Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 109
Offentligt
1966344_0001.png
NOTAT
J.nr. 2018-10832
Ref. MAST/kirst
Den 8. november 2018
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens forenede
præjudicielle sager C-477/18 og C-478/18, Exportslachterij J.
Gosschalk m.fl.
_______________________________________________
1. Indledning
En nederlandsk domstol har i to forende sager på fødevare- og veterinærområdet
forelagt EU-Domstolen en række præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkningen
af gebyrbestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr.
882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at
foderstof-
og
fødevarelovgivningen
samt
dyresundheds-
og
dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes (herefter Kontrolforordningen).
Det bemærkes, at der i Danmark verserer en retssag ved Østre Landsret, som
vedrører visse af de problemstillinger, som behandles i de nederlandske sager.
Følgende spørgsmål har efter Miljø- og Fødevareministeriets vurdering særlig
relevans i forhold til den danske fortolkning af Kontrolforordningens
gebyrbestemmelser, og den verserende danske sag:
Spørgsmålet om, hvorvidt Kontrolforordningen skal fortolkes således, at
der i beregningen af gebyrerne udelukkende må medtages
(lønnings)omkostninger forbundet med embedsdyrlæger og officielle
medhjælpere, som gennemfører den offentlige kontrol, eller om der dertil
også kan medregnes (lønnings)omkostninger forbundet med
andet
personale (der henvises til sag C-477/18, spørgsmål 1 og sag C-478/18,
spørgsmål 1).
2. Under forudsætning af at der kan medregnes omkostninger til andet
personale, under hvilke omstændigheder og inden for hvilke grænser er der
i så tilfælde en så tæt sammenhæng mellem de omkostninger, der påløber
vedrørende dette andet personale og den offentlige kontrol, at de gebyrer,
der opkræves for disse (lønnings)omkostninger, kan opkræves efter
Kontrolforordningen (der henvises til sag C-477/18, spørgsmål 2 og sag C-
478/18, spørgsmål 2).
3. Spørgsmålet om, hvorvidt slagterierne må faktureres gebyrer for offentlig
kontrol, som er bestilt, men hvor gebyrerne ikke rent faktisk knytter sig til
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
1.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Afgivelse af indlæg i EU-Domstolens forenede præjudicielle sager C-477/18 og C-478/18, Exportslachterij J. Gosschalk m.fl.
et kvarter, der er brugt til offentlig kontrol, og om faktureringen kan ske på
baggrund af en gennemsnitssats, således slagterierne faktureres en højere
takst end den takst, nogle af dyrlægerne betales (der henvises til sag C-
477/18, spørgsmål 3.a), 3.b) og 4 og sag C-478/18, spørgsmål 3).
2. Sagernes faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Hovedsagen i både sag C-477/18 og sag C-478/18 drejer sig om de gebyrer, som det
nederlandske landbrugsministerium har faktureret slagterier, hvor der udføres
offentlig kontrol efter Kontrolforordningen. De centrale spørgsmål i sagerne er, for
hvilket udførende personale, og for hvilke aktiviteter, der må opkræves
omkostninger i henhold til Kontrolforordningens artikel 27, stk. 4, litra a) samt
forordningens bilag VI, nr. 1) og 2), og i hvilken grad medlemsstaterne skal kunne
dokumentere en sammenhæng mellem omkostninger og opkrævede gebyrer, samt
endelig, om der kan ske en fordeling af visse omkostninger, f.eks. overhead
(omkostninger til generel ledelse og administration
for eksempel husleje,
økonomistyring og HR-funktion).
3. Den danske interesse i sagerne
Regeringen afgiver indlæg i sagerne.
De forelagte centrale spørgsmål i sagerne er af generel betydning for Danmark som
følge af den nuværende indretning af det danske gebyrsystem, som er underlagt
Kontrolforordningen.
Dertil kommer, at der som nævnt verserer en retssag ved Østre Landsret, hvor en
række slagterier har sagsøgt Miljø- og Fødevareministeriet og Fødevarestyrelsen
vedrørende spørgsmålet om, hvilke udgifter til personale og aktiviteter, der kan
indgå i gebyret for offentlig kontrol i henhold til Kontrolforordningen. Sagsøgerne
har i sagen nedlagt påstand om, at Miljø- og Fødevareministeriet og
Fødevarestyrelsen skal anerkende, at det er i strid med Kontrolforordningen, at
Fødevarestyrelsen opkræver gebyrer hos slagterierne til finansiering af
omkostninger til løn og andre udgifter til personer, der ikke faktisk deltager i
udførelsen af officielle kontroller.
Den danske retssag har sammenhæng med sag C-112/15 (Tilsynsteknikersagen),
hvor EU-Domstolen ved dom af 16. marts 2016 fandt, at det ikke var i
overensstemmelse med Kontrolforordningen, at myndighederne havde opkrævet
gebyr for grunduddannelse til tilsynstekniker. Efterfølgende blev de uretmæssigt
opkrævede gebyrer betalt tilbage til bl.a. sagsøgerne. Efter EU-Domstolens afsigelse
af Tilsynstekniker-dommen, foretog Miljø- og Fødevareministeriet og
Fødevarestyrelsen en grundig gennemgang af, om dommen gav anledning til
yderligere ændringer af den danske gebyrordning. Efter gennemgangen fandtes der
imidlertid ikke grundlag for at tilbagebetale andre gebyrer end dem, der var
opkrævet til finansiering af tilsynsteknikeruddannelsen. Herefter nedlagde
sagsøgerne påstand over for Miljø- og Fødevareministeriet og Fødevarestyrelsen
om, at Fødevarestyrelsen ikke er berettiget til at opkræve gebyr for understøttende
og planlæggende aktiviteter i forbindelse med kontrol eller for almindeligt
overhead.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Afgivelse af indlæg i EU-Domstolens forenede præjudicielle sager C-477/18 og C-478/18, Exportslachterij J. Gosschalk m.fl.
Miljø- og Fødevareministeriet og Fødevarestyrelsen har i den forbindelse anmodet
landsretten om at forelægge et spørgsmål for EU-Domstolen, der svarer til
spørgsmål 1 i de nederlandske sager. Østre Landsret er orienteret om de
nederlandske sager, og det forventes at den danske retssag sættes i bero med henblik
på at afvente EU-Domstolens dom i de nederlandske sager.
Regeringen vil i indlægget argumentere for, at det er i overensstemmelse med
Kontrolforordningens artikel 27, stk. 4, litra a) samt forordningens bilag VI, nr. 1)
og 2), at der i gebyret indregnes omkostninger til understøttende aktiviteter i
forbindelse med planlægning og udførelse af offentlig kontrol efter
Kontrolforordningen og omkostninger til almindeligt overhead, samt at
medlemsstaterne er overladt et vist skøn med hensyn til fastlæggelse af
gebyrstruktur og -opkrævning.
De forelagte sager vedrører kontrol på slagterier (kødkontrol), men dommen vil
kunne få afsmittende virkning for al kontrol, der udføres efter Kontrolforordningen,
og hvor der opkræves gebyr.
3