Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i EU-
Domstolens præjudicielle sag, C-522/18, Spolecznych, forelagt af
Polens Højesteret
Indledning og baggrund
Den polske Højesteret, Sad Najwyzszy, har ved kendelse af 2. august 2018 forelagt
præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen vedrørende fortolkningen af EU-rettens
bestemmelser og principper om bl.a. dommeres uafsættelighed og uafhængighed,
retsstatsprincippet samt forbud mod aldersdiskrimination.
Spørgsmålene er forelagt i en verserende sag, hvor to højesteretsdommere, der burde
være en del af dommerkollegiet i Højesteret, er omfattet af den ny-indførte lov af 8.
december 2017 med senere ændringer om pensionering af højesteretsdommere ved en
alder af 65 år i stedet for 70 år. Loven indeholder ingen overgangsordning for siddende
dommere eller mulighed for at fravælge den lavere pensionsalder men bestemmer, at
Polens præsident, efter en ikke bindende indstilling fra det nationale domstols- og
anklageråd, kan tillade, at en dommer forbliver i sit embede.
1
Den polske Højesteret beder nærmere bestemt om EU-Domstolens fortolkning af,
hvorvidt Traktatens og Chartrets bestemmelser om adgang til domstolsbeskyttelse ved
uafhængige domstole, loyalitets- og retsstatsprincippet sammenholdt med de nationale
domstoles kompetence
–
og her som sidste retsinstans
–
pligt til at forelægge
præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen
2
, skal fortolkes således, at disse
bestemmelser og principper tilsidesættes, når der indføres regler som de polske,
hvorefter siddende dommeres funktion bringes til ophør tvangsmæssigt og før tid.
Derudover spørges der bl.a. til, hvorvidt den polske lov tilsidesætter
beskæftigelsesdirektivets bestemmelser om forbud mod aldersdiskrimination
3
.
Som en del af begrundelsen for forelæggelsen henviser den polske Højesteret til den
retsstatskrise, som Polen er berørt af, og anfører, at EU-Domstolen er den eneste, der
kan give objektive retningslinjer for en fortolkning, der ikke er behæftet med politiske
fordomme, og som gør det muligt for Højesteret at vurdere, om de nationale regler er
forenelige med EU-retten. Den polske Højesteret henviser i den forbindelse til, at den
bagvedliggende sag omhandler EU-retten.
Enhed:
EU-retskontoret (JTEU)
Sagsbehandler:
Maria Søndahl Wolff
Dato:
9. november 2018
Sagsnummer:
2018 - 37395
1
En af højesteretsdommerne var fyldt 65 år inden lovens ikrafttræden den 3. april 2018 og har
indgivet en anmodning om at fortsætte i sin stilling. Proceduren er endnu ikke afsluttet. Den anden
dommer blev 65 år efter lovens ikrafttræden og havde oprindelig ikke mulighed for at indgive
anmodning om at fortsætte i sin stilling, men den 27. juli 2018 blev der vedtaget en lov kun gældende
for denne dommer, som bestemmer, at denne dommer går på pension den 3. april 2019 med mindre
præsidenten efterkommer en anmodning om forlængelse.
2
Samlet bestemmelserne i TEU artikel 19, stk. 1, andet afsnit, artikel 4, stk. 3, tredje afsnit og artikel 2,
samt TEUF artikel 267, stk. 3 og Chartrets artikel 47.
3
Artikel 2 og 6, stk. 1, i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling mht. beskæftigelse og erhverv.