Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3620 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
1896596_0001.png
SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. maj 2018
18/03402-1
SSB
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 28. maj 2018
1. Forslag til forordning om et regelsæt for screening af udenlandske
direkte investeringer i Den Europæiske Union, KOM (2017) 487 ............ 2
2. Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om gensidig
anerkendelse af varer, der er lovligt markedsført i en anden
medlemsstat (KOM (2017) 796 ............................................................... 16
3. Forslag til forordning vedr. gennemsigtighed for brugere af
onlineplatforme (P2B-forslaget) (politisk drøftelse), KOM (2018)
238............................................................................................................ 32
4. Konkurrenceevnetjek: Integration af værdikæders indflydelse på
konkurrenceevnen .................................................................................... 33
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
2/35
1. Forslag til forordning om et regelsæt for screening af udenlandske
direkte investeringer i Den Europæiske Union, KOM (2017) 487
Notatet er en opdatering af grund- og nærhedsnotat af 13. november 2017.
Ændringer er markeret med
fed og kursiv
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 13. september 2017 forslag til forordning om et
regelsæt for screening af udenlandske direkte investeringer i EU. Formålet
med forslaget er at indføre et fælles regelsæt til screening af udenlandske
direkte investeringer i EU, der kan udgøre en trussel mod sikkerhed eller
offentlig orden. Forslaget
pålægger
ikke medlemsstaterne til at indføre el-
ler opretholde nationale screeningsmekanismer. Fokus er i stedet på at
skabe fælles juridiske rammer for de medlemsstater, der ønsker at screene
følsomme investeringer samt at styrke samarbejdet herom og give Kommis-
sionen en
stærkere koordinerende
rolle på området. Kompetencen til at
træffe beslutning om screening, og i sidste ende eventuel afvisning af en
udenlandsk direkte investering, bevares hos
de enkelte medlemsstater.
Forslaget kan få erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, som dog
er vanskelige at
estimere
på nuværende tidspunkt.
Forslaget kan i sig selv
være forbundet med visse administrative byrder for erhvervslivet. Herud-
over vil eventuelle afledte konsekvenser
i vid udstrækning kan afhænge af
hvordan Danmark
nationalt vælger at screene udenlandske investeringer.
Endvidere kan det være forbundet med visse administrative byrder for er-
hvervslivet.
Det er regeringens holdning, at et fælles EU-regelsæt for screening af
udenlandske direkte investeringer
er et vigtigt tiltag
i forhold til at kunne
gribe ind overfor konkrete udenlandske
investeringer
i de meget sjældne
tilfælde, hvor de
vurderes at være problematiske i relation til fx den natio-
nale sikkerhed
og offentlige orden.
Omvendt må
sådanne regler
ikke
ind-
rettes mhp.
protektionistiske formål eller en måde,
så de generelt bidrager
til at
hæmme Danmarks evne til at tiltrække investeringer eller
muligheden
for
selv investere i andre lande. Desuden er det vigtigt at være opmærksom
på de administrative byrder, der kan være forbundet med forslaget.
2. Baggrund
Den 13. september 2017 stillede Europa-Kommissionen forslag om at etab-
lere et fælles regelsæt for screening af udenlandske direkte investeringer, der
kan være til skade for sikkerheden eller den offentlige orden i Unionen eller
dens medlemsstater. Forslaget blev modtaget i dansk sprogversion den 17.
oktober 2017. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 207,
som
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
3/35
omhandler den fælles handelspolitik, og skal behandles efter den alminde-
lige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294..
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at Frankrig, Italien og Tyskland i fe-
bruar 2017 rettede henvendelse til Kommissionen, hvor man udtrykte bekym-
ring over en asymmetrisk markedsadgang og i særlig grad over udenlandske
virksomheders forsøg på at få kontrol med europæiske aktiver, som led i gen-
nemførelsen af industripolitiske strategier i landet hvorfra investoren kom-
mer. Særligt bekymrende fandt man investeringer, der er subsidieret af staten.
Løsningen skulle ifølge Frankrig, Italien og Tyskland findes i en europæisk
mekanisme til håndtering af de pågældende investeringer, der dog samtidigt
bevarer eksisterende nationale screeningsmekanismer.
Den 10. maj 2017 fulgte Kommissionen op på emnet i sit refleksionspapiret
”Harnessing Globalisation”,
hvori man anerkendte udfordringen og lagde
op til handling overfor de udenlandske investeringer, der foretages i strate-
giske og følsomme sektorer af virksomheder, der nyder godt af kunstige
konkurrencefordele i form af fx subsidier. Stats- og regeringscheferne hil-
ste på Det Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017 refleksionspapiret vel-
komment, idet man pegede på, at medlemsstaternes kompetencer på inve-
steringsområdet må respekteres fuldt ud. Kommissionen blev anmodet om
at gå videre med sagen med henblik på konkrete løsninger.
Kommissionen peger i forslaget på, at udenlandske investeringer i EU i sti-
gende grad er rettet mod nye markeder og strategiske aktiver, hvor investoren
opererer under statslig indflydelse og i nogle tilfælde ud fra en erklæret stra-
tegi fra regeringens side. I enkelte tilfælde kan der være en risiko for, at de
udenlandske investorer søger at opnå kontrol over eller indflydelse på euro-
pæiske virksomheder, hvis aktiviteter har direkte betydning for kritiske tek-
nologier, infrastruktur, input eller følsomme oplysninger. Dette kan sætte den
pågældende stat i stand til at anvende erhvervede aktiver til skade for sikker-
heden eller den offentlige orden.
Kommissionen mener derfor, at EU’s åbenhed overfor udenlandske direkte
investeringer bør ledsages af stærke og effektive politikker, der på den ene
side kan hjælpe med at åbne andre økonomier og sikre at alle spiller efter
samme regler, og på den anden side kan beskytte vigtige europæiske aktiver
mod investeringer, der vil skade Unionens eller medlemsstaternes legitime
interesser.
Forslaget er fremlagt uden en konsekvensanalyse,
men
Kommissionen
har
foretaget og fremlagt
en mere tilbundsgående analyse af de indadgående
udenlandske direkte investeringer i EU, især inden for strategiske sektorer og
aktiver, der kan give anledning til betænkelighed vedrørende sikkerheden,
den offentlige orden eller kontrollen med kritiske aktiver.
Der er
fokus på de
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
4/35
tilfælde, hvor investoren ejes eller kontrolleres af et tredjeland eller modtager
betydelige statssubsidier.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere et fælles regelsæt for screening af uden-
landske direkte investeringer i EU. Det sker ved indførelse af en forordning,
der skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Forslaget skal indføre sammenhængende regler for den screening af uden-
landske direkte investeringer, der foretages i EU af hensyn til sikkerheden
eller den offentlige orden. I den forbindelse skal reglerne fremme et tæt sam-
arbejde om screening medlemsstaterne imellem og mellem medlemsstaterne
og Kommissionen, hvilket bl.a. indebærer øget udveksling af oplysninger. Et
mål med forslaget er at øge gennemsigtigheden af de følsomme investeringer
og styrke mulighederne for at håndtere dem nationalt og i relation til den om-
gåelse af de nationale screeninger, der måtte forekomme. Endeligt giver for-
slaget mulighed for at screene investeringer, der kan give betænkeligheder i
forhold til sikkerhed og offentlig orden i forbindelse med projekter eller pro-
grammer af interesse for Unionen. Forlaget berører ikke medlemsstaternes
beføjelser på området.
12 medlemsstater, herunder Danmark, har indført nationale mekanismer til
screening af følsomme udenlandske direkte investeringer. I dansk lovgivning
eksisterer der ikke en generel hjemmel til at screene investeringer, men der
findes forskellige sektorspecifikke lovhjemler, som giver mulighed for at
screene udenlandske investeringer i visse sektorer. De resterende 16 med-
lemsstater har ingen sådanne mekanismer. Forslaget indfører en fælles ramme
for medlemsstaterne, der ønsker at screene udenlandske direkte investeringer
eller i det mindste etablere en
mulighed
herfor. Omvendt pålægger det ikke
medlemsstaterne at indføre eller opretholde en screeningsmekanisme eller fo-
retage konkrete screeninger.
Forslagets rækkevidde
De medlemsstater der ønsker at have en screeningsmekanisme bevarer en stor
grad af frihed i udformningen af deres individuelle set up, hvilket medfører,
at de i vid udstrækning selv kan definere rækkevidden og den praktiske til-
gang, når blot screeningerne er baseret på sikkerhed og offentlig orden. For-
slaget sætter således ikke klare grænser for hvilke investeringer, der kan
screenes. I stedet indeholder det en ikke-udtømmende liste over hensyn, som
medlemsstaterne og Kommissionen kan tage i deres screening baseret på hen-
syn til sikkerhed og offentlig orden. Listen rummer bl.a. investeringer inden
for kritisk infrastruktur, kritiske treknologier, forsyningssikkerhed og adgang
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
5/35
til følsomme oplysninger. Kompetencen til at træffe beslutning om konse-
kvenserne af eventuelle screeninger bevares hos myndighederne i det land,
hvor den pågældende investering foretages.
Forslaget bidrager således i særlig grad til at skabe en fælles juridisk ramme,
der skal styrke restsikkerheden, indføre en samarbejdsmekanisme, modvirke
omgåelse, øge transparens, sikre ligebehandling og muliggøre at Kommissi-
onen får visse beføjelser i relation til screening af investeringer af betydning
for unionens interesser.
Den fælles juridiske ramme skal skabe retssikkerhed for medlemsstater, der
har en
national
screeningsmekanisme eller ønsker at indføre en sådan. Dette
er ifølge Kommissionen vigtig, fordi udenlandske direkte investeringer, som
EU med Lissabon-traktaten fik enekompetence over, henhører under handels-
politikken (TEUF artikel 207).
Den nye samarbejdsmekanisme og informationsudveksling
Samarbejdsmekanismen indebærer i praksis, at de nationale myndigheder og
Kommissionen kan udveksle oplysninger om udenlandske direkte investerin-
ger, der kan have betydning for sikkerhed eller offentlig orden på tværs af de
nationale grænser. Det indebærer en informationsforpligtelse
ift.
igangvæ-
rende screeninger. Ligeledes medfører det, at medlemsstaterne får ret til at
fremsætte bemærkninger til konkrete investeringer i andre medlemsstater, når
disse vurderes at kunne påvirke egen sikkerhed eller offentlige orden. Kom-
missionen får også mulighed for at afgive en udtalelse om investeringer, der
vurderes at kunne påvirke sikkerheden eller den offentlige orden i en eller
flere medlemsstater. Der opstilles frister i forordningen, der for medlemssta-
ternes evt. bemærkninger beløber sig til 25 dage og for Kommissionens hold-
ningstilkendegivelser yderligere op til 25 dage.
Den medlemsstat, hvor investeringen finder sted, er forpligtet til uden forsin-
kelse at udlevere de oplysninger, der er nødvendige for at andre medlemssta-
ter kan afgive bemærkninger, og Kommissionen kan tilkendegive en hold-
ning. Endvidere skal den pågældende medlemsstat tage behørigt hensyn til de
indkomne bemærkninger og holdningstilkendegivelser.
De oplysningskrav, forslaget indebærer, omfatter aspekter såsom ejerskabs-
strukturen hos den udenlandske investor, værdien og finansieringen af inve-
steringen samt oplysninger om varer, tjenesteydelser og erhvervstransaktio-
ner hos den udenlandske investor og den virksomhed, hvori investeringen har
fundet sted eller er planlagt.
Kommissionens screeningsbeføjelser
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
6/35
Det fremgår af forslaget, at Kommissionen kan
udstede en holdning til in-
vesteringer, som kan påvirke projekter og programmer af interesse for Unio-
nen ud fra hensyn til sikkerhed og offentlig orden. Et bilag til forslaget præ-
ciserer, at der er tale om større EU-programmer såsom Horizon2020, Trans-
europæisk transportnet (TEN-T), Transeuropæisk energinet (TEN-E), Trans-
europæisk telenet mv. Også her kan Kommissionen anmode medlemsstaten,
hvor en potentielt følsom investering foretages eller planlægges, om at udle-
vere de nødvendige oplysninger.
Kommissionen har lagt vægt på, at det i
nogle tilfælde ikke er tilstrækkeligt blot at standse finansiering til EU-
projekter ved eksempelvis et opkøb, men også at bremse et salg til en kø-
ber fra et tredjeland. Det kan være af hensyn til at bevare teknologi, der
er udviklet med mangeårig EU-finansiering, på europæiske hænder.
Når
dokumenterne er udleveret har Kommissionen 25 dage til at levere sin udta-
lelse. I disse sager af relevans for Unionens interesser formidles udtalelsen til
alle medlemsstater, og den medlemsstat, hvor investeringen finder sted skal i
videst mulig omfang tage hensyn til udtalelsen. Når den ikke følges skal den
pågældende medlemsstat begrunde det over for Kommissionen.
Transparens og ligebehandling
For at sikre transparens og ligebehandling skal medlemsstaterne bl.a. fast-
lægge kriterier, detaljerede procedureregler og frister under deres screenings-
mekanismer. Afgørelserne der følger af konkrete screeninger skal kunne prø-
ves ved domstolene og følsomme oplysninger skal holdes fortrolige, herunder
når de udveksles på tværs af medlemsstater og med Kommissionens. Endvi-
dere skal medlemsstaterne forelægge en årlig rapport for Kommissionen om
anvendelsen af deres mekanismer. De medlemsstater, der ikke har en meka-
nisme, skal på grundlag af de oplysninger, som er til rådighed, forelægge en
rapport om de udenlandske direkte investeringer, der har fundet sted på eget
geografiske område.
Evaluering
Forslaget indebærer, at forordningens anvendelse evalueres senest 3 år efter
dens ikrafttræden med udgangspunkt i en rapport fra Kommissionen. Om
nødvendigt ledsages rapporten af et lovgivningsforslag.
Juridisk holdbarhed
Kommissionen lægger vægt på, at forordningens gennemførelse bør være i
overensstemmelse med diverse internationale aftaler, som Unionen eller dens
medlemsstater er parter i.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget behandles i ud-
valget for International Handel (INTA) og forventes behandlet på plenaren
i juni 2018.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
1896596_0007.png
7/35
5. Nærhedsprincippet
Forslaget hører ind under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1, litra
e) og artikel 207 i TEUF om den fælles handelspolitik. En vurdering af
nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
I dansk lovgivning eksisterer der ikke en generel hjemmel til at screene
investeringer, men der findes forskellige sektorspecifikke lovhjemler, som
giver mulighed for at screene udenlandske investeringer i visse sektorer.
Dette drejer sig bl.a. om krigsmateriel,
og ift.
cybersikkerhed, forsynings-
sikkerhed (herunder for el og gas), aktiviteter i det ydre rum og investerin-
ger fra tredjelande i finansielle virksomheder.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Med afsæt i bl.a.
Kommissionens forslag
har regeringen besluttet at
igangsætte et arbejde med at vurdere, hvorvidt der bør etableres
et samlet
lovgrundlag for screening af udenlandske direkte investeringer i Danmark
under hensyn til sikkerhed og offentlig orden. Som udgangspunkt for over-
vejelserne foretages en nærmere undersøgelse af lovgrundlaget og erfarin-
gerne fra andre lande, der har nationale screeningsmekanismer.
Afhængigt af den endelige udformning af forordningen kan der være be-
hov for at foretage ændringer af de sektorspecifikke lovhjemler, som gi-
ver mulighed for at screene udenlandske investeringer i visse sektorer.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Rækkevidden af de statsfinansielle konsekvenser vil i vid udstrækning af-
hænge af måden, hvorpå forslaget håndteres på nationalt niveau.
Uanset omfanget af screeningsindsatsen fra dansk side, vil det
efter forord-
ningen
være nødvendigt at etablere en myndighedsfunktion
(kontakt-
punkt). Myndighedsfunktionen vil - som minimum
skulle modtage no-
tifikation om andre EU-landes igangværende screeninger samt udar-
bejde og fremsende en årlig afrapportering til EU-Kommissionen om an-
vendelsen af den evt. nationale screeningsmekanisme. Omkostningerne
herved ventes at være af begrænset omfang.
I forbindelse med arbejdet med at vurdere mulighederne for at indføre en
horisontal screeningsmekanisme i Danmark, vil ressourceforbruget blive
afdækket i den forbindelse.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
1896596_0008.png
8/35
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at
forordningens gennemførelse
kan få visse samfundsøko-
nomiske konsekvenser, idet det ikke
kan
udelukkes, at
dette
vil blive op-
fattet som protektionistisk af EU’s handelspartnere, og at øget brug af
screening
i visse EU-lande
eller selve eksistensen af en screeningsmeka-
nisme i visse tilfælde kan komplicere danske virksomheders adgang
til
at
foretage investeringer på disse markeder.
De samfundsmæssige konsekvenser
vurderes
dog
i
stor udstrækning
at
afhænge af måden, hvorpå en national screeningsmekanisme implemente-
res i Danmark. Særligt hvis en national mekanisme anvendes til at screene
en væsentlig andel af de udenlandske investeringer ind i Danmark, kan det
ikke udelukkes, at det vil have en negativ påvirkning på investeringslysten
og adgangen til udenlandsk kapital. Såfremt værdien af de samlede inve-
steringer falder, vil det alt andet lige have en negativ samfundsøkonomisk
effekt. Omvendt kan nationale screeninger dog medføre positive samfunds-
økonomiske konsekvenser i visse tilfælde, herunder hvis det forhindrer, at
kontrol med danske virksomheder overtages af statsstøttede investorer, der
har mere strategiske industripolitiske målsætninger med investeringen,
herunder fx opererer efter en målsætning om at trække teknologi og vi-
den ud af Danmark.
I forbindelse med arbejdet med at vurdere mulighederne for, at indføre
en horisontal screeningsmekanisme i Danmark, vil de samfundsmæssige
konsekvenser blive afdækket i den forbindelse.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes i visse tilfælde at kunne få væsentlige negative økono-
miske konsekvenser for virksomheder, der har brug for kapitaltilførsel, som
blokeres eller forsinkes i forbindelse med en national eller Kommissions-
foranstaltet screeningsproces. Endvidere kan forpligtelserne til at udlevere
oplysninger medlemsstaterne imellem eller fra medlemsstat til Kommissi-
onen ikke udelukkes at
ville
pålægge virksomhederne nye administrative
byrder. Endvidere kan danske virksomheders adgang til at investere i tred-
jelande problematiseres som følge af dansk screening, eller hvis forslaget
som sådan opfattes som protektionistisk og diskriminerende. Omvendt kan
det ikke udelukkes, at forslaget kan være forbundet med positive økonomi-
ske konsekvenser for virksomheder, der måtte risikere at miste et konkur-
rencemæssigt forspring som følge af en
strategisk
baseret udenlandsk di-
rekte investering.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
9/35
8. Høring
Forslaget har været i høring i specialudvalget for konkurrenceevne, vækst
og forbrugerspørgsmål. Der er modtaget bemærkninger fra DI, Dansk Er-
hverv, Landbrug & Fødevarer, Danske Maritime og Rederiforeningen.
Generelle bemærkninger
Flere organisationer peger på, at
Danmark fortsat bør være en åben desti-
nation for udenlandske investeringer. Såfremt
et
eventuelt
fælles europæ-
isk regelsæt
målrettes, og fokuserer på at håndtere reelle trusler mod sik-
kerhed og offentlig orden,
kan det være forbundet med visse fordele.
DI
påpeger, at EU og Danmark er og bør være en åben destination for uden-
landske investeringer, som bidrager til at skabe jobs, tilfører ny teknologi
og øger produktiviteten af virksomhederne. Man bør derfor være meget
varsom med at indføre tiltag, der kan begrænse adgangen for udenlandske
investorer. Indgribende tiltag bør derfor være baseret på grundige vurde-
ringer af, hvilke udfordringer de skal håndtere og hvordan.
DI
finder sam-
tidigt, at udenlandske investeringer skal foretages på gennemsigtige og lige
vilkår. Investeringer foretaget med statslige midler i ryggen kan medvirke
til at skævvride konkurrencen til ugunst for europæiske investorer. Man
kan derfor bakke op om regulering, der begrænser en sådan skævvridning.
Dansk Erhverv
vurderer, at Kommissionens forslag kan bidrage positivt
til at skabe en mere koordineret og ensartet tilgang til screening af uden-
landske direkte investeringer, der forhåbentligt kan øge transparensen og
medvirke til, at instrumentet ikke anvendes protektionistisk. Man er posi-
tive overfor, at beslutningskompetencen bevares på nationalt niveau, og det
skal fastholdes i forhandlingerne. Samtidigt lægger man vægt på, at scree-
ningerne ikke forsinker investeringer fra tredjelande, og at virksomhederne
ikke må blive pålagt disproportionale informationskrav. Man ønsker ikke,
at forhandlingerne går i en retning, hvor et hensyn til reciprocitet i handels-
relationerne bliver en målsætning.
Rederiforeningen
anser, at der kun har været ganske få udenlandske inve-
steringer i EU, der har udgjort en trussel mod sikkerhed og offentlig orden,
men givet at nogle medlemsstater ønsker at kunne screene følsomme inve-
steringer, finder man det hensigtsmæssigt med en fælles ramme. En sådan
ramme bør være målrettet, således at den alene fokuserer på at håndtere
reelle potentielle trusler mod sikkerhed og offentlig orden i medlemssta-
terne. Til det formål bør det defineres meget klart og utvetydigt, hvilke ka-
tegorier af udenlandske investeringer, der kan underlægges screening, og
hvilke forudsætninger der skal opfyldes for, at screening ikke kommer på
tale.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
10/35
Rederiforeningen
finder endvidere, at forslaget potentielt kan reducere in-
vesteringsniveauet i EU og være undergravende for europæiske investerin-
ger i tredjelande. Risikoen vil dog være betydeligt mindre, såfremt en til-
bageholdende og snæver tilgang følges. Man tilføjer, at der er behov for
analyse af, hvordan forslaget kan påvirke handel og investeringer fremad-
rettet. Man er enige med Kommissionen i, at der er behov for at sætte ram-
mer, have klare kriterier, tydelige frister og transparens, herunder for at
sikre ikke-diskrimination. Vigtigst for
Rederiforeningen
er det, at EU er
opmærksom på, at forslaget ikke må være i modstrid med EU’s egen mål-
sætning om at indgå handels og investeringsaftaler med tredjelande, herun-
der ved at det bliver opfattet som et protektionistisk redskab. Også derfor
bør forslagets rækkevidde defineres meget klart.
Danske Maritime
anfører ligesom DI, at EU og Danmark er og bør være
åbne for udenlandske investeringer, der bidrager til at bevare arbejdsplad-
ser, tiltrække teknologi og styrke virksomhedernes produktivitet. Danmark
har fx haft stor gavn af, at mange maritime udstyrsvirksomheder er uden-
landsk ejede. Man bør være meget varsom i forhold tiltag, der kan begrænse
investeringsmulighederne, og sådanne tiltag bør derfor være baseret på
grundig vurdering af hvilke problemer, man ønsker at løse, samt hvordan
det gøres effektivt. Ligesom DI finder man, at udenlandske investeringer
foretaget på grundlag af statsstøtte kan skævvride handel og konkurrence
til ugunst for europæiske investorer, der agerer på markedsøkonomiske vil-
kår. Regulering der dæmmer op for dette, kan man bakke op om.
Danske
maritime
kan overordnet set støtte, at der indføres en europæisk ramme
for, at EU og medlemsstaterne kan screene udenlandske investeringer, hvis
de vurderes at være en trussel mod sikkerhed eller offentlig orden. Samti-
digt lægger Danske Maritime stor vægt på, at EU i størst mulig omfang
indgår handels- og investeringsaftaler, der skaber mere åben, fri og ikke-
diskriminerende investeringsadgang for europæiske og danske virksomhe-
der.
Landbrug & Fødevarer
ser ikke umiddelbart et behov for at vedtage en
EU-ramme for screening af udenlandske direkte investeringer. Man ser en
risiko for, at man i visse tredjelande vil se forslaget i sammenhæng med
Kommissionens forslag om at modernisere EU’s defensive handelsinstru-
menter, og som et instrument rettet mod udvalgte lande, der udgør vigtige
eksportmarkeder for den danske landbrugs- og fødevareklynge. En EU-
ramme for screening af udenlandske direkte investeringer bør holdes så
fleksibel som muligt og baseres på højest mulige grad af frivillighed for
medlemsstaternes deltagelse og videreformidling af oplysninger.
Hensynet til sikkerhed og offentlig orden
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
11/35
Der peges generelt på et behov for at tydeliggøre og indsnævre, hvad der
menes med sikkerhed og offentlig orden, således at begreberne ikke kan
misbruges til at screene for andre formål.
DI
finder, at det kan være fornuftigt at screene udenlandske investeringer,
hvis de er til fare for landets sikkerhed eller den offentlige orden. Samtidigt
er det vigtigt, at der er klarhed over, hvad der menes med disse begreber,
som kan forekomme elastiske.
DI
peger på, at nogle medlemsstater fx
kunne se sig fristet til at definere risikoen for udflytninger af arbejdspladser
i forbindelse med en udenlandsk investering som værende en trussel mod
den offentlige orden.
I forhold til de faktorer, der kan tages i betragtning under hensyn til sikker-
hed og offentlig orden, påpeger
DI,
at Danmark allerede har regler om, at
energiinfrastrukturen forbliver under offentligt ejerskab. Man anser ikke,
at der behov for at udvide screeningen i relation til kritisk infrastruktur.
Man anmoder endvidere om påpasselighed i forhold til screening baseret
på trusler mod kritisk teknologi, fordi det kan vise sig meget omsiggribende
givet, at mange europæiske virksomheder beskæftiger sig med fx robottek-
nologi. I forhold til forsvarsindustrien påpeger man, at Danmark allerede
har regler om, at forsvarsindustrielle virksomheder ikke kan sælges til ud-
landet uden forudgående tilladelse fra Justitsministeriet.
DI
påpeger endvi-
dere, at forslaget synes at rette fokus på at håndtere den teknologioverfør-
sel, der kan ske ved en investering i virksomheder der producerer dual use
produkter. Man påpeger i den forbindelse, at en sådan teknologioverførsel
allerede er reguleret i EU’s regler om eksportkontrol, hvorfor der ikke sy-
nes at være behov for yderligere regulering.
DI
anser, at der er væsentlig
usikkerhed om forslagets fokus på, at forsyningssikkerhed for kritiske in-
putvarer kan være udslagsgivende for screening af hensyn til sikkerhed og
offentlig orden. Konkret er man usikker på, om EU's fokus på forsynings-
sikkerhed handler om tilgangen til råvarer eller forstyrrelser af forsynings-
kæderne, som følge af udenlandske investeringer inden for sektoren.
Dansk Erhverv
finder det uklart om faktorer, der jf. forslaget kan indgå i
overvejelserne om eventuel screening af hensyn til offentlig orden og sik-
kerhed, er udtømmende. Det bør således udspecificeres, således at den ju-
ridiske usikkerhed mindskes, og et meget bredt defineret område ikke kan
misbruges til protektionistiske formål.
Rederiforeningen
finder det afgørende, at forslaget udelukkende fokuse-
rer på udenlandske direkte investeringer, der har et reelt potentiale til at
true sikkerheden og den offentlige orden i medlemsstaterne. Det må ikke
misbruges ud fra kortsigtede hensyn til nationale økonomiske interesser el-
ler til at fremme reciprocitet, da markedsadgangsproblematikker adresseres
bedre andre steder. Det er meget vigtigt, herunder af hensyn til transparens,
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
12/35
at forslaget i højere grad præciserer, hvilke faktorer, der kan tages i betragt-
ning ved screeninger baseret på hensyn til national sikkerhed eller offentlig
orden.
Danske Maritime
anser det for legitimt at screene udenlandske investerin-
ger, der er til fare for medlemsstaternes sikkerhed eller offentlige orden,
men samtidigt er det vigtigt, at der er klarhed over, hvad der forstås ved
disse begreber, som forslaget ikke definerer tydeligt. Ligeledes er de listede
faktorer, der kan indgå i overvejelserne om evt. screening uklare og åbne
for fortolkning. Screeningerne må ikke kunne anvendes til at afskærme for
udenlandske investeringer, der er foretaget på markedsvilkår.
Samarbejdsmekanismen og informationsforpligtelser
Der udtrykkes i særlig bekymring for potentielle negative konsekvenser af
forslagets informationsforpligtelser, herunder i forhold til administrative
byrder, opsættende virkninger på investeringer og misbrug af informatio-
nerne.
DI
påpeger, at den information Kommissionen og andre medlemsstater kan
kræve udleveret i relation til investeringer i danske virksomheder reelt vil
skulle udleveres af den pågældende virksomhed selv og, at informationerne
måske kan misbruges af virksomhedens konkurrenter. Det vækker bekym-
ring, hvorfor det bør defineres klarere, hvilke informationer virksomheder
kan blive pålagt at udlevere.
Dansk Erhverv
peger på de bestemmelser i forslaget, der indebærer, at
andre medlemsstater og Kommissionen af egen drift kan anmode om op-
lysninger for at vurdere, om en investering i en anden medlemsstat kan ud-
gøre en trussel mod egen sikkerhed eller offentlige orden. Man finder det
uklart, i hvilket omfang bestemmelserne medfører nye informationsforplig-
telser, der kan bebyrde både den danske stat og danske virksomheder, der
pålægges at udlevere oplysningerne. Der er potentielt tale om nye admini-
strative byrder, hvorfor informationsforpligtelsen bør begrænses så meget
som muligt. Man er endvidere usikker på, hvilke informationsforpligtelser,
der reelt påhviler medlemsstater, der ikke har screeningsmekanismer.
Dansk Erhverv
er stærkt bekymrede over, at andre medlemsstater og
Kommissionen har adgang til at kræve oplysninger fra danske virksomhe-
der, og det må ikke være muligt for disse at påtvinge en medlemsstat at
gennemføre screeninger, som medlemsstaten ikke selv finder nødvendige,
eller at udlevere oplysninger om sådanne investeringer. Det bør tilføjes for-
slaget, at kompetencen til at bede virksomheder om oplysninger alene lig-
ger hos den medlemsstat, der har kompetence til at træffe en endelig be-
slutning. Man er endvidere bekymret for, at forslagets indbyggede frister
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
13/35
for at afgive bemærkninger eller holdninger til investeringer i en anden
medlemsstat, kan få opsættende virkning på investeringen. Man anser, at
de foreslåede frister med fordel kan forkortes ved, at Kommissionen fore-
tager deres vurderinger sideløbende med medlemsstaterne fremfor i for-
længelse heraf. Man opfordrer endvidere til, at en eventuel dansk imple-
mentering kan sikre, at processerne kan gennemføres hurtigere.
Danske Maritime
kan som udgangspunkt tilslutte sig forslaget om, at
medlemsstaterne kan udveksle oplysninger med hinanden og Kommissio-
nen om udenlandske investeringer, der har potentiale til at true sikkerheden
og den offentlige orden. Men også i den forbindelse er det nødvendigt at
definere klarere, hvad der menes med sikkerhed og offentlig orden, så der
ikke er mulighed for fri fortolkning. Det er endvidere vigtigt, at virksom-
heder som bliver inddraget i en eventuel screening ikke tvinges til at afgive
informationer, der kan misbruges af deres konkurrenter.
Kommissionens screening
Dansk Erhverv
påpeger, at referencerne til projekter, hvor det kan være i
Unionens interesse at screening investeringer under hensyn til sikkerhed og
offentlig orden, i nogle tilfælde forekommer at være meget bredt defineret.
I den forbindelse understreger man, at Horizon 2020 og de store infrastruk-
turprojekter omfatter en række aktiviteter, der vil være uproblematiske i
forslagets kontekst. Man anser det dog ikke for problematisk under hensyn
til, at forslaget bevarer den endelige beslutningskompetence hos medlems-
staterne.
Rederiforeningen
anser, at Kommissionens screeninger bør være baseret
på en meget transparent tilgang fra Kommissionen til, hvad der menes med
”unionens interesser”. Det bør stå meget klart for den udenlandske investor
og den europæiske virksomhed, der er genstand for investeringen. Man fin-
der endvidere, at involveringen af Kommissionen i screeningen kan give
spillerum for konflikter mellem medlemsstaterne, der i vid udstrækning
kæmper mod hinanden om at tiltrække jobs.
Fraværet af en konsekvensanalyse
Dansk Erhverv
og
Rederiforeningen
finder det utilfredsstilende, at for-
slaget er fremsat uden en tilhørende konsekvensanalyse, da konsekvens-
vurderinger giver et bedre grundlag for at træffe hensigtsmæssige politiske
valg.
Juridisk holdbarhed
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
14/35
Dansk Erhverv
understreger, at det er vigtigt, at forslaget og den følgende
praksis ligger inden for de internationale forpligtelser man har i WTO og
OECD.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tyskland, Italien og Frankrig har som de oprindelige initiativtagere over-
ordnet set taget positivt imod forslaget og understreget, at EU-regelsættet
ikke skal være et protektionistisk instrument, men derimod svar på nogle
meget konkrete udfordringer.
Flere lande har fremhævet bekymringer i forhold til de administrative byr-
der og understreget, at der ikke må blive tale om et regelsæt, der kan an-
vendes til protektionistiske formål. Endvidere er der udtrykt skepsis over-
for, om instrumentet reelt kan anvendes med henblik på at åbne fremmede
markeder.
Forslaget behandles i rådsarbejdsgruppen for handelsspørgsmål. Der
har været afholdt tekniske møder ad to omgange, hhv. den 22. februar og
den 6. marts 2018. Der blev indledt artikel for artikel-gennemgang den
21. marts 2018, som blev afsluttet den 19. april 2018. Formandsskabet
forventes på denne baggrund at fremsætte en række kompromisforslag.
De centrale drøftelser i forhandlingerne har været rettet mod øget klar-
hed i forslagets definitioner af Kommissionens og medlemsstaternes re-
spektive roller og kompetencer ift. samarbejdsmekanismen. Drøftelser
om udveksling af oplysninger om udenlandske investeringer blandt med-
lemsstaterne og Kommissionen, har også været centralt. Her har været
bred tilslutning til, at forslaget i højere grad skal tage højde for, at natio-
nal og EU-lovgivning i visse tilfælde ikke tillader at dele investeringsop-
lysninger. Det er indtrykket, at Kommissionen har taget den brede enig-
hed til efterretning.
Danmark har præsenteret flere konkrete tekstforslag. Et væsentligt for-
slag har været en ny artikel om, at medlemsstater kan bede Kommissio-
nen om bemærkninger til en udenlandsk investering foretaget i en med-
lemsstats territoriale nærområde.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om et EU-regelsæt for scree-
ning af udenlandske direkte investeringer, der
er et vigtigt tiltag
i forhold
til, at kunne
gribe ind i de helt særlige tilfælde, hvor udenlandske
investe-
ringer,
eller andre økonomiske aktiviteter
vurderes at
udgøre en risiko ift.
national
sikkerhed
og offentlig orden.
Omvendt vil regeringen arbejde for
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
15/35
at det undgås, at en screeningsmekanisme anvendes til
unødvendigt
pro-
tektionistiske formål og dermed hæmmer Danmarks evne til at tiltrække
investeringer eller selv investere i andre lande.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at den endelige beslutningskompe-
tence bevares på nationalt niveau, således at de nationale myndigheder selv
træffer beslutning vedrørende screening.
Regeringen vil ligeledes arbejde for, at de nationale myndigheder kan
vælge at konsultere Kommissionen i særlige sager, fx såfremt investerin-
gen har tværeuropæisk islæt eller bredere geopolitiske aspekter. I sidste
ende bør beslutningskompetencen dog bevares på nationalt niveau.
Regeringen arbejder endvidere for, at regelsættet
holder sig inden for de
internationalt anvendte begreber
”national
sikkerhed og offentlig orden”,
således at der ikke skabes usikkerhed om overholdelsen af EU's og Dan-
marks internationale forpligtelser. Regeringen mener ikke, at EU-regel-
sættet bør anvendes som et redskab til at sikre reciprocitet og åbning af
andre landes markeder. På den anden side bør der sikres en balance i
forhold til at opnå gensidighed i handelspolitikken, som altid bør gøre sig
gældende mellem handelspartnere.
Endelig arbejder regeringen for, at mekanismen bør udformes således, at
den ikke pålægger erhvervslivet og danske myndigheder unødvendige ad-
ministrative byrder eller informationsforpligtelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om forslaget i grund- og nær-
hedsnotat den 13. november 2017.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
16/35
2. Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om gensidig
anerkendelse af varer, der er lovligt markedsført i en anden med-
lemsstat (KOM (2017) 796
Notatet er en opdatering af grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg den 22. februar 2018. Ændringerne er fremhævet med
fed/kursiv.
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 19. december 2017 forslag til forordning om
gensidig anerkendelse af varer, der er lovligt markedsført i en anden med-
lemsstat.
Forslaget har til hensigt at styrke princippet om gensidig anerkendelse af
varer på det ikke-
og delvist
harmoniserede vareområde og sikre en bedre
markedsadgang gennem bestemmelser, der skal gøre det nemmere for både
virksomheder og myndigheder at efterleve reglerne på området i praksis.
Forslaget
specificerer
det eksisterende anvendelsesområde, giver bedre
adgang til information og introducerer en frivillig fælleseuropæisk
erklæ-
ring for lovlig markedsføring med henblik på gensidig anerkendelse (her-
efter gensidig anerkendelseserklæring), der skal
gøre det lettere for virk-
somheder at demonstrere lovlig markedsføring af en vare i en anden med-
lemsstat. Procedurerne for myndigheders vurdering af varer og afgørelser
om gensidig anerkendelse skærpes, og der etableres en problemløsnings-
procedure for virksomheder i regi af SOLVIT-netværket, som gør det mu-
ligt at inddrage Europa-Kommissionen i klagesager. Endelig fastlægges en
række nye krav til de eksisterende nationale produktkontaktpunkter, herun-
der om information og samarbejde på tværs af medlemsstaterne via et nyt
informations- og kommunikationssystem.
Regeringen støtter hensigten om at mindske unødvendige handelshin-
dringer på vareområdet.
Derfor støtter regeringen Kommissionens for-
slag, som indeholder tiltag, der styrker kendskabet til og anvendelsen af
princippet om gensidig anerkendelse af varer. Regeringen er positiv over
for tiltag, der giver adgang til bedre information om nationale regler. Sam-
tidig bakker regeringen op om, at procedurerne for myndighedernes sags-
behandling bliver klarere, samt at der bliver skabt øget transparens om
afgørelser samt adgangen til en effektiv problemløsningsprocedure for
virksomheder til at udfordre afgørelser.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
17/35
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 19. december 2017 forslag til forordning om
gensidig anerkendelse af varer, der er lovligt markedsført i en anden med-
lemsstat. Forslaget erstatter Europa-Parlamentets og Rådets eksisterende
forordning (EF) nr. 764/2008 om procedurer for anvendelsen af visse nati-
onale tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres lovligt i en anden
medlemsstat. Forslaget er oversendt i dansk sprogversion den 23. januar
2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF 114(1)
om det indre markeds
funktion.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsmæs-
sige procedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Kommissionen lagde i strategien for det indre marked fra 2015 (KOM
(2015)550) op til en række konkrete tiltag, der skulle styrke det indre mar-
ked for varer.
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens ”varepakke” fra den
19. december 2017, der skal styrke det indre marked for varer. Pakken in-
deholder desuden forslag til forordning om overholdelse og håndhævelse
på det harmoniserede vareområde (KOM(2017)795), to rapporter om hen-
holdsvis anvendelsen af direktiv om gennemsigtighed i det indre marked
((EU) 2015/1535) og implementering af bestemmelserne om akkreditering
i forordning ((EF) nr. 765/2008) samt meddelelsen
”Varepakken: Styrkelse
af tilliden i det indre marked”
(KOM(2017)787).
I meddelelsen annonceredes en række ikke-lovgivningsmæssige tiltag på
området for gensidig anerkendelse, som skal supplere forslaget til forord-
ning. Det drejer sig om brug af en ”indre markeds-klausul” i national lov-
givning, tiltag til at øge kendskabet til gensidig anerkendelse, oplysning og
træning af embedsmænd, samarbejde på udvalgte sektorområder i regi af
informationsproceduredirektivet (Direktiv (EU) 2015/1535), en regelbog
for gensidig anerkendelse samt eventuel udvikling af eksisterende produkt-
lister.
Forslaget til forordning skal bl.a. ses i sammenhæng med forslaget til for-
ordning om den fælles digitale portal ”Single Digital Gateway”
(KOM(2017) 256). Denne portal har til formål at skabe én indgang for bor-
gere og virksomheder i EU til information, vejledning og udvalgte digitale
løsninger, der er relevante for regler og rettigheder på det indre marked.
Dette er særligt relevant i forhold til de såkaldte produktkontaktpunkter.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
18/35
Forslaget skal derudover ses i sammenhæng med den handlingsplan for en
styrkelse af SOLVIT-netværket, som blev lanceret i maj 2017
(KOM(2017) 255). Dette er særligt relevant i forhold til den
problemløs-
ningsprocedure,
der foreslås for virksomheder.
3. Formål og indhold
Princippet om gensidig anerkendelse gælder for varer, der ikke er omfattet
eller kun delvist omfattet af harmoniserede EU-regler, hvilket bl.a. omfatter
byggevarer, måleinstrumenter,
tekstiler, fodtøj, børnepasningsartikler,
smykker og møbler. Forslaget finder således ikke anvendelse på det harmo-
niserede vareområde, der f.eks. omfatter medicinsk udstyr.
Princippet om gensidig anerkendelse er med til at sikre, at varer gensidigt
anerkendes på tværs af medlemsstaterne, selvom der er fastsat nationale sær-
regler. Princippet betyder, at varer, der allerede er lovligt markedsført i én
medlemsstat også kan lovligt markedsføres i andre medlemsstater uden at op-
fylde yderligere krav, der ikke kan begrundes ud fra tvingende almene hen-
syn.
Formålet med forslaget er at bidrage til et velfungerende indre marked for
varer, hvor nationale regler og praksisser fortsat udgør barrierer for varernes
frie bevægelighed.
Den eksisterende forordning for gensidig anerkendelse har allerede til hensigt
at reducere eventuelle barrierer, men reglerne fungerer imidlertid ikke opti-
malt i praksis, bl.a. pga. dårligt kendskab og anvendelse blandt både myndig-
heder og virksomheder. Det ses fortsat, at nationale myndigheder stiller ube-
grundede krav til virksomheder om fx at fremlægge yderligere dokumenta-
tion og tests eller at tilpasse deres produkter, før disse kan markedsføres i
den
pågældende medlemsstat, på trods af at de allerede er lovligt markedsført i en
anden medlemsstat.
I Kommissionens forslag er der således en række områder, der skal for-
bedre gensidig anerkendelse af varer:
Anvendelsesområde og definitioner
Med forslaget specificeres anvendelsesområdet, og der introduceres en
række definitioner, fx i forhold til relevante typer aktører i forsyningskæ-
den og varernes cirkulation på markedet.
Gensidig anerkendelseserklæring
Forslaget indfører en ny frivillig gensidig anerkendelseserklæring, som
virksomheder kan bruge, når de skal demonstrere over for en myndighed,
at deres varer allerede er lovligt markedsført efter en anden medlemsstats
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
19/35
nationale regler. Fremover kan alle virksomheder og myndigheder dermed
tage udgangspunkt i et fælleseuropæisk format med en række obligatoriske
oplysninger.
Kommissionen lægger op til, at
gensidig anerkendelseserklæringen skal
udarbejdes af den erhvervsdrivende (enten producenten, dennes bemyndi-
gede repræsentant, importøren eller distributøren),
efter skabelonen, der er
angivet i forordningens bilag. Såfremt producenten ikke er i stand til at
udfylde de informationer i erklæringen, der relaterer sig til markedsfø-
ringen af varen, skal disse udfyldes af enten importøren eller distributø-
ren.
Erklæringen skal udarbejdes på et af EU's officielle sprog, og eventuel
oversættelse til destinationslandets sprog skal foretages af den erhvervsdri-
vende.
Den erhvervsdrivende kan gøre gensidig
anerkendelseserklæringen
tilgængelig online forudsat, at det fremgår klart, hvilken varetype erklæ-
ringen refererer til samt at onlineerklæringen monitoreres og er let til-
gængelig for myndighederne. Erklæringen kan derudover, efter anmod-
ning
fra myndigheden i destinationslandet, indsendes til myndigheden en-
ten elektronisk eller i papirform.
I tilfælde af, at en erhvervsdrivende gør
brug af den gensidige anerkendelseserklæring kan myndigheden kun
kræve yderligere medfølgende dokumentation fra en erhvervsdrivende til
påvisning af, at varen markedsføres lovligt i en anden medlemsstat,
hvis
det er nødvendigt for at kunne verificere indholdet i erklæringen. Hvis den
erhvervsdrivende
derimod
ikke anvender erklæringen, kan myndigheden
anmode den erhvervsdrivende om at levere dokumentation og information
om varen efterfølgende.
Myndigheders sagsbehandling og afgørelser
Hvor de nationale myndigheder har intention om at træffe en admini-
strativ afgørelse om en vare, skal den pågældende myndighed informere
den erhvervsdrivende herom og herefter påbegynde vurderingen af va-
ren. Myndigheden skal i samme ombæring informere den erhvervsdri-
vende om muligheden for at anvende gensidig anerkendelseserklærin-
gen. Den erhvervsdrivende skal have mindst 20 dage til at indsende yder-
ligere information eller eventuelle kommentarer til selve vurderingen.
Forslaget fastsætter
derudover
en styrket procedure for myndighedernes
sagsbehandling og afgørelser om gensidig anerkendelse af varer. Myndig-
heder skal som udgangspunkt acceptere tests og certifikater fra akkredite-
rede certificeringsorganer akkrediteret i relation
til
forordning (EF) nr.
765/2008. Desuden skal myndighederne i deres afgørelser forholde sig ek-
splicit til en række elementer. Det skal bl.a. fremgå, hvilken national regel
samt hvilke almene tvingende hensyn der lægges til grund for afgørelsen
og bevis for legitimiteten heraf.
Afgørelserne skal herefter indberettes
til
både Kommissionen og de andre medlemsstater via et nyt
informations- og
kommunikationssystem.
Afgørelser skal angive klagemuligheder, inklusiv
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
20/35
den problemløsningsprocedure som der med forordningen indføres i regi af
SOLVIT.
I forbindelse med myndigheders vurdering af en given vare, kan myndig-
hederne kun midlertidigt suspendere varen på markedet, hvis der er tale om
særlige sikkerhedshensyn. Det kan være at varen udgør en alvorlig risiko
eller fare for offentligheden. Ved suspension skal medlemsstaten notificere
den relevante erhvervsdrivende, Kommissionen og de andre medlemssta-
ter. Såfremt det er relevant at notificere gennem RAPEX-systemet under
produktsikkerhedsdirektivet (Direktiv 95/2001/EC), er en særskilt notifi-
kation i henhold til denne forordning ikke nødvendig.
Problemløsningsprocedure
Forslaget indfører en ny problemløsningsprocedure i forbindelse med afgø-
relser.
I tilfælde af en afgørelse om nægtet eller begrænset markedsadgang
har en erhvervsdrivende,
som alternativ til de nationale klageprocedurer,
mulighed for at henvende sig til SOLVIT-netværket.
SOLVIT-netværket er
en udenretslig problemløsningsmekanisme, der gratis leverer praktiske
løsninger til borgere og virksomheder, der møder problemer relateret til
myndighedernes anvendelse af EU-lovgivningen. Forelægger en
erhvervsdrivende en sag ved SOLVIT, hvor en løsning ikke kan findes,
og der fortsat er tvivl om, hvorvidt den administrative afgørelse er
forenelig med princippet om gensidig anerkendelse, kan de involverede
SOLVIT-centre efter den nye problemløsningsprocedure bede
Kommissionen undersøge
sagen.
Kommissionen skal, efter sin
undersøgelse, afgive en udtalelse om sagen inden for 6 uger fraregnet
den tid, det tager Kommissionen at indhente yderligere information og
dokumenter. Hvor en sag fortsat ikke er afsluttet, skal Komissionen
afgive en udtalelse, som skal tages i betragtning
i det videre sagsforløb
i
SOLVIT.
Produktkontaktpunkter
Forslaget foreskriver en række nye krav til de eksisterende produktkontakt-
punkter, som medlemsstaterne allerede har pligt til at drive i medfør af den
gældende forordning om gensidig anerkendelse af produkter. I dag skal pro-
duktkontaktpunkterne oplyse om medlemsstaternes nationale regler, kompe-
tente myndigheder og nationale retsmidler, men der findes imidlertid ingen
krav til fx den indholdsmæssige kvalitet af oplysningerne. Med forslaget bli-
ver produktkontaktpunkternes rolle udvidet. De underlægges kvalitetskrav
om udformning af information og oplysninger om relevante myndighedskon-
takter og klagemuligheder, som følger af forslaget til forordning om den fæl-
les digitale portal. Henvendelser til produktkontaktpunkterne skal som hidtil
besvares inden for 15 arbejdsdage.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
21/35
Finansiering
Forslaget indeholder bestemmelser om, at oplysningskampagner, trænings-
aktiviteter, samarbejdstiltag mellem produktkontaktpunkterne samt dataind-
samling kan finansieres inden for de nuværende rammer af EU's budget tildelt
det indre marked for varer og tjenesteydelser.
Brug af it-system til samarbejde og koordination
Ifølge forslaget vil der skulle anvendes et informations- og
kommunikations-
system
i myndighedernes arbejde. Kommissionen skal i den forbindelse ved-
tage gennemførelsesretsakter med henblik på at specificere detaljerne for sy-
stemet og dets funktionaliteter. Systemet er det samme, som anvendes i for-
slag til forordning om overholdelse og håndhævelse på det harmoniserede
vareområde.
Afrapportering og evaluering
Endelig lægges der i forslaget op til, at Kommissionen skal gennemføre en
evaluering af forordningen og udfærdige en rapport herom hvert femte år.
Heri skal indgå relevant indsamlet data, bl.a. fra det nye
informations- og
kommunikationssystem.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Sagen behandles i Europa-Parlamentets udvalg om det Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse (IMCO-udvalget).
Ivan Štefanec
(EPP) er udpeget
som ordfører på forslaget,
mens Virginie Roziére (S&D), Morten Løkke-
gaard (ALDE) og Pascal Durand (Greens/EFA) er udpeget som skygge-
ordfører.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse om forslaget.
Ordførerens
udkastrapport blev offentliggjort 17. april 2018 og IMCO-udvalget for-
ventes at stemme om forslaget 3. september 2018.
5.
Nærhedsprincippet
I forslaget redegør Kommissionen for, at der er behov for en mere ensartet
anvendelse af princippet for gensidig genkendelse på tværs af medlemssta-
terne. Det er Kommissionens vurdering, at der er brug for mere detaljerede
regler og samarbejdsformer for at sikre, at virksomheder oplever den
samme behandling hos myndigheder på tværs af medlemsstaterne.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, idet manglende transparens og forskelligartet praksis i de respektive
lande udgør en væsentlig del af udfordringerne forbundet med princippet
om gensidig anerkendelse. Samtidig er det vurderingen, at en fælles praksis
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
1896596_0022.png
22/35
for at påklage afgørelser vil lede til en mere effektiv håndhævelse, som ikke
vil kunne opnås uden en fælles EU-tilgang.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vil få direkte virkning i dansk ret og erstatter Europa-Parlamen-
tets og Rådets Forordning (EF) nr. 764/2008 om procedurer for anvendel-
sen af visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres
lovligt i en anden medlemsstat.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordning skal efter vedtagelse ikke
implementeres, men vil gælde
umiddelbart i medlemsstaterne. Forslaget har ikke indvirkning på de nati-
onale særregler, der findes i Danmark for varer på det ikke-harmoniserede
område, ligesom forslaget heller ikke forhindrer Danmark i at indføre nye
nationale særregler i henhold til TEUF artikel 36.
Forslaget omhandler udelukkende procedurer for sagsbehandling og afgø-
relser i forhold til princippet om gensidig anerkendelse.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det må forventes, at
nationale
myndigheder vil have et øget ressourcefor-
brug til sagsbehandling og tiltag relateret til udvikling og drift af produkt-
kontaktpunktet. Forslaget forventes dog ikke i sin helhed at medføre væ-
sentlige statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionen har i sin konsekvensvurdering henvist til, at brugen af SOL-
VIT-centrene i den foreslåede problemløsningsprocedure forventes at
kræve yderligere to årsværk. I forhold til udgifterne
forbundet med det sti-
gende administrative samarbejde mellem produktkontaktpunkterne på
det ikke-harmoniserede vareområde
henviser Kommissionen i konse-
kvensvurderingen til udgifterne forbundet med det administrative samar-
bejde på det harmoniserede vareområde, hvor de årlige omkostninger ud-
gør i gennemsnit 1.2 millioner euro pr. medlemsstat. Kommissionen for-
venter imidlertid, at omkostningerne vil være mindre, idet det harmonise-
rede vareområde udgør en større andel af den samlede produktionssektor.
Det endelige ressourceforbrug vil imidlertid afhænge af
forordningens en-
delige udformning.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
1896596_0023.png
23/35
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget må forventes at bidrage til øget konkurrence og en mere fair mar-
kedsadgang på det indre marked og dermed at medføre positive samfunds-
økonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at virksomheder vil spare ressourcer i form af
mindre behov for fx tilpasning af varer til forskellige markeder samt dupli-
kation af tests og procedurer. Hertil estimerer Kommissionen besparelser
på mellem 1000 og 150.000 EUR pr. produkt og marked. Desuden vurderer
Kommissionen, at forretningsmulighederne for virksomhederne udgør
mellem 40.000 og 500.000 EUR pr. produkt og marked.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller
andre konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for vækst- konkurrenceevne
og forbrugerspørgsmål med frist den 12. januar 2018. Der er modtaget hø-
ringssvar fra Dansk Erhverv, Danske Regioner og Dansk Industri.
Dansk Erhverv (DE)
hilser Kommissionens forslag velkommen og ser po-
sitivt på, at der sættes ind for at sikre en bedre og mere velfungerende brug
af princippet for gensidig anerkendelse. Princippet er en af de bærende ret-
tigheder i det indre marked, men har i en årrække reelt været vanskeligt for
europæiske virksomheder at gøre brug af. Der er flere eksempler på at varer
der er lovligt placeret på markedet i et EU-land bliver blokeret i et andet
EU-land på grund af nationale særregler der typisk ikke har noget egentligt
retfærdiggørelse og som endvidere sjældent er notificerede. Dette skaber
unødige barrierer på det indre marked. Disse barrierer hæmmer væksten,
forhindrer virksomhedernes legitime adgang til andre EU-landes markeder
og kan kun vanskeligt adresseres i praksis. Derfor er det afgørende, at der
sikres en bedre udnyttelse af princippet om gensidig anerkendelse, der vil
medvirke til at styrke det indre marked til gavn for den økonomiske vækst
i Europa. DE vurderer derfor kommissionens forslag om at klargøre anven-
delsesområdet, introducere frivillige egen-erklæringer og i øvrigt stramme
op på procedurerne og samarbejdet mellem myndighederne positivt. Det er
vigtigt at det generelt klargøres i forslaget at eventuelle undtagelser for
princippet om gensidig anerkendelse skal være baseret på egentlige natio-
nale forskelle mellem medlemsstaterne. Et produkt der vurderes sikkert og
kan sælges i én medlemsstat, kan således kun vurderes usikkert i en anden
medlemsstat, hvis der reelt er egentligt legitime forskelle på de to landes
fysiske forhold eller indbyggere. Samlet set, ser DE positivt på forslaget og
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
24/35
forventer at dette vil kunne medvirke til at sikre et mere velfungerende in-
dre marked gennem en nemmere adgang til at benytte princippet om gen-
sidig anerkendelse. Forslaget vil kunne forbedres yderligere hvis der stram-
mes op på de foreslåede deadlines, lettes på oplysningskravene for virk-
somhederne, og etableres et samarbejde, hvor beslutninger om markedsad-
gang kan både træffes og udfordres hurtigt og effektivt.
DE
fremhæver, at det fremgår at princippet om gensidig anerkendelse ikke
kan anvendes på området for offentlige udbud. Det er ifølge DE åbenlyst
at visse sprogkrav kan være nødvendige og dermed kan undtages. Det er
derimod ikke åbenlyst hvorfor tekniske specifikationer undtages som så-
dan. Selve beskrivelsen af de tekniske specifikationer der er nødvendige
for at kunne udføre et offentligt udbud er naturligvis ikke i sig selv en be-
grænsning af det indre marked, men hvis der stilles krav som er urimelige,
diskriminerende eller disproportionale, til produkter fra andre medlemssta-
ter kan det være et specifikt brud med princippet om gensidig anerkendelse
og bør derfor ikke undtages.
DE
fremfører desuden, at om end selve eksistensen af en præ-godkendel-
sesprocedure for varer ifølge forslaget ikke per se er en overtrædelse af
reglerne for det indre marked
så er det fortsat en forudsætning at kravet
om en præ-godkendelse er proportionalt, ikke-diskriminerende og lever op
til en varetagelse af en offentlig interesse som er afspejlet i EU-retten. Hvis
en ansøgning om godkendelse afvises kan dette dog ifølge DE behandles
efter principperne om gensidig anerkendelse. Det er i den sammenhæng
vigtigt at både det første forhold (hvorvidt proceduren er juridisk i orden i
sig selv) og det andet forhold (hvorvidt adgang kan afvises i en konkret
sag)
begge medfører at virksomheder kan udfordre myndighederne efter
princippet om gensidig anerkendelse. Undtagelsen bør således alene om-
fatte det forhold at der findes en præ-godkendelsesprocedure overhovedet.
Videre fremhæver
DE,
at der introduceres en mulighed for virksomheder
til at lave egen-erklæringer på at den berørte vare er lovligt placeret på mar-
kedet i en anden medlemsstat og at princippet om gensidig anerkendelse
derfor kan benyttes. I den forbindelse kræves der en række andre oplysnin-
ger om hvilke gældende regler varen lever op til i den medlemsstat, hvor
varen er placeret på markedet. DE ser som udgangspunkt positivt på at pro-
cessen for at kunne påkalde sig princippet om gensidig anerkendelse lettes
for virksomhederne og DE støtter at denne adgang lettes. Princippet om
gensidig anerkendelse er et af de bærende principper for det indre marked
og dette princip bør som udgangspunkt gælde uden anden dokumentation
end at man identificerer varen og erklærer at den er lovligt placeret på mar-
kedet i en anden medlemsstat. De oplysninger, som Kommissionen fore-
slår, går videre end dette. Annexets punkt 4 (særligt 4.1) præsenterer en
ekstra byrde på virksomhederne
som vil skulle opliste hvert individuelt
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
25/35
stykke lovgivning der kan være relevant for produktet. Specifik national
lovgivning gælder som udgangspunkt ikke i den medlemsstat man søger
markedsadgang til og det er derfor ikke åbenlyst hvorfor det er en essentiel
oplysning. Fælles europæiske regler skal være overholdt for overhovedet
at kunne placere varen lovligt på markedet i enhver medlemsstat. Det burde
derfor være nok at identificere og beskrive varen præcist, samt at erklære
at man overholder de gældende regler i landet (og relevante EU-regler).
Det er ikke åbenlyst hvilken værdi der tilføres ved et krav om en længere
gennemgang af nationale (og EU)-regler for hvert enkelt produkt. Dette
synes at være en disproportional byrde på virksomhederne.
Udover dette kunne det ifølge
DE
være formålstjenstligt at definere hvor-
når en sådan erklæring rettidigt kan leveres til de relevante myndigheder.
Vil man som virksomhed kunne udarbejde erklæringen når et produkt næg-
tes markedsadgang eller forestiller man sig at der skal laves egen-erklærin-
ger for alle produkter således at de kan leveres straks? Det ville være en
betragtelig fordel for virksomhederne, hvis egen-erklæringen kunne leve-
res efter en sag er opstået vedrørende et specifikt produkt.
Det fremgår desuden, at økonomiske enheder er ansvarlige for de oplysnin-
ger der er givet i egen-erklæringen.
DE
fremfører, at siden det er muligt for
flere økonomiske enheder at afgive oplysninger og at disse løbende opda-
teres, så bør det klargøres at de økonomiske operatører kun er ansvarlige
for de oplysninger de selv har afgivet til de relevante myndigheder.
Hvor en virksomhed vælger ikke at benytte egen-erklæringen er det op til
medlemsstaten at udbede sig de oplysninger som den måtte finde nødven-
dig. Dette bør ifølge
DE
ske under hensyn til proportionalitetsprincippet
(som det også angives), og endvidere under krav om at der bedes om kon-
krete, specifikke og præcist definerede oplysninger.
DE
finder det positivt at der indføres deadlines for notificering af Kommis-
sionen og andre medlemsstater, hvis der nægtes markedsadgang og at der
skal foreligges en egentlig forklaring på hvorfor der ikke kan gives mar-
kedsadgang. Det havde imidlertid været hensigtsmæssigt også at fastsætte
en deadline for hvor lang tid det kan tage at lave den egentlige vurdering af
varen.
DE
vurderer det desuden positivt, at det ikke har opsættende virkning at en
medlemsstat undersøger hvorvidt der kan gives markedsadgang. Undtagel-
serne kunne dog med fordel specificeres yderligere. Der ligger ifølge DE
ret megen fortolkningsfrihed i sundhed, sikkerhed eller den offentlig orden
og/eller moral foruden forebyggelse af kriminalitet. Det er endvidere posi-
tivt at der fra medlemsstaternes side skal medfølge en forklaring på hvorfor
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
26/35
det er nødvendigt midlertidigt at nægte markedsadgang i disse undtagelses-
tilfælde og at denne forklaring skal notificeres til Kommissionen og de an-
dre medlemsstater.
Det er desuden ifølge
DE
positivt at tests (der er gennemført i overensstem-
melse med EU-retten) gensidigt anerkendes uanset oprindelsesland inden-
for EU, så man undgår de mange tilfælde af gen-testning der skaber unø-
dige byrder for virksomhederne.
Ifølge
DE
kræves det, at SOLVIT altid benyttes først
før nogen videre
procedure kan sættes i værk. Dette skaber ifølge DE reelt en betragtelig
forsinkelse der er uhensigtsmæssig. Virksomhederne taber penge for hver
dag et produkt ikke kan introduceres på markedet. Formålet med at intro-
ducere denne fasttrack-procedure (problem-solving-mechanism) er jo
netop at kunne få en ”hurtig” afgørelse og
ikke skulle hænge i SOLVIT
systemet i måneds- eller årevis, hvorefter en del af sagerne lukkes som ulø-
ste. Hvis det kræves at der skal køre en hel eller delvis SOLVIT-proces før
denne mekaniske kan aktiveres, så vil en løsning/afgørelse formentlig
komme så sent at varen simpelthen tilbagetrækkes og/eller at der skabes
betragtelige tab i form af manglende indtjening for de berørte virksomhe-
der. Den nye foreslåede mekanisme bør ifølge DE kunne benyttes så snart
et problem med myndighederne opstår og der ikke kan findes en mindelig
løsning indenfor en helt kort og udspecificeret tidsfrist.
For så vidt angår den nye procedure så angives det ifølge DE, at tidsfri-
sterne skal være i overensstemmelse med Det Europæiske Kodeks for God
Forvaltningsskik. Her fremgår det (i artikel 17) at: ”Tjenestemanden sikrer,
at der ved enhver anmodning eller klage til institutionen uden unødig for-
sinkelse træffes en afgørelse inden for en rimelig tidsfrist og under ingen
omstændigheder senere end to måneder fra datoen for modtagelsen.” og ”
Såfremt der ikke inden for ovennævnte tidsfrist kan træffes afgørelse om
en anmodning eller klage til institutionen på grund af anliggendets kompli-
cerede beskaffenhed, underretter tjenestemanden snarest muligt afsenderen
herom.”
DE fremfører i den sammenhæng, at i det omfang at der kan træf-
fes beslutninger indenfor 2 måneder vil dette være en betragtelig forbedring
af de nuværende forhold, men det er naturligvis vigtigt at undtagelsen for
komplicerede sager ikke benyttes til at undergrave den almindelige tidsfrist
i praksis. Det fremgår dog at Kommissionen hvis forespurgt har 3 måneder
til alene at henvende sig til de
berørte parter (”enter into communication”)
(artikel 8. stk. 2) og at man således ikke har ambitioner om at overholde det
førnævnte kodeks. Dette er ifølge
DE
stærkt utilfredsstillende.
Det er ifølge
DE
positivt at det klargøres at oplysningerne fra myndighe-
derne om princippet om gensidig anerkendelse og de procedurer der sikrer
at princippet i praksis kan benyttes, altid skal leveres uden omkostninger
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
27/35
for virksomhederne (free of charge). Det foreslås dog også at myndighe-
derne bliver pålagt at afgive informationer indenfor 15 arbejdsdage. DE
ønsker denne tidsfrist forkortet.
Det er ikke opgivet hvornår den første evaluering af lovgivningen skal fo-
regå. En fem-årig periode synes dog ifølge DE meget lang ift. at vurdere
om lovgivningen, og særligt de specifikke procedurer, virker.
DE
foreslår
derfor at procedurerne evalueres to år efter ikrafttrædelsestidspunktet og
hvert femte år efterfølgende.
Endelig fremhæver
DE,
at Kommissionen foreslår en udsat implemente-
ring (”to defer the application”) af disse nye regler.
Implementeringsfristen
er dog opgjort til 1.januar 2020
så altså under 24 måneder fra offentlig-
gørelsestidspunktet. DE ville foretrække en 12 måneder implementerings-
frist fra offentliggørelsestidspunktet, men ønsker i det hele taget reglerne i
effekt så hurtigt som muligt.
Danske Regioner (DR)
fremfører, at det set fra en udbudsretlig synsvinkel
er problematisk, at et produkt som først er markedsført i én medlemsstat
(og dermed er blevet anerkendt som sikkert i den pågældende stat), som
udgangspunkt ikke i andre medlemsstater må underkastes kontrol af samme
forhold ved produktet eller mødes med yderligere krav. Det øger risikoen
for, at det bliver den laveste fællesnævner, der gælder for alle, hvis virk-
somhederne blot kan vælge at starte deres markedsføring i EU’s mindst
strikse land og derefter påberåbe sig dette lands vurdering. Det betyder, at
man som ordregiver f.eks. ikke nødvendigvis blot vil kunne lægge til grund,
at et produkt, som markedsføres i Danmark og har været gennem et even-
tuelt dansk kontrolsystem, må forventes at være ok. Det betyder, at de or-
dregivende myndigheder selv skal stille de sikkerhedskrav, som myndig-
hederne tidligere kunne stille (og som myndighederne ville have stillet,
hvis Danmark havde været det første land, hvor produktet blev markeds-
ført). Det er ikke hensigtsmæssigt.
DR
fremfører, at en manglende EU-harmonisering af kravene for visse pro-
dukter kan dels være udtryk for, at det ikke findes nødvendigt at stille sær-
lige krav til de pågældende produkter, dels være udtryk for, at det er krav,
som bedst håndteres på nationalt niveau
f.eks. fordi det vil være svært for
medlemsstaterne at blive enige om niveauet for kravene. Hvis det er det
sidste, der er årsagen, vil disse nye regler reelt føre til en harmonisering af
bagvejen, hvis det betyder, at medlemsstaterne ikke kan håndhæve egne
krav til produkter, som først er blevet anerkendt i en anden medlemsstat.
Dette er et problem både i udbudsretlig sammenhæng (da denne opgave i
realiteten flyttes fra et evt. kontrolsystem til de ordregivende myndigheder)
og på alle mulige andre måder.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
28/35
Dansk Industri (DI)
finder ift. anvendelsesområdet, at forslaget tydelig-
gør, hvornår princippet om gensidig anerkendelse gælder. Forslaget kan
dog styrkes ved at præcisere, hvilke legitime ”national public interests”,
der kan begrunde nægtet markedsadgang.
DI
finder det endvidere positivt, at forslaget eksplicit forholder sig til gen-
sidig anerkendelse af certifikater og testrapporter, den tekniske dokumen-
tation for, at produkter efterlever de eksisterende regler. En tilsvarende pas-
sus kunne med fordel indskrives i forslaget til forordning om markedsover-
vågning, så det præciseres, at det også gælder den tekniske dokumentation
relateret til det harmoniserede område.
DI
finder det desuden positivt, at forslaget i detaljer redegør for de oplys-
ninger, som virksomhederne har krav på at modtage i forbindelse med en
beslutning om nægtet markedsadgang, og at myndighederne pålægges at
træffe denne beslutning inden for en frist på 20 dage. DI så gerne, at for-
slaget blev suppleret med en passus om, at den trufne beslutning skal være
proportional med formålet.
DI
støtter, at beslutninger om nægtet markedsadgang fremover skal med-
deles både virksomhederne, Kommissionen og de andre medlemsstater.
Det forhold, at andre medlemsstater nu også skal have denne information
vil øge opmærksomheden på, hvor udfordringerne er på tværs af fællesska-
bet, og bidrage til, at de nemmere kan blive løst. DI finder det ligeledes
positivt, at medlemsstaterne pålægges at redegøre for de tekniske og viden-
skabelige årsager til, at et produkt midlertidigt nægtes markedsadgang.
DI
støtter også forslaget om, at virksomheder fremover på frivillig basis
kan udforme en gensidig anerkendelseserklæring. Det kan gøre det nem-
mere at dokumentere retten til gensidig anerkendelse. DI undrer sig dog
over, at denne ret tilsyneladende kun vil gælde produkter solgt på hjemme-
markedet og ikke produkter solgt lovligt i andre medlemsstater. DI finder
ikke, at det bør være en forudsætning for at kunne udarbejde en gensidig
anerkendelseserklæring, at produktet sælges på hjemmemarkedet. Princip-
pet om gensidig anerkendelse gælder, når produktet er lovligt markedsført
et andet sted indenfor fællesskabet. Det bør fremgå af forslaget og erklæ-
ringen i annexet tilpasses så den afspejler denne mulighed. Forslaget er
uklart i forhold til, i hvilken udstrækning, det er en forudsætning for at opnå
gensidig anerkendelse, at det land, hvor produktet sælges lovligt, har egne
nationale regler på området. Det mener DI ikke bør være en forudsætning.
Det væsentlige bør være om produktet er lovligt markedsført.
DI
finder, at forslaget tillægger myndighederne meget brede beføjelser i
forhold til, hvilke informationer de kan anmode virksomhederne om at få,
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
29/35
hvis virksomhederne vælger ikke at anvende en gensidig anerkendelseser-
klæring. Hvilke informationer, der kan stilles krav om, kan med fordel præ-
ciseres bedre. Alternativt bør det fremgå, at myndighederne kun kan an-
mode om ”de nødvendige informationer”, og ikke, som nu, informationer,
”der kunne være anvendelige” (Artikel 8).
DI
anser det som positivt, at virksomhederne kan vælge at samle dokumen-
tation af et produkts lovlighed i et enkelt dokument uanset de egenskaber,
som dokumentationen vedrører, er harmoniseret eller ej på EU niveau.
DI
glæder sig over, at forslaget lægger op til, at Kommissionen kan inddra-
ges i problemløsningen, når SOLVIT Centrene behandler sager om nægtet
markedsadgang. DI så dog gerne, at virksomhederne selv fik mulighed for
at inddrage Kommissionen i problemløsningen, så virksomhederne ikke er
afhængige af, at det nationale SOLVIT Center er enig i virksomhedernes
synspunkt, og/eller virksomhedernes ønske om at prioritere deres sag ved
at inddrage Kommissionen. SOLVIT Centre kan have andre motiver for
ikke at bringe en sag videre, end uenighed om sagens substans, og det bør
ikke være udslagsgivende for virksomhedernes mulighed for at få deres sag
fuldt belyst. DI så desuden gerne, at Kommissionen på eget initiativ kunne
vælge at gå ind i sager (evt. på opfordring fra virksomheder eller organisa-
tioner) og at Kommissionen blev pålagt at foretage en vurdering af sager,
der er indbragt for SOLVIT Centrene, uafhængig af de synspunkter de in-
volverede SOLVIT Centre måtte have. Det ville bidrage til en bedre fælles
forståelse af princippet om gensidig anerkendelse, styrke virksomhedernes
tillid til systemet og forbedre virksomhedernes forudsætninger for at træffe
beslutning om at føre en sag ved domstolene. Det er særligt relevant, hvis
Kommissionen vælger ikke at føre traktatkrænkelsesager mod medlemssta-
ter, der bryder virksomhederne indre marked rettigheder. Forslaget er
uklart når det gælder tidsfrister og risikerer at medføre lange sagsbehand-
lingstider. Således lægger forslaget op til, at Kommissionen har en frist på
3 måneder til at gå i dialog om en sag efter den er anmodet om det. Den
burde pålægges at foretage en beslutning inden 3 måneder. Desuden burde
det præciseres, at SOLVIT Centrene skal rette henvendelse til Kommissi-
onen så tidligt som muligt og senest inden for SOLVIT Centrenes 10 ugers
frist, hvis sagen ikke er løst. Selv med denne stramning af forslaget vil
sagsbehandlingstiden være lang
op til 6 måneder.
DI
glæder sig dog over, at forslaget lægger op til, at Kommissionen benyt-
ter sine beføjelser til at anlægge traktatbrudssager overfor medlemsstater,
der ikke accepterer varernes frie bevægelighed. Det er en nødvendighed i
forhold til at håndhæve eksisterende lovgivning og vigtigt i forhold til at
opretholde virksomhedernes tillid til det indre marked. Vi så dog gerne, at
ordvalget blev ændret, så der ikke behøver at være alvorlig tvivl om en
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
30/35
beslutning for, at Kommissionen inddrages (præambel 34). DI henviser øv-
rigt til de indledende generelle betragtninger vedrørende vigtigheden af at
sikre etablering af en effektiv klageadgang på det indre marked.
DI
bakker op om de opgaver, som produktkontaktpunkterne har efter for-
slaget. Da det ofte ikke vil være produktkontaktpunkterne, der har den tek-
niske viden til at besvare spørgsmål relateret til konkret national lovgiv-
ning, bør det præciseres, at virksomhederne har krav på svar inden for den
omtalte frist på 15 arbejdsdage. Det bør fremgå af teksten, at svaret udover
den specifikke lovgivning også skal oplyse om, hvordan eventuelle admi-
nistrative procedurer, som forudsætning for markedsføring i henhold til de
nationale regler, rent praktisk skal udføres. Disse procedurer kan med for-
del gøres tilgængelige på den fælles digitale platform, der forventes udvik-
let.
Endelige så
DI
gerne, at ”soft law” initiativet om indførelse af en gensidig
anerkendelsespassus i nationale tekniske regler, blev indarbejdet i forsla-
get, således at de fordele det giver blev lovmæssigt forankret.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget behandles i rådsarbejdsgruppen for teknisk harmonisering.
Den indledende tekniske gennemgang af forslaget i rådsarbejdsgruppen
blev påbegyndt i slutningen af januar 2018.
Der er generelt er støtte til Kommissionens forslag, herunder målet om at
styrke kendskabet og anvendelsen af princippet om gensidig anerken-
delse. Der er ligeledes generelt støtte til forslaget om at gøre det lettere
for virksomheder at demonstrere gensidig anerkendelse gennem en fri-
villig gensidig anerkendelseserklæring samt at introducere et attraktivt
alternativ for virksomheder til at udfordre en afgørelse om afslag på gen-
sidig anerkendelse via SOLVIT-netværket.
En mindre gruppe af medlemsstater ønsker imidlertid at omdøbe erklæ-
ringen til ”erklæringen for lovlig markedsføring” med henvisning til, at
erklæringen demonstrerer lovlig markedsføring, men ikke i sig selv giver
gensidig anerkendelse. Der har desuden været rejst bekymret for, at for-
slaget duplikerer de procedurer, som myndigheder allerede skal gen-
nemgå, når de vedtager nye nationale, tekniske forskrifter under infor-
mationsproceduredirektivet (EU) 2015/1535.
Derudover er Rådet delt i spørgsmålet om, hvem der bør kunne udfylde
erklæringen, idet visse medlemsstater ønsker, at dette begrænses til pro-
ducenten med henvisning til, at denne kender varen og ved hvilke regler
varen overholder, mens andre medlemsstater ønsker mere fleksibilitet,
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
31/35
således at også en distributør eller en importør vil kunne udfylde erklæ-
ringen for ikke at begrænse visse forretningsmodeller fra brugen af er-
klæringen.
Det forventes, at forslaget vil blive behandlet på Konkurrenceevneråds-
mødet i maj med henblik på vedtagelse af en generel indstilling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at styrke princippet om gen-
sidig anerkendelse af varer, og bakker op om forslagets hensigt om at af-
hjælpe omfanget af de unødvendige handelshindringer på vareområdet.
Regeringen er positiv over for forslagets tiltag til at gøre det nemmere for
virksomheder at blive oplyst om nationale regler.
For at sikre mere klarhed om samt bedre anvendelse og håndhævelse af
princippet om gensidig anerkendelse støtter regeringen fastlæggelsen af
mere specifikke procedurer for myndighedernes sagsbehandling og intro-
duktionen af en frivillig gensidig anerkendelseserklæring i et fælleseuro-
pæisk format. Regeringen vil arbejde for at sikre, at den gensidige anerken-
delseserklæring kan udarbejdes og indsendes digitalt.
Regeringen er opmærksom på, at forslaget skaber uklarhed i forhold til
samspillet med det generelle produktsikkerhedsdirektiv,
idet forslaget kan
føre til to parallelle procedurer, der har til hensigt at vurdere lovligheden
af tiltag, der begrænser varernes fri bevægelighed.
Regeringen
arbejder
for
at skabe klarhed omkring dette.
Endelig støtter regeringen, at der introduceres en problemløsningsproce-
dure i regi af SOLVIT-netværket, der giver virksomheder en effektiv ad-
gang til at udfordre afgørelser, hvor der er mistanke om overtrædelse af
EU-retten.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
32/35
3. Forslag til forordning vedr. gennemsigtighed for brugere af online-
platforme (P2B-forslaget) (politisk drøftelse), KOM (2018) 238
Notat følger.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
33/35
4. Konkurrenceevnetjek: Integration af værdikæders indflydelse på
konkurrenceevnen
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (konkurrenceevne) vil drøfte det såkaldte konkurrenceevnetjek.
Konkurrenceevnetjekket ventes at fokusere på, hvordan integrationen af
europæiske værdikæder påvirker europæiske sektorers konkurrenceevne.
Formålet med konkurrenceevnetjekket er dels at skabe en mere åben og
spontan debat i Rådet og dels at give rådsmøderne et mere horisontalt
tværgående præg.
2. Baggrund
Det nuværende bulgarske formandskab har sat det såkaldte konkurrence-
evnetjek på dagsordenen rådsmødet (konkurrenceevne) den 28. maj 2018
til drøftelse.
Konkurrenceevnetjekket indebærer for det første, at Rådet
på baggrund
af en præsentation fra Kommissionen
drøfter den generelle økonomiske
udvikling i EU og konkurrenceevnen. Derudover kan ministrene diskutere
konkrete sager på tværs af alle politikområder, der ventes at have væsent-
lige konsekvenser for EU’s konkurrenceevne.
Debatforummet blev indført ved rådsmødet (konkurrenceevne) den 1. ok-
tober 2015 og er generelt blevet godt modtaget af medlemsstaterne.
Det ventes, at konkurrenceevnetjekket på rådsmødet den 28. maj vil om-
handle, hvordan EU-reglerne for det indre marked for tjenesteydelser på-
virker industrien.
En værdikæde beskriver alle led i produktionen af en vare eller udførelsen
af en tjenesteydelse
fra idé til brug. Dette inkluderer design, produktion,
marketing, distribution samt support til forbrugeren. En dybt integreret
værdikæde har placeret de forskellige led i produktionen af en vare i flere
EU-lande, med henblik på at få varen produceret så effektivt som muligt.
En lavt integreret værdikæde vil kun eksistere i et eller to lande.
Baggrunden for denne drøftelse er, at Kommissionen er ved at undersøge
sammenhængen mellem graden af integration af værdikæder i EU og bl.a.
produktivitet, innovation og handel for forskellige sektorer. Kommissionen
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
1896596_0034.png
34/35
er i den anledning også ved at analysere, hvilke faktorer der hæmmer vær-
dikæde integration, og hvilke initiativer der kan fremme det.
3. Formål og indhold
Formålet med konkurrenceevnetjekket er dels at skabe en mere åben og spon-
tan debat i Rådet (konkurrenceevne) og dels at give Rådet et mere tværgående
indblik i de problemstillinger og sager, der har væsentlig betydning for kon-
kurrenceevnen i EU.
Kommissionen ventes at præsentere sine foreløbige resultater af det før-
nævnte analysearbejde under konkurrenceevnetjekket. Der ventes ikke at
være skriftlige diskussionsoplæg forud for drøftelsen. Ministrene forventes
derfor at reagere på præsentationerne med korte, spontane indlæg.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Konkurrenceevnetjekket har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Konkurrenceevnetjekket har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Konkurrenceevnetjekket har ingen administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
Rådsmøde nr. 3620 (konkurrenceevne) den 28. - 29. maj 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 28/5-18, indre marked- og industridelen
35/35
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt har de øvrige lande været positive over for konkurrenceevnetjek-
ket som debatform.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at Rådet (konkurrenceevne) bør spille en vigtig rolle
i forhold til at fremme EU’s indre marked og i forhold
til at forbedre kon-
kurrenceevnen generelt.
Regeringen støtter en mere åben og spontan drøftelse af den generelle øko-
nomiske udvikling i EU og konkurrenceevnen på tværs af alle politikom-
råder under hensyntagen til arbejdsfordelingen i Rådet.
Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens arbejde med at af-
dække, hvordan integration af europæiske værdikæder påvirker forskellige
sektorers konkurrenceevne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Konkurrenceevnetjekket blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg
den 2. marts 2018 forud for rådsmødet den 12. marts. 2018.