Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
–
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
30. november 2018
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat procesdele-
gation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af general-
advokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske rege-
ring, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. General-
advokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-680/17
Titel og kort sagsresumé
Vethanayagam e.a.
Sagen vedrører: I. Er visumkodeksens artikel 32, stk. 3, til
hinder for, at en referenceperson som den pågældende
med hensyn til sagsøgernes visumansøgning i eget navn har
en klage- og søgsmålsmulighed over for afslaget på visum?
II. Skal repræsentationen, således som den er reguleret i vi-
sumkodeksens artikel 8, stk. 4, forstås således, at ansvaret
(også) forbliver hos den repræsenterede stat, eller overdra-
ges ansvaret fuldstændigt til den repræsenterende stat såle-
des, at den repræsenterede stat ikke længere selv har kom-
petence?
III. Såfremt begge de repræsentationsformer, der omhand-
les under II, er mulige efter visumkodeksens artikel 8, stk.
4, litra d), medlemsstat skal da anses for at have truffet den
endelige afgørelse som omhandlet i visumkodeksens arti-
kel 32, stk. 3?
IV. Er en fortolkning af visumkodeksens artikel 8, stk. 4,
og artikel 32, stk. [3], hvorefter visumansøgere kun kan an-
fægte et afslag på deres ansøgninger ved en forvaltnings-
myndighed eller ved en ret i den repræsenterende stat og
ikke i den stat, som der er søgt om visum til, i overens-
stemmelse med adgangen til effektive retsmidler i chartrets
artikel 47’s forstand? Har det betydning for besvarelsen af
dette spørgsmål, at den foreskrevne procedure sikrer, at an-
søgeren har ret til at blive hørt, at han har ret til en sagsbe-
handling på et af medlemsstaternes sprog, at størrelsen af
forvaltningsafgifter og retsgebyrer for klage- og søgsmåls-
procedurer ikke er uforholdsmæssige for ansøgeren, og at
der er mulighed for betalt retshjælp? Har det, henset til sta-
tens skønsmargen i visumsager, betydning for besvarelsen
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
Proces-
skridt
Mundtlig
forhandling
Dato
06.12.18
1