Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3627 - Udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
1911208_0001.png
FMN-KFB
2018/003428 - 792431
14. juni 2018
Rådsmøde (udenrigsanliggender, inkl. forsvar) den 25. juni 2018
Samlenotat
1. Sikkerhed og forsvar
2. EU-NATO-samarbejdet
2
6
Rådsmøde nr. 3627 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 25. juni 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) 25/6-18, forsvarsdelen
1911208_0002.png
1. Sikkerhed og forsvar
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender, inkl. forsvar) ventes den 25. juni 2018 at gøre status for arbejdet med
at styrke EU’s sikkerheds-
og forsvarsdimension. Fokus ventes at være på en række af de initiativer,
der er blevet iværksat som led heri, herunder det permanent strukturerede samarbejde på forsvars-
området, PESCO, Kommissionens og EU’s udenrigsrepræsentants
fælles meddelelse vedr. en hand-
lingsplan for fremme af militær mobilitet i EU, Kommissionens forslag til en Europæisk Fredsfacilitet,
arbejdet med at styrke EU’s civile missioner, forsvarsfonden samt de to rapporter om modstandskraft
mod henholdsvis CBRN- og hybride trusler, der blev anmodet om i forbindelse med DER i marts 2018
i opfølgning på Salisbury-hændelsen. Rådet forventes at vedtage en rådsafgørelse om et fælles re-
gelsæt for PESCO-projekter. Der forventes vedtaget rådskonklusioner. Arbejdssessionen om sikker-
hed og forsvar afholdes med deltagelse af EU’s udenrigs-
og forsvarsministre (jumbosamling).
2. Baggrund
Med udgangspunkt i EU’s Globale Strategi (EUGS) fra juni 2016 blev der ved udgangen af 2016 frem-
lagt en række gennemførelsesforanstaltninger
og planer for udbygningen af EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitiske samarbejde (CSDP) og EU-NATO-samarbejdet. Kommissionen fremsatte derud-
over sin europæiske handlingsplan for forsvarsområdet (European Defence Action Plan, EDAP) mhp.
at forbedre sammenhængen og synergierne mellem forsvarsanliggender og øvrige EU-politikker på
områder, hvor der er europæisk merværdi. Derudover fremsatte Kommissionen og EU’s udenrigsre-
præsentant i november 2017 en fælles meddelelse vedr. fremme af militær mobilitet i EU med hen-
blik på at sikre effektiv, rettidig og fleksibel transport af militært udstyr og personel på tværs af lan-
degrænser i krisesituationer. En række nye initiativer er på den baggrund blevet konkretiseret og
implementeret det seneste halvandet år. Det Europæiske Råd (DER) fastlog senest i december 2017,
at der er gjort væsentlige og vigtige fremskridt på forsvarsområdet i EU. DER ventes at tage bestik af
udviklingen den 28.-29. juni 2018.
Den 11. december 2017 vedtog Rådet (udenrigsanliggender) en afgørelse om iværksættelsen af det
permanent strukturerede samarbejde på forsvarsområdet (PESCO).
Alle EU’s medlemslande med
undtagelse af UK, Malta og Danmark deltager i samarbejdet. Aktuelt er fokus på implementeringen
af samarbejdet. Rådet (udenrigsanliggender
forsvar) vedtog den 6. marts 2018 formelt iværksæt-
telsen af de første 17 PESCO-projekter. Derudover tiltrådte Rådet en henstilling om den fremadrette-
de implementering. Heraf fremgik, at Rådet i de kommende måneder vil skulle træffe en række be-
slutninger mhp. at håndtere aspekter forbundet med bl.a. et fælles regelsæt for styringen af projek-
ter under PESCO samt sekvenseringen af opfyldelsen af forpligtigelser og specificeringen af målsæt-
ninger for samarbejdet. Derudover vil der skulle træffes beslutning om de generelle betingelser for
tredjelandes deltagelse i PESCO-projekter, ligesom den næste pakke af PESCO-projekter vil skulle
vedtages.
2
Rådsmøde nr. 3627 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 25. juni 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) 25/6-18, forsvarsdelen
Etableringen af Den Europæiske Forsvarsfond (European Defence Fund, EDF) har ligeledes taget
form de seneste måneder. Forslaget om forsvarsfonden blev fremsat med Kommissionens handlings-
plan for forsvarsområdet fra november 2016. Forsvarsfonden består af hhv. et forsknings- og et ka-
pabilitetsvindue og har til formål at skabe bedre betingelser og større incitament for medlemslande-
nes samarbejde om forskning, udvikling og indkøb af forsvarsmateriel samt bedre vilkår for den eu-
ropæiske forsvarsindustri. Kommissionen lancerede i januar 2017 et treårigt prøveprogram under
forskningsvinduet (Preparatory Action, PA). Den 7. juni 2017 fremsatte Kommissionen en meddelel-
se, der lancerede Forsvarsfonden, samt et udkast til en forordning om oprettelsen af et toårigt for-
svarsindustrielt udviklingsprogram (EDIDP) under fondens kapabilitetsvindue. I december 2017 blev
der opnået enighed i Rådet om en generel indstilling til EDIDP. De seneste tre måneder har pågået
trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet. Godkendelsen af en endelig aftale ventes at være nært
forestående. Som et andet initiativ under kapabilitetsvinduet arbejder Kommissionen aktuelt på op-
rettelsen af en finansiel værktøjskasse, der kan tilbyde støtte til medlemslandene i form af rådgivning
og administrativ bistand i forbindelse med fælles forsvarsindkøb.
Den 28. marts 2018 fremsatte Kommissionen
og EU’s udenrigsrepræsentant med udgangspunkt i
meddelelsen fra november 2017 en fælles handlingsplan vedr. fremme af militær mobilitet i EU.
Baggrunden er, at fleksibel og effektiv bevægelse af militært udstyr og personel inden for og på
tværs af grænser i Europa i dag begrænses af en række fysiske og lovgivningsmæssige barrierer,
der svækker muligheden for at reagere effektivt og rettidigt på interne og eksterne krisesituationer.
Det gælder såvel i tilknytning til EU’s missioner og operationer under CSDP
såvel som inden for an-
dre nationale og internationale rammer, herunder i regi af NATO og FN. I handlingsplanen peges på
konkrete foranstaltninger på tre områder: identifikation af militære krav, transportinfrastruktur samt
lovgivnings- og proceduremæssige spørgsmål.
Der foregår også et arbejde med militær mobilitet i regi af PESCO, hvor 24 medlemslande under
nederlandsk lederskab har arbejdet for at fremme militær mobilitet nationalt såvel som i EU og NA-
TO. Endelig arbejdes der med militær mobilitet inden for rammerne af EU-NATO-samarbejdet og
implementeringen af EU-NATO-fælleserklæringen fra NATO-topmødet i Warszawa i 2016. Området er
et af de nye udviklingsmål for samarbejdet, der blev politisk godkendt i EU og NATO i december
2017, ligesom militær mobilitet er et erklæret flagskib for EU-NATO-samarbejdet frem mod NATO-
topmødet i juli.
På DER den 22. marts 2018 blev Kommissionen og EU’s udenrigsrepræsentant i opfølgning på Salis-
bury-hændelsen anmodet om at arbejde videre med EU og medlemsstaternes evne til at imødegå
CBRN- (kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare) og hybride trusler samt at rapportere om sta-
tus herfor på DER i juni 2018. Som led heri forventes således rapporteret på disse to områder.
Herudover arbejdes der aktuelt med at styrke
også den civile del af EU’s fælles sikkerheds-
og for-
svarspolitiske samarbejde (CSDP). Rådet (udenrigsanliggender) vedtog således på rådsmødet den
28. maj 2018 konklusioner om de fremadrettede prioriteter for EU’s civile missioner og anbefaler en
række tiltag, der kan gøre missionerne mere effektive og hurtigere at indsætte i kris esituationer.
3
Rådsmøde nr. 3627 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 25. juni 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) 25/6-18, forsvarsdelen
Dette arbejde forventes til efteråret at munde ud i, at EU’s udenrigsrepræsentant fremlægger et
forslag til en ”civil Compact”, der skal udgøre rammen
for en styrkelse
af EU’s civile CSDP-missioner.
Kommissionen præsenterede den 13. juni 2018 sit udkast til en kommende fredsfacilitet med det
formål at styrke EU’s evne til at fremme fred, forebygge konflikter og styrke international sikkerhed.
Det ventes på den baggrund, at den kommende europæiske fredsfacilitet vil skulle samtænke indsat-
ser, der i dag finansieres gennem blandt andet Athena-mekanismen, der finansierer fællesomkost-
ningerne til EU’s militære operationer,
samt den afrikanske fredsfacilitet (APF). Tildelingen af midler
til den Europæiske Fredsfacilitet vil blive drøftet i sammenhæng med de overordnede MFF-
forhandlinger i regi af rådsmødet for almindelige anliggender.
Danmark kan som følge af forsvarsforbeholdet ikke deltage i eller bidrage til at gennemføre forslag til
en styrket fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, der har hjemmel i bestemmelser, der er angivet i
forbeholdet, og som har indvirkning på forsvarsområdet. PESCO er beskrevet i art. 42, stk. 6 og art.
46 i Traktaten om den Europæiske Union (TEU) samt i protokol nr. 10 om permanent struktureret
samarbejde. Bestemmelserne er omfattet af den danske forsvarsforbehold, og Danmark kan ikke
deltage i PESCO. Den afgørelse, der skal etablere den kommende Europæiske Fredsfacilitet, ventes
at være omfattet af forsvarsforbeholdet. Det af Kommissionen fremlagte forordningsforslag om
EDIDP under Forsvarsfonden er et led i EU’s industripolitiske samarbejde med hjemmel i traktatens
artikel 173 om industripolitik. Forordningsforslaget er derfor ikke omfattet af forsvarsforbeholdet.
Prøveprogrammet vedr. forsvarsforskning er heller ikke omfattet af forsvarsforbeholdet, da det er
vedtaget med hjemmel i finansforordningen. Kommissionens og EU’s udenrigsrepræsentants fælles
handlingsplan vedr. fremme af militær mobilitet er ikke en retsakt, men en meddelelse, der ikke
kræver vedtagelse af medlemsstaterne. Handlingsplanen er således ikke omfattet af forsvarsforbe-
holdet. De enkelte initiativer, der måtte blive lanceret i forbindelse med udmøntningen af handlings-
planen, vil løbende blive vurderet med henblik på at afdække mulighederne for dansk deltagelse
inden for rammerne af forsvarsforbeholdet.
3. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet en drøftelse af status
for arbejdet med at styrke EU’s sikkerheds-
og
forsvarsdimension
med særligt fokus på implementeringen af PESCO, Kommissionens og EU’s uden-
rigsrepræsentants fælles meddelelse vedr. en handlingsplan for fremme af militær mobilitet i EU,
Kommissionens forslag til en Europæisk Fredsfacilitet, arbejdet med at
styrke EU’s civile missioner,
forsvarsfonden samt de to rapporter om modstandskraft mod henholdsvis CBRN- og hybride trusler,
der blev anmodet om i forbindelse med DER i marts 2018 i opfølgning på Salisbury-hændelsen. Rå-
det forventes at vedtage en rådsafgørelse om et fælles regelsæt for PESCO-projekter. Der forventes
vedtaget rådskonklusioner. Arbejdssessionen om sikkerhed og forsvar afholdes med deltagelse af
EU’s udenrigs-
og forsvarsministre (jumbosamling).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Udenrigsudvalg (AFET) har senest i sin betænkning om gennemførelsen af den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik af den 13. november 2017 udtalt opbakning til en ambitiøs vide-
reudvikling af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik i EU samt til et styrket samarbejde mellem EU
4
Rådsmøde nr. 3627 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 25. juni 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) 25/6-18, forsvarsdelen
og NATO. Udvalget udtrykte ligeledes støtte til et styrket forsvarsindustrielt samarbejde og støtte til
forsvarsrelateret forskning. Desuden kan henvises til udvalgets betænkninger af den 17. februar
2017, den 30. november 2016, den 3. november 2016 samt den 31. oktober 2016. Europa-
Parlamentets Udvalg for det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO) har i en betænkning af
12. oktober 2016 udtrykt støtte til en styrkelse af og større strategisk kohærens for den Europæiske
Forsvarsteknologiske og Industrielle Base (EDTIB).
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Danmark deltager
som følge af forsvarsforbeholdet ikke i finansieringen af militære aktiviteter i EU-regi.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er
blandt EU’s medlemslande generel opbakning til en styrkelse af EU’s sikkerheds-
og forsvars-
dimension.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet ambitionen om at øge mulighederne for, at EU kan bidrage til at
håndtere Europas sikkerhedsudfordringer. Regeringen støtter også forsvarsindustrielle tiltag i regi af
Den Europæiske Forsvarsfond, der har til formål at understøtte udviklingen af et åbent, transparent
og effektivt indre forsvarsmarked, herunder forbedringer af adgangen til markeder i andre medlems-
lande og til sund og fleksibel kapital. Regeringen bakker endvidere op om tiltag, der har til formål at
fremme den militære mobilitet i EU. I de videre drøftelser vil regeringen fortsat arbejde for, at der
lægges vægt på, at udviklingen
af EU’s sikkerheds-
og forsvarsdimension i videst muligt omfang sker
i komplementaritet med NATO, herunder på det civile område, hvor man støtter aktivt op om en
ambitiøs kommende ”civil Compact”. Som følge af forsvarsforbeholdet vil Danmark ikke deltage
i
aktiviteter, der har hjemmel i bestemmelser, der er angivet i forbeholdet, og som har indvirkning på
forsvarsområdet. Regeringen lægger vægt på, at drøftelsen ikke foruddiskonterer indholdet af den
næste flerårige finansielle ramme gældende fra 2021.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Status for udviklingen af EU’s sikkerheds-
og forsvarsdimension blev senest forelagt for Folketingets
Europaudvalg den 2. marts 2018.
5
Rådsmøde nr. 3627 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 25. juni 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) 25/6-18, forsvarsdelen
1911208_0006.png
2. EU-NATO-samarbejdet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender, inkl. forsvar) ventes den 25. juni 2018 at gøre status for arbejdet med
implementeringen af EU-NATO-fælleserklæringen fra NATO-topmødet i Warszawa i juli 2016 med
fokus på de nu i alt 74 samarbejdstiltag, den tredje fremskridtsrapport for samararbejdet samt den
forventede nye EU-NATO-fælleserklæring på NATO-topmødet i juli 2018. Der forventes vedtaget
rådskonklusioner om den tredje fremskridtsrapport og implementeringen af samarbejdstiltag. Ar-
bejdssessionen om EU-NATO-samarbejdet
afholdes med deltagelse af EU’s udenrigs-
og forsvarsmi-
nistre (jumbosamling).
NATO’s generalsekretær Jens Stoltenberg
forventes at deltage.
2. Baggrund
På NATO-topmødet i Warszawa i juli 2016 undertegnede hhv. formanden for Det Europæiske Råd,
Donald Tusk, EU-kommissionsformand Jean-Claude
Juncker og NATO’s generalsekretær Jens Stol-
tenberg EU-NATO-fælleserklæringen.
I fælleserklæringen opfordres til, at forbindelserne mellem EU og NATO styrkes i lyset af dels de to
organisationers fælles mål og værdier, dels de udfordringer, som begge organisationer står over for.
Erklæringen peger på syv områder med særligt potentiale for et styrket samarbejde: 1) hybride trus-
ler, 2) operativt samarbejde, 3) cybersikkerhed og -forsvar, 4) udviklingen af forsvarskapaciteter, 5)
styrkelse af forsvarsindustrien, 6) koordination af øvelser og 7) støtte til kapacitetsopbygning i nær-
området.
Med udgangspunkt i fælleserklæringen er der ad to omgange blevet udledt i alt 74 konkrete samar-
bejdstiltag på de syv områder. Disse blev politisk godkendt i NATO og EU i hhv. december 2016 og
december 2017. Blandt nye tiltag er bl.a. samarbejde om militær mobilitet, koordination af antiter-
rorstøtte til fælles partnere samt udveksling af oplysninger i kampen mod terror.
På mødet i Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. juni 2018 og på NATO-topmødet den 11.-12. juli
2018 i Bruxelles ventes EU’s og NATO’s stats-
og regeringschefer at blive præsenteret for den tredje
fremskridtsrapport om implementeringen af fælleserklæringen og de 74 tiltag. Implementeringen
vurderes at være i god gænge. Der er dialog på både politisk og militært niveau mellem EU og NA-
TO. Derudover er der bl.a. blevet etableret et operationelt samarbejde mellem EU’s operation
Sophia
og NATO’s operation Sea Guardian
i Middelhavet, og i september-oktober 2017 gennemførtes EU-
øvelsen ”EUPACE2017” parallelt med NATO’s ”CMX2017”. Et samarbejdsområde, der aktuelt nyder
særlig opmærksomhed, er militær mobilitet. Det forventes, at der på hhv. DER i juni 2018 samt på
NATO-topmødet
i juli vil være tilslutning til et såkaldt ’commitment’ om militær mobilitet som del af
hhv. DER-konklusionerne og NATO-topmødekommunikéet.
6
Rådsmøde nr. 3627 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 25. juni 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) 25/6-18, forsvarsdelen
Ved NATO-topmødet i juli 2018 forventes udsendt en ny fælleserklæring mhp. at markere den fort-
satte vigtighed af og potentialet i EU-NATO-samarbejdet samt de fremskridt, der allerede nu er op-
nået.
Implementeringen af fælleserklæringen skal ses i sammenhæng med opfølgningen på de sikkerheds-
og forsvarspolitiske aspekter i EU’s Globale Strategi (EUGS). EUGS understreger
bl.a. behovet for at
styrke EU-NATO-samarbejdet i lyset af det stigende trusselsniveau i og omkring Europa, der har
skabt behov for yderligere koordination og komplementaritet mellem de to organisationers sikker-
heds- og forsvarspolitiske indsatser og instrumenter.
3. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet en drøftelse af status for arbejdet med implementeringen af de 74 tiltag
for et styrket EU-NATO-samarbejde, den tredje statusrapport samt den nye EU-NATO-
fælleserklæring på NATO-topmødet i juli 2018. Der forventes vedtaget rådskonklusioner om den
tredjestatusrapport og implementeringen af samarbejdstiltag. Arbejdssessionen om EU-NATO-
samarbejdet afholdes med deltagelse af EU’s udenrigs-
og forsvarsministre (jumbosamling).
NATO’s
generalsekretær Jens Stoltenberg forventes at deltage.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Udenrigsudvalg (AFET) har senest i sin betænkning af den 25. maj 2018 om
forbindelserne mellem EU og NATO udtrykt opbakning til udbygningen af et komplementært EU-
NATO-samarbejde.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Dagsordenen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes generelt bred opbakning til at fortsætte implementering af de 74 tiltag med henblik på
at styrke EU-NATO-samarbejdet, ligesom der forventes opbakning til den tredje fremskridtsrapport.
Endelig ventes der at være bred opbakning til en ny EU-NATO-fælleserklæring på NATO-topmødet i
juli 2018 samt til et såkaldt ’commitment’ om militær mobilitet
på hhv. DER i juni og NATO-topmødet
i juli 2018.
7
Rådsmøde nr. 3627 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 25. juni 2018 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender) 25/6-18, forsvarsdelen
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at EU-NATO samarbejdet styrkes i lyset af det stigende trusselsniveau i og om-
kring Europa, herunder at der arbejdes videre med implementeringen af de 74 tiltag med henblik på
at styrke EU-NATO samarbejdet. Samarbejdet bør implementeres uden unødvendig duplikation mel-
lem de to organisationers indsatser og instrumenter, således at de samlede ressourcer anvendes
mest hensigtsmæssigt. Fra dansk side lægges vægt på, at forudsætningen for samarbejdet er en
fælles forståelse af, hvad EU gør bedst, og hvad NATO gør bedst, og at samarbejdet udbygges på de
områder, hvor det skaber konkret merværdi. Danmark deltager i drøftelser af EU-NATO-samarbejdet
under respekt for EU-forsvarsforbeholdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Status for EU-NATO-samarbejdet blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
10. november 2017.
8