Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1967254_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i EU-
Domstolens præjudicielle sag, C-522/18, Spolecznych, forelagt af
Polens Højesteret
Indledning og baggrund
Den polske Højesteret, Sad Najwyzszy, har ved kendelse af 2. august 2018 forelagt
præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen vedrørende fortolkningen af EU-rettens
bestemmelser og principper om bl.a. dommeres uafsættelighed og uafhængighed,
retsstatsprincippet samt forbud mod aldersdiskrimination.
Spørgsmålene er forelagt i en verserende sag, hvor to højesteretsdommere, der burde
være en del af dommerkollegiet i Højesteret, er omfattet af den ny-indførte lov af 8.
december 2017 med senere ændringer om pensionering af højesteretsdommere ved en
alder af 65 år i stedet for 70 år. Loven indeholder ingen overgangsordning for siddende
dommere eller mulighed for at fravælge den lavere pensionsalder men bestemmer, at
Polens præsident, efter en ikke bindende indstilling fra det nationale domstols- og
anklageråd, kan tillade, at en dommer forbliver i sit embede.
1
Den polske Højesteret beder nærmere bestemt om EU-Domstolens fortolkning af,
hvorvidt Traktatens og Chartrets bestemmelser om adgang til domstolsbeskyttelse ved
uafhængige domstole, loyalitets- og retsstatsprincippet sammenholdt med de nationale
domstoles kompetence
og her som sidste retsinstans
pligt til at forelægge
præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen
2
, skal fortolkes således, at disse
bestemmelser og principper tilsidesættes, når der indføres regler som de polske,
hvorefter siddende dommeres funktion bringes til ophør tvangsmæssigt og før tid.
Derudover spørges der bl.a. til, hvorvidt den polske lov tilsidesætter
beskæftigelsesdirektivets bestemmelser om forbud mod aldersdiskrimination
3
.
Som en del af begrundelsen for forelæggelsen henviser den polske Højesteret til den
retsstatskrise, som Polen er berørt af, og anfører, at EU-Domstolen er den eneste, der
kan give objektive retningslinjer for en fortolkning, der ikke er behæftet med politiske
fordomme, og som gør det muligt for Højesteret at vurdere, om de nationale regler er
forenelige med EU-retten. Den polske Højesteret henviser i den forbindelse til, at den
bagvedliggende sag omhandler EU-retten.
Enhed:
EU-retskontoret (JTEU)
Sagsbehandler:
Maria Søndahl Wolff
Dato:
9. november 2018
Sagsnummer:
2018 - 37395
1
En af højesteretsdommerne var fyldt 65 år inden lovens ikrafttræden den 3. april 2018 og har
indgivet en anmodning om at fortsætte i sin stilling. Proceduren er endnu ikke afsluttet. Den anden
dommer blev 65 år efter lovens ikrafttræden og havde oprindelig ikke mulighed for at indgive
anmodning om at fortsætte i sin stilling, men den 27. juli 2018 blev der vedtaget en lov kun gældende
for denne dommer, som bestemmer, at denne dommer går på pension den 3. april 2019 med mindre
præsidenten efterkommer en anmodning om forlængelse.
2
Samlet bestemmelserne i TEU artikel 19, stk. 1, andet afsnit, artikel 4, stk. 3, tredje afsnit og artikel 2,
samt TEUF artikel 267, stk. 3 og Chartrets artikel 47.
3
Artikel 2 og 6, stk. 1, i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling mht. beskæftigelse og erhverv.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 121: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-522-18 om nedsættelsen af pensionsalderen for højesteretsdommer i Polen
1967254_0002.png
Regeringens interesse i sagen
Regeringen vil afgive indlæg i sagen. Der vil i indlægget blive lagt vægt på vigtigheden
af overholdelse af Traktatens bestemmelser, herunder de grundlæggende principper
om domstolenes uafhængighed, dommeres uafsættelighed, retsstatsprincippet samt
forbuddet mod forskelsbehandling pga. alder.
Sagen er én i en række af sager, der vedrører de igangværende reformer af det polske
retssystem. Europa-Kommissionen har således anlagt to traktatkrænkelsessager mod
Polen med påstand om, at de polske regler er i strid med nævnte bestemmelser i
Traktaten
4
, og EU-Domstolens vicepræsident har på anmodning fra Kommissionen
truffet en foreløbig kendelse om, at de polske regler skal suspenderes, indtil der er
afsagt dom i traktatkrænkelsessagen
5
.
I regeringens indlæg i denne præjudicielle sag vil der blive lagt vægt på, at det følger af
fast praksis fra EU-Domstolen om fortolkningen af artikel 2 og 19, stk. 1, TEU, samt
Chartrets artikel 47, at EU bygger på fælles værdier såsom retsstaten, der forudsætter
retslig kontrol ved uafhængige nationale domstole, dvs. domstole beskyttet mod
indgreb og pres udefra
6
. Der vil endvidere blive lagt vægt på, at EU-Domstolen har
påpeget, at kravet om dommeres uafhængighed er en del af kerneindholdet af den
grundlæggende ret til retfærdig rettergang, der har afgørende betydning som garant for
beskyttelsen af samtlige de rettigheder, som borgerne afleder af EU-retten og for
bevarelsen af medlemsstaternes fælles værdier, der er nævnt i artikel 2, TEU, bl.a.
retsstatsprincippet. Om end en medlemsstats nedsættelse af pensionsalderen isoleret
set ikke udgør en tilsidesættelse af de nævnte principper, er bestemmelser, der har som
virkning, at dommeres funktion bringes til ophør øjeblikkeligt i kombination med en
diskretionær adgang for medlemsstatens præsident til at træffe afgørelse om
fortsættelse i embedet sammenholdt med yderligere politiserende reformer i en
medlemsstat, uegnede til at sikre dommeres uafsættelighed og domstolenes
uafhængighed som sådan.
I den forbindelse vil der blive lagt vægt på, at EU-Domstolen i sag C-286/12,
Kommissionen mod Ungarn, om nedsættelse af pensionsalderen for dommere,
offentlige anklagere og notarer fra 70 til 62 år, udtalte, at indførelse af nationale regler,
der brat og betydeligt nedsætter aldersgrænsen for det obligatoriske erhvervsophør er
uproportionale og i strid med beskæftigelsesdirektivet.
4
5
Jf. sag C-192/18 og C-619/18 R.
Jf. kendelse af 19. oktober 2018 i sag C-619/18 R.
6
Jf. senest dom af hhv. 25. juni 2018 i sag C-216/18 PPU, LM, pr. 48-54 samt 62-67 og dom i sag C-
64/16, Assiciacao Sindical dos Juízes Portuguises, pr. 30-45.