Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 187
Offentligt
1979552_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Kontor
EU-kontoret
Dato
27. november 2018
J nr.
2018-3438
/ STFAN
Kommissionens forslag til ændring af gennemførselsforordning (EU)
nr. 2017/1152 vedr. klargørelse af WLTP-test betingelser for nye lette
erhvervskøretøjer.
Kommissionens forslag til ændring af gennemførselsforordning (EU)
nr. 2017/1153 vedr. klargørelse af WLTP-test betingelser for nye per-
sonbiler.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat to forslag til ændring af henholdsvis gennem-
førselsforordning (EU) nr. 2017/1152 om fastsættelse af en metode til at bestemme
de nødvendige korrelationsparametre til at afspejle ændringen i den lovpligtige
prøvningsprocedure for lette erhvervskøretøjer og ændring af gennemførselsfor-
ordning (EU) nr. 2017/1153 om fastsættelse af en metode til bestemmelse af de
nødvendige korrelationsparametre til afspejling af ændringen i den lovpligtige prøv-
ningsprocedure for personbiler.
Forslagene har til formål at lukke det smuthul i reglerne, der gør det muligt for bil-
producenter at deklarere en højere CO
2
-værdi end den målte CO
2
-værdi.
Forslagene bliver sat til afstemning i Udvalget for Klimaændringer den 6. december
2018. Forslagene vurderes ikke at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser
eller generelt at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at stemme for forslagene.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 18. september fremsat forslag til gennemførselsfor-
ordningerne vedr. klargørelse af WLTP test betingelser for henholdsvis nye vare-
og personbiler.
Forordningsforslaget vedr. nye lette erhvervskøretøjer er fremsat med hjemmel i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/443 (EU), der sætter CO
2
-
udledningsstandarder for nye varebiler.
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Notat om komitésag om klargørelse af WLTP test betingelser for henholdsvis nye vare- og personbiler
1979552_0002.png
Forordningsforslaget vedr. nye personbiler er fremsat med hjemmel i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 510/2011, der sætter CO
2
-
udledningsstandarder for nye personbiler.
På baggrund af indrapporterede WLTP-tal fra medlemsstaternes typegodkendende
myndigheder har Kommissionens Joint Research Center konkluderet, at fabrikan-
terne anvender et smuthul i reglerne, som gør det muligt at deklarere en CO
2
-
udledning, som er højere, end der reelt blev målt i testen. Kommissionen oplyser,
at der er konstateret en gennemsnitlig uoverensstemmelse på 4,5 pct., og at der er
afsløret uoverensstemmelser på helt op til 15 pct.
Kommissionen foreslår på den baggrund en række ændringer i gennemførselsfor-
ordningerne, der omhandler regler om overgangen fra den hidtidige typetestproce-
dure NEDC til den nye typetestprocedure WLTP, som bl.a. bestemmer nye person-
og varebilers CO
2
-udledning.
Forslagene behandles efter undersøgelsesproceduren, jf. artikel 5 i Europarlamen-
tets og Rådets Forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011.
Hvis udvalget afgiver en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Hvis
Udvalget for Klimaændringer afgiver en negativ udtalelse, eller hvis udvalget ikke
afgiver en udtalelse, kan formanden enten forelægge en ændret udgave af udka-
stet for det samme udvalg inden for to måneder efter afgivelsen eller forelægge
udkastet for appeludvalget til yderligere drøftelse inden for en måned efter afgivel-
sen.
Det forventes, at forslagene sættes til afstemning den 6. december 2018 i Udvalget
for Klimaændringer.
3. Formål og indhold
Formålet med ændringerne i gennemførselsforordningerne er at lukke det smuthul i
reglerne, der gør det muligt for bilproducenter at deklarere en højere CO
2
-værdi
end den målte CO
2
-værdi. Derved skabes et kunstigt højt udgangspunkt, og den
fremtidige reduktion, som skal tage udgangspunkt i dette tal, bliver derfor tilsvaren-
de lettere at opnå.
De to forslag indeholder en række ændringer, som generelt skal sikre bedre over-
ensstemmelse mellem de udførte tests for henholdsvis person- og varebilers CO
2
-
udledning. Derudover præciserer forslaget de forhold, som skal gælde i typetest-
proceduren WLTP. Disse ændringer vedrører bl.a. batteriets opladningstilstand og
gearskiftemønstre. Endelig skal fabrikanterne i forhold til de køretøjer, der allerede
er typegodkendt, redegøre for, hvorvidt den pågældende brændstofforbrugstest er
udført under forhold, der lever op til disse skærpede bestemmelser.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Notat om komitésag om klargørelse af WLTP test betingelser for henholdsvis nye vare- og personbiler
1979552_0003.png
Der lægges op til, at retsakterne træder i kraft fra førstedagen efter offentliggørelse
i EU-tidende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførselsforordninger til allerede vedtagne retsakter. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Gennemførselsforordningerne er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførselsforordningerne har direkte juridisk virkning og skal ikke implemente-
res i dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke at være væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Europa-Kommissionens forslag har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker en dekarbonisering af hele transportsektoren. Dette skal til dels
ske på EU-niveau gennem høje og ambitiøse reduktionskrav til CO
2
-udledningen
fra person- og varebiler. Forslagene til en ændring af forordningerne vil være med
til at sikre mod en potentiel fremtidig udvanding af CO
2
-kravene for person- og va-
rebiler i perioden efter 2020. Regeringen finder, at det er afgørende at sikre, at der
ikke fremover kan ske en sådan udvanding af CO2-kravene og kan af den grund
støtte forslagene.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Notat om komitésag om klargørelse af WLTP test betingelser for henholdsvis nye vare- og personbiler
1979552_0004.png
Regeringen agter derfor at stemme for forslagene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4