Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1970485_0001.png
Den 16. november 2018
MFVM 692
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGET
om ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for clothianidin, cy-
cloxydim, epoxiconazol, flonicamid, haloxyfop, mandestrobin, mepiquat,
Metschnikowia fructicola
NRRL Y-27328 og prohexadion i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for ni aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af mak-
simalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser for stofferne clothianidin, cycloxydim, epoxi-
conazol, flonicamid, haloxyfop, mandestrobin, mepiquat, Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328
og prohexadion. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, og nye
maksimalgrænseværdier, der etableres. Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 tilføjes til bilag IV,
som er en liste over pesticider, der ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindhold af pesti-
ciderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Der er gennemført risikovurderinger af
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurde-
res at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. På baggrund af Miljøstyrelsens
godkendelse af Metschnikowia fructicola NRRL Y-2732, som plantebeskyttelsesmiddel har DTU vur-
deret, at det er sikkert at anvende for så vidt angår sundhed og miljø. DTU Fødevareinstituttet har
også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 26. - 27. november 2018. En vedtagelse af forslaget
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for clothianidin, cycloxydim, epoxiconazol, flonicamid, haloxyfop, mandestrobin, mepiquat, Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 og prohexadion
1970485_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 5, stk. 1 i pesticidrammeforordnin-
gen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF),
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 26.
27. november 2018.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-
godkendelse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdig-
evaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet an-
vendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesti-
cid på en afgrøde.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for clothianidin, cycloxydim, epoxiconazol, flonicamid, haloxyfop, mandestrobin, mepiquat, Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 og prohexadion
1970485_0003.png
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering
af pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godken-
delser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til
de maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture
Organization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag IV ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne clothianidin, cycloxydim, epoxi-
conazol, flonicamid, haloxyfop, mandestrobin, mepiquat,
Metschnikowia fructicola
NRRL Y-27328 og
prohexadion.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
2
1
1
Clothianidin
Cycloxydim
Epoxiconazol
Kartofler
Jordbær
Rødbeder
Flonicamid
Haloxyfop
Jordbær, brombær, hindbær,
andre små frugter og bær, en
række rod- og knoldgrøntsa-
ger, salat samt tørrede bælg-
frugter
Hørfrø
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
1
Mandestrobin
Druer og jordbær
Mepiquat
Mepiquat
Metschnikowia
fructicola
NRRL Y-
27328
Bomuldsfrø
Muskel og fedtvæv fra svin
samt muskel, fedtvæv og
lever fra fjerkræ
Alle
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
Tilføjes til bilag IV, som er en liste over
pesticider, der ikke skal fastsættes en
grænseværdi for, fordi restindhold af
pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko.
2
2
1
1
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for clothianidin, cycloxydim, epoxiconazol, flonicamid, haloxyfop, mandestrobin, mepiquat, Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 og prohexadion
1970485_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
1
Prohexadion
Hørfrø, valmuefrø, solsikke-
frø, rapsfrø, sennepsfrø og
sædodderfrø
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
Med hensyn til
Metschnikowia fructicola
NRRL Y-27328, så konkluderer EFSA, at der ikke er fundet
sundhedsmæssige problemer ved denne, men at der mangler information vedrørende visse sekundære
metabolitter. Kommissionen har belyst dette nærmere og konkluderer, at
Metschnikowia fructicola
NRRL Y-27328 ikke er sygdomsfremkaldende for mennesker, og at der ikke dannes giftstoffer ved
brugen af den. På baggrund af Miljøstyrelsens godkendelse af
Metschnikowia fructicola
NRRL Y-2732,
som plantebeskyttelsesmiddel har DTU vurderet, at den er sikker at anvende for så vidt angår sundhed
og miljø.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdi-
er. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombina-
tionseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for clothianidin, cycloxydim, epoxiconazol, flonicamid, haloxyfop, mandestrobin, mepiquat, Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 og prohexadion
1970485_0005.png
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle fø-
devarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som fø-
rer til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættel-
se af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5