Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1994218_0001.png
Et EU med nærhedsprincippet som bærende princip
De fleste lande ønsker et EU, der er i stand til at tackle udfordringer, der kræver fælles løsninger. De
udfordringer, der ikke kan håndteres af de enkelte lande alene. De danske arbejdsgivere har det samme
ønske.
DA ønsker et balanceret EU, der tænker og agerer visionært, udviser lederskab og sikrer sammenhold
på de områder, hvor nationale løsninger ikke er en mulighed. Samtidig bør det stå lysende klart, at EU
skal overlade beslutningerne til medlemslandene på de områder, hvor løsninger og regulering bedst
håndteres nationalt. På vores område bør medlemslandene skal i endnu større omfang påtage sig an-
svaret for at skabe velfungerende arbejdsmarkeder.
Skal vi for alvor skabe mere velfungerende, inkluderende og retfærdige arbejdsmarkeder og velfærds-
systemer, der kan håndtere de store forandringer, som f.eks. digitaliseringen og den demografiske ud-
vikling fører med sig, så kræver det, at vi får skabt vækst og velstand i hele EU. Løsningen på de pro-
blemer vi ser på de europæiske arbejdsmarkeder i dag, er ikke mere regulering og harmonisering af
arbejdsmarkederne men målrettede arbejdsmarkedsreformer, der skaber balance mellem økonomiske
og sociale hensyn.
DA’s ønsker til fremtidens EU
Derfor ønsker DA, at en ny Europa-Kommission har nærhedsprincippet som bærende princip. For at
sikre forsat opbakning til det europæiske projekt både blandt borgere og virksomheder, skal beslutnin-
gerne træffes dér, hvor det giver mest mening.
Der er ingen ”one-size-fits-all”-løsning,
og EU-samar-
bejdet bør tage højde for landenes forskelligheder og grundlæggende udgangspunkt for udvikling. Det
europæiske semester har stort potentiale som effektivt styringsredskab for reformer i medlemslandene,
men sikrer også, at hver enkel medlemsstat kan gennemføre de reformer, der giver bedst mening i den
nationale kontekst.
Den nuværende Europa-Kommission har sloganet: Big on big things and small on small things, og har
herved reduceret mængden af ny lovgivning. Det er et princip, DA støtter og gerne ser videreført af en
ny Europa-Kommission. En ny Europa-Kommission kan i endnu højere grad føre dette princip ud i
livet og agerer endnu mere pragmatisk.
DA har tre overordnede ønsker til den nye Europa-Kommission:
Fokus på håndhævelse af eksisterende lovgivning.
Respekt for den europæiske sociale dialog.
Udbredelse af Flexicurity-principperne.
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
DK-1790 København V
KONTAKT
Tlf.: +45 29 200 240
E-mail: [email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Arbejdsgiverforening om et EU med nærhedsprincippet som bærende princip
2
Håndhævelse af eksisterende lovgivning
DA ønsker en ny Europa-Kommission, der fokuserer på håndhævelse af den eksisterende lovgivning.
Det bør sikres, at de nuværende regler kommer til at fungere, inden ny lovgivning indføres. Håndhæ-
ves og implementeres de eksisterende EU-regler ikke ens i medlemslandene, har det store konsekven-
ser for virksomheders konkurrenceevne. Et oplagt instrument til at sikre gennemførelse af eksisterende
aftaler er det europæiske semester. Semestret kan effektivt holde medlemsstaterne op på de aftaler, der
er indgået på europæisk plan.
Den nuværende Europa-Kommission har foruden at fokusere på at reducere mængden af lovgivning
også arbejdet på at forbedre kvaliteten af lovgivningen. Som en del af ”better-regulation”-agendaen
har Europa-Kommissionen arbejdet på at lave bedre konsekvensanalyser, inden lovforslag fremlægges.
DA ønsker, at den kommende Europa-Kommission fortsætter og videreudvikler dette arbejde. Der bør
inden gennemførelse af ny lovgivning laves dybdegående konsekvensanalyser, så det sikres, at ny lov-
givning virker efter hensigten og ikke blot pålægger borgere og virksomheder flere krav. Særligt senere
i lovgivningsprocessen bør man i højere grad se på, hvilke konsekvenser resultaterne af trilogforhand-
lingerne har.
Ligesom kvaliteten af lovgivningen bør forbedres, bør man kikke på processen for lovgivningsarbejdet.
Trilogens
karakter har ændret sig, og den er nu den mest anvendte beslutningsprocedure mellem EU’s
institutioner. DA er bekymret for, at den manglende transparens i trilogen udelukker nogle aktører fra
beslutningsprocessen, hvilket potentielt kan føre til en mindre velovervejet lovgivning. DA ønsker, at
der introduceres ændringer til trilog-processen, der sikrer mere gennemsigtighed for omverdenen.
Respekt for den europæiske sociale dialog
DA ønsker som en del af et øget fokus på nærhedsprincippet, at den europæiske sociale dialog respek-
teres.
EU’s princip om at beslutninger skal træffes, så tæt på dem det vedrører som muligt, er afgørende
for et sundt europæisk samarbejde. Det er derfor væsentligt, at arbejdsmarkedets parter på europæisk
plan aktivt involveres i beslutninger, der vedrører dem. Europa-Kommissionen bør give parterne den
fornødne tid til at overveje og igangsætte dialoger, herunder forhandlinger, og hører parterne om rele-
vante temaer. Også dem der ligger ud over den formelle høringsret.
Parternes deltagelse og perspektiv sikrer løsninger, der balancerer sociale og økonomiske hensyn. Det
er med til at sikre, at parterne
bakker om og tager ejerskab på de indgåede aftaler. Europa-Kommissionen repræsenterer hverken ar-
bejdsgiverne eller lønmodtagerne. Derfor kan lovforslag fra EU, der påvirker arbejdsmarkedet mangle
den legitimitet og forståelse for nationale arbejdsmarkedsdynamikker, der skal få reglerne til at virke i
praksis.
Der er allerede opnået meget gennem arbejdet i den europæiske sociale dialog. Arbejdet bør fortsættes
og videreudvikles. Aftaler indgået gennem den sociale dialog sikrer stabilitet på det europæiske ar-
bejdsmarked, og derfor bør dialogen i fremtiden i højere grad anses som et legitimt og effektivt værktøj
til at sikre netop stabilitet og solide aftaler mellem de sociale parter. De europæiske sociale parter bør
inddrages så tidligt som muligt i lovgivningsprocessen. Ved at styrke den sociale dialog på europæisk
plan sikres også den nationale forankring af beslutninger.
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
DK-1790 København V
KONTAKT
Tlf.: +45 29 200 240
E-mail: [email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 256: Henvendelse af 20/12-18 fra Dansk Arbejdsgiverforening om et EU med nærhedsprincippet som bærende princip
3
Udbredelse af Flexicurity-principperne
DA ønsker en ny Europa-Kommission, der anser Flexicurity som et nødvendigt princip for at sikre
vækst og beskæftigelse i alle EU’s medlemslande. En ny Europa-Kommission
bør sætte fokus på, at
princippet udbredes til de øvrige medlemslande, f.eks. gennem det europæiske semester. På den måde
respekteres nærhedsprincippet og hvert medlemsland kan gennemføre de reformer, der er nødvendige
i den nationale kontekst. Udvikling af mere fleksible arbejdsmarkeder i EU kan bane vejen frem mod
stabilitet og tryghed for de europæiske markeder og virksomheder. Dette er et vigtigt skridt på vejen
for en større økonomisk fremgang i EU.
I den forbindelse bør de fire Flexicurity-politikområder, som Rådet og Europa-Kommissionen blev
enige om tilbage i 2007, være afsættet. Ifølge Europa-Kommissionen selv kan disse fire elementer støtte
hinanden indbyrdes, øge beskæftigelsen og nedbringe risikoen for fattigdom. Europa-Kommissionen
og medlemslandene blev dengang enige om, at Flexicurity kan udformes og gennemføres inden for
følgende fire politikområder:
-
-
-
-
Fleksible og pålidelige kontrakter.
Helhedsstrategier for livslang læring.
Aktive arbejdsmarkedspolitikker, som hjælper folk til at klare forandringer, mindsker længden
af perioder med arbejdsløshed og letter jobskifte.
Sociale sikringsordninger, som omfatter en tilstrækkelig understøttelse og fremmer beskæfti-
gelse og mobilitet på arbejdsmarkedet.
Europa-Kommissionen vurderede dengang, at Flexicurity kunne være med til at løse de udfordringer,
der følger af, at europæernes livsstil og arbejdsliv er under hastig forandring. De fire Flexicurity-poli-
tikområder bør derfor indgå som parametre i det europæiske semester, og medlemslandene bør gen-
nem de landespecifikke henstillinger opfordres til at igangsætte Flexicurity-reformer, eventuelt med
tilskud fra EU. Europa-Kommissionen bør ligeledes indtænke Flexicurity i ny lovgivning.
Ifølge Europa-Kommissionen fremmer globalisering overordnet set vækst og beskæftigelse, men de
forandringer der følger med kræver hurtig tilpasning fra virksomheder og arbejdstagere. Her kan Fle-
xicurity være en god hjælp. DA ønsker derfor, at en ny Europa-Kommission genoptager arbejdet fra
2007 og aktivt udbreder Flexicurity til andre medlemslande.
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
DK-1790 København V
KONTAKT
Tlf.: +45 29 200 240
E-mail: [email protected]