Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
1994864_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
18. december 2018
Kommissionens forslag til revideret forordning som gennemfører Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009
(ecodesigndirektivet) for så vidt angår
opvaskemaskiner.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til revideret forordning om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/32/EF for så vidt angår opvaskema-
skiner til husholdningsbrug (komitésag). Forslaget vil ophæve den eksisterende
forordning (EU) 1016/2010. Forslaget regulerer blandt andet produkternes energi-
effektivitet, vaskeevne og brugervejledning og har desuden krav, som skal fremme
reparation og genanvendelse.
Forslaget er sat til afstemning på møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 8. januar 2019. Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser og forventes ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget
ventes at medføre statsfinansielle konsekvenser i form af tabt provenu fra elafgifter.
Forslaget indgår i en pakke med 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt design
og 6 delegerede retsakter for energimærkning. Det samlede tab i afgiftsprovenu er
vurderet til 300-400 mio. kr. om året i 2030, hvor pakken ventes at få fuld effekt.
Regeringen vil, af hensyn til beredskab mod epidemier/ multiresistente bakterier,
arbejde for krav om a) Et opvaskeprogram, der sikrer opvask ved en temperatur på
mindst 70
C i 10 minutter, og b) At de temperaturer og andre parametre, som an-
gives for opvaskeprogrammer, skal verificeres ved stikprøver under det almindelige
tilsyn. Sidstnævnte skyldes desuden det generelle hensyn, at brugerinformation
skal være pålidelig.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 3. december 2018 fremsendt forslag til revision af
ecodesignforordning for opvaskemaskiner.
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Notat om komitésag om ecodesigndirektivet for så vidt angår opvaskemaskiner
1994864_0002.png
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter
det såkaldte ecodesigndirektiv.
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komités møde den 8. januar 2019.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-
ceret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering og til at mindske den miljømæssige påvirkning fra pro-
dukter på det europæiske marked.
Den gældende ecodesign regulering for opvaskemaskiner til husholdningsbrug blev
vedtaget i 2010. Den foreslåede revision skal sikre fortsat udvikling af produktom-
rådet, herunder at der fortsat høstes omkostningseffektive energibesparelser, og at
der skabes bedre rammer for reparation/ levetidsforlængelse og genanvendelse af
opvaskemaskiner.
Opvaskeprogrammer med lavt forbrug har generelt lav temperatur og lang varig-
hed. Kommissionens studier viser, at mange brugere ikke kender den sammen-
hæng. Andre fravælger et program med lavt forbrug, fordi de ønsker hurtig opvask
og/eller føler sig mere trygge ved et program med højere temperatur. Forslaget
stiller derfor krav om, at forbrugere informeres om hensigtsmæssigt programvalg i
forhold til at opnå besparelser i el- og vandforbrug.
Ikke mindst skal der tilskyndes til brug af det obligatoriske
”eco-program”,
der som
det eneste reguleres med hensyn til elforbrug, opvaske- og tørreevne.
De væsentligste elementer i forslaget
Tydelig markering af eco-programmet (på maskine og i brugervejledning).
Kun dette
program må benævnes ”eco”.
Krav om information vedr. produktets anvendelse, vedligehold og reparation,
herunder særligt om brug af eco-programmet og om el- og vandforbrug med
forskellige programmer. Sidstnævnte skal, for så vidt angår andre programmer
end eco-programmet, kun angives indikativt og ikke verificeres af tilsynsmyn-
dighederne.
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Notat om komitésag om ecodesigndirektivet for så vidt angår opvaskemaskiner
1994864_0003.png
Uændrede krav til energieffektivitet ved ikrafttræden i 2021, skærpede krav fra
2024.
Krav til disponibilitet af reservedele i mindst syv år efter at det sidste eksemplar
af en model er bragt på markedet.
Krav om nem afmontering af komponenter med henblik på genanvendelse.
Krav om adgang til information om reparation og vedligehold for professionelle
reparatører.
Krav om mærkning med kølemiddeltype i opvaskemaskiner med varmepumpe.
Ikrafttræden og revision
Hovedparten af de reviderede krav skal træde i kraft den 1. april 2021. To bestem-
melser om markering af eco-programmet har ikrafttræden 1. oktober 2021. Krav til
energieffektivitet skærpes senere, med ikrafttræden 1. april 2024.
Forordningen skal evalueres, og et evt. revisionsforslag skal præsenteres for kon-
sultationsforum senest fem år efter ikrafttræden.
Evalueringen skal særligt fokusere på:
Muligheder for forbedring af opvaskemaskiners energi- og ressource-
effektivitet.
Effekt af forordningens krav til materiale-effektivitet, det vil sige kravene til
fremme af reparation og genanvendelse.
Muligheder for skærpede krav til levetid af komponenter eller produkter som
helhed.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet vil, i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure,
udtale sig, efter at den relevante Regulerende Komité har behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, og
regeringen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
Direktivet udmøntes i en forordning for hver af de omfattede produktgrupper, her-
under opvaskemaskiner.
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Notat om komitésag om ecodesigndirektivet for så vidt angår opvaskemaskiner
1994864_0004.png
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget får derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf.
”Andre konsekvenser”,
vil medføre tab i
provenu fra elafgifter. Tabet vil stige gradvist fra 2021 og forventes i 2030 at nå et
maksimum på 15 mio. kr. årligt eksklusive skatteforvridningstab.
Forslaget indgår i en pakke med 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt design
og 6 delegerede retsakter for energimærkning. Det samlede tab i afgiftsprovenu er
vurderet til 300-400 mio. kr. om året i 2030, hvor pakken ventes at få fuld effekt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes positive samfundsøkonomiske konsekvenser, på grund af omkost-
ningseffektive besparelser på elforbrug, jf.
”Andre konsekvenser”.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der produceres ikke opvaskemaskiner til husholdningsbrug i Danmark. Forslaget
forventes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering har vurderet, at forslaget ikke medfø-
rer administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kommissionen har fremsat forslag til revision af forordninger både om Ecodesign
og Energimærkning af opvaskemaskiner. Produktområdet er prioriteret i Kommissi-
onens arbejdsplan for Ecodesign og Energimærkning.
Kommissionens estimerer en samlet, årlig besparelse i 2030 som følge af forord-
ningerne på 2,06 TWh elforbrug. Det udgør
0,14 % af EU’s samlede mål for ener-
gibesparelser i 2030.
Overført til danske forhold vurderes det at svare til en årlig besparelse på
22 GWh elforbrug i 2030. Når der regnes med, at en dansk husstand forbruger
4.000 kWh el per år, svarer besparelsen til elforbruget fra 5.500 husstande.
En vedtagelse af forslaget skønnes som udgangspunkt ikke at berøre beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Notat om komitésag om ecodesigndirektivet for så vidt angår opvaskemaskiner
1994864_0005.png
Hvis der indarbejdes krav om program med opvask ved 70
C
hhv. krav om verifi-
kation af opvasketemperaturer, jf.
”Resumé” og ”Høring”,
kan forslaget forbedre
beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik. Der er modtaget bemærkninger fra Statens Serum Institut og Forbrugerrådet.
Statens Serum Institut
anbefaler stærkt, at der af hensyn til beredskab mod epide-
mier/ multiresistente bakterier, tilføjes krav i forordningen om et program, der sikrer
opvask med en temperatur på mindst 70 C i 10 minutter, samt at de temperaturer,
som angives for vaskeprogrammer, verificeres som del af det generelle tilsyn med
forordningens overholdelse.
Forbrugerrådet
støtter disse anbefalinger og har desuden enkelte andre bemærk-
ninger om mindre detaljer, som ønskes ændret/ præciseret af hensyn til forbruger-
beskyttelse.
8. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at sikre opfyldelsen af EU’s energieffekti-
viseringsmål. Målet er 32,5 % besparelser i 2030, ift. det forventede elforbrug uden
tiltag.
Kommissionen har tidligere estimeret, at mærkning og energieffektivitetskrav til
produkter vil levere mellem 40 % og 50 %
af EU’s 2020 mål for energieffektivitet.
Heraf leverer energieffektivitetskrav 85 % og energimærkning 15 %
Regeringen støtter endvidere, at den foreslåede revision bidrager til at sikre forbru-
gerhensyn og Danmarks beredskab mod epidemier/ multiresistente bakterier. Re-
geringen vil således arbejde for, at anbefalingerne indarbejdes som en del af for-
slaget.
Regeringen støtter forslag, der fremmer cirkulær økonomi (herunder ressourceef-
fektivitet) gennem indarbejdelse af f.eks. krav til holdbarhed, brug af genanvendte
og genanvendelige råvarer, garanti, opgradering, samt brug af kemikalier og kom-
positter, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 258: Notat om komitésag om ecodesigndirektivet for så vidt angår opvaskemaskiner
1994864_0006.png
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6