Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 100
Offentligt
1964590_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-831
HMC
1. november 2018
UUI alm. del
svar på spørgsmål 18 vedr. Cotonou-aftalen
stillet af fra MF Martin Henriksen (DF) den 8. oktober 2018.
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad Danmark har forpligtiget sig til ift. migration
med udgangspunkt i Cotonouaftalen samt oplyse, hvilke tiltag skiftende
regeringer har taget i forlængelse heraf?
Svar
Cotonou-aftalen blev underskrevet den 23. juni 2000 af EU og landene i
Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene). Aftalen, der er retsligt
bindende, udløber i 2020 og har overordnet tre dimensioner
:
én for det
politiske samarbejde, én for det økonomiske og handelsmæssige
samarbejde og én for udviklingssamarbejdet. Gruppen af AVS-lande
består i dag af 79 lande. Forhandlinger om post-2020 samarbejdet mellem
EU og AVS-landene indledtes den 28. september 2018 i Bruxelles.
Migration behandles i Cotonou-aftalens artikel 13. Heraf fremgår det
indledningsvist, at aftalens parter forpligter sig til at sikre ikke-
diskrimination af migranter med oprindelse i et af aftaleparternes lande,
som opholder sig lovligt på et af de andre aftaleparters territorium.
Endvidere forpligter parterne sig til i forbindelse med
udviklingssamarbejdet at tage hensyn til grundlæggende årsager til
irregulær migration og støtte uddannelsesindsatser for studerende fra
AVS-landene. Endelig forpligter parterne sig til inden for rammerne af den
politiske dialog at tilbagetage egne borgere, som opholder sig irregulært på
andre medlemslandes territorier, samt sikre deres værdighed og
overholdelse af grundlæggende rettigheder i tilbagetagelses-processen.
Fra EU’s side
er EU-kommissionen og Den Fælles Udenrigstjeneste
drivende for implementeringen af Cotonou-aftalen.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 100: Kopi af UUI alm. del - svar på spm.18 om ministeren vil oplyse, hvad Danmark har forpligtiget sig til ift. migration med udgangspunkt i Cotonouaftalen samt oplyse, hvilke tiltag skiftende regeringer har taget i forlængelse heraf, fra udviklingsministeren
2
Fsva. aftalens forpligtelser vedr.
ikke-diskrimination,
går disse ikke
videre, end hvad samtlige EU-lande allerede er juridisk forpligtet til at
overholde iht. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention samt
FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder.
Udviklingssamarbejdet
med AVS-landene, der tager afsæt i Cotonou-
aftalen, finansieres primært med midler fra den Europæiske
Udviklingsfond, der samtidig har været den væsentligste kilde til
finansiering
af EU’s trustfond for Afrika, der blev oprettet i forbindelse
med Valletta-erklæringen i 2015. Hermed ydes bl.a. bidrag til at imødegå
de grundlæggende årsager til irregulær migration. Fra dansk side har man
løbende arbejdet for, at der er blevet tilført de nødvendige midler til
trustfonden, og Danmark er pt. den fjerde største bidragsyder til fonden.
Støtte til uddannelsesindsatser sker bl.a. igennem EU’s
uddannelsesprogram Erasmus+, der muliggør at unge fra AVS-landene
kan komme til Europa og studere.
tilbagetagelsesområdet
lykkedes det i forbindelse med
forhandlingerne af Valletta-handlingsplanen EU
også med aktiv
deltagelse fra Danmark
netop med udgangspunkt i Cotonou-aftalens
artikel 13, at få de afrikanske lande til at anerkende deres pligt til at
tilbagetage egne statsborgere og at acceptere samarbejde herom som ét af
fem nøglepunkter i handlingsplanen. I opfølgning på Valletta-
handlingsplanen indledte EU i juni 2016 forhandlinger om
migrationspartnerskaber med en række afrikanske lande, bl.a. med det
formål at fremme tilbagetagelse. På baggrund af denne indsats er det
lykkedes EU at indgå tilbagetagelsesaftaler med Guinea, Elfenbenskysten
og Etiopien, mens en aftale med Gambia vil træde i kraft i november 2018,
og en aftale med Nigeria forventes færdigforhandlet inden årets udgang.
Det bemærkes, at Danmark pga. retsforbeholdet ikke er omfattet af EU’s
aftaler med ovenstående lande. Ikke desto mindre forbedrer EU’s
tilbagetagelsesaftaler i praksis både Danmarks muligheder for at kunne
udsende til de pågældende lande og for at kunne indgå tilsvarende
bilaterale tilbagetagelsesaftaler med de pågældende lande.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs