Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1974627_0001.png
Notat om komitésag til Folketingets Europaudvalg
Dato
5. november 2018
Europa-Kommissionens forordningsforslag om overvågning
og rapportering af drivhusgasemissioner i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF samt ændring af
forordning (EU) 601/2012 (MR-forordningen) (Komitésag)
KOM-dokumentnummer foreligger ikke.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til forordning om overvågning og rappor-
tering af drivhusgasemissioner (komitésag). Forslaget til den reviderede forordning
fastsætter uddybende regler for overvågning og rapportering for fjerde kvotehan-
delsperiode.
Forslaget er sat til afstemning i Udvalget for Klimaændringer den 6. december
2018. Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser
eller generelt at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 29. oktober 2018 fremsendt forslag til en revideret
forordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner (MR-
forordningen).
MR-forordningen er en gennemførelsesretsakt, som har hjemmel i artikel 14 i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ord-
ning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet og om ændring
af Rådets direktiv 96/61/EF, som senest er ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2018/410 af 14. marts 2018 (kvotehandelsdirektivet).
Kvotehandelsdirektivet er et rammedirektiv, der fastsætter de overordnede regler
for kvotehandelssystemet, og de uddybende regler fastsættes i en række retsakter
udstedt i medfør af direktivet. Den nyligt vedtagne ændring af kvotehandelsdirekti-
vet af 14. marts 2018 fastsætter reglerne for fjerde kvotehandelsperiode, der løber
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 146: Notat om komitésag om MR-forordningen
1974627_0002.png
fra 2021 til 2030. Den reviderede MR-forordning fastsætter tilsvarende de uddy-
bende regler for overvågning og rapportering for fjerde kvotehandelsperiode.
Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren jf. artikel 5 i Europarlamentets
og Rådets Forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011.
Udvalget for Klimaændringer afgiver en udtalelse med det flertal, der er fastsat i
artikel 16, stk. 4 og 5, i traktaten om Den Europæiske Union. Hvis udvalget afgiver
en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Udvalget for Klima-
ændringer en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen for-
slaget. Afgiver udvalget en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen ikke forslaget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret for-
slag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Udvalget for Klimaændringer 6. december
2018.
3. Formål og indhold
Den foreslåede MR-forordning er i vid udstrækning en videreførelse af bestemmel-
serne i den nuværende MR-forordning. Der foreslås dog en række ændringer i
forordningen.
Artikel 76 i den foreslåede MR-forordning, ændrer den eksisterende MR-forordning
på en række punkter. Disse ændringer vil have virkning fra 2019. Ændringerne
tilpasser MR-forordningen til CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme
for International Aviation) for luftfart, implementerer EU-domstolens dom i sag C-
460/15 (Schaefer Kalk) samt retter nogle fejlagtige referencer.
Bestemmelser om luftfart tilpasses CORSIA
CORSIA er et globalt system for emissionsreduktioner under ICAO (International
Civil Aviation Organization). Overvågningsreglerne i MR-forordningen foreslås æn-
dret, så de stemmer overens med overvågningsreglerne under CORSIA. Dermed
undgår luftfartøjsoperatørerne at skulle overvåge emissioner efter to forskellige
overvågningsmetoder. Konkret foreslås der ændringer af bestemmelserne om usik-
kerhed og densitetsbestemmelse for brændstof i tanken. Desuden skal luftfartøjs-
operatørerne fremadrettet indberette datamangel til den kompetente myndighed,
hvis denne overstiger 5 % af flyvningerne.
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 146: Notat om komitésag om MR-forordningen
1974627_0003.png
Denne ændring vil have virkning fra 2019.
Justering af bestemmelser på basis af en domstolssag
Den nuværende MR-forordning giver mulighed for, at CO
2,
der overføres til geolo-
gisk lagring (Carbon Capture and Storage, CCS), kan trækkes fra anlæggets CO
2
-
udledning.
Der lægges op til en ændring heraf, således at CO
2
også kan trækkes fra, hvis det
overføres til et andet anlæg, hvor det bindes i bundfaldet calciumkarbonat. Dette
følger af en afgørelse fra EU-Domstolen. Afgørelsen vedrører den tyske virksom-
hed Schaefer Kalk, som overførte CO
2
(på gasform) til et naboanlæg, hvor den blev
absorberet i bundfaldet calciumkarbonat. Da der i dette tilfælde ikke er tale om
udledning i atmosfæren, kom domstolens frem til, at udledningen ikke kunne tælles
med i anlæggets emissioner.
Der er ingen omfattede anlæg i Danmark, der gør brug af bestemmelserne om
overført CO
2
.
Denne ændring vil have virkning fra 2019.
Brug og overførsel af N
2
O
I den foreslåede MR-forordning tilføjes en ny artikel, som omhandler brug og over-
førsel af N
2
O (lattergas). N
2
O er en drivhusgas, der skal overvåges på anlæg, der
er omfattet af aktiviteterne produktion af salpetersyre, produktion af adipinsyre eller
produktion af glyoxal og glyoxylsyre. Bestemmelserne giver mulighed for, at N
2
O
kan trækkes fra hos det anlæg, der producerer det, hvis det overføres til et andet
anlæg, og fastsætter betingelserne herfor.
Der er ingen omfattede anlæg i Danmark, der gør brug af bestemmelserne om
overført N
2
O.
Klarere regler for biomassefraktion
I den foreslåede MR-forordning, har biomassefraktionen tre fremfor to metodetrin
(niveauer af præcision), for at sikre en større ensartethed. Biomassefraktionen er
en beregningsfaktor, der indgår i udregningen af CO
2
og er den del af et brændsel
eller et materiale, som er biomasse. Ændringen medfører ikke øgede eller skærpe-
de krav.
Lempeligere vilkår for målebaseret metode
Med den foreslåede MR-forordning bliver den målebaserede metode i højere grad
ligestillet med den beregningsbaserede metode. Det vil sige, at driftsleder frit kan
vælge mellem de to metoder, og den kompetente myndighed kan fravige de
strammeste krav og tillade, at der anvendes lavere metodetrin (større usikkerhed).
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 146: Notat om komitésag om MR-forordningen
1974627_0004.png
Den målebaserede metode er en overvågningsmetode, som er et alternativ til den
mere udbredte metode, som er den beregningsbaserede metode. I den bereg-
ningsbaserede metode overvåges de brugte mængder af brændsler og materialer,
som ganges med relevante beregningsfaktorer. I den målebaserede metode an-
vendes måleudstyr i skorstenen, som måler røggasflow og CO
2
-koncentration i
røggassen.
I Danmark anvendes den målebaserede metode af de større affaldsforbrændings-
anlæg, hvor analyse af affaldets sammensætning er praktisk umulig.
Under de nuværende bestemmelser kræves det, at det højeste metodetrin (krav til
usikkerhed) kan overholdes, for at man kan anvende den målebaserede metode.
Ellers skal den beregningsbaserede metode anvendes, medmindre den fører til
urimelige omkostninger eller er teknisk ugennemførlig.
Kravene til bestemmelse af biomassefraktionen under den målebaserede metode,
bliver også lempet, så der fremadrettet vil være større metodefrihed.
Forbedringsrapporter
I den foreslåede MR-forordning lempes kravene til de forbedringsrapporter, som
driftsleder i visse tilfælde skal indsende til den kompetente myndighed. Rapporter-
ne skal ifølge forslaget indsendes i færre tilfælde og med nedsat hyppighed.
Procesinput
Der er i forordningen foreslået nogle ændringer, der vedrører koks og andre kul-
stofholdige materialer, der anvendes til procesinput. Dette gælder eksempelvis,
hvis koks anvendes som tilsætningsmateriale i glasproduktion. I dette tilfælde vil
koks ændre status fra brændsel til materiale. De foreslåede ændringer er dog ikke
færdigbehandlede, og vil blive revurderet i fase 2 revisionen.
Fase 2 revision
Den foreslåede MR-forordning vil efter planen gennemgå en fase 2 revision i 2019.
Fase 2 vil blandt andet indarbejde bestemmelser, der følger af andre retsakter og
arbejdsgrupper. Disse ændringer forventes blandt andet at omfatte opdaterede
regler for biomasse, bestemmelser om kvotetildeling, overvågning af aktivitetsdata
og bestemmelser omkring CCU (Carbon Capture and Utilisation).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 146: Notat om komitésag om MR-forordningen
1974627_0005.png
6. Gældende dansk ret
MR-forordningen er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
MR-forordningen har direkte juridisk virkning, og skal ikke implementeres i dansk
lovgivning.
Referencer til MR-forordningen skal opdateres i lov om CO
2
-kvoter, jævnfør be-
kendtgørelse nr. 1605 af 14. december 2016 af lov om CO
2
-kvoter, samt i bekendt-
gørelse nr. 1570 af 23. december 2014.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag er den 30. oktober 2018 sendt i høring i specialudvalget for
Energi-, Forsynings- og Klimapolitik med frist den 6. november 2018. Der er ikke
kommet eksterne høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men da MR-
forordningen er blevet revideret i samarbejde med medlemslandene, forventes det,
at et flertal vil stemme for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder overordnet for at fastholde og forbedre kvotehandelssystemet
som det centrale instrument til at drive en markedsbaseret, omkostningseffektiv og
teknologineutral drivhusgasreduktion i EU.
Regeringen støtter endvidere, at de kvoteomfattede virksomheder deltager på lige
konkurrencemæssige vilkår på tværs af medlemslandene, hvilket sikres gennem
den harmoniserede tilgang i MR-forordningen.
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 146: Notat om komitésag om MR-forordningen
1974627_0006.png
Revideringen af forordningen er nødvendig for at sikre den harmoniserede tilgang i
fjerde kvotehandelsperiode. Forordningen er samtidig blevet forbedret, idet der er
indført større fleksibilitet og sproglige forbedringer, der samlet set gør den mere
erhvervsvenlig, uden at gå på kompromis med hensyn til klima eller miljø.
Regeringen støtter desuden at MR-forordningen tilpasses CORSIA. Danmark til-
sluttede sig tidligere på året bestemmelserne vedrørende CORSIA, og tilpasning i
MR-forordningen
sikrer bedre overensstemmelse mellem FN’s og EU’s forpligtelser
i henhold til Parisaftalen. Gevinsterne ved dette er bedre gennemsigtighed, data-
kvalitet og omkostningseffektivitet for luftfartbranchen.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6