Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 240
Offentligt
1991182_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
14. december 2018
Folketingets Forsvarsudvalg har den 20. november 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 22 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
Spørgsmål nr. 22:
”Med henvisning til artiklen "Regeringen vil bringe Danmark tættere på EU’s forsvarsagentur" på
altinget.dk den 20. november 2018 bedes ministeren redegøre for begrundelsen for, at regeringen
ønsker at få en observatør-plads i EU's forsvarsagentur samt hvad regeringen
tænker, at den skal bruges til og hvordan det hænger sammen med Danmarks forsvarsforbehold.”
Svar:
Da Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA) blev oprettet tilbage i 2004, søgte Danmark ikke om ob-
servatørstatus i agenturet. Det skyldtes, at forventningen dengang var, at agenturet ville koncentrere
sig snævert om at støtte bl.a. udviklingen af militære kapaciteter til EU’s missioner
og operationer
inden for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, og at agenturet derfor udelukkende
ville beskæftige sig med opgaver, som er omfattet af det danske EU-forsvarsforbehold, og som
Danmark derfor ikke deltager i.
Agenturet har imidlertid fået en række nye opgaver - bl.a. i relation til initiativer
under Den Europæiske Forsvarsfond, der har hjemmel i EU’s forsknings-
og industripolitiske samar-
bejde, og som Danmark derfor fuldt ud deltager i og bidrager til finansieringen af.
Deltagelse i EDA er ikke en forudsætning for at få adgang til midlerne i forsvarsfonden, men agentu-
ret spiller en central rolle for fondens prioriteter. Regeringen ønsker at kunne give danske virksom-
heder og forskningsinstitutioner den bedste rådgivning til at få adgang til fondens midler. Derfor har
vi brug for et bedre indblik i drøftelserne i agenturet, som vi lige nu er afskåret fra.
Det er således indholdet i agenturets arbejde, der har ændret sig, idet det nu indbefatter EU-
samarbejdsområder, som Danmark deltager fuldt og helt i, herunder f.eks. industri- og forskningspo-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 9
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 240: Kopi af FOU alm. del - svar på spm. 22 om, hvad begrundelsen er for, at regeringen ønsker at få en observatør-plads i EU's forsvarsagentur samt hvad regeringen tænker, at den skal bruges til og hvordan det hænger sammen med Danmarks forsvarsforbehold, fra forsvarsministeren
litik. Derfor bør Danmark have mulighed for at få indblik i dette arbejde via en observatørstatus un-
der fuld respekt for forsvarsforbeholdet.
Hvis Danmark får observatørstatus i agenturet, vil det indebære, at forsvarsministeren kan sidde
med til møderne i agenturets beslutningstagende organ, styringskomitéen. De nærmere forhold om-
kring Danmarks deltagelse vil skulle afklares i de kommende drøftelser med bl.a. EDA. Den konkrete
udmøntning vil naturligvis ligge inden for rammerne af forsvarsforbeholdet.
Det centrale for vurderingen af, om en sådan observatørstatus ligger inden for rammerne af for-
svarsforbeholdet er, om den vurderes at udgøre et bidrag til gennemførelsen af Rådets afgørelse om
EDA. Her kan det især fremhæves, at der ikke vil blive tale om, at Danmark får stemmeret i styrings-
komitéen. Herudover vil dansk deltagelse i styringskomitéens arbejde skulle ligge inden for rammer-
ne af de begrænsninger, en observatørstatus indebærer, herunder i forhold til evt. taleret på møder.
Samlet set vurderes der derfor ikke at være noget juridisk til hinder for, at Danmark opnår en sådan
observatørstatus.
Det bemærkes endvidere, at Danmark forud for eventuel opnåelse af observatørstatus vil påbegynde
deltagelse i drøftelser på teknisk niveau vedrørende EDA-aktiviteter, der enten er direkte relateret til
bredere EU-politikker eller initiativer, som forventes finansieret via EU-budgettet, og som Danmark
inviteres til i henhold til EDA’s principper
for tredjelandes relation til agenturet. Deltagelse i drøftelser
på dette niveau og med dette indhold vurderes ikke at bidrage til gennemførelsen af Rådets afgørel-
se om EDA og vil således være inden for rammerne af forsvarsforbeholdet.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen