Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 266
Offentligt
1996476_0001.png
Komitenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
19. december 2018
Kommissionens forordningsforslag i henhold til Europa Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design af elektriske motorer og
frekvensomformere samt ophævelse af forordning (EF) 640/2009
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om rammerne for fastsættelse af
krav til miljøvenligt design (ecodesign) af energirelaterede produkter samt ændrin-
ger til forordning (EU) 640/2009 (komitesag). Forslaget regulerer energieffektivi-
tetskrav, ressourceeffektivitetskrav samt informationskrav vedr. energi- og miljøfor-
hold for elektriske motorer og frekvensomformere.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 14. januar 2019.
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser i form af tab af elafgifts-
provenu. Forslaget indgår i en pakke med 10 gennemførelsesretsakter for miljøven-
ligt design og 6 delegerede retsakter for energimærkning. Det samlede tab i afgifts-
provenu er vurderet til 300-400 mio. kr. om året i 2030, hvor pakken ventes at få
fuld effekt. Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser
og ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 5. december 2018 fremsendt forslag til en ecode-
signforordning for
elektriske motorer og frekvensomformere.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter (ecodesigndirektiv).
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 266: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af elektriske motorer og frekvensomformere.
1996476_0002.png
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komités møde den 14. januar 2019.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-
ceret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering samt til at mindske den miljømæssige påvirkning af pro-
dukter og apparater på det europæiske marked.
Elektriske motorer har været under ecodesignregulering siden 2009. Revisionen af
den eksisterende regulering skal sikre fortsat udvikling af produktområdet og der-
med muligheden for fortsat at høste omkostningseffektive energibesparelser. Fre-
kvensomformere har ikke tidligere været omfattet af ecodesignregulering.
De væsentligste miljømæssige påvirkninger fra elektriske motorer og frekvensom-
formere er deres elforbrug under brugsfasen.
I forslaget til revision af forordningen udvides anvendelsesområdet til at omfatte
både større og mindre elektriske motorer, samt motorer til specialbrug og frekvens-
omformere. Dette sikrer ifølge Kommissionen flere energibesparelser og en mere
ensartet regulering, som bidrager til ensartede konkurrenceforhold for industrien.
Foreslåede nye krav
Forslaget indeholder derudover nye krav, der skal understøtte en øget energieffek-
tivitet:
For de i dag omfattede motorstørrelser opretholdes energieffektivitetskravet,
men muligheden for at opfylde kravet ved at kombinere en mindre effektiv mo-
tor med en frekvensomformer bortfalder.
For større og mindre motorer indføres energieffektivitetskrav.
Energieffektivitetskrav indføres for frekvensomformerne.
Dertil indføres to ekstra frivillige energieffektivitetsklasser for både motorer og fre-
kvensomformere med skærpede krav. Forslaget indeholder ikke krav til ressource-
effektivitet men krav om, at informationer om adskillelse og bortskaffelse, der kan
fremme cirkulær økonomi skal være tilgængelige.
Ikrafttræden af produktkrav og revision
Kravene introduceres løbende og på en sådan måde, at producenter løbende får
tid til at omstille deres design og produktion.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 266: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af elektriske motorer og frekvensomformere.
1996476_0003.png
Trin 1 af de reviderede krav forventes indført fra 1. januar 2021.
Trin 2 af de reviderede krav forventes indført fra 1. juli 2022.
I lyset af den teknologiske udvikling på området indeholder forslaget en revions-
klausul fem år efter ikrafttrædelse. I den fremtidige revision vil der særligt blive fo-
kuseret på:
ressourceeffektivitet, genanvendelse o.a., der understøtter cirkulær økonomi
passende verifikationstolerancer
skærpede krav til minimumsenergieffektivitet,
udvidelse af anvendelsesområdet bl.a. til at omfatte større motorer
muligheden for at sætte krav til minimumsenergieffektivitet for kombinationer af
motorer og frekvensomformere og integrerede variabel-hastigheds-motorer.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure
udtale sig efter, at den regulerende komité for ecodesign har behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, er
det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget har derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser i form af reduceret pro-
venu af elafgifter. Elafgiftsprovenutab til staten vil være stigende fra 2021 som følge
af de skærpede energikrav og vurderes at være på omkring 5 mio. kr. årligt fra
2030, hvor forslaget vil være fuldt implementeret.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 266: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af elektriske motorer og frekvensomformere.
1996476_0004.png
Forslaget indgår i en pakke med 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt design
og 6 delegerede retsakter for energimærkning. Det samlede tab i afgiftsprovenu er
vurderet til 300-400 mio. kr. om året i 2030, hvor pakken ventes at få fuld effekt.
Forslaget forventes ikke at have negative konsekvenser for kommuner og regioner.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have positive samfundsmæssige konsekvenser. Kommissio-
nen vurderer, at forslaget i EU vil medføre en årlig besparelse på 10 TWh i endelig
energiforbrug. Nedskalleret til danske forhold svarer dette til 67 GWh årligt i 2030
sammenlagt i erhverv og husholdninger.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det forventes at de erhvervsøkonomiske konsekvenser vil begrænse sig til ikke
væsentlige administrative byrder ved omstilling til nye regler på under 4 mio. kr. pr.
år.
Danmark har industri for både motorer og frekvensomformere, som ser ud til i vidt
omfang allerede at leve op til de forslåede energieffektivitetskrav i Kommissionens
forslag.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik. Der er ikke modtaget høringssvar.
8. Forhandlingssituationen
Der er forudgående kendskab til, at et par lande finder, at forslagets krav til mini-
mumsenergieffektivitet bør skærpes, og det forventes at flere medlemsstater vil
støtte dette.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignede forslag fra Kommissionen, for-
ventes det, at et flertal af medlemslandene vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at sikre
opfyldelsen af EU’s energieffekti-
viseringsmål på 32,5 pct. i 2030, ift. det forventede elforbrug uden tiltag, som hele
Folketinget har tilsluttet sig i Energiaftalen. Kommissionen har tidligere estimeret, at
mærkning og energieffektivitetskrav til produkter vil levere mellem 40 og 50 pct. af
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 266: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af elektriske motorer og frekvensomformere.
1996476_0005.png
EU’s 2020 mål for energieffektivitet. Heraf leverer energieffektivitetskrav til produk-
ter 85 pct., mens energimærkningen bidrager med 15 pct.
Regeringen støtter op om skærpede krav til minimumsenergieffektivitet for motorer
af størrelser, der er omfattet af gældende regulering.
Regeringen arbejder for, at yderligere motortyper omfattes og for skærpede krav til
minimumsenergieffektivitet for frekvensomformere og for små motorer.
Regeringen støtter forslag, der fremmer cirkulær økonomi (herunder ressourceef-
fektivitet) gennem indarbejdelse af f.eks. krav til holdbarhed, brug af genanvendte
og genanvendelige råvarer, garanti, opgradering, samt brug af kemikalier og kom-
positter, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5