingen aflønnes eller kompenseres for sit arbejde.
Forslaget omfatter dog blot lærlingeuddannelser, hvor minimum halvdelen af ud-
dannelsen foregår på en arbejdsplads.
Rådshenstillingen supplerer initiativer, som skal lette de unges overgang til be-
skæftigelse, navnlig rådets henstilling om en kvalitetsramme for praktikophold.
I forslaget til rådshenstilling opstilles 14 kriterier for gode og effektive lærlingeud-
dannelser, som medlemslandene - i overensstemmelse med national lovgivning og i
tæt samarbejde med relevante interessenter - opfordres til at anvende, for at sikre at
disse uddannelser tilrettes arbejdsmarkedets behov samt skaber fordele for både
studerende og arbejdsgivere.
Det er dog helt op til medlemslandene, hvorvidt de ønsker at benytte kriterierne.
De første syv kriterier omhandler læring og arbejdsvilkår, og de sidste syv om-
handler rammebetingelser:
1.
Der bør indgås en
skriftlig kontrakt
mellem arbejdsgiver, lærling og er-
hvervsuddannelsesinstitution
2.
Arbejdsgivere og erhvervsuddannelsesinstitutioner bør fastsætte et sæt omfat-
tende
læringsresultater,
som sikrer balance mellem specifikke jobrelaterede fær-
digheder og nøglekompetencer
3.
Der bør udpeges undervisere i virksomhederne, som skal arbejde tæt sammen
med erhvervsuddannelsesudbydere og lærere med henblik på at yde pædagogisk
støtte og vejledning.
4.
Mindst halvdelen af lærlingeuddannelsens varighed, bør finde sted på en
ar-
bejdsplads.
5.
Lærlinge bør have ret til
social beskyttelse,
herunder den nødvendige forsik-
ring i overensstemmelse med national lovgivning.
6.
Arbejdspladsen, hvor praktikopholdet gennemføres, bør overholde alle rele-
vante regler og
bestemmelser om arbejdsvilkår,
navnlig lovgivningen om
sund-
hed og sikkerhed.
9
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0010.png
7.
Lærlinge bør modtage
løn og/eller godtgørelse
i overensstemmelse med de
nationale eller sektorielle bestemmelser eller kollektive overenskomster.
8.
Der bør indføres en
reguleringsmæssig ramme,
som bygger på et fair og
afbalanceret partnerskab, herunder en struktureret og gennemsigtig dialog mellem
alle relevante interesseparter.
9.
Arbejdsmarkedets parter,
herunder på sektorniveau, bør inddrages i ud-
formningen, forvaltningen og gennemførelsen af lærlingeordninger.
10. Der bør
ydes økonomisk og/eller ikke-økonomisk
støtte til små og mellem-
store virksomheder, baseret på omkostningsdeling mellem arbejdsgivere, lærlinge
og offentlige myndigheder.
11. I adgangskravene til lærlingeuddannelserne bør der tages hensyn til
relevant
uformel og ikke-formel læring.
Lærlingeuddannelser bør føre til nationalt aner-
kendte kvalifikationer og give
adgang til andre uddannelser,
herunder højere
niveauer og andre karriereforløb.
12. Der bør tilbydes
erhvervsvejledning,
mentorordninger og læringsstøtte og
lærlingeuddannelser bør fremmes gennem oplysningskampagner.
13. Lærepladstilbud i og mellem medlemsstaterne bør være
gennemsigtige.
14. Der bør indføres
kvalitetssikring
i overensstemmelse med den europæiske
referenceramme for kvalitetssikring af erhvervsuddannelse (EQAVET).
I forslaget til henstilling indgår endvidere følgende anbefalinger til medlemsstater-
ne:
•fremme aktiv inddragelse af arbejdsmarkedets parter i udformnin-
gen, forvaltningen og gennemførelsen af lærlingeordninger i over-
ensstemmelse med arbejdsmarkedsrelationerne og uddannelsesprak-
sis på nationalt plan
• medtage de relevante gennemførelsesforanstaltninger i de nationa-
le reformprogrammer inden for rammerne af det europæiske seme-
ster
•tage hensyn til disse rammebestemmelser, når der gøres brug af
EU-finansiering og -instrumenter til at støtte lærlingeuddannelser.
For at understøtte kvaliteten af lærlingeuddannelser foreslås det endvidere, at
Kommissionen skal oprette en støttefunktion, som bl.a. skal hjælpe fremme vi-
densdeling, netværkssamarbejde og gensidig læring for at bistå medlemsstaterne og
relevante interessenter i arbejde med ovennævnte kriterier.
Kommissionen vil endvidere promovere lærlingeuddannelser via oplysningskam-
pagner samt understøtte forslagets implementering ved finansiering i henhold til
regler herfor.
Rådshenstillingsforslaget har været forhandlet i Socialgruppen (Social
Questions
Working Party)
og på baggrund af medlemslandenes bemærkninger er sket mindre
justeringer af det oprindelige udkast til henstilling, herunder er det tydeliggjort, at
det står medlemslande frit for, hvordan de organiserer deres erhvervsuddannelser,
og i hvilket omfang de gør brug af lærlingeuddannelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
10
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0011.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Danske erhvervsuddannelser er reguleret i Lov om Erhvervsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 987 af 16. august 2010, med de ændringer, der følger af § 18
i lov nr. 623 af 8. juni 2016.
Lærlinge på virksomheder er omfattet af arbejdstidsregler, arbejdsmiljølovgivning
og lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.
Endvidere er en række forhold omfattet af kollektive overenskomster.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling forventes ikke at få konsekvenser for
lovgivningen, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Forslaget til rådshenstilling forventes ikke at medføre konsekvenser for dansk ret.
8. Høring
Kommissionens forslag til rådshenstilling blev sendt i skriftlig høring i EU-
specialudvalget vedr. Uddannelse og Ungdom den 11. oktober 2017. Endvidere er
forslaget til rådshenstilling blevet sendt til orientering til EU-specialudvalget for
Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold den 25. oktober 2017.
Der indkom følgende høringssvar (gengives i deres fulde længde):
Danske Universiteter
”Danske Universiteter
har ingen bemærkninger til det fremsendte forslag til råds-
henstilling om en europæisk ramme for ”Quality and Effective Apprenticeships”.
Danske Regioner
”Danske Regioner kvitterer for muligheden for at kommer med høringssvar. Vi
mener ikke, at det er sandsynliggjort, at der er behov for det fremsendte forslag.
Det er vigtigt at understrege og holde fast ved, at uddannelse er et nationalt kompe-
tenceområde. Det gælder også erhvervsuddannelserne, hvori lærlingeforløb udgør
en væsentlig del.
Lærlingeuddannelserne er i dag indrettet på forskellig vis, og disse forskelle er et
positivt udtryk for, at lærlingeuddannelserne er tilpasset de enkelte nationale ar-
bejdsmarkeder. Det er nødvendigt, at lærlingeuddannelserne er tæt koblet til ar-
bejdsmarkederne og til behovene hos arbejdsgiverne i de enkelte lande.
Vi anser således ikke lærlingeuddannelsernes forskellighed for at være et problem,
men snarere for at være en nødvendighed. Derfor vil det være kontraproduktivt
med ensretning af uddannelserne. Det kan dog være positivt med vidensdeling.
Denne vidensdeling bør også inkludere ikke-medlemslande som Norge og
Schweiz.
11
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0012.png
Vi vil således understrege, at lærlingeuddannelserne er et nationalt anliggende, og
at der findes europæiske muligheder for at understøtte dette eksempelvis gennem
Socialfonden. Det er også vigtigt at medtage, der forud for nye initiativer bør fore-
ligge klar dokumentation for efterspørgsel og behov.
Europæiske initiativer på området bør benytte sig af eksisterende strukturer og gå
gennem strukturfondene. Det bør her sikres tilstrækkelig fleksibilitet og frihed til at
udmønte eventuelle midler på en måde, som giver mulighed for at tage højde for de
nationale forskelle på arbejdsmarkederne og i uddannelsessystemerne.”
Dansk Industri
”DI takker for muligheden for at kommentere udkast til rådshenstillingen om lær-
lingeuddannelser.
Vi finder det positivt og væsentligt, at der også på EU-plan sættes fokus på værdien
af lærlingeuddannelser, som forbereder elever til at møde kravene på arbejdsmar-
kedet. For at opnå dette, er det vigtigt at fastholde og udbygge den involvering af
virksomheder og arbejdsmarkedets parter, som findes i Danmark i dag. Samtidig
bør Danmark støtte andre lande i at etablere en stærk dialog og forpligtende invol-
vering af virksomheder og arbejdsmarkedets parter i udformningen af stærke lær-
lingeuddannelser af høj kvalitet.
DI har dog bemærkninger til en række af de foreslåede indsatser:
DI finder det ganske bekymrende, at det allerede i præambel (2) fremhæves, at
”lærlingeuddannelser af god kvalitet bidrager også til social inklusion ved at inte-
grere dårligt stillede
lærende (…) på arbejdsmarkedet.”
Et bærende element i erhvervsuddannelsesreformen, som trådte i kraft i 2015, er at
understøtte en kvalitetsudvikling af erhvervsuddannelser, hvilket bl.a. sker ved
indførelse af adgangskrav, talentspor, højniveaufag mv. Samtidig har det været
essentielt at fastslå, at erhvervsuddannelserne ikke er uddannelser, som enhver kan
gennemføre, men er krævende uddannelser og med høje faglige niveauer. Hensig-
ten var et opgør med mange års stigmatisering af erhvervsuddannelserne som ud-
dannelser især for elever med ringe boglige, sociale og personlige forudsætninger.
Det primære formål med erhvervsuddannelser er ikke at sikre social inklusion, men
at sikre uddannelse af elever, der kan varetage en række kvalificerede arbejdsfunk-
tioner på arbejdsmarkedet.
DI foreslår, at denne sætning fra præambel (2) udgår eller modificeres, så det ikke
fremstår som et selvstændigt mål med lærlingeuddannelser at skulle sikre uddan-
nelse og social inklusion til elever med betydelige læringsvanskeligheder.
I kriterium nr. 1 foreslås det, at der skal indgås en skriftlig kontrakt mellem ar-
bejdsgiver, lærling og erhvervsuddannelsesinstitution, som fastsætter parternes
rettigheder og forpligtelser i forbindelse med uddannelse og arbejde.
DI mener ikke, at der bør indgås en samlet kontrakt mellem disse tre parter, da et
dansk lærlingeforhold er et ansættelsesforhold, som reguleres mellem arbejdsgiver
og lærling i overensstemmelse med den danske arbejdsmarkedsmodel og erhvervs-
12
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0013.png
uddannelsesinstitutioner kan og skal ikke inddrages ift regulering af forpligtelser
og rettigheder ift ”arbejde”.
Rettigheder og forpligtelser ift. de offentligt finansierede erhvervsuddannelsesinsti-
tutioner bør fastsættes fælles for alle i lovgivningen og ikke individuelt i kontrak-
ter.
Erhvervsuddannelsesinstitutioner bør derfor udgå af kriterium nr. 1 som kontrakts-
part og i stedet bør vigtigheden af en struktureret dialog mellem virksomhed, lær-
ling og institution om opnåelse af læringsmål fremhæves som et område, hvor in-
stitutionen har en væsentlig rolle at spille.
Kriterium nr. 2 er tilsvarende skævt formuleret, idet der lægges op til, at der mel-
lem arbejdsgivere og institutioner skal fastlægges et sæt omfattende læringsresulta-
ter. DI er enig i, at arbejdsgiverne skal have en væsentlig indflydelse på fastlæggel-
sen af de nødvendige læringsmål, men det er afgørende, at læringsmål fastlægges
på nationalt niveau og ikke mere eller mindre individuelt mellem arbejdsgivere og
erhvervsuddannelsesinstitutioner.
Erhvervsuddannelsesinstitutioner har en meget vigtig rolle med at implementere og
opfylde de læringsmål, der er opstillet for erhvervsuddannelserne og de bør høres i
forbindelse med fastsættelse og revision af uddannelser
men kompetencen til at
fastlægge læringsmål bør som hidtil ligge hos arbejdsmarkedets parter i dialog med
ministeriet som national myndighed. Som kriterium nr. 2 er formuleret, er det helt
grundlæggende i strid med organiseringen af de danske erhvervsuddannelser, som
DI finder det afgørende, at der værnes om.
Kriterium nr. 2 bør derfor revideres grundlæggende, så det fastslås, at arbejdsmar-
kedets parter har en central rolle ved fastlæggelsen af læringsmål, samt at er-
hvervsuddannelsesinstitutioner har en væsentlig rolle i opfyldelsen af disse, herun-
der ved at etablere og vedligeholde den fornødne dialog med lærling og virksom-
hed.
I Kriterium nr.
11 fremhæves det, at ”Tværnational mobilitet for lærlinge bør indgå
som en del af kvalifikationerne i forbindelse med lærlingeuddannelsen”. DI er enig
i, at der bør være mulighed for at lade uddannelsesophold i udlandet indgå i uddan-
nelsen, men vi finder ikke, at det bør være en obligatorisk del af lærlingeuddannel-
sen.”
LO
”LO takker for den fremsendte høring. Det er efter vores opfattelse vigtigt, at EU
sætter fokus på dette område, og vi kan støtte intentionerne med henstillingen.
Der er dog enkelte forhold i udkastet til henstilling, der giver anledning til bekym-
ring:
1. I de indledende betragtninger s. 11, pkt. 2 fremhæves, at ”lærlingeuddannelser af
god kvalitet også bidrager til social inklusion ved at integrere dårligt stillede læren-
de (…) på arbejdsmarkedet.” Denne formulering er problematisk, da et af hoved-
sigterne med EUD reformen i 2014 var at løfte erhvervsuddannelsernes kvalitet og
gøre op med den opfattelse, at disse var et tilbud til de unge, der ikke kunne klare
andre ungdomsuddannelsestilbud. Derfor er det vores klare opfattelse, at erhvervs-
13
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0014.png
uddannelsernes primære formål er at uddanne dygtige faglærte og ikke at sikre
social inklusion. Derfor er det LO’s indstilling, at sætningen stryges eller modifice-
res.
2. I de indledende betragtninger side 14 pkt. 27 og i kriterium nr. 1 foreslås det, at
der skal indgås en skriftlig kontrakt mellem arbejdsgiver, lærling og (/eller) er-
hvervsuddannelsesinstitution, som fastsætter parternes rettigheder og forpligtelser i
forbindelse med uddannelse og arbejde. LO er meget forbeholden over for denne
formulering. Et dansk lærlingeforhold er et ansættelsesforhold, som reguleres mel-
lem arbejdsgiver og lærling i overensstemmelse med den danske arbejdsmarkeds-
model, og erhvervsuddannelsesinstitutioner kan og skal ikke inddrages omkring
forpligtelser og rettigheder i relation til ”arbejde”.
Erhvervsuddannelsesinstitutioner bør derfor stryges fra formuleringen i pkt. 27 og i
kriterium nr. 1 og i stedet bør vigtigheden af en struktureret dialog mellem virk-
somhed, lærling og institution om opnåelse af læringsmål fremhæves som et områ-
de, hvor institutionen har en væsentlig rolle at spille. 2
3. LO er ligeledes forbeholden over for formuleringen af kriterium nr. 2, idet der
lægges op til, at der mellem arbejdsgivere og institutioner skal fastlægges et sæt
omfattende læringsresultater. Det er LO’s opfattelse, at læringsmål fastlægges på
nationalt niveau og ikke mere eller mindre individuelt mellem arbejdsgivere og
erhvervsuddannelsesinstitutioner. Formuleringen af kriterium
2 er efter LO’s opfat-
telse i væsentlig modsætning til modellen for de danske erhvervsuddannelser, som
vi lægger megen vægt på.
Kompetencen til at fastlægge læringsmål bør som hidtil ligge hos arbejdsmarkedets
parter i de faglige udvalg i dialog med ministeriet som national myndighed. Er-
hvervsuddannelsesinstitutioner har en meget vigtig rolle med at implementere og
opfylde de læringsmål, der er opstillet for erhvervsuddannelserne, og de bør høres i
forbindelse med fastsættelse og revision af uddannelser. Kriterium nr. 2 bør derfor
revideres grundlæggende, så det fastslås, at arbejdsmarkedets parter har en central
rolle ved fastlæggelsen af læringsmål, samt at erhvervsuddannelsesinstitutioner har
en væsentlig rolle i opfyldelsen af disse, herunder ved at etablere og vedligeholde
den fornødne dialog med lærling og virksomhed.
4. I Kriterium nr. 11 fremhæves det, at ”Tværnational mobilitet for lærlinge bør
indgå som en del af kvalifikationerne i forbindelse med lærlingeuddannelsen”. LO
er enig i, at der bør være mulighed for at lade uddannelsesophold i udlandet indgå i
uddannelsen, men vi finder ikke, at det bør være en obligatorisk del af lærlinge-
uddannelsen.”
FTF
”Tak for høringen af Kommissionens forslag til rådshenstilling om en europæisk
ramme for
’Quality and Effective Apprenticeships’. Jeg har været i dialog med LO
– Morten Smidstrup, og FTF kan støtte det af LO fremsendte høringssvar.”
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
”FA takker for høring af 11. oktober 2017 som FA har følgende bemærkninger
til:
14
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0015.png
FA bemærker indledningsvist, at der er tale om et område, hvor medlemsstaterne
har enekompetencen. I forlængelse heraf er FA tilfreds med, at der er tale om en
henstilling. Derudover bemærker FA, at de danske erhvervsuddannelser i høj grad
lever op til kriterierne.
FA har følgende bemærkninger til de enkelte kriterier:
Ad 2. kriterium
Erhvervsuddannelsers faglige udvalg
sammensat af arbejdsmarkedets parter
fastsætter læringsresultater og kompetenceplaner for erhvervsuddannelsen. Denne
kompetence,
skal efter FA’s vurdering, fortsat ligge her. Erhvervs-
uddannelsesinstitutionerne skal efter FA’s vurdering ikke have kompetence på
dette område.
Ad 4. kriterium
FA er enig i, at en væsentlig del af læringserfaringen foregår på arbejdspladsen. FA
mener, at finansuddannelsen praktikperiode fortsat skal være 2-årig. Det er ikke
alle virksomheder, der har mulighed for at sende deres praktikanter ud til relevante
læringsforløb i udlandet. Det er branchespecifikt om virksomhederne har denne
mulighed.
Ad 14. kriterium
FA mener, at det bør udspecificeres, at lærlingenes beskæftigelse og karriere-
udvikling alene skal følges overordnet med henblik på udvikling af statistik.
Ad 22. kriterium
FA mener, at det bør præciseres hvad rapportens omfang er, hvem der skal levere
data til denne rapport, og hvordan denne rapport skal finansieres.
Derudover har FA ikke flere bemærkninger.”
Dansk Arbejdsgiverforening
”Dansk Arbejdsgiverforening (DA) takker
for muligheden for at afgive høringssvar
til rådets henstilling.
Generelle bemærkninger
DA finder det positivt, at EU har fokus på erhvervsuddannelsesområdet. Virksom-
hederne og arbejdsmarkedets parter spiller en central rolle i forhold til udviklingen
af erhvervsuddannelserne i Danmark, og det er vigtigt at fastholde denne organise-
ring, som bl.a. bidrager til at uddannelsen afspejler arbejdsmarkedets kompetence-
behov.
Konkrete bemærkninger
DA har følgende konkrete bemærkninger til en række af de foreslåede indsatser:
DA er uenig i formuleringen af præambel (2), hvor det fremgår, at ”lærlingeuddan-
nelser af god kvalitet bidrager også til social inklusion ved at integrere dårligt stil-
lede lærende og personer med migrantbaggrund på arbejdsmarkedet”. Denne for-
mulering er i modstrid med intentionerne på erhvervsuddannelsesområdet, hvor der
netop med erhvervsuddannelsesreformen fra 2015 blev taget
15
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0016.png
en række initiativer med henblik på at højne det faglige niveau på erhvervsuddan-
nelserne, herunder adgangskrav, mulighed for talentspor m.v.
Med erhvervsuddannelsesreformens mål om at højne kvaliteten af erhvervsuddan-
nelserne er det afgørende at fastholde og understøtte, at erhvervsuddannelserne er
fagligt krævende uddannelser, som kræver et vist fagligt niveau. Målet med er-
hvervsuddannelserne er således at uddanne fremtidens faglærte og ikke at bidrage
til social inklusion.
I kriterium nr. 1 foreslås det, at der skal indgås en skriftlig kontrakt mellem ar-
bejdsgiver, lærling og erhvervsuddannelsesinstitution, som fastsætter parternes
rettigheder og forpligtelser i forbindelse med uddannelse og arbejde. DA er uenig i
denne formulering, idet en uddannelsesaftale er en aftale mellem
arbejdsgiver og lærling, og erhvervsuddannelsesinstitutioner kan og skal ikke ind-
drages omkring
forpligtelser og rettigheder i relation til ”arbejde”. DA foreslår
derfor, at uddannelsesinstitutionerne ikke fremgår som en del af kontrakten. Er-
hvervsuddannelsesinstitutionerne er derimod en vigtige for den løbende dialog
mellem virksomhed, lærling og institutionen.
I kriterium nr. 2 henvises der til, ”at der mellem arbejdsgivere og institutioner skal
fastlægges et sæt omfattende læringsresultater”. DA mener, at læringsmål skal
fastlægges på nationalt niveau og ikke individuelt mellem arbejdsgivere og er-
hvervsuddannelsesinstitutioner. DA finder således, at formuleringen af kriterium 2
ikke er i overensstemmelse med den danske model for erhvervsuddannelser, som
DA ligger afgørende vægt på at bevare. Det er i den forbindelse vigtigt at fremhæ-
ve, at det er arbejdsmarkedets parter, der i dialog med den nationale myndighed
(ministeriet) fastlægger de nationale læringsmål. Erhvervsuddannelsesinstitutioner-
ne har en central rolle i implementeringen og opfyldelsen af læringsmålene og hø-
res ligeledes i forbindelse med fastsættelse og ændringer af uddannelser. DA fin-
der, at kriteriet bør omformuleres, så denne rollefordeling er afspejlet i formulerin-
gen.
Det fremgår af Kriterium nr. 11, at ”Tværnational mobilitet for lærlinge bør indgå
som en del af kvalifikationerne
i forbindelse med lærlingeuddannelsen”. DA me-
ner, at uddannelsesophold i udlandet bør være en mulighed i forbindelse med en
erhvervsuddannelse, men mener ikke, at det skal være en obligatorisk del af lærlin-
geuddannelsen.”
EEO
Erhvervsskolernes Elevorganisation
”Efter at have læst de overordnede mål igennem, finder vi det relevant at få afklaret
et definitionsspørgsmål. Vores bekymring er, hvordan Specialudvalget definerer
"højkvalificeret". Sætter Specialudvalget lighedstegn mellem højkvalificeret og
specialiseret eller højkvalificeret og bredt funderet? Forskellen mellem de to kunne
være ganske relevant for et grundlag, hvorfra vi kan danne en holdning til projek-
tet.
Vi er dog glade for, at hensyntagen til de individuelle landes økonomiske, sociale
og faglige situation er blevet indkoorporeret som en del af forslaget. Dette, fordi
fælles kriterier over landegrænser sågar som bare fra kommune til kommune, oftest
skaber problemer og fundament for bekymring.
16
Rådsmøde nr. 3606 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 15. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 15/3-18
1863011_0017.png
Vi er selvfølgeligt som udgangspunkt altid positivt indstillet over for et hvert for-
slag, som ønsker at forbedre forholdende for vores elever og ser frem til udviklin-
gen af projektet.”
Ved høring af udkast til samlenotat i EU-specialudvalg for Uddannelse og Ungdom
den 22. februar 2018 kom følgende høringssvar:
DLI
DLI indgiver ikke høringssvar, men føler sig dækket ind af LO/FTF’s tidligere
høringssvar.
DI
Vi har ikke yderligere bemærkninger, da vores forbehold ift den oprindelige ser ud
til at være blevet taget hånd om.
DA
Jeg kan konstatere, at en række af vores væsentligste bemærkninger er (delvis)
imødekommet. Vi har derfor i DA ikke yderligere bemærkninger til udkast til bi-
drag til samlenotat.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes vedtaget ved kvalificeret flertal.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan overordnet støtte ambitionen om, at lærlingeuddannelserne i Euro-
pa styrkes ved etablering af en frivillig sammenhængende ramme for disse uddan-
nelser i forhold til elever (lærlinge), arbejdsmarkedet og erhvervsuddannelsesinsti-
tutionerne. På samme måde er det væsentligt, at erhvervsuddannelserne baseres på
et samarbejde med arbejdsmarkedets parter som rammesættende for elevernes (lær-
linge) arbejds- og lønforhold.
Denne frivillige sammenhængende ramme vil også understøtte elevernes (lærlinge)
mulighed for mobilitet i hele EU.
Mange af elementerne i forslaget er allerede gældende lovgivning og eksisterende
praksis i Danmark.
Regeringen er overordnet set positivt indstillet over for forslaget, som flugter med
den måde, Danmark i forvejen har indrettet erhvervsuddannelsesområdet og lærlin-
geuddannelserne på.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 4. december 2017.
17