Tak for det.
Vi glæder os også til at skulle forhandle en energiaftale.
Jeg kunne forstå på statsministeren, at nu haster det.
Det hastede måske ikke så meget for regeringen med at komme med udspillet, men det er fint, nu er det der, og lad os så endelig komme i gang.
Jeg vil gerne fortsætte diskussionen der, hvor statsministeren slap hr.
Uffe Elbæk, nemlig om det med muligheder, for det synes jeg er et vigtigt tema.
Jeg tror, det giver bedre muligheder til os alle sammen, når vi møder hinanden på kryds og tværs, når vi bor sammen, vokser op sammen, deler det samfund, som vi er fælles om.
Og det, som jeg i virkeligheden synes er skillelinjen i den diskussion, vi har haft siden statsministerens nytårstale, er jo:
Hvem er det, der ikke tror det?
Altså, hvem er det, der er modstanderen?
Min oplevelse efter at have brugt dage og nætter rundtom i udsatte boligområder er, at der er rigtig mange, der føler, at de bor i de områder, som nogle kalder huller i danmarkskortet – det gjorde statsministeren – og føler, at de skulle være imod det at få flere muligheder.
Det er de ikke, de er enormt ivrige efter det.
Og derfor er jeg jo glad for, at nogle af de forhandlinger, vi deltager i, skrider fremad, så vi forhåbentlig snart kan få gang i f.eks.
at skabe mere attraktive boligområder, hvor flere har lyst til at bo sammen.
Men jeg synes også, regeringen går uden om den varme grød.
Altså, hvis man alene tænker på at fortælle kontanthjælpsmodtagere, hvor de ikke må bo, så giver det jo ikke flere muligheder.
Det tager muligheder fra folk.
Hvis man vil sige til 6-årige børn, at de ikke må gå videre i 1.
klasse med deres kammerater, så er det jo ikke at give dem flere muligheder.
Så er det at tage dem ud af fællesskabet.
Men det store område, som står tilbage, og som regeringen ikke har nogen bud på, er jo det, som bekymrer rigtig mange, både dem, der bor i udsatte boligområder, og dem, der ikke gør.
Det er, hvordan vi igen får blandede skoler, så folkeskolen ikke bliver valgt fra i samme grad, som tilfældet er i dag.
Altså, hvordan finder vi modet til at skabe den reelle forandring på et af de områder, der virkelig betyder noget, hvor der virkelig er problemer, nemlig så vores børn vokser op og går i skole sammen?
Det har regeringen i sit udspil ingen bud på.
Det handler ingen forhandlinger om, og mit spørgsmål til statsministeren er:
Hvis det er vigtigt, at vi møder hinanden, hvorfor så ikke få blandede skoler?