Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 131
Offentligt
Den styrkede danske EU-debat
om EU’s fremtid
Danmark har en stærk tradition for at debattere EU-spørgsmål. Regeringen har i 2018 besluttet yderligere
at styrke debatten i samarbejde med Folketinget og civilsamfundet, således at regeringen har det bedst
mulige grundlag for at spille danskernes holdninger ind i den bredere debat på EU-niveau om EU’s
fremtid.
Den styrkede danske EU-debat er foregået i tæt samarbejde med både Folketinget og civilsamfundet.
Folketinget har afholdt fire dialogmøder og en folkehøring om forskellige aspekter af EU-samarbejdet
og om
EU’s fremtid. Civilsamfundets
indsats er styrket via en særbevilling på 1 mio. kr. til debataktiviteter
i hele Danmark.
1
Arrangementerne har fundet sted i alle dele af landet, hvor interesserede borgere, poli-
tikere, ministre og erhvervsledere har været repræsenteret.
Selvom der er gjort en stor indsats for at sprede debatten ud til alle dele af Danmark og for at sikre, at
danskerne har haft mulighed for at deltage, giver debatterne i sagens natur ikke et eksakt eller statistisk
repræsentativt billede af, hvad den danske befolkning som helhed mener.
2
Men debatterne har givet et
indtryk af, hvilke synspunkter, der gør sig gældende, når danskerne debatterer EU.
Debatten har været karakteriseret ved en mangfoldighed af holdninger og synspunkter. På tværs af de
mange debatter tegner sig dog et billede af, at mange danskere er enige om nogle helt grundlæggende
synspunkter:
For det første står det klart, at EU ikke er svaret på alle spørgsmål
–
men det er svaret på mange
spørgsmål. EU’s kræfter bør fokuseres på de største og vigtigste sager, hvor løsningerne primært
kan findes i fællesskab, og hvor medlemsstaterne ikke lige så godt eller bedre selv kunne finde
løsninger. Med andre ord støtter danskerne, at EU skal sikre fælles løsninger på de helt store
sager, hvor løsningerne i sagens natur må være fælles. Blandt de udfordringer, der ofte er blevet
fremhævet er klimaforandringer, migration og terrorisme.
For det andet skal der være plads til national forskellighed. Selvom EU er et fællesskab, består
samarbejdet af 28 medlemsstater med forskellige traditioner og historier. Danskerne anerkender
generelt, at der kan være behov for samarbejde på mange områder, men værdsætter samtidig den
danske måde at gøre tingene på
–
især på områder, hvor særligt stærke nationale traditioner gør
sig gældende, som for eksempel den danske arbejdsmarkedsmodel.
For det tredje er oplysning til borgerne om EU essentielt. Der er generelt brug for mere viden
om EU’s politikområder, og om hvordan samarbejdet fungerer i praksis. Der er både brug for at
1
Yderligere informationer om de fem organisationer og deres aktiviteter i forbindelse med den styrkede danske EU-debat
kan findes her:
- Den Danske Europabevægelse:
https://europabevaegelsen.dk/
- DEO-Oplysningsforbundet Demokrati i Europa:
http://deo.dk/
- Europa NU:
https://fuau.dk/om-folkeuniversitetet/foreningen-europa-nu/
- Fagbevægelsen mod Unionen FMU:
https://eufagligt.dk/
- Nyt Europa.
http://nyteuropa.dk/
2
Nærværende afrapportering bygger på mere end 100 debatarrangementer afholdt rundt om i Danmark. Arrangementerne
omfatter arrangementer som 1) de fem civilsamfundsorganisationer har afholdt; 2) Folketinget har afholdt i form af borger-
dialoger eller
–høringer;
3) ministre har deltaget i; og 4) Udenrigsministeriet har haft mulighed for at observere.
1