Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 267
Offentligt
1996485_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
18. december 2018
Kommissionens forordningsforslag i henhold til Europa Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design af eksterne strømforsynin-
gers elforbrug i ubelastet tilstand og deres gennemsnitlige effektivitet
i aktiv tilstand samt ophævelse af forordning (EF) 278/2009
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om rammerne for fastsættelse af
krav til miljøvenligt design (ecodesign) af energirelaterede produkter samt ændrin-
ger til forordning (EU) 278/2009 (komitesag). Forslaget regulerer energieffektivi-
tetskrav, ressourceeffektivitetskrav samt informationskrav vedr. energi- og miljøfor-
hold for eksterne strømforsyninger.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 16. januar 2019.
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser i form af tab af elafgifts-
provenu. Forslaget indgår i en pakke med 10 gennemførelsesretsakter for miljøven-
ligt design og 6 delegerede retsakter for energimærkning. Det samlede tab i afgifts-
provenu er vurderet til 300-400 mio. kr. om året i 2030, hvor pakken ventes at få
fuld effekt.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 5. december 2018 fremsendt forslag til en ecode-
signforordning for
eksterne strømforsyninger.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter (ecodesigndirektivet).
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af eksterne strømforsyningers elforbrug i ubelastet tilstand og deres gennemsnitlige effektivitet i aktiv tilstand.
1996485_0002.png
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komités møde den 16. januar 2019.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-
ceret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering samt til at mindske den miljømæssige påvirkning af pro-
dukter og apparater på det europæiske marked.
Eksterne strømforsyninger har været under ecodesignregulering siden 2009, og
revisionen af den eksisterende regulering skal sikre fortsat udvikling af produktom-
rådet og dermed muligheden for fortsat at høste omkostningseffektive energibespa-
relser.
Generelt defineres eksterne strømforsyninger ved, at de konverterer strøm ved
netspænding til strøm ved lavere spændingsniveauer. De kan oplade indbyggede
batterier i enheder som eksempelvis bærbare computere, mobiltelefoner og bar-
bermaskiner. For produkter uden indbyggede batterier kan de forsyne produktet, -
fx fritstående højttalere eller computernetværk udstyr som modemmer og routere,
med strøm.
De væsentligste miljømæssige påvirkninger fra eksterne strømforsyninger er deres
elforbrug under brugsfasen.
I forslaget til revision af forordningen udvides anvendelsesområdet til at omfatte
strømforsyninger med flere udgange. Dette sikrer flere energibesparelser og en
mere ensartet regulering, som bidrager til ensartede konkurrenceforhold for indu-
strien.
Foreslåede nye krav
Forslaget indeholder derudover nye krav, der skal understøtte en øget energieffek-
tivitet:
Skærpede minimumskrav til energiforbruget i ubelastet tilstand ved ikrafttræ-
delsen 1. april 2020.
Skærpede minimumskrav til den gennemsnitlige effektivitet i aktiv tilstand
(opladning eller strømforsyning) ved ikrafttrædelsen 1. april 2020.
Effektiviteten ved lav belastning (10 pct.) skal oplyses.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af eksterne strømforsyningers elforbrug i ubelastet tilstand og deres gennemsnitlige effektivitet i aktiv tilstand.
1996485_0003.png
Forslaget indeholder ingen krav til ressourceeffektivitet.
Ikrafttræden af produktkrav og revision
Kravene introduceres løbende og på en sådan måde, at producenter løbende får
tid til at omstille deres design og produktion.
De reviderede krav forventes indført fra 1. april 2020.
I lyset af den teknologiske udvikling på området indeholder forslaget en revions-
klausul i 2024. I den fremtidige revision vil der blive fokuseret særligt på krav til
minimumseffektivitet ved 10 pct. belastning, udvidelse af anvendelsesområdet til at
omfatte trådløse opladere og Ethernet injektorer og på ressourceeffektivitetskrav,
der kan understøtte cirkulær økonomi.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure
udtale sig efter, at den regulerende komité for ecodesign har behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, er
det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget har derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser i form af reduceret pro-
venu af elafgifter. Elafgiftsprovenutab til staten vil være stigende fra 2021 som følge
af de skærpede energikrav og vurderes at være på omkring 30 mio. kr. årligt fra
2030, hvor forslaget vil være fuldt implementeret.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af eksterne strømforsyningers elforbrug i ubelastet tilstand og deres gennemsnitlige effektivitet i aktiv tilstand.
1996485_0004.png
Forslaget indgår i en pakke med 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt design
og 6 delegerede retsakter for energimærkning. Det samlede tab i afgiftsprovenu er
vurderet til 300-400 mio. kr. om året i 2030, hvor pakken ventes at få fuld effekt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have positive samfundsmæssige konsekvenser. Kommissio-
nen vurderer, at forslaget i EU vil medføre en årlig besparelse på 4,3 TWh i endeli-
ge energiforbrug. Nedskalleret til danske forhold svarer dette til 56 GWh årligt i
2030 sammenlagt i erhverv og husholdninger.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
For eksterne strømforsyninger er der ingen dansk industri. Det forventes derfor, at
de erhvervsøkonomiske konsekvenser vil begrænse sig til i form af administrative
byrder ved omstilling til nye regler på under 4 mio. kr. pr. år.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik.
Der er modtaget ét høringssvar
fra NGO’en Vedvarende Energi,
som er summeret i
det efterfølgende.
NGO’en
VedvarendeEnergi (OVE)
OVE støtter den foreslåede revision af ecodesign regler for eksterne strømforsy-
ninger, ikke mindst udvidelsen til at omfatte strømforsyninger med flere spæn-
dingsniveauer.
OVE skriver, at forslaget bør være mere ambitiøst, ikke mindst mht. ressourceef-
fektivitet, og at trådløse ladere/strømforsyninger bør omfattes af reguleringen, da
det er en produkttype i hastig vækst, og som kan forringe energieffektiviteten af
strømforsyninger væsentligt. Derudover kan trådløse ladere af dårlig kvalitet også
have korte levetider og dermed unødvendigt ressourceforbrug og mere elektro-
nikskrot.
Mht. energieffektivitet mener OVE, at også effektivitet ved 10 pct. belastning bør
medtages, da det er et belastningsniveau, der er meget relevant for ladere, der
efter opladning skal vedligeholde en fuld opladning af et apparat med batteri og lille
forbrug fx til internetadgang.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 267: Notat om komitésag om rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design af eksterne strømforsyningers elforbrug i ubelastet tilstand og deres gennemsnitlige effektivitet i aktiv tilstand.
1996485_0005.png
OVE anfører desuden, at reguleringen skal integreres bedre med EU's (og Dan-
marks) strategi for cirkulær økonomi. Det vil efter
OVE’s
vurdering betyde at:
Reguleringen skal kræve, at strømforsyninger skal kunne repareres med al-
mindeligt tilgængeligt værktøj.
Det skal sikres, at strømforsyninger i højere grad kan bruges til mange appara-
ter, så man kan genbruge strømforsyninger og dermed spare ressourcer og
reducere elektronikaffald.
8. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at sikre
opfyldelsen af EU’s energieffekti-
viseringsmål på 32,5 pct. i 2030, ift. det forventede elforbrug uden tiltag, som hele
Folketinget har tilsluttet sig i Energiaftalen. Kommissionen har tidligere estimeret, at
mærkning og energieffektivitetskrav til produkter vil levere mellem 40 og 50 pct. af
EU’s 2020 mål for energieffektivitet. Heraf leverer energieffektivitetskrav til produk-
ter 85 pct., mens energimærkningen bidrager med 15 pct.
Regeringen støtter forslag, der fremmer cirkulær økonomi (herunder ressourceef-
fektivitet) gennem indarbejdelse af f.eks. krav til holdbarhed, brug af genanvendte
og genanvendelige råvarer, garanti, opgradering, samt brug af kemikalier og kom-
positter, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Regeringen er indforstået med, at det ikke har været muligt at indarbejde krav om
ressourceeffektivitet i indeværende regulering men vil arbejde for at krav til res-
sourceeffektivitet indarbejdes i den førstkommende revision af reguleringen.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5